Köszönjük feliratkozását!

Hamarosan megkapja heti webáruházas tippjeit.

2014. május 28-án adta közre a digitális befektetéseiről ismert KPCB legújabb jelentését (https://vivipins.com/internet-trends/ ) a nemzetközi internetpiaci trendekről. Ennek apropóján úgy gondoltuk, hogy a legfrissebb adatok birtokában megnézzük azokat az online trendeket, amelyek hatással lehetnek az internetes kereskedelemre úgy a világban, mint itthon is.   

1. Mobileszközök növekvő súlya

Azt hiszem, ezzel nem sok mindenkinek mondunk újat, de tovább folyatódik az okostelefonok és táblagépek penetrációja. 2013-ban már több mint 1 milliárd okostelefont adtak el, ez 38 százalékos növekedést jelentett az előző évi adathoz képet. Az új mobiltelefonok 55 százaléka okostelefon, 2012-ben ez az arány még 42 százalék volt. (https://www.idc.com/getdoc.jsp?containerId=prUS24645514)

A táblagépek értékesítése még az okostelefonokéval szemben is gyorsabban növekszik. Csak 2013-ban 52 százalékkal növekedett az eladások száma. Ez nagyobb növekedés, mint amilyen a PC-éké valaha volt, és jelenleg desktop-ból és notebook-ból is kevesebb adnak el, mint táblagépből.

A mobilforgalom a teljes internet forgalmának 25 százaléka, tavaly ilyekor ez még csak 15 százalék volt.

Itthon is hasonló trendek figyelhetők meg. Az eNet információi szerint 2013 végére a felnőtt lakosság 29 százaléka használt okostelefont, és az összes internet-előfizetés 63 százaléka a mobilkategóriába tartozott. Ezek a változások az internetes kereskedelemre is kihatnak.  A webáruházakba mobileszközről érkező látogatók aránya egy év alatt 5 százalékról 8,5 százalékra nőtt. A vásárlók aránya is növekedett ennél valamelyest kisebb mértékben (4,3%), míg a forgalom 5 százaléka érkezett mobil platformról.


A fentiek ismeretében fontos, hogy webáruházunk megtervezésekor a mobilról érkező felhasználókra is figyeljünk. Itthon a webshopok 90 százaléka még nem mobilra optimalizált, nyugat-európában ez a szám 63.
Szerencsére hazánkban is egyre többen figyelnek a mobilfelhasználókra, és teszik reszponzívá weboldalukat, vagy fejlesztenek mobilalkalmazást.

2. Fokozott figyelem a mobilhirdetésekre

Persze a mobileszközök növekvő súlya nem csak annyit jelent számunkra, hogy webáruházunk web dizájnját meg kell változtatnunk. Fokozott figyelmet kell fordítanunk a mobilhirdetésekre is.
2013-ban 16 százalékkal nőtt az internetes reklámokra költött összeg, ezen belül a mobilhirdetések 47 százalékkal nőttek.

Az összes reklámköltésnek viszont még mindig csak 11 százaléka a mobil, ami a következő táblázat ismeretében igen meglepő. Láthatjuk, hogy sok országban már az okostelefon használatával több időt töltenek az emberek, mint tv nézéssel vagy számítógépezéssel. Itthon még az utóbbi vezet, de ha az okostelefont és a táblagépet egy kalap alá vesszük, akkor a mobileszközök uralma már itthon is látszik.

A következő táblázat is azt támasztja alá, hogy a mobilhirdetési piacban még bőven van tartalék, még az olyan fejlett piacon is, mint az Egyesült Államok.
Miközben a médiafogyasztási időben a mobileszközök részesedése 20 százalék (és növekszik), a reklámpiacon ez még csak 4 (ez is növekszik). Bár a nyomtatott sajtó szerepe csökken (5%), még mindig a hirdetésekre költött összeg 19 százalékát viszik el. A televíziós hirdetésekre is többet költenek, mint azt a súlyuk indokolná. Mivel egyértelműen látszódnak a trendek, a jövőben jobban oda kell figyelnünk a mobilhirdetési piacra, mint ahogy a Goggle is tette akkor, mikor bevezették a mobilra célzott keresőhirdetéseket. Az Adwords követi az okostelefonon vagy táblagépen történő keresési igényeket, azaz beállíthatjuk, hogy milyen hirdetést jelenítsen meg a felhasználónak attól függően, hogy milyen eszközről indította a keresést.

