5 hatékony módszer egy webáruház forgalmának növelésére
Duplázza meg a webáruházában történő eladások számát! Cikkünkben 5 ingyenes, hatékony és azonnal alkalmazható módszert olvashat a webáruházán történő éladások számának növelésére. A minap épp a városban sétáltam, mikor összefutottam egy régi ismerõsömmel, Péterrel, akit még anno egy e-kereskedelmi konferencián ismertem meg. Péter egyedi készítésû ajándéktárgyak gyártásával foglalkozik, és ezek Internetes bevezetését tervezte még 2005 májusában, amikor is adtam neki egy pár hasznos tanácsot velük kapcsolatban. Persze sejtettem, hogy ezek közül keveset fog megfogadni, és ösztönöm nem is tévedett: érvek ide, érvek oda Péter végül a legolcsóbb megoldást választotta. Mára van egy havidíjas webáruháza, mely bõ egy éve mûködik. A szokásos formalitások után mellesleg rákérdeztem, hogy megy az üzlet. Már a szemébõl láttam, hogy mondani szeretne valamit, és kérdésemre ki is tört belõle a szó. Õszinte meglepetésemre Péter komolyan vette az áruház kezdeti látogatottság növelõ kampányával kapcsolatos tanácsomat (azaz, hogy hiába a webáruház, ha a kutya se látja), és saját bevallása szerint komoly összegeket költött az elsõ fél évben marketingre. Az általam is javasolt keresõmarketingen és direkt marketingen kívül még egy szakmai lapban is vásárolt egy reklámfelületet fél éven keresztül. A kampánynak meg is lett az eredménye, áruházának napi látogatottsága átlépte a napi százat. Ezen igen szép eredményeket hallva egy kívülálló csodálkozhatott volna, hogy mi akkor a probléma, de én már sejtettem, hogy a magyar webáruházak többségét érintõ gyermekbetegség áldozata Péter barátom boltja is: a konverziós rátája szinte nulla. A konverziós ráta az egyik legfontosabb mutató egy webáruház esetében (a látogatottságon kívül), mely gyakorlatilag azt mutatja, hogy 100 látogatóból hányan vásárolnak (magasabb konverziós ráta = eladások növekedése = nagyobb profit). Egy 3-4 százalékos konverziós ráta már jónak mondható, de az átlag inkább 1-2 százalék körül lehet magyar szinten (ez persze nagymértékben függ attól, hogy mit és milyen értékben árul a webáruház). Péter áruháza még ennél is jóval szerényebb mutatóval rendelkezett, és õ ezt érthetõen igen rosszul viselte. Mivel a problémája nem egyedi (sõt egyre gyakoribb a mai egyre híguló webáruház-piacon), ezért a neki adott tanácsokat Önnel is megosztom. A eladások számának növeléséhez elengedhetetlen, hogy minél nagyobb számú célközönséget irányítson a honlapjára és a látogatók minél nagyobb százalékát konvertálja vásárlóvá. Míg az elõbbihez számos marketingeszköz áll rendelkezésre, az utóbbihoz csupán egyetlen egy: az Ön webáruháza. Attól a pillanattól kezdve, hogy egy látogató az Ön honlapjára érkezik, kizárólag webáruházának külseje, szerkezete és vevõbarát felépítése motiválhatja õket tényleges vásárlásra. Más szóval webáruházának a felülete az ön egyetlen „bolti eladója”.
