Köszönjük feliratkozását!

Hamarosan megkapja heti webáruházas tippjeit.

Egy webáruház tulajdonosának napi/heti szinten kell olyan döntéseket meghoznia, amelyek hatással lehetnek webáruháza hosszútávú jövőjére. Az ilyen döntéseknél azt tanácsoljuk, hogy próbáljunk meg inkább az adatokra támaszkodni, és elkerülni a megérzéseket.

Adatokból viszont egy átlagos webshopnál is rengeteg van, ezért nem mindegy, mit is vizsgálunk meg egy-egy ilyen döntés meghozatalakor. Sokan talán ezért is ódzkodnak a Google ingyenes analitikai szoftverének használatától, a Google Analytics-től, mert első ránézésre a rengeteg nézet és menüpont kissé ijesztő lehet. Pedig ha jobban megismerjük, máris egy rakás hasznos tippel szolgál nekünk, hogyan javíthatunk webáruházunk hatékonyságán.

10 alapvető mutató, amit minden webáruház tulajdonosnak követnie kellene a Google Analytics-ben

Cikkünkkel szeretnénk megmutatni 10 hasznos, Analytics-ből kinyerhető kulcsadatot (úgynevezett KPI-t), amelyeket szerintünk egy webáruház tulajdonosnak érdemes megvizsgálnia napi, heti, havi szinten.

Megjegyzés: ha még nincs beállítva a Google Analytics a webáruházában, ehhez segítséget itt talál.

Íme az általunk legfontosabbnak tartott mutatók, illetve jelentések:

1. Tranzakciók

Egy webáruház elsődleges célja, hogy vásárlásra ösztönözzön, és termékeket értékesítsünk a segítségével. Ezért nyilván mondanunk se kell, hogy ez a mutató már napi szinten is érdekes. Az Analytics-ben a Konverziók > Elektronikus kereskedelem > Áttekintés pontban találjuk meg.

Tranzakciók

Egy adott napot érdemes összehasonlítani az előző hét ugyanazon napjával, hiszen a hét különböző napjain eltérő intenzitással vásárolnak az emberek. Emellett célszerű megvizsgálni ezeket órás bontásban, hogy ehhez igazíthassuk mondjuk PPC kampányainkat is.

Tranzakciók két egymást követő nap

2. Bevétel

A Bevétel egy másik fontos mutató, amire naponta érdemes lehet ránéznünk. Ez megmutatja a tranzakcióból származó teljes bevételt pénzben kifejezve. Csakúgy, mint a Tranzakciókat, a Bevételt is az Elektronikus kereskedelem > Áttekintés pontban találjuk.

Bevétel

3. Konverziós ráta

A konverziós ráta az egyik, ha nem a legfontosabb mérőszáma egy webáruház teljesítményének. Napi követése arra nem elég, hogy egy kampány vagy a weboldalon végrehajtott optimalizáció eredményét értékeljük, de arról mindenképpen visszajelzést ad, hogy a weboldalunk jól működik-e, és nem léptek-e fel a felhasználói élményt rontó problémák.

Konverziós ráta

A fenti képernyőmentés szerint 77,39%-os növekedés van a konverziós rátában. Ez azt jelzi, hogy valami megváltozott, amit érdemes kivizsgálnunk. Ha negatív irányban történt volna ekkora változás, az utóbbi megállapítás fokozottan igaz.

Azért is tartjuk a legfontosabb mutatónak, mert ez az a mérőszám, amelynek rendszeres elemzésével hatékonyabbá tehetjük webáruházunkat.  Ezért is tanácsoljuk azt, hogy ne csupán az egész webáruházra nézve vizsgáljuk meg a mutatót, hanem különböző aspektusokból. Például elemezhetjük a látogatók forgalmi forrása, demográfiai és geográfiai jellemzői, vagy mondjuk a böngésző típusa alapján is.

Csatornák

A Tranzakciókat, Bevételt és a Konverziós rátát nemcsak nap szinten elemezhetjük ki, de heti összehasonlításban is fontos információkkal szolgálnak. A heti adatok szignifikánsabbak lesznek. Ezek már lehetővé teszik, hogy az így kinyert adatok alapján optimalizációs döntéseket hozzunk.

Hetente áttekinthető e-kereskedelmi mutatók

Például azonosíthatjuk a rosszul teljesítő forgalmi forrásainkat. Ha azt látjuk a jelentésben, hogy valamelyiknek folyamatosan csökken a teljesítménye, akkor érdemes még optimalizálni azt. Ez a fontos jelentés az Ügyfélszerzés > Minden forgalom >  Forrás/médium pontban található.

