Köszönjük feliratkozását!

Hamarosan megkapja heti webáruházas tippjeit.

Egy webáruház - vagy bármilyen üzleti vállalkozás - marketing tevékenységének legfőbb célja, hogy folyamatosan ott legyen a vevők fejében, hogy amikor „vásárolni indulnak”, már konkrétan tudják, kit és hol kell keresniük.

Erre olyan csatornák állnak rendelkezésünkre, mint a hírlevél, a Facebook vagy egy szakmai blog.

De őszintén szólva, mikor gondolkoztunk el utoljára a termékeink csomagolásáról, vagy magáról a kibontás élményéről egy kicsit marketinges szempontból? Sajnos, sok online kereskedő esetében a válasz az, hogy soha.

hogyan-nyugozzuk-le-730.jpg

Pedig azt már több cikkünkben is leírtuk, hogy a vásárlási folyamat nem ér véget azzal, hogy a látogató rányom a megrendelés gombra. A teljes vásárlási élményhez az is hozzátartozik, hogy mi történik ezután. Ez pedig nagy hatással van arra, hogy a vásárló milyen eséllyel tér vissza egy webshopba.

Maga a pillanat, amikor a vásárló kibontja a megrendelt terméket, remek alkalmat nyújt arra, hogy lenyűgözzük őt. Így nyújtva neki egy olyan élményt, amely nemcsak emlékezetes, de valószínűleg szívesen osztja majd meg másokkal is.

A következőkben megnézzük, hogy mit értünk egyedi "kibontási élmény" alatt, majd rámutatunk arra is, hogy miért fontos ez. A cikk második felében pedig bemutatjuk, hogyan érhetjük el ezt az élményt az egyedi csomagolás segítségével.

1. Egyedi kibontási élmény

A megfelelő csomagolás az e-kereskedelemnek egy kötelező eleme, melynek fő funkciója, hogy megvédje a terméket a külső behatásoktól. Ugyanakkor, nem feltétlenül szükséges, hogy mindössze ennyi funkciót töltsön be.

Könnyen elérhetjük, hogy a csomag kibontása egy olyan élményt nyújtson a vásárlónak, ami túlmutat magán a terméken és ugyanúgy része a teljes vásárlási élménynek, mint például amikor kiválasztotta és kosárba tette a terméket.

Más szóval, ez ugyanúgy a márkánk részét fogja képezni, mint például a honlapunk vagy a logónk.

Az egyedi kibontási élmény alatt tehát alapvetően a csomagolás és a csomagolóanyagok egy átgondolt kiválasztását értjük.

Mivel az e-kereskedelemben - szemben a hagyományos fizikai üzletekkel - kevesebb lehetőségünk van arra, hogy vásárlóinkra jó benyomást tegyünk és lenyűgözzük őket, ezért meg kell ragadnunk minden olyan alkalmat, ami megkülönböztet bennünket a konkurenciától.

2. Az egyedi csomagolás iskolapéldája: Man Crates

Man Crates Facebook borítókép

A Man Crates egy férfiakra specializálódott online ajándékbolt, amelynél a csomagolás az ajándék szerves részét képezi. A termékeket egy olyan dobozban küldik ki, amely külsőre már maga is egy ládára hasonlít.

A dobozt kinyitva találunk egy faládát, egy feszítővasat és egy ajándékkártyát. A faláda már önmagában sem egy hétköznapi megoldás, de a feszítővassal való kinyitása az, ami a kibontás során egy nagy pluszt ad a vásárlónak. Mindezek összessége pedig egy igazán egyedi élményt szolgáltat. 

Külső csomagolás

A Man Crates féle csomagolás a márka fő védjegyévé vált és a tulajdonosok valószínűleg már a kezdetektől fogva tervezték ilyenformán történő megvalósítását, hiszen már az üzlet nevében is utalnak rá (Man Crates annyit tesz Férfias Ládák).

Ezen kívül weboldalukon is jelentős hangsúlyt fektetnek arra, hogy a látogatókat tájékoztassák a nem mindennapi csomagolásukról. Például, minden egyes termékoldalon képpel együtt jelzik, hogy a termékek miben lesznek elszállítva.

man-crates-1.png

A kosároldalukon ugyancsak említést tesznek erről, megemlítve a feszítővasat, illetve hogy a dobozba nem tesznek számlát. Emellett a megrendelő tovább fokozhatja a kibontási élményt egy szigszalagos megoldással.

man-crates-2.png

Láthatjuk, hogy a Man Crates komolyan veszi a kibontási élményt. Attól a pillanattól kezdve, hogy egy ilyen csomag érkezik a vevő ajtajába, egy nagyszerű élményben lehet része és valószínűleg alig várja már, hogy felfedje a csomag tartalmát.

