Köszönjük feliratkozását!

Hamarosan megkapja heti webáruházas tippjeit.

A magyar sajtóban oly sokat hallhatunk csődről, kudarcokról, válságról és egyéb negatív dolgokról - viszont igen kevés szó esik a pozitívumokról, és a magyar cégek által elért sikerekről. Pedig bátran elmondhatjuk, hogy van belőlük bőven, és jó pár közülük nemzetközi szinten is sikeres és elismert.

Kis Ervin Egon szavait idézve: „... kijelenthetjük, az e-kereskedelem az elmúlt tíz évben olyan területe volt a gazdaságnak, ahol kis tőkével, nagy szorgalommal, kitartással és tehetséggel bárkinek esélye volt rá, hogy piacvezetővé váljon!".

siker.jpg

Mi most összegyűjtöttük a 21. század általunk legsikeresebbnek tartott magyar e-kereskedőit - és mint láthatjuk, nem mindegyikük a „hagyományos" e-kereskedelmi modellben érte el a sikereit...

1. Netpincer.hu

logo_netpincer.jpgMiről szól?

A Netpincér egy világszerte egyedülálló internetes ételrendelési oldal, amely a házhoz szállító éttermek kínálatát fogja össze.




Elért eredmények

A Netpincér.hu 1999. márciusában indult, és olyannyira sikeresnek bizonyult, hogy a második évtől kezdve évről-évre megduplázta a forgalmát. 2008-ban 2 milliárd forintnak megfelelő forgalmat közvetített partnerei felé, a rendszeren keresztül leadott rendelések száma pedig meghaladta az egymilliót. Az oldal elnyerte az Év Internetes Kereskedője díjat 2008-ban és az Év Leginnovatívabb Kereskedője díjat 2009-ben.

A Netpincér.hu nem állt meg a határoknál sem: a hazai online vállalkozások, illetve általában a kis- és közepes vállalatok nagy részét megelőzve már 2004-ben megkezdte a NetPincér regionális kiterjesztését, és jelenleg 9 országban üzemelteti az ételrendelési gyűjtőportálját.

Honnan indult?

A Netpincérről bátran lehet mondani, hogy startupként indult, egy pár lelkes műszakis és közgázos kollégiumista ötletéből nőtte ki magát. Perger Péter és Csontos Zoltán a 90-es évek végén egy népszerű internetes vállalkozást szeretett volna indítani: "Közgazdászként ki akartuk próbálni a tankönyvet, így üzleti tervet készítettünk. Azért terveztünk internetalapú vállalkozást, mert volt net a szobánkban. A legelején kezdtük: a kész üzleti tervhez kivitelezőt kerestünk, aztán meglett az első öt ügyfél is, akikkel 1999. március tizenkilencedikén elindult a Netpincér" - emlékszik vissza a kezdetekre a Netpincér két alapítója és ügyvezetője. (Forrás: https://www.vallalkozoinegyed.hu/20081031/internetes_kereskedelem_-_hazhoz_megy_az_etterem )

Kezdetben gyakorlatilag kollégiumokban hirdették a szolgáltatásukat. Sőt ezekre a kollégiumi igényekre adtak megoldást, hiszen a nyilvános telefonról nagyon macerás volt rendelni. A teljes kezdeti tőke nem volt több, mint 500 ezer Forint - tehát gyakorlatilag a semmiből jött létre. Igazi internetes sikertörténet!

Az üzleti modell

A Netpincér.hu a közvetítői üzleti modell egyik tipikus példája, mely nem értékesít közvetlenül, csak közvetít. A szolgáltatás a közvetített rendelések után jutalékot számít fel az éttermek felé, így a vevő számára ingyenes, csak a szállító fizet.

2. Bookline.hu

logo_bookline.jpgMiről szól?

A Bookline.hu Magyarország vezető könyváruháza, mely mostanra már számos egyéb termékkörrel is bővítette termékpalettáját.

 

Elért eredmények

A Bookline.hu árbevétele 2009-ben közel 4 milliárd forint volt, ebből 3,7 milliárd származott a belföldi értékesítésből, és körülbelül 270 millió forint a külföldi értékesítésből.

