Köszönjük feliratkozását!

Hamarosan megkapja heti webáruházas tippjeit.

Sok a látogatónk, de kevés a vásárlónk? Más szóval alacsony a konverziós rátánk? Ha ez a helyzet minden bizonnyal valami nem stimmel webáruházunkban.

De mi számít alacsonynak? Véleményünk szerint, ha egy webáruház 100 látogatóból egynél kevesebbet tud vásárlóvá konvertálni (a ráta kisebb, mint 1), akkor ott komoly problémák vannak.

4 konverziógyilkos hiba - amit nem szabad elkövetnünk

Sok oka lehet annak, hogy az emberek hezitálnak a vásárlással, miután meglátogatják webáruházunkat. Cikkünk célja, hogy rámutassunk arra a 4 leggyakoribb hibára, ami azt eredményezheti, hogy a látogató vásárlás nélkül hagyja el az oldalunkat. Természetesen javaslatokat is teszünk, hogyan tudjuk biztonságosabbá és kényelmesebbé tenni a vásárlást.

1. hiba: termékképek alacsony minősége

Kérdés: Ön megvenné a fenti táskák valamelyikét?

Fényképek alacsony minősége

Fényképek alacsony minősége
Példaként vegyünk egy táskaboltot. Ha elmegyünk vásárolni egy utcai üzletbe lehetőségünk van megvizsgálni a kiválasztott táskát minden szögből. Nemcsak meg tudjuk fogni, de ki is próbálhatjuk, hogy méretben és stílusban illik-e hozzánk. Ha úgy érezzük igen, és az árat is elfogadhatónak találjuk, tudni fogjuk, hogy jó vételt csinálunk.

Ezt a vásárlási tapasztalatot kell megpróbálnunk átadni a látogatóinknak online is. Ez nem egy könnyű feladat, hiszen a fizikai érintkezés hiányát kellene valahogy pótolnunk. Ha úgy csináljuk, mint a fenti példákban, akkor ez biztosan nem fog sikerülni, és a látogató egész egyszerűen „kisétál’ webáruházunkból.

Nemcsak azért, mert a gyenge termékképek miatt nem tudtuk őket meggyőzni a termék valódiságáról, hanem azért is, mert rólunk valószínűleg ezek után azt gondolja, hogy nem vagyunk elég profik, ha ilyen képeket rakunk ki.

Persze mi is tudjuk, könnyű azt mondani, hogy készítsünk jobb minőségű (jól megvilágított és éles) képeket, amely többféle szögből mutatják a termékeket. Természetesen azt is tudjuk, hogy ezt kivitelezni valóban rengeteg idő és pénz lehet.
Ez azonban csak részben igaz.

Fényképek alacsony minősége

Fényképek alacsony minősége

PaulSmith.co.uk termékfotói minden igényt kielégítenek.

Pár tipp:

Ha jobban belegondolunk, a minőség javítása nem kell, hogy költséges legyen. Vennünk kell egy fehér hátteret (ne falat). Állítsuk fel az ablaknál egy napsütéses napon, hogy ne kelljen világító eszközöket használnunk. Majd egy a célhoz megfelelő fényképezőgéppel kezdhetjük is.

Ha megvannak a képek, az ingyenes fényképszerkesztőkkel még tovább javíthatunk a minőségen. Itt van egy lista ezekről az eszközökről: www.shopify.com/blog/14263381-18-free-and-paid-online-photo-editor-tools-for-gorgeous-diy-product-photography.

Szerkesztés előtt:

Fényképek alacsony minősége


Utána:

Fényképek alacsony minősége

2. hiba: gyenge termékleírások

A termékképek meggyőzik a látogatót, hogy az a termék valódi, de a termékleírás lesz az, aminek helyettesítenie kell a valódi kontaktus hiányát. Egy kutatás például azt mutatta ki, hogy pusztán a termék megérintése megnöveli az ember birtoklás utáni vágyát.

Ezért olyan részletesen kell írnunk a termékünkről, hogy a leendő vásárló úgy érezze, mintha csak a kezében tartaná azt. A gyenge termékleírással egy esélyt szalasztunk el, hogy rávegyük a látogatót a vásárlásra azáltal, hogy megkülönböztetjük termékünket a többiekétől.

