Köszönjük feliratkozását!

Hamarosan megkapja heti webáruházas tippjeit.

Egyre többet hallani mostanában a konverzióoptimalizálásról, amely minden típusú weboldalon alkalmazható, de különösen fontos a konverziós arány követése és javítása a webshopoknál, ahol minden százaléknyi javulás közvetlen hatással van a bevételekre. Rengeteg cikk jelent már meg a témában, és elmondható, hogy nincs olyan univerzális orvosság, ami minden webáruháznál működik.

10_konverzionovelo_tanacs.jpg

Most mégis összegyűjtöttünk 10 tippet, amelyet megfogadva elindulhat a konverzióoptimalizálás rögös útján.

1. Egyszerű navigáció, keresés

Akármilyen jól használható egy oldal, ha látogatói nem találják meg azonnal, amit keresnek, vagy nem tudnak választani a felkínált opciókból, akkor nagy esély van rá, hogy elhagyják az oldalt, még ha vásárlási szándékkal érkeztek is oda.

Rengeteg lehetőség van rá, hogy segítse, a kívánt irányba terelje őket:

  • Egy feltűnő helyen elhelyezett „Segíthetünk a választásban?” gomb termékkeresést segítő leírással, tutorial videóval.
  • Az ügyfélszolgálat telefonszámának feltüntetése az oldalon. Egy külföldi példánál láttuk, hogy nem növekedett meg aránytalanul a hívások száma a telefonszám kihelyezésével (B2B szolgáltatás értékesítésről volt szó), ellenben a konverziós aránnyal, hiszen a látogatók azonnali segítséget kaphattak.
  • A legjobb persze, ha maga a kereső működik kifogástalanul. Még a legnagyobb hazai webáruházak többsége sem készült fel pl. a szinoníma-, illetve hasonló keresésekre.

2. Átlátható, tetsztetős design, termékfotók és videók

A termékoldal minőségének, a látogatóira gyakorolt benyomásnak hatalmas szerepe van a vásárlói döntésekben. Egy jól strukturált, szellős (angolul érdemes rákeresni a white space fogalomra), jó felbontású és szép képeket, használható leírást tartalmazó oldalon szereplő termék eladási esélye jóval magasabb.

  • Sokat dob a termékfotók (pl. 360 fokban körbeforgatható cipő) jelenléte, alig használja valaki a hazai webes palettán.
  • A termékvideóról nem is beszélve. Ez persze drágább műfaj, de bizonyos termékek, áruházak esetében segítség lehet, ha korábbi vásárlók, vagy véleményvezérek videóival találkozik a felhasználó - átbillentheti a bizonytalansági küszöbökön.

3. Vásárlásra ösztönző feliratok

Ha a potenciális vásárló már jóval a keresési fázisban van, és csak azt mérlegeli, hogy az adott webáruházban vegye-e meg amit épp néz, ebben a szakaszban segíthetnek az ún. Call to Action (magyarul Felhívás cselekvésre) feliratok. Ezek azok a szavak, mondatok, amelyek vásárlásra buzdítják a látogatót: „Megveszem!”, „Kosárba vele!”, és hasonlók. Próbálja ki, tesztelje le, hogy az Ön látogatói esetén melyek működnek a legjobban.

4. Az oldal sebessége

A tartalmon túl van még egy fontos technikai tényező is, ami nagyban befolyásolja a látogatók döntéseit: a sebesség. Az oldalbetöltődés sebessége nem véletlenül egyre fontosabb a Google szemében is. Alapvetően befolyásolja a konverziós arányt, hogy milyen gyorsan töltődnek be a webáruház oldalai. Általánosan elfogadott nézet, hogy a 2 másodperc környéki oldalbetöltődési időre kell törekedni  ahhoz (https://blog.level3.com/2012/04/18/is-2-seconds-the-right-target/), hogy ne veszítsünk potenciális vásárlókat emiatt. Azaz a sebesség ne érintse negatívan a konverziós arányt. A pontos szám bizonyára minden weboldalon más, de összességében elmondható, hogy a gyorsabb = jobb. Az optimalizáció során vegye figyelembe a látogatók internethozzáférésének sebességét; ez segít megállapítani, hogy milyen messzire érdemes elmenni a sebesség-optimalizációt tekintve.