A Bookline.hu története során már háromszor nyerte el Az Év internetes kereskedője díjat, utoljára 2010-ben.


Honnan indult?

A történet 2001-ben kezdődött, amikor Márffy György internetes könyvkereskedést hozott létre. A Bookline.hu online antikváriumként indult, 2006-ra az ország legnagyobb online könyváruháza lett.

A Bookline.hu nem az első internetes könyváruház volt, számos egyéb - jelenleg is meglévő - könyváruház megelőzte időben. Viszont az átgondolt ár- és marketing stratégiának köszönhetően igen dinamikusan tudott növekedni.

A forgalom dinamikusan nőtt (2005-ben még csak 600 millió, 2006-ban már 1,5 milliárd forint volt), miközben a tulajdonosi szerkezet és a cégforma folyamatosan változott egészen a vállalat 2006. augusztusi tőzsdei bevezetéséig.

Az üzleti modell

A Bookline.hu a kereskedői modell tipikus példája - aki a széles termékválasztékkal, vevőbarát szolgáltatásokkal és alacsony árakkal tört be a piacra, és ezzel operál a mai napig is.

3. Vatera.hu

logo_vatera.jpgMiről szól?

A Vatera.hu Magyarország vezető internetes aukciós piactere, ahol cégek és magánszemélyek egyaránt feltölthetik az általuk eladni kívánt termékeket.

 

 

Elért eredmények

A Vatera 2009-ben több mint 17,5 milliárd forint átmenő forgalmat, egymilliárd forint feletti nettó árbevételt és több mint 79 millió forint adózott eredményt realizált. A portálon 2010-ben átlagosan havonta 850 ezer licit futott, amiből több mint 330 ezer sikeres eladás született.

A Vatera.hu mára 1,348 millió felhasználóval és 1,537 millió termékkel a hazai e-kereskedelem meghatározó szereplőjévé vált; már minden 8. magyar regisztrált a Vaterán. A kilencedik leglátogatottabb magyar portál, ismertsége nyolcvanegy százalékos a magyar internetezők körében. (Forrás: https://www.fogyasztok.hu/cikk/20101112/tiz-eves-a-vatera)

2008 szeptemberében a Vatera.hu Kft.-t európai leányvállalalatán (MIH Allegro B.V.) keresztül felvásárolta a dél-afrikai Nasperes médiavállalat.

A Vatera.hu 2006-ban és 2007-ben is elnyerte Az Év Internetes Kereskedője díjat.


Honnan indult?

Az egykoron garázscégként indult Vatera.hu-t 2000 végén alapították magyar magánszemélyek, úttörőként ezen a piacon - ami egy igazán merész vállalkozás volt.

Az oldal 2001-ben még alig 11 millió forint átmenő forgalmat bonyolított - amit nehezített az akkoriban szűkös internet-ellátottság, és az internetes kereskedelmet övező általános bizalmatlanság.

Ennek ellenére a Vatera gyorsan növekedett, ami köszönhető az aktív marketingnek - a Vatera a kezdetek óta a nyereség jelentős részét mindig visszaforgatja marketingtevékenységre, ami segít a magas növekedési ráta fenntartásában.

2006-ra az oldal forgalma megközelítette az ötmilliárd forintot, és majdnem megduplázta forgalmát az előző évhez képest. 2007 májusában a vatera volt a negyedik legnépszerűbb keresési kulcsszó Magyarországon. (Forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/Vatera.hu)

Az üzleti modell

A Vatera a piactér-építési modell tipikus példája. A bevétele elsősorban a rajta átmenő tranzakciók utáni jutalékokból származik, de 2009 áprilisától bevezették a termékfeltöltési díjat, vagyis a termék belistázások után is fizetni kell.

 

Ennek hatására a termékszám 2 000 000-ról május 1-jére 600 000-re csökkent. Néhány hónap után a termékszám újra emelkedni kezdett, 2009 őszére több, mint 900 000 termék lett ismét található a Vatera.hu kínálatában.

4. Edigital.hu

logo_edigital.jpgMiről szól?