Nemcsak akkor kerülünk hátrányba, ha nincs jó leírásunk, de akkor is, ha az a termékleírásunk rossz. Ha az tele van helyesírási és nyelvtani hibával, vagy csak ostoba módon írja le a terméket, akkor az még súlyosabb következményekhez vezethet.

Gondoljunk csak a „betört ablak” elvére. Az elmélet szerint, ha betörnek egy ablakot, és az kijavíthatatlanul marad, akkor az arra járók azt gondolják majd, hogy senki nem foglalkozik a házzal. Hamarosan újabb ablakokat törnek be, és kialakul az az érzés, hogy itt mindent szabad. Ez egy negatív spirált indít el, mely aztán a bűnözés növekedéséhez vezet az adott környéken. Tehát a hipotézis szerint a bűnözés a kisebb problémák (vandalizmus, graffiti, szemetelés) elkerülhetetlen következménye.

Hogyan kapcsolódik ez a furcsa példa az e-kereskedelemhez?

Ha egy látogató azt látja, hogy egy termékleírás kevésbé profi, akkor elkezd azon gondolkodni, hogy talán a webáruház lehet más téren is ugyanilyen hanyag. Például azt gondolhatja, hogy a termék kevésbé lesz olyan, mint amilyennek előre ígérték, vagy rossz címre szállítják ki a csomagot, illetve nem biztos, hogy megbízhat a webshopban a bankkártyás fizetéssel kapcsolatban.

Ugyanakkor, ahogy a „betört ablak” elméletéből az következik, hogy a kisebb problémák kijavításával elindulhat a megújulás folyamata, úgy ha a termékleírásainkat megtisztítjuk a hibáktól, az minden bizonnyal eloszlatja majd a fenti kételyeket.

Megoldás:

Hogyan írjunk jobb termékleírásokat?

1. Koncentráljunk az ideális vásárlónkra

A legjobb termékleírás közvetlenül és személyesen az ideális vásárlónknak szól. Gondoljunk rá írás közben.

2. Előnyök kiemelése

A termékspecifikációk (technikai részletek) feltüntetése fontos, de nem minden vásárlónkat fogja csak az érdekelni. Sőt lesznek olyanok is, akiknek ezek nem mondanak semmit. A legtöbben arra lesznek kíváncsiak inkább, hogy számukra mit tud nyújtani a termék.

Gondoljuk végig termékünk tulajdonságainak (funkcióinak) előnyeit. Hogyan teszik ezek a vásárlót boldogabbá, egészségesebbé vagy hatékonyabbá? Melyek azok a problémák, hibák és akadályok, amelyeket termékünk segíthet megoldani?

Ne csak egy terméket adjunk el, hanem annak előnyeit is. Az eDigital is erre helyezi a hangsúlyt.

Gyenge termékleírások

 

Gyakran hozzuk fel példaként a gyártótól átvett leírásokat, ahol ugye a gyártók legtöbbször csak a termékek technikai paramétereit írják le. Egy ilyen leírás azonban az esetek többségében egy laikus számára sajnos semmit sem mond.

Éppen ezért célszerű minden vásárlóra (vásárlói típusra) gondolni, amikor leírásokat írunk. Ráadásul nagyon egyszerűen is tesztelhetjük leírásainkat ismerőseink segítségével, akik őszintén megmondhatják nekünk, hogy a rendelkezésre álló információk alapján megvásárolnák-e termékünket.

3. Kerüljük az evidens dolgokat

Mikor egy termékről nem nagyon tudunk mit írni, hajlamosak vagyunk hozzáadni a termékleírásokhoz olyan sallangokat, mint pl.: „kiváló minőség”.

Amint a potenciális vásárló elolvassa ezt, azt fogja gondolni: „igen igen, ez csak természetes, mindenki ezt mondja”. Láttunk már olyan eladót, aki úgy jellemzi a termékét, hogy az átlagos, nem annyira jó vagy rossz? Nyilván nem.

