Köszönjük feliratkozását!

Hamarosan megkapja heti webáruházas tippjeit.

A frissített tartalmat ezen a linken érheted el.

 

Egy webáruház nem csak attól lesz hatékony, hogy adott számú látogatóból milyen arányban tud vásárlókat "konvertálni", hanem attól is, hogy mennyire tudja növelni az átlagos tranzakciós értéket. Azaz egy-egy vásárlás alkalmával átlagosan mekkora összeget hagynak ott a látogatók a webáruházban.

Mindkét dolognál kulcsfontosságú, hogy mikor, milyen termékeket prezentálunk a látogatóknak, és legfőképpen, hogy ezt hogyan tesszük meg.

28 tipp a termékek ajánlásához

Egy webáruházba betérők többsége 3 vásárlói típusba sorolható.

Vannak a céltudatos látogatók, akik tudják, mit akarnak. Megtalálni gyorsan és könnyen a keresett terméket. Így egy jól használható keresőfelület, egy logikusan felépített navigációs menü, illetve a megfelelő szűrési rendszer kialakítása nagyon fontos ahhoz, hogy az ilyen látogatók nálunk vásároljanak.

A második típusba a nézelődők tartoznak, akik csak fontolgatják a vásárlást, vagy csak egyszerűen webáruházról webáruházra járva nézelődnek, és csak a megfelelő akcióra vagy termékre várnak. Esetükben a céljainkat olyan csábító ajánlatokkal érhetjük el, amelyeknek nehezen tudnak ellenállni. Olyan kategóriák létrehozása, mint az akciós vagy legújabb termékek segítenek kiszolgálni az igényeiket.

A harmadik vásárlótípus a megoldást keresők, akik valamilyen problémájukra keresik a választ (például sok a villanyszámlájuk, és szeretnének venni egy energiatakarékosabb izzót). Ők már készen állnak a vásárlásra egy adott terméktípusból, de még nem tudják, hogy pontosan melyik az a termék, ami a legideálisabb megoldást nyújtja számukra.

Miattuk lesz leginkább szükség arra, hogy áruházunkban termékeket ajánljunk. Ők lesznek a legnyitottabbak ajánlásainkra, hiszen csak azt tudják, hogy vásárolni szeretnének, de azt már nem, hogy pontosan mit, így őket tudjuk a leginkább befolyásolni. Gondoljunk csak egy, a barátnőjének ajándékot kereső férfira, vagy a gyerekszobát berendezni készülő ifjú párra. Náluk a termékajánlás legalább olyan fontos, mint egy segítőkész, proaktív eladó egy offline üzletben.

Egy webáruházban az eladót ideális esetben egy proaktív élő chat-es segítség személyesíthetné meg, de ez egy költséges megoldás (itthon még nem is találkoztam vele). Így marad a termékajánlás, aminek során mindent meg kell tennünk, hogy a vevő számára releváns termékeket mutassunk. Emellett az se mindegy mikor, hol és hogyan tesszük ezt meg.

A következőkben ehhez adunk segítséget olvasóinknak külföldi webáruházak gyakorlatait bemutatva.

Alapvetően 3 helyen szoktak a webshopok termékeket ajánlani. A fő-, a termék- és a kosároldalon. Mindhárom területen más szempontok játszanak szerepet abban, hogy mit és hogyan ajánlunk, vegyük sorra most ezeket.


I. Termékajánlás a főoldalon
A főoldalon feltüntetett termékeknek kiemelt szerepük van. A Baymard egyik kutatása szerint a vizsgálatban résztvevő vásárlók negyede mikor megérkezett a főoldalra legörgetett az oldalon majd vissza, abból a célból, hogy a webáruház termékskáláját gyorsan felmérje.

Ezért kiemelkedően fontos, hogy már a főoldalon képekkel illusztráljuk a kínálatunkat, mert sok vásárló, ha a kezdőoldalon nem látja a keresett terméktípust, akkor abból azt a következtetést vonja le, hogy webáruházunkban az nem is kapható, és így gyorsan tovább áll. Így érdemes többféle terméktípust képpel együtt feltüntetni, amely nem csak alkalmi szempontból hasznos, hanem hosszútávon is. Hiszen ha később valamire szüksége lesz a vásárlónak, akkor tudni fogja, hogy az nálunk is kapható.