loadtime.jpg

 

5. A vásárlási folyamat optimalizálása  

Már fél siker, ha a látogató a kosárba helyezte a megvásárolni kívánt temék(ek)et, de még ekkor sem dőlhetünk hátra. Túl az emberi tényezőkön (amiről egy önálló bejegyzést tudnánk írni) sok múlik a checkout folyamat egyszerűségén, sebességén is. Tudja, hogy látogatói hány százaléka hagyja félbe a vásárlást a checkout folyamán? Ha nem, akkor itt az ideje, hogy beállítsa a konverziós csatornákat a webanalitkai szoftverében. Hogyan?

Itt megmutatjuk. (https://dunder.hu/konverziooptimalizalas/) . Örök vita, hogy az egy-, vagy többoldalas checkout folyamat hoz jobb konverziót. A vancouver2010.com hivatalos téli olimpiai aloldalon az egyoldalassá alakított checkout folyamat 21,8%-kal növelte meg a konverziót. Nincs azonban egyértelmű válasz a kérdésre. A lényeg, hogy a szükségesnél ne legyen bonyolultabb, s a lehető legkevesebb erőfeszítéssel, a lehető legkevesebb adat megadásával jusson túl rajta a látogató.

6. Az adatok hatékony gyűjtése 

Ebben elévülhetetlen segítséget nyújtanak a jól megtervezett adatbekérő formok. Gondolja végig, hogy melyek azok az adatok, amelyekre tényleg szüksége van? Tényleg fontos a látogató életkora vagy családi állapota? Ugye, hogy nem. Ha feltétlenül ragaszkodik hozzá, tegye opcionálissá ezeknek az adatoknak a megadását a checkout folyamat befejeztével. Ami azonban fontos, hogy mindig jelezze, melyek a kötelező mezők. Erre az általánosan elfogadott jelzés a * (lehetőleg pirossal jelezve). Amennyiben lehetőség van rá, alkalmazzon azonnali validációt az egyes mezők kitöltésénél, de mindenképp fontos, hogy a hibaüzenetek legyenek egyértelműek, és a hibás mezőhöz a lehető legközelebb.

Alapvető funkció a számlázási cím másolása a házhozszállítási címhez, hogy ne kelljen fölöslegesen kétszer begépelni ugyanazt. A mailchimp mind a validációt, mind a kommunikációt jól oldotta meg, ez látható alább.

mailchimp-form.png

 

7. Regisztráció nélküli vásárlás

Ha követi a látogatók mozgását a webáruházban biztosan feltűnt már, hogy sokan a kötelező regisztrációt látva gondolják meg magukat, és hagyják el a weboldalt. Hacsak nem elengedhetetlenül fontos a regisztráció, akkor tegye lehetővé a regisztráció nélküli checkout-ot, különösen akkor, ha valamilyen online fizetési módot választ az ügyfél. Ha elégedett volt a szolgáltatással, higgye el, vissza fog térni regisztráció nélkül is, vagy akár önként regisztrál az oldalra, s mindkét fél elégedett lesz. Egy nemzetközi Forrester felmérés alapján a látogatók 23%-a otthagyja az oldalt, ha regisztrációra kényszerítik a vásárlás során.

8. Megfelelő fizetési módok biztosítása

Legalább ilyen fontos, hogy a vásárló a lehető legtöbb fizetési mód közül választhasson, és ezek között megtalálja az általa preferáltat is. Magyarországon még mindig népszerű az utánvétes fizetési mód (minden webshop tulajdonos rémálma), azonban ma már sem technikailag, sem anyagilag nem megterhelő valamilyen online fizetési mód (bankkártyás, PayPal, stb.) beépítése. Ne veszítsen vásárlókat csak azért, mert nincs lehetőség online bankkártyás fizetésre.

