Hogyan növeljük webáruházunk nyereségét 300 százalékkal? - 1.rész
Elégedetlen webáruházának hatékonyságával? Szeretné tudni hogy teheti hatékonyabbá? Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan lehet egy webáruház hatékonyságát nagymértékben megnövelni szisztematikus és következetes lépéseken keresztül. Az 1812-es oroszországi hadjáratában Napóleon nemcsak legyőzte az orosz hadsereget, de elfoglalta magát Moszkvát is. Ezt nevezhetnénk sikernek, de a történelemkönyvek mégis ezt tartják Napóleon legnagyobb kudarcának. Nemcsak, hogy kénytelen volt feladni Moszkvát, és hazavonulni üres kézzel, de a seregének legnagyobb része is odaveszett. Mindez elsősorban az oroszok által alkalmazott gerilla technikának köszönhető. A felderítő kisebb csapatokat lesből megtámadták, az utánpótlást rendszeresen megsemmisítették - aprókat csíptek le a hatalmas francia seregből. Az oroszok ismerték azt a manapság is sűrűn hallható népi bölcsességet, miszerint sok kicsi sokra megy – a sok kis apró, önmagában elhanyagolható tényező együttes hatása nagyobb, mint a részek összege, és sok esetben (mint Napóleon esetében) végzetes is tud lenni. Hogy mi köze van ennek az e-kereskedelemhez? Az általunk alkalmazni kívánt módszer ugyanaz, mint az oroszok esetében, csak épp építő jellegel. Sok kis apró lépést teszünk, hogy hatékonyabbá tegyük a webáruházunkat, mely lépések összessége igen hatalmas eredményjavulást idéz majd elő. A szemléletesség kedvéért egy gyakorlati példán mutatom be a folyamatot. Ez a példa a Marketing Experiments (https://www.marketingexperiments.com/) oldaláról származik, amelynek bár egy amerikai áruház a főszereplője (amerikai = nagyobb méretek és mennyiségek), de a módszer bármilyen áruház esetében azonos, arányaiban hasonló eredményeket hozhat, csak értelemszerűen az abszolút értékek lehetnek kisebbek. A technikánk nagyon egyszerű: fogjuk az értékesítési folyamatot, apróbb részekre bontjuk, majd az apróbb részeket külön-külön optimalizáljuk. Röviden összefoglalva az értékesítési folyamatot: a webáruházunkra látogatókat kell szerezni, majd a látogatókból vásárlókat kell konvertálni. Ezen folyamat a gyakorlatban persze egy kicsit összetettebb. Példánkban a webáruház elsősorban fizetett keresőhirdetésekkel szerzi a látogatókat. Minden kulcsszó (sok kulcsszóra hirdet) egy-egy landoló-oldalra (amelyekből van több is, de azért kevesebb, mint ahány kulcsszó – azaz nem teljesen egyediek) viszi a látogatókat, ahonnan jó esetben a látogató eljut egy adott termék bemutató oldalára, és végül hozzáadja a kosárhoz. A folyamat itt még nem ért véget, mert a tele kosárral a látogatóknak még végig kell menniük a checkouton (azaz ténylegesen meg kell rendelniük a terméket). Ezen folyamatban számos elemet lehet optimalizálni, jóval többet, mint amennyit a példánkban szereplő webáruháznál végül optimalizáltak. A következő lista a példánkban szereplő webáruház optimalizálási lépéseit mutatja, melyek jó példák arra, hogy milyen területeken lehet fejleszteni a webáruházat:
Első lépésként, mint látható, a fizetett keresőhirdetéseket (PPC) optimalizálták. Ha egy PPC hirdetés átkattintása 5%-al nő, az nem valami nagy szám, ugye? 5% magában nem sokat jelent. Egységben az erőDe mi van akkor, ha ezt az 5%-os növekedést a landoló oldal konverziós rátái, a befejezett eladások és más marketing illetve weblap fejlesztések esetében is el tudjuk érni? A teljes reklámozási és eladási folyamat során felhalmozódó mikro-nyereségek együttese már tekintélyes hatással lehet mind a jövedelemre, mind a profitra! A széleskörű fejlesztések tényleges hatásának megértéséhez a legjobb, ha a teljes, összeadódó hatást vizsgáljuk, és nem az egyes fázisokban elért olykor egészen apró növekedéseket. Ez bizonyára magától értetődőnek hangzik, de mégis túl gyakran hozunk döntéseket kizárólag az elemek egyéni teljesítménye alapján. Gyakran előfordul, hogy alapból elvetünk bizonyos fejlesztéseket/javításokat, vagy nem törődünk a kisebb növekedésekkel például a konverziós ráták esetében, mert egyetlen tényező hatását nézzük csak, ami pedig önmagában valóban elhanyagolható. E cikk második részében majd konkrétan is bemutatjuk, hogy hogyan történt maga a tesztelés (kiválasztottunk néhány különálló tesztet, melyek ugyan átlagos eredményt produkáltak, de épp ezért tökéletes példák a mikro-nyereségekre, melyeket bárki elérhet a saját webáruházán), illetve kielemezzük, hogy az egyes lépések után hogyan alakultak a bevételek és profitok, és hogy a 300%-os nyereség növekedés nem csalás, nem ámítás, hanem egy bárki által ténylegesen elérhető eredmény. |