Kevésbé leszünk meggyőzőek, mikor a vásárló elolvasva az ilyen termékleírást, elkezdi mondogatni magának a fenti szavakat. Hogy elkerüljük az ilyen reakciókat, legyünk olyan egyediek, amennyire csak lehetséges, mint például a Zappos.

Nem jellemzi a cipőjét úgy, hogy az kitűnő. Ehelyett leírja az összes technikai tulajdonságot plusz annak előnyét.

A fenti pontok közül egyik sem említi közvetlenül a termék minőségét, de az összes pont a minőség érzését adja. A legtöbb pont egy egyszerű mintát követ. Kihangsúlyoz egy tulajdonságot és annak egy előnyét.

Gyenge termékleírások

„A szintetikus bélés (tulajdonság) egy kopásmentes környezetet biztosít az egész napos viseletért (előny).”

„Az alacsony sarok (tulajdonság) hosszú élettartamot biztosít a különböző terepeken (előny).”
Sose koncentráljunk kizárólag a technikai részletekre! Próbáljunk meg inkább egyediek lenni!

4. Legyen átfutható a leírás

A web dizájnunk ösztönzi a látogatókat arra, hogy elolvassák a termékleírásokat?

Ha nem, úgy rendezzük a termékleírásunkat egy világos, és átfutható formába. Így könnyebbé válik az elolvasásuk és jobban vonzzák a potenciális vevők figyelmét. Főcím, átfutható alpontok és több „white space” használata javasolt. Növeljük meg a betűméreteket az olvashatóság kedvévéért. Az Innocent egy remek példa erre.

Gyenge termékleírások

Ha pár mondatban el kéne magyaráznunk, hogyan írjunk meggyőző termékleírásokat, akkor a következőket mondanánk. Osszuk meg a tudásunkat a termékről. Magyarázzuk el még a legapróbb részleteket is. Törekedjünk arra, hogy ne legyünk unalmasak és gyönyörködtessük el a látogatóinkat vágykeltő leírásokkal. De legfőképpen írjunk lelkesedéssel, mert szenvedélyünk a termékeink iránt fertőző lesz.

3. hiba: rosszul megtervezett webdizájn

Besétálni egy olyan offline boltba, amely termékeit rendszertelenül helyezi el, és ott megtalálni egy keresett árut több mint bosszantó. Néha annyira frusztráló tud lenni, hogy inkább nem vásárolunk ott. Ugyanez a helyzet egy online webáruháznál is, csak onnan még könnyebb is „lelépni”.

A webdizájn terén két fő probléma lehet, ami az embereket visszafordulásra késztetheti. Az első, ha nehézzé tesszük a látogatónak, hogy megtalálja a keresett terméket. Ez olyankor fordulhat elő, mikor:

- a kezdőoldal nem mutatja jól az áruház termékkínálatát,
- a termékkategóriák nem egy helyen vannak mutatva,
- néhány termék mélyen el van rejtve a kategóriákba.

A második dizájn probléma, ha úgy rendezzük el a termékeket, hogy az eltántorítja az embereket a vásárlástól. Erre példa lehet az, mikor egy webáruház rendszertelenül összerak egy csomó, össze nem illő terméket, csak azért, hogy a mennyiség érzését adja. A DX.com főoldalán különböző kategóriákba tartozó termékeket mutat.

Rosszul megtervezett webdizájn

Ezeken felül pedig a termékképek mennyiségével is előfordulhatnak problémák. Az csak természetes, hogy azokat a termékeket nagyobb eséllyel veszik meg, amihez kép is tartozik nemcsak szöveg.

Ugyanakkor egy 2013-as kutatás kimutatta, hogy bizonyos termékek esetén a túl sok kép éppenséggel a vásárlás befejezésére ösztönzi a vásárlót, és ilyenkor a több szöveg lehet a kifizetődőbb. A képek számát tekintve egy bizonyos határ fölött az emberek hajlamosak arra, hogy átugorják azokat. Ilyenkor egyszerűen már nem értékelik a vizuális változatosságot.

