Hogyan értékelje webáruháza/cége teljesítményét?
Év végén a webáruház tulajdonosok (optimális esetben) áttekintik az adott év teljesítményét. Ilyen címszóval azonban nem csupán az év végi leltárt érdemes letudni, hanem jóval több mindent. Ilyenkor célszerű félre tenni az érzelmeinket, és némi önkritikát gyakorolva megválaszolni jó pár kérdést. Köztük például a legfontosabbat, hogy sikerült-e minden kitűzött célunkat teljesítenünk.
A folyamatosan fejlődő cégek közös ismérve, hogy rendszeresen tartanak önvizsgálatot és igyekeznek javítani eredményességükön. A Practical Ecommerce egy bejegyzését alapul véve ebben a cikkünkben igyekszünk némi támpontot adni a webáruház teljesítményének elemzéséhez. Áttekintés – alapok
Először is kezdjük a számviteli résszel. Készítsünk egy részletes jelentést a vásárlókról, értékesítésekről, termékekről. Kérdezzük meg az ügyfélszolgálatos munkatársainkat is, hogy milyen interakciókkal, problémákkal, álláspontokkal találkoztak az elmúlt egy év alatt. Kérjük meg a marketinges kollégát, hogy készítsen egy egész éves jelentést (mondjuk Google Analytics-ból) a marketing eszközeink hatékonyságáról úgy, hogy az legyen összehasonlítható a tavalyi év adataival. A jelentésbe érdemes belevenni az összes marketing eszközt, mint például a keresőoptimalizálást, közösségi médiát, hírleveleket. De ezen felül célszerű górcső alá venni szervezetünket, infrastruktúránkat is. A teljesség igénye nélkül összegyűjtöttünk néhány kérdést, melyet megválaszolva sok minden kiderülhet webáruházunk eredményességét illetően. Nézzük meg ezeket külön, a kulcsszereplők kapcsán: Vásárlók• Hány vásárlót sikerült szereznünk idén? • Mekkora az új, és visszatérő vásárlók százalékos aránya? • Korábbi vásárlóink hány százaléka vásárolt nálunk az adott pénzügyi évben? • Mekkora költsége van nagyságrendileg egy ügyfél megszerzésének? Ez nagyobb vagy kisebb, mint a célkitűzésünkben szereplő érték? • Vannak bármilyen egyértelműen azonosítható ügyfél-szegmensek? • Van valamilyen trend, ami megmutatkozik ezeknél az ügyfél-szegmenseknél? • Hogyan viszonyul az átlagos tranzakciós érték a korábbi adatokhoz, illetve a célkitűzésünkhöz? • Melyik a legjövedelmezőbb ügyfél-szegmens? Hogyan tudnánk belőlük még többet elérni?
Érdemes megnézni a „legjobban teljesítő” vásárlókat is. A vállalkozások többsége szerint ugyanis a bevételük 80%-át az ügyfeleik 20%-a termeli meg. Termékek
• Melyik volt a legnépszerűbb termékünk?
Értékesítési és marketing csatornák
• Mekkora bevételt és növekedést produkáltak az értékesítési csatornáink (webáruház, offline üzlet, direkt értékesítés)?
Szervezet• Milyen szervezeti céljaink voltak erre az évre? Sikerült őket elérni?
• Vizsgáljuk meg a szervezetünket személyzeti oldalról és létszámügyileg!
Infrastruktúra
• Az irodánk és raktáraink megfelelő módon látják el feladatukat? Van felesleges ide kapcsolódó költségünk?
Pénzügy
• Sikerült elérni a tervezett bevételt? Miért igen és miért nem?
Mint az jól látszik a kérdések száma nagy, a válaszok pedig szinte minden esetben összetettek.Sőt abban is biztosak vagyunk, hogy a webáruházak tulajdonosai még jó pár kérdéssel ki tudnák egészíteni a felsorolást. Fontosnak tartjuk a folyamatos optimalizálást, értve ez alatt például a belső folyamatokat vagy akár a marketing eszközeinket. Az év végi nagy rohanás után érdemes rászánni egy napot, hogy alaposan végiggondoljuk, hogy az alábbi kérdésekre mi magunk milyen választ adnánk. Amennyiben tetszett a cikk, vagy valamit kihagytunk kérjük szóljon hozzá! Forrás: https://www.practicalecommerce.com/articles/3854-Reviewing-your-Ecommerce-Business-at-Year-End |