Köszönjük feliratkozását!

Hamarosan megkapja heti webáruházas tippjeit.

Napjainkban a webáruházak többségének már van Facebook oldala, ami egy követendő példa. Ugyanakkor még sokan nem használják megfelelően ezt a csatornát üzleti céljaik elérésére. A legrosszabb az, mikor a Facebookban csak egy másik módját látják annak, hogy termékeiket vagy a webáruházukat reklámozzák.

7 Facebook tipp

Pedig a közösségi média elsősorban nem a közvetlen értékesítésre szolgál. Közösséget építünk rajta, ezáltal elérve, hogy később webáruházunk, márkánk, termékünk vagy szolgáltatásunk híre minél több emberhez jusson el.

Ebben szeretnénk segíteni cikkünkkel, de még mielőtt belevágnánk, szeretnénk tisztázni valamit. A közösségi média és az ezzel kapcsolatos marketing tevékenység nemcsak a Facebookról szól. Beletartozik minden olyan felület, ahol az emberek között információáramlás zajlik: blogok, fórumok, videómegosztók, és más közösségi oldalak is. Ezeket azért fontos megemlíteni, mert néhány webáruház számára nem feltétlenül a Facebook fogja jelenteni azt a csatornát, ahol a célcsoportját a lehető legkönnyebben elérheti.

Ugyanakkor ők inkább csak a kivételek lesznek, mert a 4,6 millió magyar felhasználóval rendelkező Facebook egy darabig még biztos a legjobb választás a webáruházak többségének. Így a következő 7 tipp azoknak jelenthet nagy segítséget, akik a Facebookot már használják üzleti célokra.

1. Ne spammeljünk: a 70/20/10 szabály!

Az első és legfontosabb, amit le szeretnénk szögezni, hogy a Facebook egy közösségi hálózat. Az emberek azért lépnek fel rá, hogy megosszák életük pillanatait, és lássák barátaik és családtagjaik posztjait, vagy csak egyszerűen el szeretnék tölteni itt az időt. Más szóval sok minden lehet az indíték, de az biztos nem, hogy reklámokat szeretnének nézni.

Ezért üzleti oldalunk bejegyzései ne csak kizárólag rólunk szóljanak (ezt értjük spammelés alatt). Az öncélú bejegyzések nem sok eredménnyel fognak járni, és ha túl gyakran csináljuk, nagy valószínűséggel rajongókat fogunk veszíteni.

A bejegyzések többsége hasznos, érdekes és/vagy csak szórakoztató tartalmat adjon kedvelőinknek, és akkor nem baj, ha időnként magunkat is reklámozzuk majd. Sokan szeretik konkrét arányokhoz tartani maguk, nekik találták ki a 70/20/10 szabályt:

A bejegyzések 70 százaléka olyan saját tartalom legyen, amely vonzhatja célpiacunk figyelmét: hasznos cikkek a saját blogunkról, kérdések, szavazások, versenyek, nyereményjátékok stb. Főleg pozitív tartalmakat posztoljunk, mert érthető módon többen fogják lájkolni, kommentelni, és megosztani őket, mint a negatívabb hangvételű bejegyzéseinket. A Facebook egy „szórakozóhely” is, így amennyire csak lehetséges, helyezzük a hangsúlyt a szórakoztatásra.

Bejegyzéseink 20 százaléka másoktól jöjjön. Nem kell, hogy minden poszt tőlünk származzon. Időről időre, osszunk meg tartalmakat más felhasználóktól (természetesen ne versenytársainktól). Alternatívaként posztoljunk Youtube-os videókat vagy inspiráló idézeteket.

A maradék 10 százalék már lehet promóciós tartalom. Ha posztjaink 90 százaléka nem az, követőink el fogják nézni nekünk ezt a 10 százalékot, főleg ha azok exkluzív kedvezményeket, új termékeket, bolti akciókat vagy különleges eseményeket tartalmaznak.

2. Használjunk képeket a bejegyzéseinkben!

Bejegyzéseinket általában a következő 3 típusba sorolhatjuk majd: vizuális tartalom (kép vagy videó), szövegek és linkek. Mikor posztolunk, ne hagyjuk figyelmen kívül, hogy a vizuális tartalmak nagyon jól működnek a Facebookon.