Az Edigital.hu Magyarország vezető internetes műszaki webáruháza, aki a számítástechnikától kezdve a háztartási gépeken keresztül a digitális fényképezőgépekig gyakorlatilag mindenféle terméket árul.

 

 

 

Elért eredmények

Az Extreme Digital 2009-es árbevétele meghaladta a 8 milliárd forintot - amivel ma piacvezető az internetes műszaki áruházak versenyében. A műszaki webáruházak piacán 35 százalékos piaci részesedéssel bír, s a teljes magyar internetes kereskedelemnek is előkelő hányadát, 15 százalékát adja. (Forrás: https://www.sg.hu/cikkek/57749/dijat_kapott_az_extreme_digital_vezetoje)

Ügyvezető igazgatója, a most alig 30 éves Várkonyi Balázs 2007-ben elnyerte az Ernst & Young "Entrepreneur Of The Year" ("Az év üzletembere") díjat "A Merész újító" kategóriában.

Idén, 2010-ben az az Extreme Digital kilépett a nemzetközi piacra is, elindították első külföldi webáruházukat a szlovák felhasználók felé, a www.edigital.sk címen.

Honnan indult?

Az Extreme Digitalt Várkonyi Balázs üzlettársával, Kelemen Gyulával alapította 2001-ben, teljes egészében önerőből. Várkonyi ekkor mindössze 21 éves volt. A vállalat kezdetben kizárólag digitális fényképezőgépek online értékesítésével foglalkozott, majd egyre szélesebb választékot kínált, így úttörő szerepet vállalt a hazai internetes vásárlás elterjesztésében.

A vállalat rekordsebességgel bővült, és ahogy Várkonyi Balázs fogalmazott az Ernst & Young „Az év üzletembere" 2007-es díjátadó ünnepségén: „Az Extreme Digital története és ez a díj bizonyítja, hogy kreativitással, sok munkával, kitartással és a lehető legmagasabb színvonal elérésével bármi megvalósítható."

Ügyfelei változó igényeire reagálva az Extreme Digital gyorsan bővült: 2004 és 2007 között hat szaküzletet nyitott Budapesten és vidéken, éves árbevételét 1,7 milliárd forintról mintegy 7 milliárd forintra növelte. Ez a fantasztikus organikus növekedés példa nélküli a hazai online, sőt a teljes műszakicikk-kereskedelemben.

Az üzleti modell

A edigital.hu a kereskedői modell egyik legsikeresebb példája. A cég Várkonyi által kidolgozott üzleti stratégiája a kezdetek óta változatlan. A cég az intenzív forgalom fenntartásának érdekében kis fedezettel és alacsony árréssel dolgozik. Versenytársaival ellentétben nem egy-egy kedvező ajánlattal próbál a konkurencia fölé kerekedni, hanem folyamatos piacfigyeléssel igyekszik minden termékcsoportban alacsonyan tartani az árakat.

5. Netrisk.hu

logo_netrisk.jpgMiről szól?

A Netrisk.hu egy független online biztosítási alkusz portál, mely elsősorban nem-életbiztosítási termékeket - így kötelező gépjármű felelősségbiztosítást, CASCO-t, lakás és utasbiztosítást közvetít.

Elért eredmények

A Netrisk.hu a kezdetek óta piacvezető a területén, jelenleg 770.000 regisztrált felhasználóval rendelkezik, és 2009-ben 1,4 mrd Ft (5 millió euró) árbevételt ért el.

2010. június legvégén az Enterprise Investors, Közép-Kelet-Európa egyik legnagyobb magántőke- és kockázati tőkealap-kezelője A 23 millió euró (6,4 milliárd Ft) értékű kivásárlási tranzakció az eddigi legnagyobb, amely a hazai online kiskereskedelmi szegmensben megvalósult. a tulajdonosok azért döntöttek az eladás mellett, mert a céget, bár az amúgy is jelentős hasznot termel és komoly potenciál van benne, rendkívül jó áron lehetett eladni. (Forrás: https://www.digibiz.hu/a-netrisk.hu-megeri-a-penzet/20100702)


Honnan indult?

A Netrisk a tevékenységét 1994-ben családi vállalkozásként kezdte, és 2001-ben elsőként jelent meg az interneten olyan weboldalként, mely online árösszehasonlító és biztosítási alkuszi szolgáltatásokat végez.