Analytics_forgalmi_forrasok

4. Ügyfél-szerzésenkénti költség

Ez egy lényeges mutató (angolul Cost Per Acquisition, ezért gyakran hivatkoznak rá úgy, hogy CPA), amit az egyes forgalmi források esetén érdemes kiszámolni.

A tényleges CPA-át úgy kapjuk meg, ha a csatornánkénti ráfordítás összegét elosztjuk a tranzakciók számával, vagy az Analyticsben a Konverziók > Hozzárendelés > Modell-összehasonlító eszköz menüpontban is láthatjuk ezt.

Ügyfél-szerzésenkénti költség

5. Termék bevétele

Ez az egyes termékek értékesítéséből származó bevétel, amit az eladott mennyiség és a termék árának szorzatából kapunk. Fontos követni, mivel:

  • Láthatjuk, mely termékek hozzák a legnagyobb bevételt, vagy épp ellenkezőleg, a vásárlók mely termékeket veszik kevésbé.
  • Segít azonosítani azokat a termékeket, amelyeket érdemes hirdetni.
  • Mérhetjük vele az árakciók teljesítményét is.

A Konverziók > Elektronikus kereskedelem > Termék teljesítménye pontban kell keresnünk a jelentést.

Termék bevétele

A fenti képernyőmentésen többek között két érdekes adatot láthatunk:

  • A 11. termék átlagára a május 1-én kezdődő héten 11,67%-kal nőtt, csökkent az eladott mennyiség és ennek köszönhetően 29,47%-kal esett az adott termékből származó bevétel.
  • A 13. terméknek - amit ugyanezen a héten leakcióztak - az átlagára 18,67%-kal csökkent. Mivel az eladott mennyiség jelentősen megnövekedett, a termék bevétele több mint 11-szeresére nőtt.

6. Termék mennyisége

Az adott termékből értékesített egységek számát a Mennyiség oszlopban találjuk. A fenti példából is látszik, hogy ez a szám szoros kapcsolatban van a bevétellel, amely az eladott termékek számától függ.

Hetente követve ezt a mutatót

  • értékelhetjük a termékeladásokat,
  • ellenőrizhetjük a készleteket,
  • és mérhetjük az akcióink sikerét.

Termék mennyisége

7. Kosár-részlet arány

Ha engedélyezve vannak a Továbbfejlesztett E-kereskedelmi beállítások a Google Analytics-ben és a weboldalunkon is implementálva van, további termékekkel kapcsolatos mutatók válnak láthatóvá a jelentésben.

A Kosár-részlet arányt úgy kapjuk meg, hogy a termék összes kosárba rakásának számát elosztjuk a termékadatok megtekintéseinek számával. Így láthatjuk, hogy a látogatók milyen termékeket raktak nagyobb eséllyel a kosárba, miután elolvasták a termék információkat.

Ennek a mutatónak a segítségével kitalálhatjuk a különböző termékleírások hatékonyságát.

Kosár-részlet arány

8. Vásárlás-részlet arány

Csakúgy, mint a Kosár-részlet arány, ezt a mutatót is a Konverziók> Elektronikus kereskedelem> Termék teljesítménye menüpontban találjuk meg, és ugyancsak a Továbbfejlesztett E-kereskedelmi beállítások bekapcsolása szükséges a használatához.

A mutatót úgy kapjuk meg, hogy az egyedi vásárlások számát elosztjuk a termék adatokat bemutató oldalak megtekintéseinek számával. A mérőszám segít megválaszolni azt a kérdést, hogy a látogatók milyen termékeket vásárolnak a legnagyobb valószínűséggel, miután megnézték a termék információkat.

Vásárlás-részlet arány

9. Munkamenetenkénti érték

Az Ügyfélszerzés > Minden forgalom > Forrás/médium pontban található mérőszám megmutatja az átlagos bevételt munkamenetenként. Különösen akkor hasznos mutató, amikor a források/csatornák teljesítményét szeretnénk összehasonlítani.

Másképp fogalmazva, ez a mutató gyakorlatilag megmutatja, hogy mennyit ér meg nekünk egy adott forrásból érkező látogató. Mondanunk sem kell, hogy milyen fontos ez az adat a PPC hirdetéseink kapcsán, ahol forintra meg tudjuk mondani, hogy mennyibe kerül nekünk egy látogató. Csak annyi a dolgunk, hogy egymás mellé tesszük a számokat, és optimális esetben elégedetten nyugtázzuk, hogy több bevételünk van egy átlagos látogatóból, mint amennyibe kerül megszerezni őt.