Ellenben egy szöveg láttán lelassítanak, hogy alaposabban, jobban átgondolva megfontolhassák a választást. Egy jó leírással a vásárlók nagyobb eséllyel lesznek arra kíváncsiak, hogyan használhatnák az adott terméket.

Az alábbi kutatás legfontosabb következtetése az, hogy a leírás hatásosabb tud lenni a képeknél, ha a vásárlóknak sok termék közül kell választaniuk.

Sajnos nincs egy mágikus szám arra, hogy honnantól utasítják el a vásárlók a túl sok vizuális tartalmat. A szám különböző lehet a terméktípustól és tevékenységi körtől függően. Ezért csak annyit tehetünk, hogy A/B teszteléssel kiderítjük, hogy mennyi a számunkra megjeleníthető képek optimális száma. A webáruházunk minden egyes oldalán a szöveges és a vizuális tartalomnak egyensúlyban kell lennie. Nézzünk egy jó példát a Southernswim.com webáruháztól.

Rosszul megtervezett webdizájn

A kategóriaoldalon egy kétsoros szöveggel bevezeti a kategóriát, majd jönnek a szűrők, amelyekkel gyorsabban megtalálhatjuk a hozzánk legjobban illő terméket. Mikor az egeret a kép fölé visszük, egy kis szöveg jelenik meg. A hangsúly a képeken van, de pár alapvető információ is megjelenik.  Egy sorban csak három fotó van, így egy termékre nagyobb figyelem jut. Ha a látogató több információt szeretne, meg kell néznie a termékoldalt.

Rosszul megtervezett webdizájn

Ennek az oldalnak is sikerül megteremtenie a helyes egyensúlyt. A látogatók úgy olvashatnak több információt a termékről, hogy közben nézhetik a képeket is. Sok szempontból példamutató ez a termékoldal. Ki van emelve egy fő kép, melyre ránagyíthatunk, ha a kurzort fölé visszük. Választhatunk más képek közül, melyekre rákattintva, azokat a fő kép helyére helyezzük. A leírás is kellő hosszúságú. A termék neve is megfelelő hangsúlyt kap, és van egy a környezetéből kiemelkedő „kosárhoz adás” gomb is.

Pár tipp a designhoz:

Válaszunk egy jó témát, lehetőleg reszponzív dizájnnal!

Soha ne legyen több megtalálni egy adott terméket 4-5 kattintásnál! Az, hogy ez sikerül-e nagyban függ attól, hogy a kategóriánk elnevezései visszaadják-e a benne lévő termékek típusát.
Emellett figyeljünk oda, hogy minden termék ott legyen, ahol lennie kell.

Tegyük a termékek megtalálásának útját ösztönös megérzésen alapulóvá, azaz a látogatónak ne kelljen gondolkodnia azon, hogy melyik kategóriára vagy alkategóriára kattintson a következő lépés során.

4. hiba: a bizalom hiánya

Az utcai üzletek esetében mindig számolhatunk egy bizonyos fokú bizalommal. A terméket a fizetés előtt megvizsgálhatjuk, beszélhetünk az eladóval (akit így egy kicsit megismerünk), és a vásárlás után is tudjuk hova kell visszamenni, ha bármi panaszunk lenne.

Azt már jól tudjuk, hogy a neten ez másképp működik. Mit fogunk gondolni, ha meglátogatunk egy olyan webáruházat, ahol a következőkkel találkozunk:
- a „Rólunk” oldal szinte semmit nem mond az adott webáruházról,
- nincsenek termékértékelések vagy ajánlások,
- nem látunk se nevet, se telefonszámot, de még egy e-mail címet se,
- nincs garancia arra, hogy a fizetés biztonságos.
Valószínűleg eszünk ágában nem lenne vásárolni egy ilyen webáruházban, egész egyszerűen nem tartanánk őket megbízhatónak.

Pár tipp a bizalom növeléséhez:

A bizalomépítésnek számos útja van. Ajánlott mindegyiket alkalmazni, mert lehetnek akármilyen jók is képeink, meggyőzőek a termékleírásaink és jól megtervezett a dizájnunk, ha a vevőink nem hisznek nekünk.