A cég ügyvezetője a kezdetek óta Haraszti Zsolt, aki egészen 2005-ig magánszemélyként volt résztulajdonosa a cégnek. A lehetőség viszont vonzónak bizonyult mind stratégiai befektetők széles köre - online médiavállalatok, biztosítók, pénzügyi közvetítők - mind pedig tapasztalt vezetői csapatot, erős piaci pozíciót és kiemelkedő növekedési lehetőségeket kereső pénzügyi befektetők számára.

A vállalkozás tulajdonosi szerkezetében 2005-ben történt az első komolyabb változás, ekkor szerzett a cégben jelentős befolyást az MKB Euroleasing csoport, valamint Haraszti Zsolt és Haraszti József tulajdonolta Double H Invest Kft. Majd 2010-ben történt a magyar internetes cégek körében korábban példátlan méretű felvásárlás az Enterprise Investors részéről.

Az üzleti modell

A Netrisk.hu a közvetítői modell egyik legszebb és legsikeresebb magyarországi példája - mely az általa közvetített biztosítási termékek után kap közvetítői jutalékot.

6. Ha többet szeretnél...

strategia_doboz_1.jpg Amennyiben bővebben szeretnél olvasni az e-kereskedelmi üzleti modellekről, és magáról a stratégiáról, akkor javasoljuk a Kis Ervin Egon által írt Stratégiai Kódex-et, mely a Webáruház Túlélőcsomag részeként vehető meg:

https://www.webaruhaztulelocsomag.hu/










Ami pedig a példákat illeti: erre a cikkre ennyi futotta, de ha lesz rá igény akkor legközelebb igyekszünk még több weboldalt bemutatni (kérlek, kommentben jelezd, ha érdekel a dolog)!

Reméljük, hogy sikerült némi motivációval szolgálni - úgyhogy munkára fel! :)

#
Jánosi István
Az említett sikertörténetek valóban nagyon szépek, csak épp túlságosan egyediek, és nem hiszem, hogy "reprodukálhatóa k".

Talán szivesebben látnék olyan történeteket, melyek a "mi szintünk" - azaz egy átlagos KKV szinten is elérhető.
#
Andi
A Bookline átlagos KKV volt. Remek üzleti érzékkel és átgondolt üzleti stratégiával az ország vezető webáruháza lett!
Az internet nem feltétlenül arról szól, hogy reprodukálni kell a korábbi megoldásokat. Persze a CTRL+C is lehet üzleti modell, ám az egészben éppen az a szép, hogy egyedileg bármikor bármerre alakíthatóak a folyamatok.
Legyen egy terved, legyen hozzá célod, határozd meg, hogy mit és hogyan akarsz csinálni, majd indulj el az úton. Pár lépés megtétele után majd meglátod, hogy jó-e az irány, vagy módosítani kell-e rajta.
A fent említett cégek is hasonlóan indultak...
...de jó, hogy nem én ajánlottam... :) Pedig megtettem volna, bár még a sikersztori odébb van, de ahogy elnézem a karácsonyi forgalmat, még lehet belőle valami. ;)
#
Madani shahram
Nagyon gratulálok a címben, illetve a cégek amit tudták elleni. Azt szerettem volna még kérdezni ki írt neki a web shopping és hogyan technikailag meg valósították illetve védelmet hogyan tudnak biztosítani. Az én webáruház amit sajnos betörtek és tőke tettek. Így nem tudok most kihez kell fordulni aki ebben tud segíteni. Interneten nagyon sok cég hirdeti magát minden fele megoldásokat de én vagyok az egyik eldozat. Kérem a javaslatát.
#
Szávai Norbert
Kedves Madani!

Köszönjük! Webáruház üzemeltetéshez ajánlom a ShopRenter rendszerét:
www.shoprenter.hu/
Kérjük írd be a képen látható kódot
Biztonsági kód Új kódot kérek
Szeretnék e-mail értesítést kapni az új hozzászólásokról!
Ha szeretnél további webáruházas tippeket, iratkozz fel heti értesítőnkre!
Van már webáruházad?