Az üzlet ezzel egy olyan egyedi élményt nyújt a vásárlói számára, ami minden bizonnyal érezteti velük, hogy valami különleges dolognak a részesei.

Persze azt is tudjuk, hogy nem kevés erőfeszítésre van szükség, hogy egy, a fentihez hasonló kibontási élményt hozzunk létre vásárlóinknak, amely remélhetőleg izgatottá teszi őket. Ezért érdemes utánajárni, hogy miért lehet fontos egy webáruháznak egy ilyen élmény létrehozása.

3. Miért fontos az egyedi csomagolás?

Ma már szinte közhely, de ettől még igaz: szinte mindig olcsóbb egy jelenlegi vásárlót újbóli vásárlásra bírni, mint egy új vevőt megszerezni. Ezért, ha sikeresek akarunk lenni, el kell érnünk, hogy a vásárlók időről-időre visszatérjenek.

Egy felmérés szerint a fogyasztók 52 százaléka valószínűsíti, hogy ismételten vásárol egy olyan webáruházból, amely prémium csomagolásban szállítja a termékeit.

Ugyanebben a kutatásban tízből négy fogyasztó mondta azt, hogy megosztana egy képet a rendeléséről a közösségi médián keresztül, ha az egy egyedi csomagolásban érkezne.

Ez jól mutatja, hogy az egyedi csomagolásnak komoly marketing hatásai lehetnek, ha a vásárlók megosztják az így szerzett élményeiket a közösségi csatornákon. Ezek a közösségi ajánlások és más online tevékenységek (például blogolás) növelik a hűséget és ismertebbé teszik a márkánkat.

Visszatérve a Man Crates példájára. Ha beírjuk a keresőbe, hogy „Man Crates”, sok blog bejegyzést, képet és videót fogunk találni, amelyek többnyire vásárlók által létrehozott tartalmak.

Ezek egyrészt segítik, hogy a webáruház neve minél több emberhez eljusson, másrészt értékes linkekkel szolgálnak számukra, ami segít javítani a keresőkben elfoglalt helyezéseiket.

Példának vegyük ezt a Man Crates-es csomagkibontási videót, amelyet már több mint 60 ezren láttak a Youtube-on.



De mi van akkor, hogy ha a termékünk kis méretű csomagolást igényel?

A kérdés megválaszolásához vegyük alapul a Paqui Gourmet Tortilla Chips példáját. A Paqui-ról annyit érdemes tudni, hogy a világ legcsípősebb chipsét - is - forgalmazzák, amelynek koporsó alakú csomagolása stíluszerűen mindössze csak 1 darab chipset tartalmaz.

carolina-reaper-chip.png

Apró termék, mégis kreatív és informatív csomagolással rendelkezik. A dobozon olvasható The One Chip Challenge feliratból népszerű hashtag vált. A #onechipchallenge-t 600 poszt alatt használták, ami több mint 18 millió elérést produkált mindössze 10 nap alatt. A reakcióvideók és a közösségi értéke miatt pedig virálissá vált. :)

Mindezek tudatában kijelenthetjük, hogy igenis fontos az egyedi csomagolás!

4. Mi kerülhet bele egy egyedi csomagolásba?

Sok eleme lehet egy egyedi csomagolásnak, ugyanakkor nem szükséges, hogy az összeset tartalmazza a csomagunk.

Azt tanácsoljuk, hogy mindenki nézze végig a következő listát. Ez segíthet kiválasztani azokat a komponenseket, amelyek a legjobb élményt, így a legnagyobb értéket jelentik a saját célcsoportjuk számára.

Kezdetnek válasszunk csak néhányat ezek közül, és később még tetszés szerint finomíthatjuk majd a csomagolásunkat.

  • Doboz

Ez az a része a csomagolásunknak, amelyet a leginkább meg kell fontolnunk, mivel a csomagoló dobozban rejlik a legnagyobb lehetőség, hogy létrehozzunk egy "wow" élményt a vásárlóink számára.

