2016. április. 26. |
Cikkünk első részében már összefoglaltunk négy olyan előadást, amelyek a március végén megrendezett első magyar Ecommerce Expo-n hangzottak el. Ez volt az első olyan KKV esemény, ahol az e-kereskedelmi piac összes szereplője képviseltette magát, mindezt ráadásul az ilyen rendezvényeken megszokott nagyobb résztvevői létszám mellett.
A teltházas rendezvényen 5 teremben 60 előadást hallgathatott meg az az 1500 ember, aki ellátogatott az eseményre. Az előadások hat témakört fedtek le: logisztikai, fizetés és jogi ismeretek, technológia, marketing, és konverzióoptimalizálás. A visszajelzések alapján bátran kijelenthetjük, hogy rengeteg magas színvonalú és hasznos előadás színesítette az Expo programját. Kétrészes cikkünkben szeretnénk egy tömör összefoglalót nyújtani a legérdekesebb előadásokról. Most jöjjön négy másik előadás összefoglalója. Bizonyítottan működő megoldások és módszerek a kosárelhagyás csökkentésére - Tóth SomaTóth Soma, a GhostMonitor ügyvezetője előadásában a webáruházak közismert problémájával, a kosárelhagyással (amikor a látogató egy vagy több terméket tesz a kosárba, majd vásárlás nélkül távozik) foglalkozott. Sajnos a felmérések szerint az utóbbi években drasztikusan nőtt a kosárelhagyás mértéke. Ennek okait a szakértő a következőkben látja. Az emberek
Ezután arról beszélt, esetükben hogyan sikerült csökkenteniük a kosárelhagyást. Olvastak a Facebook folyamatban lévő fejlesztéséről, az úgynevezett „pre-submit tracking" technológiáról, amely figyeli, hogy mit írunk be üzenetként/állapotként, de elküldés előtt inkább töröljük. Egy idő után pedig az algoritmus megjegyzi, hogy mely szavakat és kifejezéseket nem szeretjük használni. E logika mentén meg lehet szerezni azon vásárlók adatait, akik a vásárlási folyamat során minden mezőt kitöltenek, végül mégsem vásárolnak (ez, mint kiderült, nem teljesen legális). Majd telefonon felhívták az embereket, hogy megkérdezzék őket, miért nem vásároltak. Később egy automatikus email formájában tették ezt meg. Az email 61%-os megnyitást produkált. Majd jobban automatizálták a folyamatot 3 email formájában, és ennek köszönhetően 21%-os bevételnövekedést értek el. Ekkor döntöttek úgy, hogy szoftvert építenek belőle.
A kosárelhagyásnak alapvetően a következő okai vannak:
A kosárelhagyást a következő módokon csökkenthetjük: 1. Tisztázzuk az árat már az elején: jelenítsünk meg minden lehetséges plusz költséget, illetve kommunikáljuk a szállítási költséget a fejlécben. 2. Egyszerűsítsük a fizetést: ne kényszerítsük a vásárlót regisztrációra, minél kevesebb adatot kérjünk be, illetve minél kevesebb lépésből álljon a fizetés. 3. Tegyük „elérhetővé" az ügyfélszolgálatot: online chat, visszahívás kérése, gyakran ismételt kérdések, email küldési lehetőség. 4. Vezessünk be többféle fizetési módot. 5. Keltsünk bizalmat: például tegyünk ki biztonságos fizetést igazoló jelvényeket. 