2016. április. 13. |
Március végén került megrendezésre az első hazai Ecommerce Expo, amely hiánypótló rendezvénynek számított. Ugyanis ez volt az első olyan KKV esemény, ahol az e-kereskedelmi piac összes szereplője képviseltette magát, mindezt ráadásul az ilyen rendezvényeken megszokottnál nagyobb résztvevői létszám mellett.
A teltházas rendezvényen 5 teremben 60 előadást hallgathatott meg az az 1500 ember, aki ellátogatott az eseményre. Emellett 46 kiállítót hívtunk meg a napra, akik az e-kereskedelem különböző területeiről érkeztek. A kiállítók között akadtak fizetési szolgáltatók, futárcégek, marketinges és IT cégek, jogi tanácsadók, de még fotó stúdió vagy üzleti könyvkiadó is. Az előadások hat témakört fedtek le: webáruház indítás, logisztika és fizetés, jogi ismeretek, technológia, marketing és konverzióoptimalizálás. Az előadók között pedig olyan nagyvállalatok képviselőit köszönthettük, mint az MPL, Google, MasterCard, PayPal, Extreme Digital vagy a Bónusz Brigád. A visszajelzések alapján bátran kijelenthetjük, hogy rengeteg magas színvonalú és hasznos előadás hangzott el aznap. Kétrészes cikkünkben ezekből szemezgetünk, és szeretnénk egy tömör összefoglalót nyújtani a legérdekesebb előadásokról. Ki? Mit? Hogyan? Online vásárlás és online vásárlók Magyarországon – Kurucz ImreA Webáruház indítás & Home Business termet Kurucz Imre, az NRC kutatási igazgatója nyitotta meg, aki a cég legfrissebb, legalább hetente internetező felnőtt magyar lakosság körében végzett kutatás eredményeit ismertette. Ezek alapján elmondható, hogy az elmúlt egy évben 3,73 millió ember rendelt terméket/szolgáltatást az interneten, akik a hetente internetezők 75%-át jelentik. A három leggyakrabban vásárol termékkategória az elektronikai eszközök, a ruhaneműk és a könyvek. Míg a szolgáltatások terén a szállásfoglalás, a rendezvény belépők és a pénzügyi szolgáltatások foglalják el az első helyeket. Az online vásárlók körében a legfontosabb előny az internetes vásárlás során a non-stop nyitva tartás, csak ezután következik a kedvezőbb ár és a házhozszállítás. De a válaszadók egyharmada a kényelmet is előnyként említette.
A kutatásban vizsgálták a vásárlási szokásokat is. Eszerint ötből négy online vásárlóra jellemző, hogy először azt a webáruházat keresi fel, ahol korábban is vásárolt. Ugyanakkor 82 százalékukra az is igaz, hogyha rossz tapasztalata volt egy webshoppal kapcsolatban, akkor ott többé nem vásárol. A kutatás szerint az interneten vásárlók 48%-a feliratkozik a boltok hírlevelére, 22%-uk Facebookon is követi a webáruházat. Közel egymillióan pedig már okostelefonon vagy táblagépen is vásároltak az elmúlt egy évben. Az előadás végén pedig az elkövetkező években várható tendenciákról esett szó. Várhatóan tovább növekszik az online vásárlók száma, így a tranzakciók száma és az interneten elköltött összeg is. Egyes termékkategóriák részesedése tovább nő. Példaként az élelmiszert és a ruhaneműt említette. Emellett továbbra is intenzíven nő a mobileszközökön vásárlók száma (amelybe az idősebb generációk is egyre jobban bekapcsolódnak), és az itt lebonyolított tranzakciók száma/aránya is. Betörés egy érett piacra: Milyen stratégiai lehetőségek vannak egy webáruház sikeres elindítására? – Zajdó CsabaEzután Zajdó Csaba, a ShopRenter.hu, a WebShop Experts és az OptiMonk alapítója következett, aki a stratégiai lehetőségekről beszélt a webáruház indítás kapcsán. Előadását azzal kezdte, hogy vajon érdemes-e ma még webáruházat indítani. Hiszen az e-kereskedelmi piac sok esetben versenytársakkal telített, és az árverseny is elég nagy. Ellenérvként azt hozta fel, hogy mára megszűntek azok az informatikai korlátok, amelyek korábban akadályozták, hogy bárki belevághasson. A piacon rengeteg a kiforrott, kész megoldás egy webáruház elindítására. Emellett számtalan ún. best practice is elérhető, és nem mellesleg az e-kereskedelmi piac továbbra is dinamikusan növekszik (évi 20 százalékot meghaladó mértékben). De gyorsan leszögezte azt is, nem létezik egy csodafegyver, amivel biztos a siker. A webáruház üzemeltetés nem a munka nélküli, gyors meggazdagodás eszköze, és azt se felejtsük el, hogy a webáruház nem csak egy szoftver, hanem egy komplett üzleti egység. Szükségünk van egy stratégiára, melynek irányvonalát úgy tudjuk a legkönnyeben meghatározni, ha választ adunk a következő kérdésre: „Miért pont tőlem vásároljon a vevő?” A válasz egy stratégiai lehetőség is egyben:
(Megjegyzés: ha szeretne többet tudni arról, hogyan lehet ma Magyarországon sikeresen elindítani egy webáruházat, akkor jöjjön el ingyenes szemináriumunkra.) Így fogja imádni a webáruházad a Google: A legmodernebb keresőoptimalizációs módszerek és taktikák a találati listán való első helyhez – Vajda SzilárdCsaba előadásával párhuzamosan, a WebShop-SEO vezetője, Vajda Szilárd a legnagyobb létszámú teremben, a Marketing & Vevőszerzés-ben mutatta be azt a 7 SEO stratégiát, amelynek segítségével 2016-ban egy webáruház javíthatja a helyezését a Google-ben. Erre azért van szüksége minden webáruház tulajdonosnak, mert a keresőkből jellemzően olyan látogatók érkeznek, akik más csatornákkal szemben sokkal nagyobb arányban konvertálnak, más szóval többet vásárolnak.
