Köszönjük feliratkozását!

Hamarosan megkapja heti webáruházas tippjeit.

Egy webáruház optimalizációjába általában beleértünk mindent, ami az adott boltot hatékonyabbá teheti: dizájn, szövegek, navigáció és még sorolhatnánk. Célunk, hogy a látogatók a lehető legegyszerűbben, leggyorsabban és legkényelmesebben megtalálják a keresett terméket.

De valójában kik is lesznek azok, akiket mi nemes egyszerűséggel csak „látogatóknak” hívunk. Tudjuk jól, ezek az emberek sok mindenben különböznek.

Különböző neműek, életkorúak, más forrásokból találtak ránk (kereső vagy fizetett hirdetés), eltérő kijelzőkön nézik a weboldalunkat, és nem utolsósorban ott vannak azok a tulajdonságok, amelyekről sokan hajlamosak elfelejtkezni: ezek a látogatók sokszor külföldről jönnek, más nyelveket beszélnek, vagy eltérő valutát használnak.

A kérdés az, hogyan használhatjuk a meglévő erőforrásainkat arra, hogy webáruházunk képes legyen kiszolgálni a különböző régiókból, országokból érkező látogatókat? Hogyan biztosítsuk, hogy a látogató a számára legrelevánsabb tartalmat kapja, így megnövelve a vásárlás esélyét? A válasz a geotargetálás.

Mi is az a geotargetálás?

A geotargetálás (tartózkodási hely szerinti célzás) során meghatározzuk a látogató helyzetét az IP cím és/vagy Wifi/GPS adatok alapján, és az oldalunk egy specifikus tartalma e szerint a hely szerint lesz kiszolgálva. Ez a hely lehet egy ország, egy régió vagy akár egy város is.

A legkézenfekvőbb példája a geotargetálásnak a Google találati oldala. Itt van egy keresés a „laptop” szóra Németországból:

Google találati oldal Németországból

Ugyanez Magyarországról:

Google találati oldala Magyarországról

Láthatjuk, hogy a találatok igazodtak a keresést indító személy valószínűsített nyelvéhez, és tartózkodási helyéhez. Így lesz biztosított, hogy a kiszolgált információ a lehető legrelevánsabb legyen a keresési szóra.

Akkor itt egy példa arra, mikor a weboldalon lévő tartalom változik meg.

A Hertz.com weboldala Olaszországból:

Hertz főoldala Olaszországból

És ugyanaz Magyarországról:

Hertz főoldala Magyarországról

Változott a nyelv, a vizuális és a szöveges tartalom is. Ennek ellenére mindkét oldal ugyanazon a domain alatt fut (Hertz.com).

Mikor webáruházunkat tervezzük, érdemes lehet különbséget tenni az eltérő országokból érkező látogatók között, hiszen nemcsak a nyelvben lehetnek különbségek közöttük.

Mielőtt még megnéznénk, hogy mi mindenre használhatjuk a geotargetálást, meg kell jegyeznünk, hogy vannak olyan webáruházak is, amelyek bár a weboldalukból több változat is létezik, mégsem használják a technológiát. Ehelyett egy betöltő képernyő segítségével meghagyják a választás lehetőségét a látogatónak. A Disney Store ezzel a képernyővel nyit:

Disney Store nyitóoldal

Példák a geotargetálásra

Most nézzünk meg 5 módját annak, ahogyan a geotargetálást a leggyakrabban használják az e-kereskedelemben.

1. Nyelv

A nagy nemzetközi cégek weboldalai általában több nyelven érhetőek el, és sokszor lehet találkozni azzal a megoldással, hogy a .com-os domaint beütve, az automatikusan átirányít minket egy olyan címre, ahol ország-specifikus (elsősorban nyelvi) változások lépnek életbe.

Például meglátogatva az „adidas.com” weboldalt Japánból, átdob minket a „japan.adidas.com” címre:

Adidas Japánból

Itthonról ugyanezt beírva az „adidas.hu” oldalra jutunk. A főoldalon csak a nyelv változott meg:

Adidas Magyarországról

2. Pénznem

Kényelmesebbé tehetjük a vásárlást, ha a látogató a saját országának pénznemében láthatja a termékek árát. Az Etsy.com webáruházban rákerestünk a „trónok harca” kifejezésre az Egyesült Királyságból, a találati oldalon az árak angol fontban vannak megjelenítve:

Etsy az Egyesült Királyságban

Ugyanaz a keresés az USA-ból, az árak már amerikai dollárban vannak:

Etsy az Egyesült Államokból

3. Helyi ajánlatok

Megpróbálhatjuk ajánlatainkat a látogató tartózkodási helyéhez igazítani, így nyújtva nekik még relevánsabb ajánlatokat. A Groupon a hírlevél feliratkozási mezőnél automatikusan beállítja a látogató tartózkodási helyét, így mikor valaki feliratkozik, az e-mailes ajánlatok ehhez a helyszínhez fognak igazodni:

Groupon helyi ajánlatok

Ugyanakkor a Groupon természetesen azt is megengedi, hogy a felhasználó megváltoztassa a helyszínt, ha azt szeretné. Például, ha valaki éppen New York-ban tartózkodik, de amúgy Bostonban él, valószínűleg inkább utóbbi városból szeretne ajánlatokat kapni.

