Köszönjük feliratkozását!

Hamarosan megkapja heti webáruházas tippjeit.

Ez egy olyan kérdés, amit minden felelős kereskedőnek fel kell tennie.

Korábban már foglalkoztunk azokkal az online trendekkel, amik hatással vannak a hazai e-kereskedelemre. Akkor cikkünkben rámutattunk, hogy vállalkozásunk csak úgy lehet sikeres, ha az információs technológiában bekövetkező változásokra időben reagálunk.

Az abban megfogalmazott állításainkat - például a tartalommarketing fontosságát vagy a mobileszközökre való nagyobb odafigyelést - ma is fenntartjuk. Ezért ahelyett, hogy magunkat ismételnénk, az év első cikkjét annak szenteljük,hogy megnézzük mi várható a közeljövőben a hazai online kereskedelem területén.

1. Az online kiskereskedelem forgalmának további bővülése

Azt hiszem, ezen az információn senki nem lepődik már meg. Az eNet 2001 óta végez ilyen irányú kutatásokat, és azóta minden évben tovább nőtt az interneten bonyolított kereskedelem nagysága. A 2014-es adat még nem végleges, de az eNet becslése szerint 266 milliárd forint volt az ágazat tavalyi forgalma. 

Az alábbi grafikonon ábrázoltuk a korábbi évek adatait. Jól látható, hogy még a válság éveiben is dinamikusan bővült az online kiskereskedelem (2009-ben például több mint 60 százalékos volt az emelkedés az előző évi eredményhez képest).

Az online kiskereskedelem forgalmának további bővülése

A növekedés üteme a 2010-es évek első két évében lelassult, de így is jócskán 10 százalék fölötti maradt. 2013-ban és tavaly a növekedés 22,6 százalékos volt, ami egy meredekebb pályát jelent, mint az azt megelőző két évben, így bizakodóak lehetünk a jövőt illetően.

Láthatjuk, ha pusztán csak a matematikán (piros trendvonal) múlna a dolog, 2015-ben már egy mérsékeltebb emelkedés is 300 milliárd feletti eredményt jelentene.

Az eNet középtávú előrejelzése szerint azonban nagyobb esély van arra, hogy megmarad a meredekebb emelkedés, így idén még a fenti előrejelzésnél is nagyobb lehet a forgalom. Ennek okaira a következő pontokban mutatunk rá.

2. A Black Friday csak a kezdet?

A tavalyi év növekedésében többek között szerepet játszott, hogy immár több hazai webáruház is bevezette a Black Friday-t. Ennek köszönhetően az internetezők széles tömegeihez jutott el a hír, hogy november utolsó péntekén akár 70 százalékkal olcsóbban is hozzájuthatnak a hőn áhított termékekhez. A Black Friday-hez kötődő kedvezmények az eNet becslése szerint 2,3-2,7 milliárdos forgalmat eredményeztek a webáruházaknak.

Jöjjön most a két elektronikai cikkeket árusító óriás, az eDigital és az eMag eredménye a napról. Az eDigital rendhagyó módon nem november 28-ára (hivatalosan idén ez volt a Black Friday napja), hanem 21-ére hirdette meg akcióit.

A Black Friday csak a kezdet?

Előzetesen ötszörös forgalomnövekedésre számítottak, ami érthetetlen, ha figyelembe vesszük, hogy mind a médiában, mind e-mail kampányuk során rendesen megágyaztak a napnak. A végül bekövetkezett 30-szoros forgalomnövekedést aztán nem is bírta el a rendszerük, és ez egész napos gondokat okozott, na meg némi közfelháborodást. A weboldal gyakorlatilag elérhetetlen, de legalábbis nagyon lassú volt.

Ez jelentősen ronthatta a végső eredményeket, amik azért így is szépen csillognak: 600 ezren látogatták meg aznap az oldalt, 700 millió forint értékben vásároltak, a korábbi árakhoz képest 204 millió forinttal olcsóbban.

A Black Friday csak a kezdet?