A Buffer kutatásában a fényképes posztok 37 százalékkal több interakciót kaptak, mint azok, amik csak szöveget tartalmaztak. Kutatások szerint agyunk hatvanezerszer gyorsabban dolgozz fel egy képet, mint egy szöveget. Ezért nem is véletlen, hogy a felmérésben a bejegyzések 88 százaléka rendelkezett vizuális tartalommal.

A Facebookos stratégiánk egy részét ezen tartalmak legyártása tegye ki. Például csinálhatunk „a hónap vásárlója” programot, vagy kiposztolhatunk fényképeket elégedett vásárlókról, akik már használják termékeinket. Ezek könnyen hozhatnak nekünk lájkokat, hozzászólásokat vagy megosztásokat.

A Bigcatcoffe a legjobb visszajelzést (ajánlást) beküldők közül megválasztja a hónap vásárlóját. Erre a Facebookon egy külön fület is létrehozott.

Bigcatcoffees Hónap vásárlója fül

Itt megtekinthető a legutóbbi hónap győztesének fényképe és a weboldalra írt ajánlása, emellett a korábbi győztesek fényképei is.

Bigcatcoffes hónap vásárlója

A Facebook személyes jellege az, ami a legjobban vonzza oda a felhasználókat, így tökéletes arra is, hogy növeljük áruházunk személyességét. Például, ha megengedjük, hogy a vásárlók a színfalak mögé nézzenek, azáltal könnyen emberarcúvá tehetjük cégünket. Mi például rendszeresen feltöltjük a céges csapatépítőinkről készült képeket Facebook oldalunkra. :)

Webshop Experts facebook oldala

3. Facebook videók, ez lesz a jövő?

A képeknél is több tekintetet vonzhatnak a videók. Ezeknek ma már külön fül van a Facebookon fenntartva.

Ne felejtsük el: minél jobban ismernek bennünket követőink, annál valószínűbb, hogy a jövőben kapcsolatba lépnek velünk (mi több, vásárolnak nálunk .:)).

John Lewis videós Facebook oldala

Ma már a Facebookon naponta több mint 1 milliárd videó megtekintés történik.  A közösségi oldal hatékony reklámkampányt folytat, amiben azt állítja, hogy 30 százalékkal hatékonyabb, ha a videót közvetlenül a Facebookra töltjük fel. Ez egy nyílt hadüzenet a Youtube-nak.

Bár még funkcionalitás téren elmarad a Youtube-tól, a Facebook mindenesetre igyekszik. Bevezették a nyilvános videó megtekintéseket, jobb statisztikákat nyújtanak, és lehetőség van linket ágyazni a videókba is.

John Lewis reklám

A John Lewis karácsonyi videója esetében az első 24 óra után a Facebook állt nyerésre. A videót ugyanis háromszor többen nézték meg a Facebookon, mint a Youtube-on.  Mára a Youtube nézettség több mint 22 millió, a Facebookon 6 millió környékén jár ez a számláló. Viszont érdekes lenne látni, hogy a Youtube nézettségből mennyien nézték a Facebookon a videót.

A videómegosztás terén a Youtube-é az elsőség, de a Facebook erősödése nemcsak szemmel látható az elmúlt hónapokban. A Socailbreakers 2014 januárjától szeptemberig 180 ezer Facebook videóposztot vizsgált meg. Arra az eredményre jutottak, hogy a cégek által közvetlenül a közösségi oldalra feltöltött videók száma jelentősen növekedett, míg a Youtube-ra feltöltött és onnan megosztott videók száma stagnált, de inkább észrevehetően elkezdett csökkeni. Egyes vélemények alapján a tavalyi év végére ezen a téren a Facebook már túlszárnyalta a Youtube-ot.

Videóposztok számának megoszlása

Forrás: www.socialbakers.com/blog/2279-content-creators-flee-from-youtube-flock-to-facebook-for-videos

Valószínűsíthető, hogy a cégek egyre inkább mindkettő csatornára feltöltik a videóikat. Ez is csak azt bizonyítja, hogy a vállatok mindinkább felismerték a videók erejét saját céljaik megvalósításában, és ez a fajta média immár nemcsak a felhasználók életében tölt be egyre fontosabb szerepet.

(Megjegyzés: ha szeretné tudni, hogy mire és hogyan érdemes egy webáruháznak alkalmazni a Facebookot, jöjjön el marketing szemináriumunkra!)