3. Közösségi médiahasználat változásai

Bár a legnagyobb forgalmat még mindig a Facebook tereli a webáruházak felé, érdemes lehet a többi médium irányába is több figyelmet fordítanunk. Az Egyesült Államokban az egyik legdinamikusabban fejlődő site a Pinterest, amelyet 2010-ben alapítottak. Lényege, hogy képeket tölthetünk fel szöveggel együtt egy virtuális falra. Tavaly óta már termékeket is tölthetnek fel a felhasználók, ezért az e-kereskedelemben is egyre fontosabb szerepet tölt be a tengerentúlon. Itthon még mindig a Facebook számít egyeduralkodónak, de mint annyi minden, ez a trend is begyűrűzhet hozzánk.

Ha már a képfeltöltéseknél tartunk. Már közel sem a Facebook a főszereplő-e téren. A napi 1,8 milliárd képfeltöltést és megosztást jórészt a Snapchaten-en és a WhatsAppon-on bonyolítják le. Ezek olyan üzenetküldő szolgáltatások, amik lehetővé teszik üzenetek váltását SMS-díjak nélkül. A képfeltöltések terén lényeges szereplő még az Instagram. A fényképek megosztása a világhálón 50 százalékkal nőtt tavalyhoz képest.


A képmegosztás mellett a videó megosztás sem veszített dinamikájából. A Millward Brown - amely minden évben elkészíti az adott évre vonatkozó digitális előrejelzését – szerint 2014-ben a mikro-videók további térnyerése várható. Mindenestre az alábbi táblázatból is kitűnik, hogy a kép-és videó megosztásra képes oldalak látogatottsága inkább emelkedést mutat az USA-ban.


Mikor a közösségi médiakampányunkra készülünk, tartsuk szem előtt, hogy az emberek nem reklámokat akarnak nézni, mikor fellépnek egy ilyen oldalra, hanem közösségi életet élni. Használjunk közvetettebb reklámeszközöket, mint pl. a vírus képek és videók gyártása.

Várhatóan a közösségi médiának nagyobb szerep jut a keresőoptimalizálás szempontjából is. Bár most még a közösségi megosztások szerepe kisebb, mint a linkeké a rangsorolás szempontjából, de nem lepődnénk meg, ha ez a közeljövőben változna. Ugyanis, ha egy bejegyzést sokan osztanak meg, akkor valószínűleg értékes tartalomról van szó, és a Google célja, hogy a lehető legjobb minőségű tartalmakat jelenítse meg a felhasználóknak, így könnyen elképzelhető egy ilyen fejlődési irány.

4. Tartalommarketing fontosságának további növekedése

A tartalommarketing az utóbbi években igen fontos tényezőjévé vált a weboldalak sikerességében. A több és jobb minőségi tartalom nyújtására az elkövetkező években is érdemes lesz koncentrálni, és nem csak a SEO szempontok miatt. Ma már egyre több webáruház próbál magas minőséget képviselő blogokat készíteni, illetve közösségi oldalaikon hasznos bejegyzéseket írni, képeket és videókat megosztani. Ezek mind azt a célt szolgálják, hogy egy szorosabb kapcsolat épüljön ki az áruház és a potenciális vevő között. Először építsünk közösséget, és csak később használjuk az ezáltal szélesebbé vált kommunikációs csatornáinkat, hogy másféle üzenetekkel is elérjünk célcsoportunkhoz.

A honlapunkon a hangsúly a részletes termékleírásokon, a vásárlói véleményeken és ajánlásokon legyen. Ezek nemcsak a weblapunk tartalmát bővítik (SEO szempontból jó), hanem hatással vannak a vásárlói döntésekre is. Az eDigital termékoldala igen hatásosan sorolja a terméke előnyeit. A leírásoknak továbbá vágykeltő szerepük is van. (Megjegyzés: az itt szereplő példa csak egy töredéke a teljes leírásnak.)

Tartalommarketing fontosságának további növekedése

Az ajánlások nemcsak a mi oldalunkon jelenthetnek meg, hanem külső weboldalakon is, melynek imázs építő hatása is van. Tartalmainkat érdemes ellátnunk közösségi ikonokkal, így azok könnyen megoszthatóvá válnak.