Fontos, hogy jelzés szinten az összes terméktípusról képet adjunk, mert így elkerülhetjük, hogy a vevők tévesen ítéljék meg a választékunkat. A hivatkozott cikk írója szerint a fő terméktípust legalább 30 százalékban szerepeltetni kell a vizuális megjelenítésben, a maradékot pedig arányosan osszuk el a többi kategória között. A főoldalon feltüntetett termékeknek további előnye, hogy megvan az esély arra, hogy a vásárló pont az itt bemutatott terméket keresi. Ezáltal csökkenthetjük annak az esélyét, hogy a látogató nem találja meg a keresett terméket. A kiemelt termékek több csoportra oszthatóak az ajánlás módja szerint.

1. Szubjektív ajánlás
Ilyenkor egész egyszerűen mi döntjük el, hogy mely termékeinket tartjuk üzletünk szempontjából elég fontosnak ahhoz, hogy azokat már a főoldalon megmutassuk.



Használhatunk személyesebb hangvételű megfogalmazást, így növelhetjük áruházunk személyességét. Bátran tegezzük le a vásárlóidat, ha célcsoportunkban ez nem kelt visszatetszést. „Láttad már ezeket?” Kérdezi a CharlotteRusse.com az oldalra érkezőtől.


2. Mutassunk napi ajánlatokat

Minden nap frissítsünk a főoldalunk termékkínálatán, így webáruház azt a képet sugallja majd, hogy az él és virul.

Mutass napi ajánlatokat

Ha napi ajánlatunk nemcsak egy jól hangzó reklámszöveg, hanem tényleg csak aznapra érvényes, akkor ezt mindenképp tüntessük fel. Az Actionvillage.com egy visszaszámlálót használ. Ez segít felkelteni a sürgősség érzetét a vevőben, aki így kevésbé fog tétovázni, ha megtetszik neki valami.


3. A nap ajánlata

Ebben az esetben minden egyes nap van egy kiemelten akciós ajánlatunk, ami miatt érdemes akár minden nap visszatérni oldalunkra.


4. Személyre szabott ajánlatok

A Rakuten.com a böngésző keresési előzményei alapján ajánl termékeket. Ez segít abban, hogy már a főoldalon olyan termékeket mutassunk, amik nagyobb valószínűséggel érdeklik is a vevőt.

Személyre szabott ajánlatok

5. Mutassunk új termékeket

Elsősorban a nézelődők miatt van szükség arra, hogy kezdőoldalunkon újonnan érkezett termékeinkről is leltárt adjunk, de a megoldást keresőknek is hasznos lehet.

Mutass új termékeket

Mutass új termékeket

6. Vannak akciós termékeink? Ki őket a „kirakatba”!

Egy korábbi cikkünkben már szóltunk arról, hogy egy kutatás szerint az interneten vásárlók 47 százaléka csak akciós terméket akar vásárolni. Továbbá a felhasználók 62 százaléka keresi egy webáruházban az akciós termékek szekcióját. Ezért adja magát a dolog, hogy akciós termékeket is mutassunk kezdőoldalunkon.

Vannak akciós termékeid? Tedd ki őket a „kirakatba"!


7. „Bestseller” termékek

A legjobban fogyó termékeket joggal nevezhetjük felhasználóink kedvenceinek. Sokféle megfogalmazás közül válogathatunk a „népszerű termékektől” kezdve a „vásárlóink kedvencein” át. Teszteljük, melyik működik a legjobban.

„Bestseller" termékek

„Bestseller


Az FTD.com feltünteti, hogy csak limitált mennyiség van az ajánlott termékből, ezzel a sürgősség érzetét kívánja felkelteni (meg persze a vevő számára hasznos információt is nyújt).

„Bestseller


8. Korábbi vásárlók által értékelt termékek

Mutathatunk felhasználók által már értékelt termékeket. A más vásárlók általi ajánlások, mindig hitelesek, ezáltal meggyőzőbbek. Az ok egyszerű, a többi vevőnek semmilyen érdeke nem fűződik ahhoz, hogy mi megvegyük azt a terméket.

Korábbi vásárlók által értékelt termékek

A Franklinplanner a legjobb értékelésű termékeit ajánlja vásárlóinak.

Korábbi vásárlók által értékelt termékek

A most következő 3 tipp abban segít, hogyan tehetjük hatékonyabbá ajánlásunkat.

9. Dinamikus termékváltás

Ha sok terméket szeretnénk ajánlani, akkor ezt megtehetjük úgy, mint a Net-A-Porter teszi. Kezdőoldalán egy modul az utóbbi percekben vett termékeket futószalagszerűen mutatja. A webáruházak többségénél a felhasználóknak manuálisan kell továbblapozni, itt ez dinamikusan történik.
Dinamikus termékválasztás


10. Ne feledkezzünk meg a „kosárhoz adás” gombról

Ha terméket ajánljunk, biztosítsuk, hogy a látogató azonnal a kosarába tehesse azt. Viszont óvakodjunk az olyan megoldásoktól, mint mikor a „kosárhoz adás” a termékoldalra visz. Ugyancsak nem szerencsés, ha egyből a kosároldalra navigálunk vele. Ez utóbbi állítás minden kosárhoz adásra igaz. Jelezzük valahogy, hogy a kosárba került a kiválasztott cikk, de maradjon az adott oldalon a felhasználó.