Ez rámutat egy érdekes problémára, amellyel érdemes foglalkoznunk. Ha helyi, releváns ajánlatokat szeretnénk látogatóinknak nyújtani, a bevezetés előtt mindig teszteljük le, hogy a geotargetálást használva ezek az ajánlatok automatikusan jelenjenek-e meg, vagy egy betöltő képernyőt alkalmazzunk, ahol megkérjük a felhasználót, hogy válasszon egy helyszínt az oldalra lépés előtt.

4. Nem elérhető ajánlatok

Mi van akkor, ha egy ajánlat, termék vagy szolgáltatás csak bizonyos országokban elérhető?

Ekkor a geotargetálást arra használhatjuk, hogy ezt közöljük a látogatókkal. Ha például csak egy országban értékesítünk (a hazai webáruházak 89 százaléka ilyen), akkor nem árt tájékoztatni a nemzetközi forgalmat, hogy nem tudjuk őket kiszolgálni. (Semmi értelme olyat mutatni a látogatónak, amit úgyse tud megvenni.)

A Bonobos is ezt teszi, mikor a külföldi látogatóknak jelzi, hogy nem szállít az Egyesült Államok területén kívülre.

Bonobos szállítási információ

Ezzel megkíméli a látogatókat egy negatív vásárlási élménytől, hiszen így nem a termékoldalon vagy a pénztárban kell szembesülniük azzal, hogy a vágyott terméket nem kaphatják meg.

Tipp: ha nem értékesítünk külföldre, a remarketing hirdetéseknél zárjuk ki a külföldi látogatókat. Ne költsük a pénzt olyanokra, akik nem is tudnak vásárolni nálunk.

5. Eltérő nyitóüzenet

Mit csináljunk, ha nem akarjuk az egész oldalunkat átalakítani a geotargetálás kedvéért, mert nincs rá erőforrásunk vagy nincs annyi nemzetközi forgalmunk, hogy az megérje?

A geotargetálást számtalan módon hasznosíthatjuk, de még mielőtt elkezdené valaki használni, először a weboldalt kell úgy átalakítani, hogy aztán az fogadhassa a nemzetközi forgalmat. Persze ez nehéz és költséges feladat, és egy webáruháznak csak akkor éri meg, ha tényleg számottevő látogatója van külföldről.

Ugyanakkor ez még nem jelenti azt, hogy ne húzhatnánk hasznot a geotargetálásból akár akkor is, mikor csak pár százaléknyi külföldről jövő forgalmunk van, és emiatt nem szeretnénk sokat áldozni a hatékony megszólításukra. Ráadásul ehhez még az weboldalunkat se kell feltétlenül átalakítani.

Vegyünk példaként egy hazai webshopot, amely csak magyar nyelven érhető el, de meg tudja oldani a szállítást legalább a környező országokba, ahol jelentős számú magyar lakosság él. Ha egy felvidéken élő magyar meglátogatja ezt a webáruházat, miért ne közölhetné vele rögtön az oldal, hogy vállal szállítást Szlovákiába is?

Valahogy úgy, mint ahogy a Macys teszi, mikor az oldalra érkezve közli velünk egy felugró ablakban, hogy szállítanak Magyarországra is.

Macys nyitó üzenet

Vagy miért ne tehetne ez a webáruház egy speciális ajánlatot a szlovákiai magyaroknak, hogy az ott élők is érezzék, a webáruház külön rájuk is gondolt?

Az, hogy mit kommunikálunk egy adott országból érkező látogatónak csak rajtunk múlik, mi itt most a „hogyant” szeretnénk megválaszolni.

Egy afféle fél megoldásként, a hírlevél listánkat ország szerint szegmentálhatjuk, így legalább a feliratkozóinknak célzottabb ajánlatokat küldhetünk.

Másik megoldás lehet, ha a webáruházunkban nem saját fejlesztésű popup technológiát használunk, hanem egy külső szolgáltatást.

Ma már léteznek olyan intelligens popup technológiák, amelyek képesek a geotargetálásra, és ehhez nincs szükségünk a weboldalunk átalakítására, mivel csak a felugró ablakban megjelenő információk lesznek a látogató származási országára optimalizálva.