Az eMag oldalát november 28-án több mint 1,2 millió ember kereste fel. A vásárlások összértéke meghaladta az 1,7 milliárd forintot, az emberek 550 millió forint kedvezménnyel éltek. A cég szerint páratlan ez az eredmény az e-kereskedelem történetében.

Ugyanakkor ehhez véleményünk szerint két tényező is jelentősen hozzájárulhatott. Egyrészt egy héttel korábban az eDigital-on sokan lemaradhattak a kedvezményekről a túlterheltség miatt, így ők valószínűleg az eMag-nál kerestek vigaszt. Másrészt az eDigital sikere bejárta az internetes médiát, ami ingyen reklám volt a valójában még csak egy hétre rá következő Black Friday-nek, így az eMag akciójáról még többen értesülhettek.

Ha összeadjuk a két oldal eredményét, láthatjuk, hogy az eNet becslése gyakorlatilag ebből a két webáruházból jön ki. Így bátran kijelenthetjük, hogy bőven van még potenciál a Black Friday-ben, főleg, ha majd minden nagyobb forgalmat bonyolító webbolt csatlakozik az akcióhoz, és szerintünk erre minden esély megvan.

Viszont az már koránt sem biztos, hogy mindig november utolsó péntekén lesz ez a nap. Az eDigital már bejelentette, hogy idén áprilisban egyetlen napig hasonlóan magas kedvezmények fogják várni a vásárlókat, mint a Black Friday napján.

Jogosan merülhet fel a kérdés, hogy vajon lesznek-e még hasonló napok a piacon, és ha igen, milyen napok lesznek erre a legalkalmasabbak? Véleményünk szerint könnyen elképzelhető, hogy az eDigital-t már áprilisban mások is elkezdik követni. Ha tippelnünk kellene, a Húsvétot vagy a Május 1-jét megelőző napok valamelyikét mondanánk, mint lehetséges „Black Friday” nap. És ha már ünnepnapok, egy augusztus 20.-a utáni akciós napot (iskolakezdet előtti hétvége) is jó ötletnek tartanánk.

Egy biztos, ha lesznek ilyen napok, azokat már a hazai ünnepekhez kell igazítani. A Black Friday az Egyesült Államokban a hálaadást követő péntek. Hazai bevezetésének sikere inkább a kedvezmények mértékében keresendő, mintsem az időpont helyes megválasztásában. Odakint ez a nap jelenti a karácsonyi szezon kezdetét, idehaza ezt korai lenne még kijelenteni. Ráadásul a hónap végén az embereknek általában kevesebb pénzük is van. Így nem vagyunk benne egészen biztosak, hogy a jövőben, igazodva a hazai szokásokhoz, ez az akciós nap nem-e kerül át egy héttel későbbi, vagy akár egy november eleji időpontra.

3. Cyber Monday, egy lehetőség az online kiskereskedőknek?

A Black Friday egy olyan nap, amikor nemcsak online, de offline is kedvezményekkel árusítanak a kereskedők. Így az ezen a napon meghirdetett akcióknak nemcsak a kibertérben vannak vetélytársai. Mivel a verseny nagy, a Black Friday valójában a nagyok napja, az online kiskereskedőknek kevesebb babér terem ezen a napon (ilyen értelemben az eMag-ot vagy az eDigital-t már nem tekintjük kiskereskedőnek).

Cyber Monday

Az USA-ban a Cyber Monday (hálaadás utáni hétfő) az a nap, amikor már csak online biztosítanak kedvezmények, és általában olyan kisebb kereskedők hirdetnek akciókat, akik nem tudnak versenyezni a nagyokkal.

A kifejezést 2005-ben a Shop.org használta először. Célja eredetileg az volt, hogy rábeszéljék az embereket az online vásárlásra. Az ötlet bevált, és bár a sikeressége nem vetekszik a Black Friday-el, de azóta is évről évre növekszik az ezen a napon lebonyolított forgalom.

