2012. augusztus. 31. |
||
Soron következő blogbejegyzésünk elkészítésében az Online Marketing Akadémia volt segítségünkre. Szerettük volna ha ők is összeszedik azokat a legfontosabb marketing eszközöket, melyek szerintük kihagyhatatlan elemét kell, hogy képezzék egy webáruház marketing tevékenységének.
Az alapítók, Fehér Márton és Gombos Zsolt örömmel vették felkérésünket, s összegyűjtöttek 6 nélkülözhetetlen marketing eszközt. Ráadásul mindezt egy történettel színesítve: Néhány hete beszélgettem az egyik ismerősömmel, Balázzsal aki büszkén említette, hogy fejlesztett egy új webshopot. „Jó drága volt, de így nekem nagyon tetszik!” – mondta –, és kihúzta magát előttem. Miután tudta, hogy online marketing előadásokat tartok cégvezetőknek és marketingeseknek, komoly vállveregetést várt tőlem. Én pedig… ilyenkor gondolkodóba esek egy pár pillanatra: azzal segítek többet, ha némán bólogatok és vállat veregetek, vagy ha összeszedem a hibákat és őszintén, kimondom a véleményem. Az utóbbi mellett döntöttem, meghívtam egy kávéra, és elmondtam neki azokat az alapvetéseket, amelyek nélkül szinte kizárt, hogy megteljen ügyfelekkel a virtuális boltja. Először is tisztáztuk, hogy egy webáruház önmagában még nem ad el. A webshop megléte éppen annyit ér, mint egy valódi üzlet távol a városközponttól, egy kihalt zsákutca végén. Másodszor pedig sorra vettük, melyek azok a reklámozási lehetőségek, mi az a 6 alappillér, amelyekkel el tudja érni a potenciális vásárlóit, és oda tudja csalogatni őket a weboldalára. Ezeket a pontokat említettem Balázsnak:
1. Hirdess a keresőkben! De ne ész nélkül! Kevesen ügyelnek arra, hogy minél népszerűbb egy kulcsszó, vagyis minél több felhasználó keres rá adott időszak alatt, annál több hirdető fogja emiatt kiválasztani hirdetésének célzásához. Ezért az általános jelentésű kulcsszavakra való hirdetés drágább lehet, mintha olyan szavakra hirdetnél, amelyek ugyan kevésbé keresettek, de sokkal pontosabban leírják a termékeid!
Gondolj arra, ha egy érdeklődő túl általános kulcsszóra keres, akkor valószínűleg még messze van a vásárlási döntés meghozatalától. Minél pontosabban és részletesebben megnevezi keresési kifejezésével egy terméket, annál nagyobb az esély arra, hogy a keresése vásárlással végződjön. Például: Motorkereskedés esetében inkább érdemes hirdetni az egyes motorkerékpár osztályok nevére, pl. „túramotor”, „sportmotor”, vagy még inkább a pontos típus + modell nevére, mint általános tartalmú hirdetésekkel jelen lenni pl. a „motor” szóra való kereséskor.
A hirdetés tervezésekor fontos figyelembe venni, hogy a kulcsszavak minél szorosabban kapcsolódjanak az éppen kínált termékhez. Használd mindig azokat a szavakat, amelyekkel a vásárlóid illetik a terméked! Hirdetéseid szövege is igazodjon a kiválasztott kulcsszavakhoz és pontosan a kínált termékről szóljon. Lehetőleg kerüld azokat a szakkifejezéseket a szövegben, amiket nem biztos, hogy minden érdeklődőd ért. Próbálj meg arra fókuszálni, hogy miért éri meg megvásárolni az adott terméket, mit nyer vele a vásárló vagy legalábbis milyen problémát hárít el segítségével.