11. A kiemelt termékek mutassanak a kategóriájukra is

A fenti példákban megfigyelhetünk egy igen gyakori hiányosságot. Egyik esetben sem tartozik az ajánlott termékhez egy olyan link, aminek segítségével elnavigálhatunk az adott termék kategóriaoldalára. A PCConnection ezt jól csinálja.

A kiemelt termékek mutassanak a kategóriájukra is


II. Ajánlás a termékoldalakon

Azokról a látogatókról, akik eljutnak egy termékünk oldalára (még ha a keresőkből érkeztek is) egyet már biztosan tudunk. Érdekli a termékünk, ezért ajánlásunkat ebből a termékből kiindulva kell megtennünk (ezzel most gondolom senkinek nem mondtunk újat).

Alapvetően 3 szempont szerint csoportosíthatjuk az itt ajánlott termékeket. Kínálhatunk az adott termékhez (pl. nadrág) hasonlóakat (további nadrágok), kapcsolódó termékeket (cipők) vagy kiegészítőket (övek). Emellett a különbség az általunk vizsgált oldalak között leginkább a megfogalmazásban van. Nézzünk meg most pár példát.

12. Közvetlen megfogalmazás

„Szintén szeretnéd”. Igen gyakori megfogalmazás, amely jelzi a vásárlónak, hogy itt olyan termékeket mutatunk neki, amiket választása alapján ugyancsak kedvelhet. De sok helyen használják a "Talán az alábbiak is érdekelnek" szöveget.

Közvetlen megfogalmazás

„Ajánlások, csak neked!” Ez az üzenet már sokkal személyhez szólóbb, mint az előzőek, és kevésbé elcsépelt is.

Közvetlen megfogalmazás


13. Hasonló termékek

Itt nincs személyesség, csak jelezzük, hogy ezek itt hasonló termékek. Az Evo.com feltünteti azt a kategóriát is, ahol még további hasonló termékeket találunk.

Hasonló termékek



14. Mit szeretnek mások

„Vásárlók szintén nézték”.

Mit szeretnek mások

Nemcsak nézték, de vásárolták is ezeket a termékeket.

Mit szeretnek mások

Az Ozbo minden termékoldalán feltünteti a hét legjobban fogyó termékeit.

Mit szeretnek mások

„Felhasználók, akik ezt nézték, szintén nézték”

Mit szeretnek mások

A SheetMusicPlus megfogalmazásában konkrétan megnevezi a terméket is, aminek az oldalán vagyunk. Ennek a keresőoptimalizálás szempontjából van nagy haszna.

Mit szeretnek mások

„Ha szereted ezt, próbáld ki ezeket.”

Mit szeretnek mások

15. Kiegészítők

A Directron.com oldalán a kosárba rakás előtt opcionálisan választhatunk, hogy kérünk-e a termékhez kiegészítőt. Ugyanakkor hibának tartjuk, hogy nincs képpel együtt feltüntetve az adott kiegészítő.

Kiegészítők

A következő már egy sokkal szebb megoldás. Egy „checkbox” segítségével kiválaszthatjuk, mely kiegészítőket kérjük hozzá.

Kiegészítők

Arra is találhatunk példát, hogy a kiegészítőket külön is a kosárba tehetjük. A Kellycodetectors a fémdetektorához kínál további fejlesztéseket.

Kiegészítők

16. Kapcsolódó termékek

Valamilyen módon kapcsolódnak az adott termékhez. Nem szoros kiegészítő, de éreztetetjük azt, hogy passzolnak hozzá.

Kapcsolódó termékek

A Fredericks a melltartójához shortokat ajánl.

Kapcsolódó termékek

17. Gyakran együtt vásárolt termékek

Olyan termékeket mutatunk, amit az adott cikkel gyakran vásárolnak együtt. A Diapers áruházában ráadásul egyetlen gombnyomással a kosárba tehetjük őket.

Gyakran együtt vásárolt termékek

18. Csomagajánlatok

Ha a termék egy csomag részeként is megvehető, akkor ezt mindenképp mutassuk meg. Így növeljük annak esélyét, hogy a vevő inkább a nagyobb értéket jelentő csomagot választja. A Surlatable.com oldalon a kést megvehetjük különböző szettekben is.