Sajnos, amíg a hagyományosan barna dobozok azért terjedtek el világszerte, mert olcsók, erősek és készre gyártottak, addig egyedi nyomtatású dobozokat már jóval magasabb áron szerezhetünk csak be.

  • Selyempapír

Ebbe csomagolva a termékeinket hozzáadhatunk egy kis plusz rejtélyt, egyfajta izgalmat a kibontási élményhez. Bizonyos esetekben használhatunk egyedi nyomtatású vagy színes selyempapírt.

  • Töltő- és párnázó anyagok

Hagyományos térkitöltő anyagnak tekintjük a hungarocellt, a habszivacsot, a habosított fóliát vagy a légpárnás (buborék) fóliát.

Habár a pukkanó buborékfólia sok ember számára jelent kellemes időtöltést, vizuálisan egyáltalán nem vonzó, és semmi pluszt nem ad a csomagoláshoz.

A térkitöltő anyagoknak olyan izgalmasabb formái is léteznek, mint például a színes aprított papír vagy a faforgács.

  • Matrica

Ezeket számtalan módon hasznosíthatjuk. Ha például selyempapírt alkalmazunk a csomagoláshoz, egy a logónkkal ellátott matrica remekül használható arra, hogy lezárjuk azt.

Matrica logóval

Akár személyesebbé is tehetjük a küldeményt egy matrica segítségével. „Neked”, áll az alábbi matricán:

Matrica

Vagy például, ha nem engedhetünk meg magunkat egyedileg nyomtatott dobozokat, a matricákkal könnyen egyedivé tehetjük azokat.

Láthatjuk, hogy a matricák igen sokoldalúak, ráadásul viszonylag olcsóak.

  • Promóciós anyagok/cégkártya

A cégkártya nem kell, hogy a hagyományos értelemben vett kártya legyen, amely csak egyszerűen megjeleníti a céginformációkat. Ez egy olcsó módja lehet annak, hogy egy kicsit megpromózzuk magunkat a csomag részeként.

Az alábbi példában, a Man Crates egy vicces megjegyzés után, közösségi megosztásra biztat.

Man Crates kártya

Akkor másik lehetőségként, beletehetünk a csomagba egy kártyát (kupont), amely kedvezményt ad a következő vásárlásra. Vagy miért ne tennénk bele rögtön kettőt, hogy a vevő az egyiket nyugodtan továbbadhassa egy ismerősének.

Akár instrukciókat is írhatunk a kártyára. A lehetőségek száma végtelen, miközben az ár még megfizethető szinten van.

  • Egyedi megjegyzés

Egy, a vásárlónak címzett kézzel írt megjegyzés megvalósítása kissé körülményes feladat, ugyanakkor egy induló vállalkozás esetében sokat elmondhat a cégről.

Ez egy olyan személyes gesztus, amely tudatosítja a vevőinkben, hogy a cég mögött valódi, hús-vér emberek állnak.

  • Ragasztószalag

Manapság számos színben kaphatóak szalagok, amelyekkel könnyen kiegészíthetjük csomagolásunkat a márkánkhoz illő színekkel. Gyártatható olyan ragasztószalag is, ami a cégünk logójával vagy esetleg szlogenével van ellátva. Az ilyen egydi megoldások nagyban segítik üzletünk márkájának építését.

  • Ajándék

Egy remek eszköz, hogy meglepjük vásárlóinkat, mosolyt csalva az arcukra. Ez szinte bizonyosan növeli a vásárlási élményt.

A Gameklip minden egyes rendeléshez cukorkákat csomagolt. Az eredmény: a vásárlók elkezdték megosztani az élményeiket, és mára több száz ezzel kapcsolatos találatot kapunk róla a keresőben.

Gameklip cukorka

Figyelembe véve az átlagos tranzakciós értéket és az árrést, gondolkozzunk el azon, hogy milyen kis apró ajándékot adhatnánk hozzá a csomagunkhoz, hogy fokozzuk vele a kibontási élményt. Sokan mondják, hogy elsősorban nem az ajándék értéke a fontos, hanem maga a gesztus is okozhat "wow" élményt.

  • Termékminta

Ha termékkörünk engedi, a termékminta, amelyet vásárlóink profilja alapján küldhetünk, nemcsak ajándékként funkcionálhat, de nagy valószínűség szerint kereszt-értékesítésre is alkalmas, hiszen bemutatunk vele egy új terméket.

5. Az egyediségnek ára van

Természetesen, ha egyedi csomagolást szeretnénk, annak komoly költségei lehetnek, időben és pénzben is.