6. Gyorsítsunk az oldalunkon: lehetőleg 3 másodperc alatt töltődjön be és maximum 3 MB méretű legyen az oldalunk. Így kerüld el a büntetéseket, avagy a legaktuálisabb jogi tudnivalók az e-kereskedelemben - Ormós ZoltánOrmós Zoltán, az internetes jogra szakosodott OrmósNet Ügyvédi Iroda tulajdonosa, illetve a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért (SzEK.org) elnöke, előadásában a bírságok elkerülésének módját mutatta be. Véleménye szerint, ha jogkövetők szeretnénk lenni, akkor nagy figyelmet kell fordítanunk az általános szerződési feltételek (ÁSZF) megírására. A jogi kockázatot úgy csökkenthetjük leginkább, ha az ÁSZF-et szakemberekkel íratjuk meg, vagy legalábbis ellenőriztetjük, nem pedig az internetről ollózzuk össze. Emellett fontos, hogy a vásárlók a fogyasztóvédelmi szabályokról is megfelelő tájékoztatást kapjanak. Szabálytalanság esetén a bírság 100 millió forint árbevételig maximum 500 ezer forint lehet (100 millió forint felett a bevétel 5%-a, de a felső határ itt 100 millió forint). A webáruházhunkban azt is fel kell tüntetnünk, hogy panasz esetén a vásárló békéltető testülethez fordulhat. Jelenleg 20 ilyen működik az országban, mindnek szerepelnie kell az oldalunkon. Ha valamelyik testületnél panasz érkezik be, és beidézik a webáruház tulajdonosát meghallgatásra vagy valamilyen adatot kérnek be, annak minden esetben eleget kell tenni, máskülönben azonnal megbírságolhatják őket. Az adatvédelmi bírság 20 millió forint is lehet, de itt a hatóság nem olyan aktív, mint a fogyasztóvédelem esetében.
A versenyjog egyelőre egy olyan terület, amellyel kevesen foglalkoznak. Problémát jelenthet, ha kiírjuk weboldalunkra, hogy a legolcsóbbak vagyunk, de ezt nem tudjuk adatokkal alátámasztani. A partnerekkel kötött szerződésekre is kiemelt figyelmet kell fordítanunk, mert kockázatot jelenthetnek, ha nem állapítunk meg kötbéreket. Ugyanis nem teljesítés esetén csak így érvényesíthetjük a jogainkat. Az előadása végén egy jó hírt is megosztott a KKV szektorba tartozó webáruházat üzemeltető cégekkel: a törvény szerint első alkalommal még nem büntethetők az illetékes hatóság által. Ez alól a NAV és a környezetkárosítási bírságok jelentik a kivételt. Mibe kerül egy webáruház? Hogyan válasszuk ki a céljainknak leginkább megfelelő webáruház rendszert? - Kulcsár István RóbertA Webáruház indítás & Home Business teremben Kulcsár István Róbert, a ShopRenter.hu vezető tanácsadója a megfelelő webáruház rendszer kiválasztásáról és annak anyagi vonzatairól tartott előadást. Előadását egy webáruház sikerességének három szintjének bemutatásával kezdte, amely szerinte a következő: 1. Hatékony webáruház motort: gyenge alapra nem egyszerű hatékony webáruházat építeni. Egy erős webáruház motor viszont mindhárom szinten segít. 2. Vevőbarát kialakítás: hiába az erős webáruház motor, ha a webáruház nem vevőbarát és nem ösztönöz vásárlásra. 3. Hatékony üzemeltetés: a legjobb webáruház sem ér semmit, ha nem működtetjük megfelelően A sikerességnek egy webáruház esetén is vannak objektív mérőszámai, és amelyekre természetesen hatást gyakorolhatunk. Négy fő mérőszámról beszélhetünk: 1. Látogatószám - alapvetően marketingünk fogja meghatározni, hogy mennyi látogatója lesz webáruházunknak. 2. Konverziós ráta - ez esetben a webshopunk kialakítása a döntő tényező, de a marketing szerepe itt sem elhanyagolható. 3. Átlagos tranzakciós érték - erről ugyanazt mondhatjuk el, mint az előzőről. 4. Visszatérő vásárlások aránya - ennél a mérőszámnál a szolgáltatásunk minősége a meghatározó (mennyire elégedett a vevő a megrendelt termékkel, hogyan jutott hozzá, csomagolás stb.). Mikor webáruház rendszert választunk a következő megoldásokat vehetjük fontolóra (ezek összehasonlítását tartalmazza a következő táblázat):
További szempontok a webáruház rendszer kiválasztáshoz:
Előadása legvégén pedig kitért arra, hogy mitől függ az, hogy a jövendő webáruházunknak milyen funkciókkal kell rendelkeznie. Öt funkcionalitást befolyásoló tényezőt sorolt fel:
(Megjegyzés: szeretné Kulcsár Isvtván Róbertet élőben meghallgatni? Akkor jöjjön el ingyenes szemináriumunkra, amelyen Róbert bemutatja, hogyan érdemes ma Magyarországon egy webáruházat elindítani.) Mi alkalmazható a nagy webshop marketingből a kis webshop-ok esetében? - Damjanovich NebojsaA Globális & Offline teremben a napot Damjanovich Nebojsa (Adplanky) online marketing szakértő zárta. Előadásában hangsúlyozta annak fontosságát, hogy a webáruház üzemeltetők elhiggyék, hogy a professzionális marketing előrébb viheti a céget. Véleménye szerint az alap marketing technikák ismerete nélkül nem érdemes webáruház indításba kezdeni. Négy fő területet sorolt fel: ismertségépítés, konverziónövelés, SEO (keresőoptimalizálás) és SMA (közösségi marketing automatizálás). I. Mi építi az ismertséget?Itt 5 eszközt említett meg:
Ezek hatékonyságát egy kis webáruház esetén a megjelenések számában, egy közepes webshop esetén a havi egyedi látogatók számában, míg egy nagy bolt esetén piackutatási mérések alapján mérjük.
II. Mi hozza a konverziókat?Meg kell vizsgálnunk a forgalmi forrásokat, majd egyenként erősíteni az adott forrás konverzióját: 1. Direkt: több márkakampány lefolytatása, egy esetleges domain névváltás, ha szükséges. 2. Organikus: fókusz a „long tail" kulcsszavakra, linképítés „újra tervezése". 3. PPC: reklámszövegírás erősítése, AdWords elsajátítása, a landoló oldalak optimalizálása és A/B tesztelés. 4. Email: reklámszövegírás erősítése, komolyabb hírlevélküldő szoftvert használata, emailek tesztelése. 5. Affiliate: megfelelő affiliate szoftver használata, ügyes médiaügynökség használata, alkalmazott foglalkoztatása (aki ezt 8 órában kezeli).
6. Facebook:
képezzük magunkat, majd teszteljük mi az, ami a webshopunknak leginkább megfelel.
Eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy a Facebook PPC nyereményjátékokkal érdeklődőket
lehet gyűjteni, a Facebook kategória oldal akár eladásokat erősíthet, mindez nagyobb
látogatói forgalmat generál a weboldalon is.
III. SMAHa automatizáljuk a közösségi média marketingünket, az számos előnnyel jár: kényelmes, költséghatékony, nagyobb és gyakoribb elérést érhetünk el és több érdeklődőt, vásárlót szerezhetünk. Erre ma már rengeteg eszköz áll rendelkezésünkre, a legismertebb a Buffer. A megosztható tartalom sokféle lehet:
Ne csak arra figyeljünk, hogy mit posztolunk, hanem arra is mikor. Az időzítés rendkívül fontos. Emellett ellenőrizzük a publikált és időzített tartalmakat, és lépjünk mindig interakcióba a hozzászólókkal. IV. SEOA szakértő azt tanácsolja, hogy a legelején még nem szabad kiszervezni a SEO-s munkát, később ezt már nyugodtan megtehetjük. De vannak kötelező lépések, amit mindenképp el kell végeznünk. Ehhez itt találunk egy jó ellenőrző listát.
A fentiekből láthatjuk, hogy a rendezvény résztvevői rengeteg hasznos információval gazdagodhattak. Gondoljunk csak bele, hogy itt 8 előadást foglaltunk össze, de ezeken kívül további 52 előadás hangzott el a rendezvényen. A végére mi már csak annyit ígérhetünk, hogy jövőre ismét megrendezzük az Ecommerce Expo-t, amelyet a későbbiek folyamán fel szeretnénk tenni a nemzetközi e-kereskedelmi térképre is. Találkozunk jövöre! |