9. Szállítási módok, ingyenes szállítás

Magyarországon még tartja magát az a szokás, hogy futárszolgálattal együttműködve, akár a megvásárolt termék értékénél nagyobb összeget kérnek el webshopok a házhozszállításért. Ez azonban egyértelműen a konverzió növelése ellen hat. Ezt két lépésben kerülheti el.

  • Az értékhatárhoz, vagy megvásárolt termékek számához kötött ingyenes házhozszállítást többen alkalmazzák itthon is. Ezzel további termékek megvásárlására ösztönözhetjük a látogatókat, de vigyázni kell az értékhatár megállapításával. Azt javasoljuk, kísérletezzen, amíg meg nem találja az ideális értéket.
  • Második lépés, amely itthon még nagyon ritka, és ez az erős versenyben versenyelőny lehet: a feltételmentes ingyenes házhozszállítás. Itt fontos kiemelni a dolog pszichológiáját. Amerikai kutatások már bebizonyították, hogy az emberek hajlandók többet fizetni bizonyos termékekért, ha tudják, hogy a házhozszállítás ingyenes. Érdemes elgondolkodni tehát a házhozszállítás költségein, figyelembe véve a most már visszatérő decemberi Ingyen Szállítás Nap (https://www.ingyenszallitasnap.hu/) sikerét. Plusz nem szabad megfeledkezni az utókövetésről sem. Sok idegeskedéstől, felesleges e-mail váltásoktól kímélheti meg látogatóit és önmagát is ha a csomagolás, szállítás menetéről e-mailben informálja vásárlóit, és lehetőleg azonnal, nem fél napos, vagy hosszabb késéssel.

10. Visszatérő vásárlók és hűségprogram

Ne feledkezzen meg a visszatérő látogatókról sem. Két típusú látogatót különböztethetünk meg.

  • Aki termékeket helyezett a kosarába, de nem fejezte be a vásárlást. Az ő kosaruk tartalmát érdemes eltárolni, így amennyiben később visszatér az oldalra, nem kell megint megkeresni a kívánt termékeket. Lehet, hogy csak aludt még rá egyet, vagy körülnézett máshol is mielőtt meghozta a döntést. Könnyítse meg a dolgát, és legalább 2 hétig tartsa meg a kosár tartalmát (nem javasolt kényes, pl. erotikus termékek esetén). 
  • Ha befejezte a vásárlást, akkor a 7-es pontban már tárgyalt módon ajánlja fel a regisztrációt a vásárlás végén, és tegye lehetővé, hogy a már regisztrált felhasználók bejelentkezhessenek. Így ők adataik újbóli megadása nélkül kényelmesebben, gyorsabban vásárolhatnak. A visszatérő vásárlókra vonatkozóan természetesen számos hűségprogramot és kedvezményrendszert lehet kitalálni, de előtte rengeteg technikai, tartalmi és marketing jellegű optimalizálási lehetőség rejlik az alaprendszerben. Érdemes ezeken átrágni magunkat  és csak aztán foglalkozni a viszonylag bonyolultabb loyalty-programok kitalálásával, megvalósításával.

Reméljük, ötleteinket hasznosnak találta. Ne feledje, hogy minden látogató és minden webáruház más; fontos, hogy minden változtatást pontosan mérjen (kisebb elemszám esetén többször is tesztelje ugyanazt a változtatást, ne keverje az odairányított látogatottsági forrásokat, vagy pedig válassza szét, és egyesével tesztelje azokat).  Hogy a konverzióoptimalizálás mennyire színes tevékenység, és hogy mit érdemes tesztelni, azokat sikeres nemzetközi példákon keresztül e cikk szerzőjének friss írásából is megismerheti a https://dunder.hu/tesztek/konverzio-novelese-sajat-peldaval-es-nemzetkozi-esettanulmanyokkal/ címen található esettanulmány-kollekcióból.