Csomagajánlatok


19. „Együtt olcsóbb”

Igen hatékony termékajánlás, igaz anyagi áldozattal jár. Olcsóbban kell adnunk a két terméket együtt, mint ha külön vennék meg tőlünk, de cserébe várhatóan növekedni fog a vásárlások értéke.

Együtt olcsóbb
III. Termékek ajánlása a kosár oldalán

Elérkeztünk a harmadik területre, ahol elsősorban azt szeretnénk, hogy a vevő fejezze be a vásárlást minél hamarabb. Ugyanakkor, mint ahogy egy szupermarketben, a pénztárnál várakozók még a kosarukba rakhatnak apróságokat (csoki, rágó stb.).

Egy online áruház is megpróbálhatja növelni a vásárlások értékét. A Conversific kutatása szerint minden második külföldi webáruház kínál további termékeket a kosarában. 
20. Ajánlások a kosárhoz adáskor

Az egyik legjobb kosárhoz adási módnak a felugró ablakos értesítést tartjuk. Ilyenkor a felhasználó nem navigál el az oldalról, mégis eltéveszthetetlen módon értesítjük arról, hogy a termék a kosarába került. Továbbá megadjuk a választás lehetőségét, hogy a vevő maga döntse el, hogy folytatni szeretné a vásárlást, vagy be akarja azt fejezni. Számos oldal használja ezt az ablakot további termékajánlásra.

21. Mini kosár

A mini kosár, ami sokszor a felugró ablakot helyettesíti, ugyancsak alkalmas termékajánlásra.

Mini kosár

22. Kiindulási pont

Ahogy a termékoldalon a termékből, a kosároldalon a kosarunk tartalmából kiindulva tegyük meg ajánlásainkat. A szövegezés itt is nagyon változatos lehet, találjuk meg az áruházunkhoz legjobban illőt. Pár példa:

„További nagyszerű termékek”.

Kindulási pont

„Nézd meg a kapcsolódó termékeket"

Kiindulási pont

„Más termékek, amiket együtt vásároltak a kosárban lévő termékkel”.

Kiindulási pont

„Akik korábban vásárolták a kosárban levő termékeket, ezeket is szerették.”

Kiindulási pont

23. Kiegészítők

A kosároldalon már nincs sok értelme hasonló termékeket mutatni, hiszen a vevő már döntött, hogy abból a fajta termékből neki melyik tetszik. Ha találna is egy jobban tetsző terméket az ajánlások között, azt valószínűleg a korábbi választása helyett rakná a kosarába. Így még akár rosszabbul is járhat a webáruház, ha a helyettesítő termék olcsóbb.

A kapcsolódó termékeknek már több értelme van. Ugyanakkor, ha a vevő nagyértékben vásárol, akkor nem valószínű, hogy ezt a vásárlását még meg szeretné megtoldani egy ugyancsak nagy értékű termékkel. Ha veszünk egy új ágyat lehet, hogy szeretnénk hozzá majd egy új szekrénysort is, de ezt nem valószínű, hogy azzal a vásárlással együtt fogjuk megtenni (hacsaknem ezt így terveztük előre). Véleményünk szerint az ilyen ajánlás maximum arra lehet jó, hogy a vevő megjegyezze magának, hogy nálunk szekrény is kapható. Nem tartjuk valószínűnek, hogy csak úgy „hirtelen felindulásból” hozzáadna a kosarához egy ilyen nagy értékű terméket. Viszont, ha az ajánlások között ágyneműk szerepelnek, az már más kérdés.

Ezért úgy gondoljuk, hogy a kosároldalon a legjobb ajánlás az, ha kiegészítőket mutatunk, mint ahogy a Smoothfitness teszi. A kosárban egy futógép árához képest kis értékű kiegészítőket mutat, amik hasznosak az edzeni vágyóknak, de nem igényelnek a vevőtől nagy anyagi áldozatot megvásárlásuk esetén. Az ilyen kiegészítőket minden bizonnyal sokkal többször beleteszik majd a kosarukba, mintha egy nagy értékű hátgépet ajánlanánk.

Kiegészítők

24. Tovább termékek ingyen vagy kedvezményesen

Az „egyet fizet kettőt kap” technika módosított változatát használva a Kellyodetectors úgy növeli eladásainak értékét, hogy a kosárban levő termékhez a vevő választhatja meg, hogy melyiket kéri ingyen vagy nagy kedvezményt kapva pár dollárért. Példánkban, ha már költünk 5000 dollárt, akkor valószínűleg rászánunk még 190-et, hogy egy 1000 dollárra beárazott „ajándékot” kapjunk.