Ha hirdetésed megragadta az érdeklődő figyelmét és felkeltette érdeklődését, akkor kattintani fog. A kattintás után pedig megérkezik a webáruházadba. Sokan átsiklanak a tény felett, hogy azt az oldalt, ahol fogadod az érdeklődőt, Te tudod beállítani. Mindig olyan oldalt adj meg, amely részletesen leírja a hirdetésben említett terméket. Hiba, ha megszakad a folyamat és a kattintás után nem azt kapja a látogató, amire számított, illetve amit ígért neki a hirdetés. A felhasználók a legritkább esetben kezdenek el ilyenkor keresgélni a webáruházban. Sokan ezen a ponton elhagyják az oldalt. Lényeges tehát, hogy a megcélzott kulcsszavak szoros összefüggésben álljanak a hirdetés szövegével és annak az oldalnak a tartalmával, ahol megérkeznek majd a kattintók. Ettől lesz hirdetésed releváns és minőségi, így tud az egy kattintásra jutó összeg is kedvezően alakulni. Például: Ha valaki pl. balti-tengeri utazást keres, akkor azt a hirdetést fogja a leginkább relevánsnak érezni, amelyik pontosan ezt kínálja neki.Nagyon csalódott lesz viszont, ha egy ilyen hirdetésre való kattintás után nem egy olyan oldalra érkezik, ahol egyből erről olvashat. Haladó tipp:
2. Optimalizáld a keresőkre webáruházad! A fizetett keresőhirdetéseken kívül a Google keresőjében megjelenhet a webáruházad a természetes (ún. organikus) találatok között is. Ezekért a megjelenésekért és kattintásokért nem kell fizetni. Azok a weboldalak kerülnek egy-egy szóra való keresésnél a lista élére, amelyeket a keresés szempontjából a legjobbnak ítél meg a Google keresőalgoritmusa. A megjelenített találatok sorrendjéről egy algoritmus dönt, amely több mint 200 szempontot vesz figyelembe. Alapvetően a rangsorolásnál azt modellezi a rendszer, hogy melyik honlap tartalma adja meg a legteljesebb választ a kereső ember kérdésére (keresésére). A Google keresőben 1-1 témában weboldalak százezrei, sőt gyakran milliói versengnek egymással. Az első találati oldalon viszont csak maximum 10 weboldal fér el, ezért sem mindegy mennyire optimalizált a webáruházad. 4 tipp a jól optimalizált webáruház kialakításához:
A keresőoptimalizálás egy összetett terület, a minél jobb eredmények elérése érdekében érdemes komolyabban elmélyülni a témában vagy akár szakember segítségét igénybe venni.
3. Szerezz a webáruházadra mutató hivatkozásokat! Egy jól felépített, keresőbarát webáruház önmagában még nem garantál jó megtalálhatóságot a keresők természetes találatai között. A keresőoptimalizálás másik nagyon fontos pillére a linknépszerűség. Minél több, minőségi link mutat egy weboldalra, annál nagyobb az esély, arra, hogy megtalálják az internetezők és a keresőmotorok az adott weboldalt. Értelmezz minden egyes linket úgy, hogy az egyben egy szavazat és egy ígéret, ami a Te weboldaladra vonatkozik. Azonban a jó eredmények eléréséhez nem csak a szavazatok száma, hanem azok minősége is számít. Például egy magas népszerűségű oldalról szerzett hivatkozás nagyobb értékű, mint egy kevésbé behálózott weboldalé. Illetve az sem mellékes, hogy azok az oldalak, amelyek hivatkoznak a Te webshopodra, milyen témájúak, mennyire kapcsolódnak webáruházad tartalmához. Vagyis a témába vágó, nagy linknépszerűségnek örvendő weboldalakról kell minél több saját oldalra mutató hivatkozást begyűjteni. A linképítésnél hivatkozhatsz a webáruházad főoldalára is, de szerezned kell linkeket direktben az egyes termékek vagy kategóriák aloldalaira is. Az a természetes (és a kereső algoritmus megítélésében is előnyös), ha nem csak a kezdőlapra, hanem aloldalakra is mutatnak hivatkozások. A linképítés egyik haszna, hogy javítja a Google normál találati listájában való megtalálhatóságot és ezen felül még közvetlen látogatottság generáló hatása is van. Az értékes linkkapcsolatok kiépülése után akár hosszú időn keresztül élvezheted annak előnyeit.
4. Email marketing webáruházaknak Email üzenetek útján is rendszeresen elérheted a potenciális vásárlókat, amennyiben valamilyen formában megpróbálod elkérni látogatók email címét. Küldhetsz rendszeres hírlevelet feliratkozóidnak, illetve az aktuális akcióiról se felejts el szólni korábbi vásárlóknak se, akik engedélyezték az efféle levelek küldését számukra. Az emailcímek adatbázisának építése akár az üzleti modell része is lehet. Nem csak reklám tartalmú leveleket lehet küldeni, hanem olyan cikkeket, írásokat is, amelyek a lehetséges vevőidet érdekelheti. Sőt, az a leghatékonyabb, ha javarészt ilyen értékes üzenetek útján alakítasz ki bizalmat a leendő vagy meglévő vásárlókban a céged iránt. Az ilyen módon előmelegített, gondozott közönségnek kiküldött, vásárlásra buzdító üzenetek is sokkal jobb hatékonysággal szoktak működni, mintha a feliratkozók állandóan csak reklámot kapnának Tőled. Azért is érdemes email listát építeni, mert ez a vagyon Neked épül. Akkor is megmarad, ha minden egyéb fizetős reklámmegjelenésed lemondod. A saját adatbázisában szereplő közönséget bármikor el tudod érni a jövőben is, komolyabb reklámkiadások nélkül is.