Amennyiben kérdése, észrevétele van kérjük, írja meg nekünk hozzászólásában.

Dunder Krisztián
A szerzőről
Dunder Krisztián 1996 óta foglalkozik az internetes piaccal. A szerző 2001 óta az ország valamennyi kiadó által üzemeltetett helyi hírportáljainak felépítésével foglalkozott, továbbá számos közép- és nagyvállalat hívta tanácsadóul az elmúlt években a médiapiacról, valamint az egészségügyi, az FMCG szektorból és a szállodaiparból. Folyamatosan monitorozza a működő és hatékony online eszközöket, csapatával a konverzióoptimalizálás methodológiát alkalmazza saját, illetve ügyfelei kampányaiban is. A Digitális sikertörténetek című könyv szerzője.
Köszi Krisztián az Ingyen Szállítás Nap megemlítését.
Máskülönben nagyon jó dolgokat írsz.

Ha megengeded, én is javaslok egy dolgot, hogy növelni tudják a webáruházak a konverziót.
Akár ingyen szállítanak, akár pénzért, már az elején derüljön ki a látogató számára, hogy mekkora ez a költség.
A felmérések szerint a kosár elhagyások legtöbb esetben azért történnek, mert a vásárló ott szembesül először a szállítás költségével.

Gratula az íráshoz!
Ákos
Szuper!

Csupán néhány kiegészítés:


0. A konverzió: az a folyamat, ami a látogatóból vásárlót „csinál”. Amivel ez a konverziós arány, eredményesen javítható, ha tesztelt, jól megírt reklámmal, marketingszöveg gel, jól felépített kattintás alapú kampányokkal eleve olyan közönséget hozol, aki nem csak „látogató”, hanem minimum érdeklődő!
Olvasd tovább!

0.1. Nem csak a vásárlás lehet konverziós cél:
• Mondjuk, egy ajánld barátodnak űrlap kitöltése, mondjuk egy ajándék kupon a küldőnek és a barátjának is cserébe.
• egy akció értesítőre, vagy termék figyelőre való feliratkozás…

A pontokhoz:
1. szabadszavas kereső az oldalon, összehasonlítás ok, tesztek, elmesélni mikor mi fog történni a vásárlási folyamat során
2. Ne csak hiperszuper fotók, meg tulajdonságok legyenek az oldalakon, hanem értékesítési szöveg, meg pl.: ehhez a termékhez ezt vásárolták mások (upsell; egyetlen vásárlóra eső nagyobb bevétel)
3. Kiemelt Garancia! Adj többet, mint a jog kér, és többet, mint elvárnak!
4. Nem csak sebesség, de számos egyéb site jellemzőkre is rávilágít: www.woorank.com/
Csak annyi infót kérj be amennyi feltétlenül szükséges, ha így is sok, akkor tördeld aloldalakra (Google Analitycsel remekül, kiderülhet a gyenge láncszem).
Használj hőtérképet, merre és mire „kattannak” kattintanak a látogatóid (bővebb infó: tinyurl.com/75l5nls )
A gyenge láncszemet kihasználhatod, ha e-mail regisztráció után vagy akkor egyszerűbb a helyzet, mert egyszerű triggeléssel (kattintás figyeléssel) kiküszöbölheted . Mondjuk, küldesz egy e-mail-t, hogy ha az elakadt vásárlást befejezi, és elárulja miért hagyta el a „bevásárlókocsi t” akkor adsz X% kedvezményt, vagy ajándék kupont (ötletelj, teszteld, mi működik). Ha még nem regisztrált, vásárlás szakad meg, akkor egyszerűen egy felbukkanó ablakkal üzensz: „mit rontottunk el? – ajándék, ha válaszolsz!”
Köszönöm az eddigi kommentjeiteket , mind nagyon hasznos. A hőtérképhez annyit tennék hozzá, hogy napi ezres látogatottság alatti site-oknak nem annyira ajánlom, mert nem fog szépen kirajzolódni, mire kattintanak - egyébként kattintások lekövetésére nagyon jó.