Egy jól megszerkesztett nyitó üzenettel képesek lehetünk a geotargetálásból származó előnyöket úgy kihasználni, hogy közben a költségek elhanyagolhatóak ahhoz képest, ha ezeket saját magunknak kellene lefejleszteni.

Nem szeretnénk zsákbamacskát árulni, az OptiMonk képes a geotargetálásra, és erre csapatunk nagyon büszke.

Jelenleg 247 helyet állíthatunk be az admin felületen, és ehhez csak be kell ikszelnünk a megfelelő ország neveket a kampánybeállításoknál:

Adott országból érkező látogatók

Tesztelés

Beállítottuk geotargetált webáruházunkat vagy popupjainkat. Honnan tudjuk, hogy működik-e egyáltalán a technológia, illetve minden beállítás megfelelő-e?

Egyik lehetőségként, megkérdezhetjük a külföldön élő ismerőseinket, hogy nézzenek rá weboldalunkra, és közöljék velünk az eredményeket.

Egy másik, sokkal kényelmesebb módszer, ha olyan eszközt veszünk igénybe, ami lehetővé teszi, hogy a weboldalunkat különböző helyszínekről nézzük szinte egy időben. A teleport feltalálására sajnos még várnunk kell, így maradnak az olyan alkalmazások, mint például a GeoEdge, amelyet egy gyors regisztráció után hét napig ingyen is használhatunk.

A legkönnyebb, legbiztonságosabb és legmegbízhatóbb módja a tesztelésnek, ha letöltünk egy böngésző bővítményt, amellyel egy lenyíló menüből egyszerűen kiválaszthatjuk a helyszínt.

Geoedge böngésző bővítmény

Számos ehhez hasonló szolgáltatás érhető el, melyek segítségével több mint 100 helyszín közül választhatunk világszerte, beleértve országokat és városokat is.

Tipp: az ilyen alkalmazások nemcsak a geotargetálás tesztelésre alkalmasak, de megnézhetjük, hogy versenytársaink mit csinálnak más piacokon, és olyan dolgokat fedezhetünk fel vele (pl. dizájnelemek), amelyek eleddig rejtve voltak előlünk.

Például, ha visszamegyünk a Google-ös példánkhoz, láthatjuk, hogy Németországban a keresőóriásnak már van egy ár-összehasonlító oldalakhoz hasonló szolgáltatása („Shopping” keresési feltétel).

Ár-összehasonlítás a Google-ben

Összegzés

Cikkünk szerette volna bemutatni, hogy nemcsak a Google, de egy webáruház is használhatja a geotargetálást arra, hogy relevánsabb információkat juttasson el a látogatóinak.

Ráadásul nagy nemzetközi webáruházak esetén a látogatók tartózkodási helye néha sokkal fontosabb lesz, mint például az, hogy milyen eszközről nézik az oldalt vagy, hogy milyen kulcsszóról érkezett az adott látogató.

A geotargetált tartalommal mindenki jól jár, így az a legtöbb webáruháznak előnyös. Ráadásul az olyan intelligens popup technológiáknak köszönhetően, mint az OptiMonk, már rendkívül egyszerűen hozzájuthatunk és használhatjuk a technológiát.

Itt most adtunk néhány ötletet, amire használhatjuk a geotargetálást, de a lehetőségek száma gyakorlatilag végtelen. Ráadásul a GeoEdge-hez hasonló szolgáltatásoknak hála ezek tesztelése is nagyon egyszerű.

#
Pásztor Ádám
Sziasztok!

Köszi a cikket!

Beregisztráltam a GeoEdge-re, de még várni kell, amíg megerősítik a regisztrációmat . Ez mennyi időbe telik?
Kedves Ádám!

Körülbelül fél napot vesz igénybe a folyamat.
Kedves Szávai Norbert!

Ez mind tök jó amit leírt abban az esetben, ha nemzetközi kereskedelemre adnánk a fejünket. De mi a helyzet az országon belüli célzással? Arra tud esetleg valami használható megoldást? Mi próbáltunk a google adwordsben földrajzi régió szerint szegmentálni, de sajna hiába volt beállítva, hogy "csak Budapest" az ország egész területén lévő asztali gépeken megjelentek a hirdetéseink. Szóval kérdés: erre tud valamilyen célzó eszközt ajánlani?
Üdv,
Bíró Gábor
Kedves Gábor!

Facebook hirdetéssel próbálkoztak már? Ott elég jól lehet terület szerint célozni.
Kérjük írd be a képen látható kódot
Biztonsági kód Új kódot kérek
Szeretnék e-mail értesítést kapni az új hozzászólásokról!
Ha szeretnél további webáruházas tippeket, iratkozz fel heti értesítőnkre!
Van már webáruházad?