Munkamenetenkénti érték

A fenti képről például a következőket olvashatjuk le:

  • Egy AdWords hirdetésből származó kattintás átlagosan 327,51 forint bevételt jelent, ami a legalacsonyabb a többi forráshoz viszonyítva.
  • Ugyanakkor az elmúlt 30 napban 54,7 százalékkal nőtt a fizetett keresések munkamenetenkénti értéke, míg ugyanez a szám a hírlevelek esetén 17,43%-kal csökkent az azt megelőző hónaphoz viszonyítva.

10. Landoló oldalak konverziós rátája

A landoló oldalak a legfontosabb oldalak közé tartoznak egy webáruházban, ezért a teljesítményüket fokozottan nyomon kell követnünk. Ezt a Viselkedés > Webhelytartalom > Céloldalak menüpontban tehetjük meg.

Használjuk ezt a mutatót, hogy megnézzük milyen arányban vásároltak azok, akik meglátogattak egy adott landoló oldalt. Ez megmutatja nekünk mennyire hatékonyak a céloldalaink, mely oldalak eredményeztek konverziót, és idővel hogyan változik az egyes oldalak teljesítménye.

Landoló oldalak konverziós rátája

Láthatjuk, hogy rengeteg hasznos adatot nyerhetünk ki a Google Analytics-ből, ráadásul teljesen ingyen.

Így minden webáruház tulajdonosnak/üzemeltetőnek ajánljuk a használatát, mert a mutatók rendszeres követésével nemcsak felfedezhetjük a webáruházunkban esetleg fellépő hibákat, de folyamatosan fejleszthetjük is azt.

Nem mellesleg arra is választ kapunk, hogy esetünkben milyen marketingcsatornák működnek jól, így tudni fogjuk, hová érdemes a reklámköltéseket irányítani, hogy azok ne csak vigyék a pénzt, hanem hozzák is.

Reméljük tetszett a bejegyzésünk!

UI: Mint minden lista, ez is erősen szubjektív.  :)
Amennyiben nagyon hiányolna 1-2 mutatót, kérjük írja meg azt a hozzászólásokban!

#
Tibor
Tényleg nagyon sok a mutató Analytics-ben, de ez nem is baj, csak tudni kell mi mit jelent. Én az Ügyfélszerzés/Kampányok menüpontot szoktam még sűrűn nézni. Direkt fel utm paraméterezem az összes hírlevél/facebook kampányomat is pont emiatt.
Mennyi az átlagos konverziós rátája egy kisebb webáruháznak?
Mekkora konverziós ráta számít már jónak (nyilván a minél nagyobb, de mégis)
Kedves Krisztina!

A Nagy Webáruház Felmérésben minden évben megkérdezzük a webáruház tulajdonosokat a konverziós rátáról. Ebből az látszik, hogy minél fiatalabb egy webáruház annál kisebb ez az érték.

A legutóbbi felmérésben az egy évnél fiatalabb áruházaknál 0,8%, míg az 5 évnél idősebbeknél 1,65% volt az átlagos konverziós ráta.

Az eredmények itt érhetők el:

www.webshopexperts.hu/.../

Véleményem szerint egy nemrég indult webshop esetén az 1 százalék feletti eredmény már jónak számít, míg az idősebb boltoknál a 2% körüli értékre mondanám ugyanezt, de ez persze a termékkörtől is függ. Iparágakként nagyon eltérő lehet, hogy mi számít jónak.
#
Villányi Andrea
Had kérdezzem meg, hogy az Analytics regisztrációja mindig az adott gmail fiókhoz tartozó? Tehát ha van 3 gmail fiókom,akkor azzal kell regisztrálnom az Analyticshez, amelyhez tartozik a webáruház? Elnézést, ha butaságot kérdezek,de most ismerkedek a dolgokkal.
Kedves Andrea!

Az Analytics ahhoz a Google fiókhoz lesz beállítva, amelyiknek a kódját beillesztette a weboldal forrásába. Tehát Ön dönti el, hogy melyik Gmail fiókjával lép be Analytics-be, és aztán melyik kódját helyezi el a weboldalba.

De a beállítás után lehetősége lesz megosztani ezt a fiókot (Adimisztrálás/Felhasználókeze lés menüpontban) más email címekkel is. Így akár mindhárom Gmail fiókjával hozzáférhet a webáruháza Analytics-éhez.
Kérjük írd be a képen látható kódot
Biztonsági kód Új kódot kérek
Szeretnék e-mail értesítést kapni az új hozzászólásokról!
Ha szeretnél további webáruházas tippeket, iratkozz fel heti értesítőnkre!
Van már webáruházad?