Hetekig tudunk még írni a témáról, tehát valakit valamelyik terület jobban érdekli, jelezze.
@Krisztián a hőtérkép, napi néhány látogató esetén is használható (bár lehet, napi, heti, havi összegzést is látni), mert…
• azonnal és egyértelműen megmutatja az egyedi kattintásokat, melyik a banner, fotó, link amire kattintanak mi az, amire nem
• látod véletlen kattintásokat (ide pl. tehetsz kattintás alapú fizetett hirdetést  )
• átláthatóbb, és egyszerűbb, mint minden egyedi oldalt bekötni az analitycsbe
Egy kis praktika a hőtérképhez:
• ha fotókra, bannerekre, logora… kattintanak ami alatt nincs link, akkor tudod, hogy linket kell alá raknod
• bár sokan kihagyják a fotók leíró címkéit [amikor fölé viszed az egeret, ez a jelenik meg szövegbuborékké nt] (Alt tag), pedig kettős előnnyel jár, lehet konverziós vagy SEO eszköz.
Tesztelléssel kideríted, hogy jobb dumával többen kattintanak e, és a legjobbat hagyod. Amennyiben abszolút eredménytelen, bármit írsz oda, nem változik a kattintási arány, akkor egyszerűen töltsd ki 1-3 kulcskifejezéss el!
utánvétes fizetési mód (minden webshop tulajdonos rémálma) - ezzel vitatkoznék. Nálunk - és ez lehet, hogy csak egyedi eset, de havonta többen megrendelik a terméked, de elfelejtenek utalni, pedig a visszaigazolásb an kimegy a felhívás.

Az ingyenszállítás nappal pedig csak annyi a gondom, hogy csomóan vannak, akik ingyen szállítás nélkül is rendszeresen vásárolnak, így én úgy látom, hogy ez egy bizonyos versenyhez vezet, ami arra jó, hogy az ember a _tisztességes_ haszonból veszítsen.

Ezek tényleg egyéni vélemények, ellenérvet szívesen fogadok.
Kedves Erika!

Ingyen Szállítás Nap egyszer van egy évben, akár csak Karácsony. Ilyenkor a webáruházak ezzel kedveskednek a vásárlóiknak.(Nem mellékesen 6-8-szoros forgalmat könyvelnek el ezen a napon.)
Természetesen az állandó ingyenes szállítás csak annak éri meg, akinek magas az árrése.
Erika: a magyar e-kereskedelmi piac 60-70% utánvétes / kézbesítéskor fizetős, ez brutálisan rossz eredmény még bizonyos környező országokéhoz képest is (pl. Csehországban úgy tudom, nincs is).

Igazad van, az előre utalásosnál sem utal mindenki, még figyelmeztetés után sem, de utánvétesnél pedig az át nem vétel (és az ezzel járó költség) fordulhat elő.

Mi minden ilyen cikkben, megszólalásban leírjuk, hogy teljesen általános csodarecept nincs (pl. a könyvem értékesítési oldalán kevesebb mint 5% az utánvétes rendelés, de azt is tudjuk, miért).