Webáruház Marketing Szeminárium

4. Mikor és mennyit posztoljunk?

A bejegyzések hosszúságával és közzétételének idejével érdemes kísérleteznünk, hogy megtaláljuk a számunkra legideálisabbat. A Trackmaven elemzésében 5804 Facebook oldal több mint 1,5 millió posztját vizsgálta meg. Az eredmények azt mutatják, hogy a legjobb időszak a nap vége, pontosabban a munkaidő utáni napszak.

Bejegyzések százalékos aránya

Ha a napokat vesszük szemügyre, akkor a hétvégék lesznek a legjobbak. A vasárnapi bejegyzések 2,72 interakciót kaptak óránként, ezzel 25 százalékkal hatékonyabbak, mint egy szerdai poszt.

A posztolás ideális gyakoriságának megállapítása már egy fogósabb kérdés, mivel a Facebook algoritmusának változásai nehézzé teszik a téma kutatását. Általában konszenzus van a szakértők között abban, mikor egyszerűen csak azt tanácsolják, hogy posztoljunk gyakrabban.

Egy Edgerank Checker kutatás is arra az eredményre jutott, hogy talán úgy ellensúlyozhatjuk az algoritmus változásaiból eredő hátrányokat, hogy gyakrabban posztolunk. Azaz tegyünk közé egy bejegyzést, amint van egy olyan friss és meggyőző tartalmunk, amelyet érdemes megosztani.

5. Terjedelem

A Buddy Media egy 6 hónapos időszakban vizsgálta 100 vezető kiskereskedő Facebook oldalát. A kutatás egyik fontos következtetése az volt, hogy a rövidebb bejegyzések jobban működnek. A lájk- és kommentarányokat vizsgálva arra jutottak, hogy a 40 karakternél rövidebb posztok 86 százalékkal több reakciót kaptak, mint az ennél hosszabbak.

Ugyanakkor a felmérésben mindösszesen a posztok 5 százaléka tartozott ebbe a kategóriába, így talán érdemesebb azt az eredményt figyelembe venni, ami szerint a 80 karakternél rövidebb posztok 66 százalékkal több lájkot vagy hozzászólást kaptak, mint a hosszabbak.

6. Használjuk ki az elemzések adta lehetőségeket!

Miután közzéteszünk egy bejegyzést, szeretnénk tudni, hogy azok hogyan teljesítettek. A Facebook ebben is segít nekünk. Az elemzésekből kinyerhetjük a számunkra fontos számokat és statisztikákat, utána már csak rajtunk múlik, mihez kezdünk velük.

A statisztikák segítenek nekünk, hogy később jobban célzott tartalmakat hozunk létre. Minél jobban megismerjük követőinket, annál inkább meg fogjuk érteni, mi érdekli őket, és mire van szükségük.

Facebook elemzések

Az Elemzések oldal tetején láthatjuk a heti Oldalkedvelések, Bejegyzés elérése és Interakció statisztikákat, összehasonlítva a múlt heti mutatókkal.

Heti statisztikák

Megnézhetjük a demográfiai adatokat is azokról az emberekről, akik meglátogatták és interakcióba léptek oldalunkkal. Válasszuk ki a „Személyek” pontot az „Elemzések” menüből. Itt legörgethetünk a demográfiai adatokhoz a rajongókról, a személyekről, akikhez elértünk bejegyzéseink által, az emberekről, akik reagáltak posztjainkra, és a bejelentkezésekről.

Elért személyek száma

Az „Elemzések” egyik legújabb funkciója a „Figyelendő oldalak” szekció az oldal alján. Itt hozzáadhatjuk azokat a Facebook oldalakat „watchlist"-ünkhöz, amelyeket követni szeretnénk. Ezt használjuk arra, hogy néhány versenytársunkat szemügyre vegyük. Így inspirációt nyerhetünk azokból a módszerekből, ahogyan mások posztolnak.

Ahhoz, hogy hozzáadjunk egy oldalt, egyszerűen csak kattintsunk a „Oldalak hozzáadása” gombra a szekció tetején.

Oldalak hozzáadása

Mikor az irányítópultból a figyelt oldal nevére kattintunk, egy áttekintést látunk a hét legjobb posztjairól.