Sőt a ruházati cikkek területen még több is a kedvezmény ilyenkor, mint az azt megelőző pénteken. De miért lehet sikeres a Cyber Monday?

Szerintünk azért, mert a kisebb webáruházak ügyesen meglovagolják a Black Friday és az azt követő hétvége bevásárlási hullámának lassú lecsengését. Az online kiskereskedők kihasználják azt, hogy lesznek olyanok, akik még mindig a hétvége vásárlási lázában égnek, vagy valamilyen okból kimaradtak belőle.

Bár itthon nincs hálaadás, de a Black Friday hétvégéjének forgalma az elkövetkező években olyan méreteket ölthet, hogy érdemes lehet majd az azt követő hétfőn is kedvezményeket nyújtani, immár csak online.

4. Új szereplők megjelenése

A hazai online kereskedelem forgalmának további emelkedését okozhatja néhány nagy nemzetközi vállalat belépése a piacra. Az Amazon Magyarországra jöveteléről már 3 éve is pletykáltak, és azóta se történt semmi, így ezzel kapcsolatban nem bocsátkoznánk jóslatokba.

Ehelyett foglalkozzunk azzal, ami biztosnak tekinthető. A világ egyik legnagyobb ruházati cégének számító svéd Hennes & Mauritz (ismertebb nevén H&M) idén hazánkban is elindítja webáruházát, amelynek kapcsán már decemberben megindította a bevezető kampányát. Honlapjukon ez köszöntötte a látogatókat.

Új szereplők megjelenése

A főoldali üzenet nemcsak az új webáruház indulását hirdette, de egyben hírlevél feliratkozókat is gyűjtött. Ezért cserébe 25 százalékos kedvezményt nyújtott az első vásárláshoz.

Új szereplők megjelenése

A nagy „fast fashion” (rugalmas alkalmazkodás a legújabb divatirányzatokhoz, gyakran frissülő kollekció) cégek közül ők az elsők, akik itthon webáruházat indítottak.

Ugyanakkor az is tény, hogy a GfK felmérése szerint a ruházati cikkek nincsenek az első tízben azon a listán, ami azokat a termék vagy szolgáltatás kategóriákat mutatja, amit a 18-49-es korosztály inkább online vásárol. De ez még persze változhat, akár a H&M piacra lépésének köszönhetően is.

GfK felmérése

A másik új belépő az Auchan lesz, ami minden bizonnyal jobban meg fogja keverni a kártyákat a piacon, mint a H&M színre lépése. A cég magyarországi vezérigazgatója nemrég az Index-nek adott interjújában jelezte, hogy terveik szerint idén megkezdik az online értékesítést. Az előkészületek már egy éve zajlanak, és egy konkrét példa (Lengyelország) is segíti a munkájukat.

5. Bizalom növekedése

Korábbi cikkünkben már írtunk arról, hogy 2014-ben a hetente internetező 18-49 éves korosztályban 79 százalékra nőtt azoknak az aránya, akik vásároltak már online, emellett az elektronikusan fizetők aránya is emelkedett.

Ennek okai között szerepelhet, hogy az elmúlt években folyamatosan nőhetett a bizalom az online vásárlás és vele az elektronikus fizetés iránt. Azt sejtjük, hogy ez az elkövetkező években tovább fog emelkedni, köszönhetően egyrészt a biztonságos és gyors fizetési módok (mobilfizetés, Sofort Banking) elterjedésének, másrészt pedig a csomagátvételi lehetőségek egyre nagyobb tárházának.

Gondolunk itt a nemrég megjelenő csomagautomatákra (Magyar Posta, Webox), és az egyre több Pick Pack átvételi pontra, amik még kényelmesebbé teszik az internetes vásárlást.

A GfK kutatása szerint azonban nemcsak a hazai, de a külföldi webáruházak iránti érdeklődés is növekszik. Az online vásárlók 20 százaléka vásárol időnként külföldi oldalakról, 7 százalékuk pedig már azokat preferálja inkább a hazaiakkal szemben. A fő indokok között a kedvezőbb árakat és a szélesebb választékot találjuk. 