1. „Rólunk” oldal


A Marketingsherpa esettanulmányában 30 százalékkal magasabb volt a konverziós ráta azoknál, akik meglátogatták ezt az oldalt. Ezért megéri több figyelmet fordítani rá.

Mondjuk el, kik vagyunk, honnan jöttünk. A Sofa egy idővonal segítségével meséli el a cég történetét.

A bizalom hiánya

Sztorinkhoz csatoljunk képeket, ahogy a Beardbrand csinálja. Ezek vizuálisan megnyerőbbé teszik ezt az oldalunkat.

A bizalom hiánya

Mondjuk el, mivel foglalkozunk, mit tartunk küldetésünknek (miért szeretnénk, hogy vásárlóinkká váljanak).

A bizalom hiánya

Adjuk hozzá az arcunkat lehetőleg névvel együtt. A vevők így tudni fogják, hogy kitől vásárolnak. Lesz valaki, akit a nevén tudnak szólítani, túl azon, hogy „Kedves Tulajdonos”.

A bizalom hiánya

Ha többen dolgoznak a cégnél, csapatunk tagjairól is mutassunk fényképet (legalább egy csoportképet). A Sofa-nál a teljes csapatot megnézhetjük keresztnévvel és pozícióval együtt feltüntetve.

A bizalom hiánya


2. Sajtómegjelenések


Ha van rólunk hír a sajtóban, azt tüntessük fel. Ezzel jelentősen növelhetjük hitelességünket. A Camilaprada egy külön menüpontot szentel a sajtóvisszhangjára.

A bizalom hiánya

3. Ajánlások

Elégedett vásárlóink ajánlásai is hatással vannak a vásárlói döntésekre. A Reflexshop fejlécéből jutunk el a következő oldalra:

A bizalom hiánya

4. Termékértékelések

Az interneten vásárlók 63 százaléka nyilatkozott úgy, hogy nagyobb valószínűséggel vásárol, ha lát pozitív értékeléseket. www.blog.bazaarvoice.com/2006/04/10/63-customers-more-likely-to-buy-on-sites-with-reviews/

A bizalom hiánya


5. Biztonsági információk

Ezek olyan címkék, amelyek jelzik a vásárlóknak, hogy boltunkat egy harmadik, tőlünk független fél bátran ajánlja, mert az megbízhatónak bizonyult.

A bizalom hiánya

A bizalom hiánya

A fenti pontokból alkalmazzunk annyit, amennyit csak tudunk, mert a vásárlóknak megnyugtató lesz azt látni, hogy minden amellett szól, hogy egy hiteles, megbízható webáruház vagyunk, akikhez bizalommal fordulhatnak.

Cikkünk többről szólt, mint hogyan szerezzünk új vevőket. Igyekeztünk rámutatni azokra a hibákra, amiket sokan elkövetnek, így elűzve az oldalukra látogatókat.

Röviden összefoglalva a leírtakat, tegyünk meg mindent, amit csak tudunk azért, hogy a vásárlás egy egyszerű és intuitív folyamat legyen. Majd adjunk a látogatók kezébe érveket, hogy nálunk vásároljanak. Végül érjük el, hogy meg is bízzanak bennünk. Ha ezeket sikeresen megvalósítjuk, a konverziós rátánk is elkezd majd emelkedni.

 

A kérdéseket/észrevételeket (ahogyan mindig) most is szívesen vesszük!

 

#
KViktor
Gratula a cikkhez! A termékleírásról szóló hibát sajnos sok webshop mondhatja el magáról.

A képek esetében általában nem a minőséggel, hanem a mennyiséggel van a baj.
#
Szávai Norbert
Köszönöm.

Jó meglátás.
Nagyon szépen köszönöm a hasznos információkat. Hálás lennék az idegennyelvű utalások magyar nyelvre történő fordításáért..., bár barátom a google, csak lustaságom az oka, hogy nem nyitok egy "tolmácsot". ( A magyar ügyfeleitek között sem pozitív, sem negatív példát nem sikerült találni? )
#
Szávai Norbert
Kedves Gabriella!