5. Jelszavunk: egyszerűség!

Korunk emberét rengeteg inger éri nap mint nap. A weboldalakon, ahol megfordulnak, reklámok sokasága vár rájuk. Ennek eredményeképp a felhasználók előbb-utóbb érzéketlené válnak a sok üzenetre, és megszólításuk egyre nehezebbé válik. Emiatt webáruházunk megjelenésében törekedjünk a minimalista megoldásokra. A letisztult, átlátható felület megkönnyíti a böngészés közben már lefárasztott felhasználók dolgát. Mindezt úgy kell megvalósítanunk, hogy a felhasználói élmény ugyanakkor ne csökkenjen. A Fredericks weboldala erre egy szép példával szolgál.

Jelszavunk: egyszerűség!

6. Több forrásból származó információk hatékony felhasználása

Napjainkban már rengeteg információ áll rendelkezésünkre a felhasználókról. A látogatók digitális lábnyoma alapján megtudhatunk róluk olyan információkat, hogy például milyen eszközről érkeztek a weboldalunkra, hol tartózkodtak ekkor, milyen oldalakat néztek meg és így tovább. A kérdés csak az, hogy mihez kezdünk ezekkel az információkkal? Egyre több vállalat használja ezeket az adatokat, hogy személyre szabja ajánlatait, és előre lásson piaci trendeket. Az adatok hatékony felhasználásának egy érdekes példája az, amit a Tesco csinál. Időjárás előrejelzéseket és részletes eladási adatokat használ arra, hogy megjósolja bizonyos termékeinek várható keresletét.

Ilyen extrém megoldásoktól eltekintve is számos jól használható módszer van. Személyre szabhatjuk hirdetéseinket (bizonyos feltételek megléte esetén jelenik csak meg). Sok webáruház jeleníti meg termékeit ugyancsak személyre szabva, vagy ajánl látogatóinak termékeket böngészési előzmények alapján.

Több forrásból származó információk hatékony felhasználása
Forrás: Rakuten.com

Ugyanakkor az évek során a felhasználók számára is kényelmesebbé vált néhány személyesebb információ megosztása a webáruházakkal. Ennek következtében a boltok a jövőben még inkább személyre tudják majd szabni ajánlataikat a felhasználóik számára.

7. Új eszközök megjelenése

A Google szemüveg, okos órák és más innovatív eszközök még éppen csak megjelentek a piacon.  Esetleges népszűrévé válásukkor a webáruházaknak ezeken az eszközökön keresztül is késznek kell lenniük ajánlatuk megfogalmazására.

8. Gyorsabb szállítás

Az online rendeléseknél talán a legbosszantóbb dolog, hogy a megvásárolt terméket nem vehetjük azonnal a kezünkbe, hanem bolttól függően általában 2-14 napig várnunk kell a kiszállításukra. Ezt a problémát felismerve néhány nagyobb webáruház már kínál másnapi szállítási lehetőséget. Véleményünk szerint az idő előrehaladtával egyre több online bolt tér át majd erre a gyakorlatra. Külföldi példának az Amazon-t hozhatjuk fel.

Gyorsabb szállítás

Itthon a 220volt szép példa erre, ráadásul annyiban még meg is fejeli a dolgot, hogy Budapesten és vonzáskörzetében lehetőség van 220 percen belüli kiszállításra.

Gyorsabb szállítás

Arra is akad példa, hogy egy webáruház másnapos szállítást akar bevezetni, de ennek lebonyolításához nincs meg a kellő szakértelme. Ekkor akár ki is szervezheti ezt a tevékenységét egy ehhez jobban értő másik céghez (például az Amazon-hoz).

9. Minőségi ügyfélszolgálat

A vásárlók elvárják, hogy ugyanazt a segítséget megkapják online, mintha mondjuk egy offline boltban vásárolnának. Ugyanakkor az e-mail cím és a telefonos ügyfélszolgálat ezt az igényt nem tudja maradéktalanul kielégíteni. Az elkövetkező években várhatóan több webáruház a nap 24 órájában elérhető élő chat bevezetésével próbál majd az asszisztencia területén egy új minőséget nyújtani vásárlóinak.