Ezért mielőtt bármit is tennénk, el kell döntenünk, hogy az átlagos rendelési érték és az árrés alapján mi az, amit megengedhetünk magunknak a fenti lehetőségek közül.

Miután ezzel kész vagyunk, ki kell választanunk azokat az opciókat, amelyek a legnagyobb értéket képviselik a vásárlóink számára.

Ha egyedi nyomtatású csomagoló dobozokat akarunk, valószínűleg ez fog a legtöbbe kerülni, és ezeknél általában a minimum rendelésszám is magasabb az átlagosnál.

Ugyanakkor egy kis kreativitással és előre tervezéssel csökkenthetőek a költségek. Gondolkozhatunk például előre legyártott színes dobozokban. Ezeket akár Kínából is beszerezhetjük az AliExpress-en keresztül, ahonnan a legtöbb országba ingyenes a szállítás.

Ezeket a színes dobozokat aztán könnyen testre is szabhatjuk, például a logónkkal ellátott matricák segítségével.

Matricás dobozok

És ne feledjük, majdnem minden esetben igaz az, hogy minél többet rendelünk a különféle csomagoló anyagokból, egységáron számolva annál olcsóbban jutunk hozzá!

Így, ha gondosan megtervezzük, hogy milyen anyagokat használunk a csomagoláshoz, nagyobb rendeléseket leadva, a költségeket lejjebb szoríthatjuk.

6. Környezetbarát csomagolás

Manapság sajnos arról sem szabad megfeledkezni, hogy miután egy vásárló kibontja a megvásárolt terméket, a csomagolása nagy valószínűséggel a szemetesben végzi, rosszabb esetben még csak nem is egy szelektív gyűjtőben.

Ezért ha lehet, igyekezzünk elkerülni a túlcsomagolást! A cikkben sem erre szeretnénk felhívni a figyelmet, inkább csak ötleteket mutatunk az egyediség megteremtéséhez és a "wow" faktor eléréséhez.

Plusz, már környezetbarát csomagoló anyagokból is egész gyönyörű megoldásokat hozhatunk létre. Sőt, ha ezt külön kommunikáljuk is, azzal plusz híveket is szerezhetünk magunknak.

A Lush kozmetikai webáruház például híres saját "zöld filozófiájáról" és újrahasznosított csomagoló anyagairól.

7. Záró gondolatok

Persze jól tudjuk, hogy a többletköltségek sok kereskedőt elriasztanak attól, hogy megvalósítsák a fentebb leírtakat.

Pedig az egyedi csomagolással egy olyan kibontási élményt hozhatunk létre, amelyet a vásárlók aztán majd szívesen osztanak meg az ismerőseikkel.

Ez nemcsak segít nekünk márkát építeni, de egy versenyelőnyt is jelent számunkra, mivel az élmények megosztása új vásárlókat vonzhat a webáruházunkba.

Gondoljunk csak bele milyen profizmust sugall egy webáruház arculatához pontosan illeszkedó csomagolás, amihez még egy meglepetés ajándék is társul.

Ezért mindenképpen szánjunk rá időt, hogy újraértékeljük a mostani csomagolásunkat. Gondoljuk át, mennyit költünk jelenleg rá és az árrésünket figyelembe véve nézzük meg, mit tehetünk azért, hogy egy olyan élményt nyújtsunk a vásárlóinknak, ami meggyőzi őket arról, hogy megéri visszatérni hozzánk.

Végezetül, íme 1-2 weboldal, amelyeket bátran tudunk ajánlani inspiráció céljából! :)

www.lovelypackage.com

www.retaildesignblog.net/category/eco

www.pinterest.com

Reméljük, hogy tetszett a bejegyzésünk! Szívesen vennénk, ha megosztaná személyes tapasztalatait, esetleg egyedi csomagolásait a hozzászólások között!

 

Nagyon jó a cikk! Amit már most is alkalmazok az a logónk ráragasztása minden csomagra, szinte semmibe sem kerül és máris egyedibb lett a csomag. A környezettudato sság hirdetése is jó ötlet, én most is csak olyan dobozokat és töltőanyagokat használok amik egyébként a szemétben végeznék.