Köszönjük az észrevételt! Milyen utalásokra gondol? Mi megpróbálunk minden kifejezésnek azt a formáját használni,ahogy az itthon használatos.

Biztosan találnánk magyar példákat is, de két oka is van annak, hogy inkább külföldi példákat hozunk. Egyfelől sok funkció ott már jobban el van terjedve, így könnyebb nekünk rátalálni, másfelől nem szeretnénk egy itthoni webáruházat se túlságosan reklámozni. Ezen a blogon az objektivitás az elsődleges szempont, és nem a önreklám.
Nekem nagyon tetszett, és hasznosnak találtam.
Most kezdhetem újra írni a termékleírásoka t. :)
#
Szávai Norbert
Köszönöm. Ahogy nézem, nem kell azokat nagyon újra írni, max egy-két termékhez még pár mondatot, vagy tulajdonságot hozzárakni.

Tetszik az oldal amúgy, látszik rajta, hogy odafigyelnek rá, és megfogadják az ilyen blogok tanácsait.
A kép az nagyon fontos hisz mindenki vizuális.
De mindenhol u.a. a képek köszönnek vissza.
Ritka az olyan shop akinek saját termékképei vannak.
#
Szávai Norbert
Igaz. Bár terméktípus függő, hogy mi fontosabb.
A táplálék kiegészítők esetében például szinte biztos, hogy a leírás az, ami a leginkább befolyásolja a döntést, legalábbis ha magamból indulok ki. :)
Mostanság készítettem egy tárgyfotós videót, amiben az alapokat érthetően elmagyarázom:
[youtube]https: //www.youtube.com/watch?v=FEjrIxbHcWo[/youtube]
#
Szávai Norbert
Hamarosan mi is foglalkozunk majd a termékfotózássa l, ahhoz is hasznos lesz ez a videó.
Köszönjük, hogy megosztottad.
Mostanság készítettem egy tárgyfotós videót, amiben az alapokat érthetően elmagyarázom:
[youtube]FEjrIx bHcWo[/youtube]
Érdekes összefoglaló. Mit javasoltok tablet, illetve mobilra optimalizált webshopok esetén?

Gondolok itt arra, hogy a mobil nézetre célszerűbb jobban a képekre és a tömören összefoglalt előnyökre, tényekre fókuszálni, mint a nagyobb felbontások esetén? A kérdés onnan merült fel, hogy a mobilosok az eszköz felbontása véget nehezebben olvasnak hosszabb szövegeket, legalábbis én nem szeretek kis kijelzőn regényeket olvasni. Van valami tanulmány erről?
#
Szávai Norbert
Pontosan, ahogy írtad: a termékképeken és az összefoglalt előnyökön van a hangsúly.

Igaz ma még a mobilon vásárlók aránya alacsonynak mondható, de ez a jövőben mindenképpen emelkedni fog, ezért fontos erre a területre is odafigyelnünk. (www.enet.hu/.../?lang=hu).

Ráadásul sokan vannak, akik a mobilon kinézik a terméket, majd a számítógépet használva megveszik. Ebben az esetben is a mobilnézetnek kell a vásárlót meggyőznie.

Mostanában nem olvastam ezzel a témával foglalkozó tanulmányt, így nyugodt szívvel sajnos most nem tudok egyet se ajánlani. Viszont a közeljövőben mindenképpen várhatóak ilyen típusú cikkek is blogunkon.
Köszönöm a cikket! Ez már a második post amiből rögtön tudok hasznosítani dolgokat. Eddig is volt az oldalamon pozitív vélemények doboz, de most kiteszem külön fejlécbe is. :)
Ez az írás is megy a könyvjelzők közzé. Nálam még van bőven hová fejlődni.
Örülünk, hogy segíthettünk. :)
#
Jankó
Ragyogó cikk! Nagyon nagy köszi érte!!!
Köszönjük a dicsérő szavakat! :)
Kérjük írd be a képen látható kódot
Biztonsági kód Új kódot kérek
Szeretnék e-mail értesítést kapni az új hozzászólásokról!
Ha szeretnél további webáruházas tippeket, iratkozz fel heti értesítőnkre!
Van már webáruházad?