A KKV-k nem élnek az Internettel
A Budapest Bank által végzett felmérés kimutatja, hogy a megkérdezettek 90%-a vásárolt már online, azonban a KKV-k mindössze 13%-a rendelkezik csak webáruházzal. Ennek ismeretében kijelenthetjük, hogy a kisvállalkozók egyértelműen nem használják ki a világháló nyújtotta lehetőségeket. Mivel egyre nő az online kereskedelem népszerűsége, vállalkozásunk sikere nagyban múlhat azon, hogy kivesszük-e részünket az Internet kínálta lehetőségekből. A Budapest Bank kutatásából most kiderül, miért is érdemes részt vennünk a válság ellenére egyre növekvő tendenciát mutató internetes értékesítés világában, illetve milyen mértékben terjedt el eddig hazánkban a webes vásárlás és a bankkártyával történő online fizetés gyakorlata. Az online kereskedelem azon kevés gazdasági területek egyike, melyekre a gazdasági válság nem hatott negatívan, így az elmúlt években folyamatos fejlődést mutathatott. Az interneten értékesítő kisvállalkozások forgalma 2009-ben 100 milliárd forint körüli összeget tett ki, azonban 2010-ben már 133 milliárdot, amely a kiskereskedelmi forgalom 1,8 %-át képezi. A szerdán kiadott elemzés szerint egyre több az olyan vásárló, aki még a vásárlás előtt tájékozódik a kiszemelt termékről, szolgáltatásról, így nem csak értékesítői, hanem információs és vevőcsalogató panelként is lendíthet bevételeinken webáruházunk. Nem is beszélve arról, hogy a felmérés szerint szolgáltatásaikat, termékeiket online árusító KKV-k felének forgalma jelentős növekedést produkált az internetes jelenlétnek köszönhetően.
Fotó:
Budapest Bank
A kutatás végeredménye szerint azonban a fentiek ellenére a vizsgált vállalkozások csak alig 13 %-a rendelkezett webshoppal, mindemellett a megkérdezettek 90 %-a már vásárolt is online, így több tényező is nehezíti az elhatárolódás mértékének megértését. A webáruházból rendelők 76 %-a tartja kényelmesnek a webes rendelést, 55 %-uk szerint, pedig az itt árult termékek akár olcsóbbak is lehetnek, mint boltban beszerezhető társaik. A vásárlók a legtöbb esetben könyvet (59 %), illetve műszaki cikkeket (55 %) rendelnek, de emellett nagy népszerűségnek örvend a szálláshelyek (38 %) és különböző belépőjegyek (34 %) online foglalása is.
Fotó:
Budapest Bank
A felmérés arra is kitér miért idegenkednek a magyar KKV-k az internetes vásárlás lehetőségének megteremtésétől, bővítésétől. Az okok között szerepel, hogy a termék- és szolgáltatáskör nem releváns webáruházzal (52 %), esetleg vásárlóik körében nem tapasztaltak igényt a webes jelenlétre (20 %), illetve egyáltalán nincs idejük ezzel foglalkozni (15 %). Érdekes lehet, hogy a megkérdezettek túlnyomó része tudatában van az internetes vásárlás előnyeinek, vagyis annak, hogy a boltba menetel előtt is megtekinthető az adott üzlet kínálata, összehasonlíthatók az árak, és még csak ki sem kell otthonról mozdulni, vagy a nyitvatartási időhöz alkalmazkodni a vásárlás lebonyolításának érdekében.
Mindemellett
a már meglévő webáruházak működésének alapvető hiányosságaiba is betekintést
enged a felmérés. Hiszen rámutat, hogy a webshopok négyötödénél nem elérhető a
bankkártyás fizetés annak ellenére, hogy az online vásárlók 43 %-a fizetett már
bankkártyával a világhálón. A kutatás nem csupán az ebből eredő gyors bevételi
lehetőséget tünteti fel előnyként, hanem a készpénzkezeléssel kapcsolatos idő-
és költségspórolásra is felhívja a figyelmet. Nem hagyható figyelmen kívül az a
tény sem, hogy a V-POS-sal (Virtual Point of Sales) rendelkező kisvállalkozások
56 %-a kiemelte, hogy ez a fizetési opció több vásárló igényeiknek felel meg,
így körülbelül 23 %-os árbevétel növekedésre tehettek szert az online
bankkártya elfogadás bevezetése által. Biztosra vesszük, hogy a cikk olvasása közben Önben is merültek fel kérdések. Illetve ha van véleménye a leírtakkal kapcsolatban, akkor arra kérjük, hogy ezeket ossza meg velünk, illetve a többi hozzászólóval! |