De számomra a legelgondolkodt atóbb mondat: "Vagy miért ne tennénk bele rögtön kettőt, hogy a vevő az egyiket nyugodtan továbbadhassa egy ismerősének." Ez tényleg jó ötlet, ha már úgy is ajándékkupont adok minden vásárláshoz (persze csak kódot, nem kártyát), akkor már miért ne buzdítanék arra hogy ajánlja másoknak is a kuponkódot, és ezáltal hozzon nekem még több vevőt.

Már korábban is vettem át a ti bejegyzéseitekb ől jó ötleteket, szóval hajrá hajrá csak így tovább! :)
Köszönjük szépen ! :)
Évek óta kapom tőletek a hírleveleket, és mindegyiket gondosan el is mentem, mert nagyon jók. Voltam tanfolyamon is nálatok, és megvettem néhány kiadványotokat, pl. a webáruház túlélőcsomagot. Tényleg sokat lehet tőletek tanulni, ez a legutóbbi hírlevél is. ..hát szuper. Jó lenne erre a szintre eljutni, én a hazhozpatika.hu honlapot üzelemltetem, sokezer vevőnk van, főként étrendkiegészít őket kínálunk a vásárlóknak. Az a baj, hogy hatalmas a verseny, egész pontosan az árverseny. 100 Ft-ért is elmegy a vevő a másik webshopba. Amíg hazánkban a tisztelt konkurencia kizárólag az árral manipulál, és nem a minőséggel, nagyon nehéz helyzetben vannak azok, akik színvonalat szeretnének nyújtani. A színvonalnak ára van, de a magyar vevő nem érti, nem hiszi, hogy olcsón nem lehet jó minőséget kapni. Ebbe az olcsóságba nem fér bele a színvonalas csomagolás, az ajándékok, az igényes kiadványok, szórólapok. persze, ha valaki olyan szerencsés, hogy olxyan terméket kínál, ami csak neki van, akkor ő szabhatja meg az árat, az egy másik dimenzió. Jó lenne ott.
üdv, és köszönöm
#
Szávai Norbert
Kedves Laci!

Köszönjük a kedves szavakat! Igyekszünk. :)

Igen, sajnos sokan belemennek az árversenybe, de cikkeinkkel mi továbbra is arra törekszünk majd, hogy bemutassuk, hogyan növelhető meg egy termék értéke a vevő szemében, és így az ár - remélhetőleg - egyre kevésbé lesz döntő tényező.
Köszönjük az újabb jó cikket! Az a kérdés merült fel bennem, ha minden megrendelés mellé cukrot küldök, pedig nem élelmiszerekkel foglalkozom, hanem 3D nyomtatással, azért nem büntethetnek meg?
#
oláhné csilla
Tetszett a cikk,és mostantól illatmintákat fogok adni minden megrendelőmnek, mivel eddig csak azoknak adtam akinek járt egy termék mellé.
Hát kedves Csilla, azt nem tudom, hogy megbüntetik-e, de azt már megtanultam, hogy a promóciókban célszerű olyan ajándékot küldeni, ami egyben reklámoz is minket, vagy a termékeinket. Én egy időben Swarovszky fülbevalókat és nyakláncokat adtam ajándékba a vevőimnek, feleslegesen kidobott pénz volt. a McDomaldstól annak idején baromi jó ötlet volt a Happy meal menű, ha jól emlékszem, mert minden hónapban új babát adtak ajándékba a menühöz, és már azért is elmentek az emberek (gyerekek) a mekibe, hogy meglegyen a teljes sorozat.
Boccs, nem a Csillának, hanem az Imolának küldtem az előző hozzászólásomat .
#
Szalkas Ferenc
A cikken felbuzdulva - és a kapott hasznos tippekkel felszerelkezve - a tettek mezejére léptem. :) Amikor névjegyeket csináltattam a www.buddhaprint.hu -nál egyedi dobozban kaptam meg őket, úgyhogy náluk csináltattam az egyik termékcsoportho z egyedi dobozokat. Két hete ezekben küldjük ki a termékeket, az egyik vásárlónk pedig a visszajelzésébe n meg is említette az igényes csomagolást pozitívumként. Köszönjük a bátorítást és tippeket, nekünk bejött. :)
Kedves Ferenc!

Örülünk, hogy segíthettünk. :)
Kérjük írd be a képen látható kódot
Biztonsági kód Új kódot kérek
Szeretnék e-mail értesítést kapni az új hozzászólásokról!
Ha szeretnél további webáruházas tippeket, iratkozz fel heti értesítőnkre!
Van már webáruházad?