A 7 stratégia röviden:
Az előadás végére pedig a hang alapú keresés elterjedéséről esett szó, amely itthon még a jövő zenéje, de az Egyesült Államokban már aktívan használják. Szilárd előadásáról bővebben itt olvashat. Lájktól a kosárig: 5 fontos trend a közösségi médiában, ami átírhatja egy online üzlet kommunikációját - Lévai RichárdA Marketing & Vevőszerzés terem másik népszerű előadása, Lévai Richárd (RG Stúdió) közösségi marketing specialista előadása volt. Ez közel sem véletlen, a Facebook 5,2 millió és az Instagram (ahol ugyanúgy megjeleníthetjük Facebook hirdetéseinket) 730 ezer magyar felhasználója mellett egy hazai webáruház sem mehet el szó nélkül. Előadásában 5 olyan fontos trendről beszélt, amely a jövőben komoly változásokat okozhat a webáruházak és a közösségi média kapcsolatában. 1. Integráció - avagy meddig kell még saját weboldal?A Facebook folyamatosan arra törekszik, hogy a saját oldalán belül tartsa a felhasználókat. Így ma már lehetőségünk van landoló oldal helyett FB Lead hirdetéseket használni. Ilyenkor a látogatók a Facebookon is megadhatják az email címüket. Nem kell az oldalunkra irányítani őket (ami a webáruházaknak nem éppen kedvező, hacsak nem sokkal hatékonyabban tudunk vele érdeklődőket (leadeket) szerezni). Ez csak egy megoldás a sok közül, amellyel a Facebook megpróbája minél tovább a felhasználókat az oldalán tartani, de ott van még példaként a „Szolgáltatások” fül közelmúltbeli bevezetése vagy a canvas hirdetések. Ezek után jogosan tehetjük fel a kérdést, kell-e még saját weboldal? A válasz természetesen az, hogy kell, de a szakértő szerint a szerepe átértékelődik, főleg a kis céges esetében. 2. Lokáció - avagy legyél ott, ahol a vevőkA Facebookon remek földrajzi célzási lehetőségek vannak. Például Budapesten belül kerületi szinten is hirdethetünk, így könnyebben elérhetjük az offline boltunkhoz közel lakó potenciális vásárlókat. Hirdetéseinkben akár személyre szabottan meg is szólíthatjuk őket a tartózkodási helyük alapján. 3. Egyedi tartalom mindenkinek - avagy ne ugyanazt mondjuk mindenkinekA legnagyobb közösségi oldalon különböző hirdetéseket állíthatunk be az eltérő érdeklődésű emberek számára. Emellett számos szegmentálási lehetőségünk van, hogy egyedi tartalmainkat a leginkább releváns célcsoporthoz juttassuk el. Így megfelelve a Facebook hírfolyam algoritmusának, ami arra törekszik, hogy minden felhasználónak a neki szóló legjobb tartalmat, a legjobb időben juttassa el. Ezzel hirdetéseink minden bizonnyal hatékonyabbak lesznek.
4. Erősebb elköteleződés - avagy a lájk már nem elégA Facebook folyamatosan változik annak érdekében, hogy mind inkább bevonja az embereket a közösségi térbe. A lájk gomból reakciók lettek (6 féle), egy képes hirdetés helyett készíthetünk több képest, fotókból létrehozhatunk slideshow videót, már nem csak videókat tölthetünk fel, de élő adásokat (livestream) is csinálhatunk, vagy gondoljunk csak a Canvas hirdetésekre. Ezeket kihasználva nemcsak a Facebook, de az azt használó webáruházak is jobb élményt nyújthatnak, bizalmat építhetnek a közösségi oldalon, így növelve meg az esélyt a vásárlásra. 5. Összetett folyamatok - avagy a lead tölcsér halálaA klasszikus tölcsér alakú értékesítési csatorna eltűnőben van. Ennek oka, hogy ma már egy embert rengeteg felületen utol lehet (és kell is) érni. Így a vásárlási folyamat egyes szakaszaiban különböző felületeken szólíthatjuk meg őket, ami a folyamatot sokkal összetettebé teszi. A megfelelő eszközöket és felületeket használva megmenthetünk olyan vásárlásokat, amelyekről a klasszikus értékesíti folyamatban már lemondtunk volna. Erre a legjobb példa a remarketing, amely segítségével visszahozhatjuk a látogatókat az oldalunkra.
Eheti összefoglaló cikkünkbe sajnos ennyi fért bele. Kérjük, írja meg a véleményét az Ecommerce Exporól vagy az egyes előadásokról a hozzászólások között. Önnek melyik tetszett leginkább, vagy melyikről olvasna szívesen? |
Várhatóan igen.
Szuper volt az expo! Nagyon inspiráló és továbbgondolkod tató volt az egész. Lévai Richárd előadása volt az egyik kedvencem, nagyon sok mindent átértékeltem az előadása után... :) Köszi, hogy megosztottátok ezt az összefoglalót!
Üdv,
K.
A többi szervező és a saját nevemben is köszönöm a kedves szavakat. Jó érzés ennyi pozitív visszajelzést hallani. Ezekből tudjuk, hogy megérte a sok munka, amit belefektettünk és ez erőt ad majd a jövő évi Expo megszervezésére is. :)
Az előadások diáit sajnos nem tudjuk közzé tenni, mert ahhoz az előadók egy része nem járult hozzá.