A hét legjobb posztjai

7. Kiegészítő alkalmazások használata

Mint ahogy ma már szinte minden szolgáltatáshoz az interneten, a Facebookhoz is rengeteg kiegészítő alkalmazás létezik, amelyek megkönnyítik a közösségi oldal használatát. Nézzünk meg ezek közül párat.

Buffer: Az egyik legnépszerűbb alkalmazás akkor lesz nagy hasznunkra, ha nem csak a Facebookon vagyunk jelen, hanem egyéb közösségi médiumokon is. Így egyetlen szoftverrel kezelhetjük az összes oldalt, időzíthetünk, sőt egyszerre többen is használhatják, ezáltal lehetővé téve mások bevonását ebbe a tevékenységbe.

A Buffer mellett még meg kell említenünk egy hasonló eszközt is, a Postplannert.

Pagemodo: Segít nekünk, hogy megalkossunk egy figyelemfelkelő, profi, és érdeklődésre számot tartó Facebook oldalt, anélkül, hogy különösen értenénk a dizájnhoz és a technikai háttérhez. Felkelthetjük követőink érdeklődését olyan könnyen hozzáadható funkciókkal, mint a diavetítések, kapcsolati űrlapok és térképek.

Pagemodo Facebook oldala

MailChimp App: Kevesen tudják, de a világ legnépszerűbb hírlevélküldő rendszerének, a MailChimpnek van egy Facebook applikációja, amely létrehozz egy hírlevél feliratkozó űrlapot, majd elhelyezi azt a fülek között. Így rajongóink anélkül iratkozhatnak fel hírlevelünkre, hogy elhagynák a Facebook oldalunkat. Az app a MailChimp felhasználóknak ingyenes.

Sorolhatnánk még a végtelenségig a jobbnál jobb alkalmazásokat, de ehelyett inkább itt van egy összefoglalás a leghasznosabbakról.

Zárásként annyit mondhatunk, hogy folyamatosan kövessük és próbáljuk megfogadni az interneten fellelhető közösségi médiumokkal kapcsolatos marketing tippeket. Ezek sokszor ellentmondásosak lesznek, ami még nem jelenti azt, hogy egyik sem igaz. Mindenkinek más és más az, ami működhet, ezért próbálkozzunk!

Azt tanácsoljuk, hogy az itt olvasottakat se kezeljük szentírásként. Próbáljuk ki őket, majd folyamatosan teszteljük és elemezzük a bejegyzések teljesítményét. És ha még úgy is gondoljuk, megtaláltuk a legjobb technikákat, legalább kéthavonta akkor is értékeljük újra Facebook stratégiánkat.

(Megjegyzés: ha szeretné tudni, hogy mire és hogyan érdemes egy webáruháznak alkalmazni a Facebookot, jöjjön el marketing szemináriumunkra!)

Webáruház Marketing Szeminárium

 

Kérdése vagy véleménye van a cikk kapcsán? Kérjük, ossza meg velünk!

#
K. László
Hasznos cikk. Már osztom is.

Köszi.
#
Kata
Ha hozzáadjuk a konkurens oldalakat a 6-os pont alapján, akkor arról ők tudomást szereznek?
Kedves Kata!

A Facebook értesítést küld róla nekik.
#
Kata
Akkor nem biztos, hogy célszerű, nem? :) Hiszen azonnal látja a konkruencia, hogy megfigyelés alá került :)
Látja, de kezdeni vele sokat nem tud, maximum ő is elkezd figyelni minket. :)
Viszont, ha nekünk hasznos információt nyújt, akkor szerintem megéri.
Ebből a cikkből többet tanultam és hasznosítottam, mint az elmúlt hónapokban összeolvasott fejtágító, de hasznavehetetle n webáruházaknak szánt anyagokból.
Hálásan köszönöm!
#
János
Tisztelt Norbert.
Nem tudja meg, ha hozzáadjuk a konkurens oldal :)
Kedves János!

Ezek szerint rosszul tudtam. Köszönöm a korrekciót.

Üdv,

Norbert
Nagyon jó kis cikk, köszönöm. :)
Kérjük írd be a képen látható kódot
Biztonsági kód Új kódot kérek
Szeretnék e-mail értesítést kapni az új hozzászólásokról!
Ha szeretnél további webáruházas tippeket, iratkozz fel heti értesítőnkre!
Van már webáruházad?