További termékek ingyen vagy kedvezményesen

25. Előnyök hangsúlyozása

Az emberek szeretnek pénzt megtakarítani. Ennek lehetőségét viszont nem mindig látják meg maguktól. Nyissuk fel a szemüket, ahogy azt a Dehumadifierexperts is teszi. Felhívja a vásárlói figyelmét arra, hogyha a kiegészítőket már most hozzáadják rendelésükhöz, akkor azzal spórolnak a szállítási költségen (nem kell kétszer megfizetni).


26. Utoljára megtekintett termékek

Hasznos funkció, ehhez képest ritkán találkozunk vele a kosároldalakon. Emlékeztessük a vevőt, hogy mi érdekelte korábban. Lehet kihagyott valamit, amiről az előbb még úgy gondolta, kell neki.

Utoljára megtekintett termékek

27. Termékajánlás a pénztárban?

Aki olvasta korábbi cikkünket a pénztár folyamat javításáról, az már tudja, hogy a pénztárban olyat tenni, ami elvonhatja a felhasználó figyelmét a vásárlás befejezésétől „halálos bűn”. Ezért, ha mégis ajánlásra adjuk a fejünket, azt csak nagyon óvatosan, csakis a vevő szempontjából is alapos okból tegyük. Ilyen logikus ajánlás lehet a ProFlowers.com gyakorlata. A pénztárfolyamat során választhatunk még további kiegészítő ajándékokat a küldött virág mellé (plüss maci, üdvözlőkártya, lufi). Ahogy a példából látszik, ezek mind kis értékű kiegészítők.

Termékajánlás a pénztárban?

28. Eszközök használata

Ahogy a neten mindenre találhatunk megoldást és minket segítő eszközöket, úgy a termékajánlás terén is rengeteg ilyen van. Az egyébként magyarok által kifejlesztett Scarab Research például segít abban, hogy személyre szabjuk ajánlásainkat. Állításuk szerint felhasználóik azt tapasztalták, hogy a Scarab widget a teljes árbevétel 5-10 százalékához járul hozzá. A rendszerről bővebben itt olvashatnak az érdeklődők:

Láthatjuk, hogy számos módon és helyen élhetünk a termékajánlás lehetőségével, és a webáruházak rendszerint élnek is vele. Erre bizonyíték a Conversific saját kutatása, mely 944 külföldi webáruház elemzése során úgy találta, hogy a vizsgált oldalak 53 százaléka szerepeltet a főoldalán kiemelt termékeket. Továbbá a webáruházak 82 százalékában találunk termékoldali ajánlást.

Ezen nincs is mit csodálkozni, hiszen a termékajánlás egy webáruház alapfunkciójához tartozik. Ugyanakkor közel sem mindegy, hogy ezt milyen módon tesszük meg, illetve kinek mit ajánlunk. Mert, ahogy egy üzletben az eladónak nem szerencsés szoknyát ajánlani egy férfinak, úgy a webáruházunkban is meg kell próbálnunk a látogatóhoz igazítanunk ajánlásainkat. A termékajánlás talán legegyszerűbb és legköltséghatékonyabb módja, ha intelligens popupokat használunk, melyeket személyre szabottan állíthatunk be webáruházunkban.

Végezetül még egy tipp: célszerű néha meglátogatnunk az Amazon.com webáruházát, ahol már hosszú évek óta legendásan jó a termékajánlás. Többek között az intelligens termékajánlási algoritmusának köszönhetően lett például az Amazon a világ vezető webáruháza. Ezzel kapcsolatban rengeteg angol nyelvű cikk látott már napvilágot.

Reméljük hasznos volt bejegyzésünk! Amennyiben kérdése, észrevétele van, úgy kérjük ne habozzon azt megírni nekünk!
#
Papp Bence
Eléggé rendesen kiveséztéttek a termékajánlást a cikkben.:)

Észrevettem, hogy a példáitok nagy része általában angol még akkor is, mikor lehetne rá magyar példát is találni, ez miért van?
#
Szávai Norbert
Kedves Bence!

Két dolog miatt szoktunk inkább külföldi példákból szemezgetni. Egyrészt vannak funkciók, amik ott már jobban el vannak terjedve, így könnyebb nekünk rátalálni. Másrészt azt se szeretnénk, ha egy itthoni webáruházat túlpromóznánk, szeretnénk objektívek maradni minden esetben.
Kérjük írd be a képen látható kódot
Biztonsági kód Új kódot kérek
Szeretnék e-mail értesítést kapni az új hozzászólásokról!
Ha szeretnél további webáruházas tippeket, iratkozz fel heti értesítőnkre!
Van már webáruházad?