Minőségi ügyfélszolgálat
Forrás: 220volt.hu

10. A kiskereskedők is online vásárolnak

Régebben a végső fogyasztók dominálták az e-kereskedelmet, de egy legújabb angliai kutatás szerint ma már a kiskereskedők jelentős része is online szerzi be a termékeit.
Ez lehetőséget ad a B2B (Business to Business) vállalkozásoknak, hogy elmozduljanak az internet irányába. A kutatás azt mutatja, hogy már az angol B2B-k fele közvetlenül online ad el üzleti partnereinek. (www.hybris.com/en/downloads/analyst-report/forrester-wave-2013/709)

11. Gondolkodj globálisan, cselekedj lokálisan!
A feltörekvő piacok hatalmas növekedésen mennek keresztül az online költekezés terén. Kínában több mint 600 millióan használnak internetet. Évente több százmilliárd dollárt költenek el webáruházakban, és ez az elkövetkező években csak tovább növekszik majd. A kínaiakról köztudott, hogy imádják a külföldi termékeket, ennek ellenére a vásárlások 60 százaléka még mindig hazai webáruházakban történik. Ennek az a fő oka, hogy a fogyasztók szeretnek olyan helyen vásárolni, ahol „otthon” érzik magukat. Hogy mi következik ebből?
Webáruházunkat teljes egészében hozzá kell igazítanunk a célországhoz. Marketingkampányunknak, oldalunk nyelvének, még fizetési módjainknak is alkalmazkodnia kell a helyi igényekhez. Ez előnyt adhat nekünk ahhoz, hogy sikeresek legyünk a globális piacokon. (www.slideshare.net/gosquared/7-ecommerce-trends-in-2014 )

12. A mobilfizetés előretörése

2013-ban 235,4 milliárd dollár számlaértéket egyenlítettek ki ezzel a fizetési móddal, és a Gartner előrejelzése szerint ez évben 38 százalékos növekedés várható e téren (325 milliárd). Az Egyesült Királyságban az e-kereskedelmi számlák közel 24 százalékát már így egyenlítették ki, és hazánkban is egyre több helyen fizethetünk már vele. (www.slideshare.net/gosquared/7-ecommerce-trends-in-2014 )

13. Több csatornán való értékesítés

Itt most elsősorban nem arra gondolunk, hogy nyissunk offline boltokat, hiszen ez sok e-kereskedőnek nem opció. Ez esetben a nyilvános piacterekre (pl. eBay), az ár-összehasonlító és termékmegosztó oldalakra (arukereso.hu) gondolunk.
A legnagyobb előnye a többcsatornás értékesítésnek, hogy a kiskereskedőknek lehetőséget nyújt arra, hogy kitűnjenek a legnagyobbak árnyékából. A kisboltok közvetlenül el tudják érni a fogyasztókat a keresőoldalakon, összehasonlító-oldalakon vagy a nyilvános piactereken keresztül.
De hogy nemcsak a kiskereskedők élnek ezzel a lehetőséggel arra jó példa, hogy a Tesco is használja az eBay-t eladási csatornaként. A másik rendkívül népszerű értékesítési csatorna az Amazon, ahol mindenkinek megvan a lehetősége, hogy feltöltse saját termékeit.

Több csatornán való értékesítés

A világ legnagyobb webáruházában eladott termékek 40 százaléka már harmadik féltől származik. Ez jól jelzi, hogy a többcsatornás értékesítésben van potenciál, és az elkövetkezendő években is fontos lesz főleg a kiskereskedők számára, akiknek optimalizálni kell majd a lehetőségeiket.
Segítségképp olyan integrációs eszközök állnak rendelkezésükre, mint a ChannelAdvisor (több info: www.channeladvisor.com), amely segít a kereskedőknek abban, hogy integrálják, irányítsák, és optimalizálják eladásaikat több száz online csatornán keresztül, beleértve az Amazon-t, a Google-t, az eBay-t, a Facebook-ot és társaikat.
Reméljük tetszett a bejegyzésünk! Ha esetleg hiányolt valamit, kérjük írja meg a hozzászólások között!


Felhasznált források:





















#
Németh András
Nagyon jó cikk, gratulálok hozzá!

Az azért eléggé elgondolkodtató , hogy a Tesco is árul az C2C piactereken. Ez lenne akkor a követendő példa a hazai webáruházaknak is?
Kedves András!

Köszönjük a pozitív véleményt!

Nem mondhatjuk minden esetben, hogy a webáruházaknak követniük kell ezt a példát, azonban tudomásunk szerint már elég sok webáruház tulajdonos van fennt a hazai piactereken is a termékeivel.

A lényeg, hogy minél több embert érjünk el, amihez elengedhetetlen ismernünk azt, hogy a célcsoportunk hol van leginkább jelen az interneten.
Kérjük írd be a képen látható kódot
Biztonsági kód Új kódot kérek
Szeretnék e-mail értesítést kapni az új hozzászólásokról!
Ha szeretnél további webáruházas tippeket, iratkozz fel heti értesítőnkre!
Van már webáruházad?