5. Milyen lehetőségek rejlenek a közösségi médiában? A közösségi média eszközei a hétköznapi élet néha kissé kaotikus kommunikációs zaját próbálja lemodellezni online formában. Leginkább attól közösségi, hogy létezik egy összetartó kapocs a résztvevők között. Ha egy jól körülhatárolt témában indítasz webáruházat, akkor nem olyan nehéz megtalálni azt a közös „ügyet”, ami köré a saját közösséged fel tudod építeni. Például: Egy horgászcikkeket kínáló webáruház horgász közösséget építhet. Ezt úgy érheti el, hogy rendszeres időközönként megjelennek kedvcsináló cikkel, új termékekről szóló tesztek a webáruház blogjában, melyhez megengedi a hozzászólásokat az olvasók részéről. Máris létrejön a többirányú kommunikáció. Az is egy nagyon erős közösség építő és mozgósító lehetőség, hogy hagyja a követőit véleményt cserélni, egymással beszélgetni a különböző horgászati módszerekről vagy horgászvizekről. Erre a közösségi média eszközrendszere számos lehetőséget biztosít. Például a Facebookon egy erre a célra létrehozott üzleti oldal vagy egy rendszeresen vezetett blog segítségével állandó kapcsolatot tudsz fenntartani ügyfeleiddel, érdeklődőiddel. Ha az üzleti oldalad vagy blogod olyan stílusban készíted és olyan tartalommal töltöd meg, ami érdekes, humoros, könnyed és nem direktben eladni szeretne, akkor az olvasók, és az ügyfelek maguk fognak keresni Téged ezeken az oldalakon, így sokkal erősebb kötődést alakíthatsz ki velük, majd végül a kialakult szimpátia és bizalom miatt a Te webáruházadban fognak vásárolni.
6. Reklámozz a világhálón kívül is Hiába egy erős online lehetőség a webáruház, az internetes elérhetőségét ne mulaszd el feltüntetni hagyományos reklámanyagaidon sem. Ez a webcím is legyen ugyanolyan szerves része kapcsolat-felvételi adataidnak, mint akár a telefonszám. A névjegykártyádról, a szórólapjaidról, autódról vagy akár újsághirdetésedről sem hiányozhat az online boltod webcíme. Azért is fontos ez, mivel telefonod nem mindig tudod felvenni, fizikai boltod sem mindig van nyitva, de webáruházad mégis 0-24 óráig nyitva tart és kiszolgálja a vásárlókat. Ez egy olyan elérhetőség, ami akkor is működik, ha Te vagy munkatársaid épp alszanak – mondtam Balázsnak, majd abban maradtunk, hogy nekilát a feladatnak, és a fenti eszközök segítségével megtölti vevőkkel a webáruházát! Reméljük, hogy hasznosnak ítéled bejegyzésünket (ez esetben azt jelezheted a Tetszik gombbal :) ). Amennyiben kérdésed, észrevételed van, kérjük oszd meg velünk! |
Még nagyon tudom ajánlani a Pinterest-et, hiszen oda nyugodtan kitehetjük a termékeink fényképeit árral együtt. És linkkel a termék oldalára.
- vendégbloggerke dni releváns blogokon. Így a célcsoporttal bizalmasabb viszonyt lehet kialakítani és "kulisszatitkokk al" lehet növelni a vásárlási kedvüket
- nem elzárkózni az alternatív közösségi megoldásoktól! Például, ha fiatal a célcsoport, akkor a hotdog.hu-n magazint indítani,vagy ha erősen szakmai, akkor releváns fórumokon megválaszolni a feltett kérdéseket. Akár partneri kapcsolatot is lehet ápolni egyes releváns fórumokkal, blogokkal és portálokkal.
Ezek is időbe és energiába kerülnek. Viszont hosszú távon kifizetődő, ha érzik a látogatók, hogy fontosak és minden nap megtiszteled őket a figyelmeddel. Valamint a folyamatos és tudatos kommunikáció révén rengeteg az oldaladra mutató releváns linket tudsz szerezni!