Összességében elmondhatjuk, hogy a magasabb konverziós ráta csökkenti a vásárlók megszerzésének költségét és növeli a profitot. 1. tipp: Teljeskörû TermékleírásAz egyik leggyakoribb hiba, és mégis az egyik legegyszerûbben kijavítható, hogy vagy nem adnak szinte semmilyen info egy termékrõl, vagy az is valamely másik oldalról „becopyzott” formázatlan és ömlesztett leírás. Célszerû a termék leírásában kiemelni annak legfontosabb tulajdonságait és elõnyeit. Biztosítsa a vásárlókat a termék minõségérõl, gyõzze meg õket, hogy azt kapják a pénzükért, amiért fizettek (ehhez persze szükséges a webáruház iránti bizalom). Érdemes a vásárlók által írt visszajelzéseket is hozzácsatolni az adott termék leírásához – vagy még jobb, ha a rendszer alapból lehetõséget ad a termékek értékeléséhez. Válasszon lehetõleg olyan webáruház megoldást, ami többféle leírást is lehetõvé tesz egy adott termékhez (például rövid leírást és részletes leírást). A rövid leírás csak egy megkapó szlogen legyen, míg a részletes leírás gondosan fejtse ki az adott termék tulajdonságait és elõnyeit. Még jobb, ha a rendszer csak az adott termék-típusra jellemzõ tulajdonságok megadását is lehetõvé teszi, melyek aztán táblázatos és átlátható formában prezentálhatóak – így pl. egy ajándéktárgy esetén megadható az anyaga, stílusa, mérete, stb. 2. tipp: KeresztértékesítésEz egy másik igen hatékony módszer az értékesítések növeléséhez, melyet a marketing világa õsidõk óta ismer. Mûködése igen egyszerû: ajánljon minden kiválasztott vagy megvásárolt termékhez további hozzáillõ vagy kapcsolódó termékeket. Így egy nyitóoldalon elhelyezett megnyerõ húzó-termékkel (vagy egy akciós ajánlattal) át lehet billenteni a vásárlókat a látogatás-vásárlás közti lélektani határon, és utána az általunk meghatározott „útvonalon” vezethetjük szépen végig a vásárlókat. A keresztértékesítés hatásköre és rugalmassága persze nagymértékben függ a használt rendszertõl is. Legjobb, ha manuálisan lehet gyorsan és egyszerûen minden termékhez meghatározni a kapcsolódó termékeket. 3.tipp: Egyszerû VásárlásEzen tanács annyira alapvetõ, hogy szinte szégyellem leírni, de a tapasztalataim szerint nagy szükség van rá: a vásárlás legyen annyira egyszerû, amennyire csak lehet, és bármilyen idõigényes/kényelmetlen mûveletet csupán a fizetés során kelljen megadnia a vásárlóknak. Szüntesse meg az áruház idõrabló regisztrációs és kijelentkezési folyamatait, ezáltal vásárlói még több értékes idõt szánhatnak a vásárlásra – és nem vesztik el lelkesedésüket mielõtt még láthatták volna a kínálatát. Készítsen egy igazán vonzó „Megveszem” gombot és rendezze el ízlésesen a termék képével és leírásával együtt. Ez ösztönzõleg hat a vásárlókra és az egyszerû vásárlás benyomását kelti a látogatókban, ezáltal növeli az Ön eladásait. 4.tipp: Árengedmény lehetõségekIsmerõsöm oldalát megnézve elsõ gondolatom az volt, hogy miért nincs itt semmi, ami kicsit is vásárlásra ösztönöz? Aki nem használ semmilyen kedvezményt, komoly forgalomtól esik el! Az árengedmények és akciók rendkívül hatékonyak a látogatók vásárlásra ösztönzésében, és ha valaki már eldöntötte, hogy vásárol, igen könnyû „rábeszélni” valami másra is. Ajánljon folyamatosan különbözõ akciókat és árengedményeket, hogy vásárlói rendszeresen visszanézzenek a webáruházába. Ajánljon árengedményt bizonyos összeghatár fölött, mely az átlagos tranzakció-érték növelésének rendkívül jó módszere. Néhány termékcsoportra vezessen be „meglepetés” kedvezményeket, melyek csak elõre meghatározott idõszakokban érvényesek. Az ilyen akciók határidejének egyértelmû jelzésével is sarkalhatja vásárlóit a gyors vásárlásra. 5.tipp: Különleges bánásmódot a törzsvásárlóknakA rendszeres vásárlók az Ön megszerzett kliensei és így elsõdleges bevétel-forrásai. Jutalmazza hûségüket különleges árengedményekkel. Adjon nekik speciális „e-kuponokat”, tovább erõsítve bennük a kellemes vásárlói tapasztalatokat. Megjegyzem, a kuponok az elsõ vásárlásra ösztönzésnek is igen hatékony eszközei (és mellesleg Wolf Gábor is nagy híve a kuponoknak). Bátorítsa õket arra, hogy visszajelzéseket, véleményeket írjanak a vásárolt termékekrõl. Ezeket jelenítse meg az adott termékek ismertetõjében, hogy ezzel további látogatókat csalogasson be a boltjába és vásárlásra ösztönözze õket. A pártatlan vélemények mindig sokkal többet számítanak, mint bármilyen reklám. +1 bónusz tipp: Egyedi érkezési oldalakAz egyedi érkezési oldalak azt jelentik, hogy minden terméknek saját (és lehetõleg beszédes) URL-je van. Tehát például egy öntöttvas Rodin szobornak olyan URL-je van, hogy www.valamibolt.hu/ontottvas-Rodin-szobor.html, és nem simán www.valamibolt.hu. Ennek jelentõsége a marketing-akciók során jött ki igazán: Péter hiába hirdetett a „Rodin szobor” szavakra, az mindig a fõoldalát hozta be, ahol nyomokban sem volt a kérdéses szobor megtalálható. Ez persze nem Péter hibája volt, hanem az adott webáruházé, mely nem biztosított lehetõséget az egyedi érkezési oldalakra. Ha pénzt ad ki bármilyen online marketing eszközért, akkor ne engedje meg azt a luxust, hogy egy nem releváns érkezési oldalra mutasson a hirdetése! |