A vatera, a nagyobb e-kereskedelmi site-ok már sok felhasználót rászoktattak az utalásra, kártyás fizetésre. Ha velük részben átfedésben van vkinek a célcsoportja, remélhetőleg kevesebb utánvétre és macerára számíthat. Ezzel együtt mindig lesz olyan iparág, termékkör, vásárlói csoport), ahol/akik az utalást kerülni fogják, ha másért nem, azért, mert nem akarják, hogy a tranzakció lekövethető legyen bankon keresztül...
#
Annamária
Erikával teljes mértékben egyetértek, biztosan nagy gyakorlata van a webshoposdiban! !!
Miért rossz az utánvét? A káryás vásárlásnál ma Magyarországon rendkívül magas a banki jutalék, ez az ami rendkívül rossz. ( mondhatnám egy rémálom, több bankkal is tárgyaltam már, de egy rémálom volt) Az előre utalás pedig nem biztos, hogy megtörténik (tapasztalat), s ha eddig rendben is lenne, mert utal a kedves vásárló, még mindig lehet hogy nem fogja átvenni a terméket, vagy visszaküldi, és követeli az előre utalás visszautalását. Ráadásul az előre utalással időt vesztünk, mert gondolom mindenki megvárja, míg beér az elutalt összeg. Az utánvét pedig teljesen tökéletesen működik. A vateráról meg annyit, hoigy szégyen és gyalázat hogyntele van számla nélkül hamis márkajelzásű terméket bevalottan újként és több darabosként forgalmazóval. HAHÓ NAV, körül kellene végre nézni a vaterán meg a többi aukciós portálon, hogy fekete kereskedelem nyilvánosan zajlik, bevalottan nem adok számlát de az új árut külföldről hozom be feliratú vállalkozással bevalottan nem rendelkező a vállalkozások adóiból és járulákaiból eltartott kismamák, nyugdíjasok fekete bizniszével. A vatera s a többi aukciós portál nagyon nagyon rossz példa.
#
Annamária
Én úgy látom Erika több nagyságrenddel nagyobb tudással rendelkezik a webáruházak terén mint Krisztián, akinek szerintem nincs is működő webshopja, ( meg nem is volt soha) így valódi tapasztatalata sem. Sajnos ma Magyarországon sokan tetszelegnek mindenféle tapasztalat nélkül hozzáértőnek :-(
Kedves Annamária,

nem hiszem, hogy bárkinek bizonygatnom kell a tapasztalataima t, azt, hogy hány webáruháznak, digitális szolgáltatásnak , illetve hazai, nemzetközi piacvezető e-kereskedelmi projektnek voltam-vagyok szakértője.

Az utánvét a legelmaradottab b és legdrágább e-kereskedelmi pénzügyi tranzakciós módszer. Pont.

A kártyás tranzakciók jutaléka komolyabb webshopok esetén jóval 2% alatti, de már arra is van megoldás, hogy bankkal se kelljen szerződni: ez kis webshopoknak jó, de nyilván magasabb a jutalék.

Szívesen segítek konkrétabb kérdésekben is, ha a minden alapot nélkülöző feltelezések helyett olyan kérdéseket tesz fel, amelyekre érdemben érdemes az olvasók előtt válaszolni.
Szerencsére, ma már 4 óra alatt a számlán van az utalás, így a legtöbb partnerem ezt preferálja, hiszen, szinte költségmentes.
Így ha csak havonta 100 vevő fizet utánvét helyett utalással, akkor megspórolnak egy tank üzemanyagot.
Ez a nem mindegy!
Szia Krisztián!
A regisztráció nélküli vásárlásról azt a bizonyos Forrester tanulmányt hol lehet elérni?
Kedves László!

Ez a cikk olyan régen íródott, hogy jó eséllyel az a tanulmány már nem is elérhető.

De számos tanulmány bizonyítja ezt az állítást, például ebben a cikkben is van statisztika arra, hogy a pénztárelhagyás második leggyakoribb oka a regisztráció: shoprenter.hu/.../...
Kérjük írd be a képen látható kódot
Biztonsági kód Új kódot kérek
Szeretnék e-mail értesítést kapni az új hozzászólásokról!
Ha szeretnél további webáruházas tippeket, iratkozz fel heti értesítőnkre!
Van már webáruházad?