Ugyanakkor nem szeretnénk vészharangokat kongatni. Az interneten vásárlók többsége természetesen a hazai webáruházakat részesíti előnyben. Ennek fő hátterében a kockázatminimalizálási szándék van. Minden második csak itthonról vásárlónak fontos a hazai garancia (és annak érvényesíthetősége).

Továbbá minden negyedik vevő fél a devizában történő fizetéstől. Egy harmaduknak pedig az idegen nyelv aktív használata okoz gondot.

A vásárlók egyharmada emellett úgy érzi, hogy gyorsabban megkapja a terméket, ha itthonról rendel.

6. Még több mobileszközről érkező vásárló

Nem hiszem, hogy találunk olyan, a jövő trendjeivel foglalkozó cikket, ahol ne említenék meg valamilyen formában a mobileszközök tömeges elterjedésének hatását az adott területre.

E cikk se lehet kivétel, hiszen a mobileszközök alapjában véve formálták, és formálják napjainkban is az internetes vásárlási szokásokat. Ma már hazánkban minden ötödik internetező kezében ott a tablet, és majdnem minden második táblagép tulajdonos használ is valamilyen alkalmazást a vásárlás előtti és közbeni tájékozódásra. 

Ne legyenek kétségeink afelől, hogy a jövőben ezek az arányok is növekednek majd. Az eDigital Black Friday-ről közölt jelentése szerint az akciós pénteken 350 ezren látogatták meg az oldalt valamilyen mobileszközön keresztül. Ez az aznapi látogatásoknak több mint a fele. Ugyanakkor a vásárlások 11 százaléka történt innen, ami jól jelzi, hogy a legtöbben még mindig csak nézelődésre használják a mobileszközöket.

Úgy gondoljuk, hogy az elkövetkező években a webáruházak egyik legnagyobb kihívása egy olyan mobil fizetési felület kialakítása lesz, amivel a vásárló ugyanolyan gyorsan befejezheti a vásárlást, mint desktop-on.

7. A sötét ló: vasárnapi boltbezárás

A parlament decemberben fogadta el a törvényt, ami szerint 2015. március 15-étől a legtöbb boltnak zárva kell tartania vasárnap. Vannak ugyan kivételek, de a legnagyobb forgalmat bonyolító hipermarketeknek szinte biztos be kell majd zárniuk. Nekik ez mindenképpen rossz hír, de mi a helyzet az online kiskereskedelemmel?

Ez egy nem várt tényező, és egyelőre nem tudni milyen hatással lesz a vásárlási szokásokra, csak az biztos, hogy átalakítja azokat.

Ugyanakkor azt sejtjük, hogy ebből a webáruházak profitálni tudnak majd, hiszen az online boltok vasárnap is nyitva vannak. Abból a szempontból például a Tesco-nak és az egész FMCG ágazatnak kedvezhet a törvény, hogy ők már tavaly bevezették az online vásárlást és kiszállítást, így ezen a téren a közvetlen vetélytársaik előtt járnak.

A CBA-nak és a GRoby-nak igaz van online boltja, de nem vállalnak vasárnapi kiszállítást, viszont ez még változhat az erősödő verseny miatt. A webáruházukra is nagyobb hangsúlyt fektethetnek a jövőben, mint ahogy a többi szereplő piacra lépése sem elképzelhetetlen (ehhez persze jelentős befektetéseket kellene végrehajtaniuk, elsősorban logisztikai szempontból).

A Tesco is jó eséllyel tovább fokozhatja azokat az erőforrásokat, amiket eddig ebbe az üzletágba fektetett (például az online rendelés lehetőségét az ország nagyobb területén teszi majd elérhetővé), főleg most, hogy az Auchan is belép a piacra.

Ráadásul mindezt új megoldásokat is felhasználva. Dél-Korea és az Egyesült Királyság példáját követve ugyanis már néhány budapesti buszmegállóban is elhelyezett olyan termékplakátokat, amivel akár hétköznap, hazafelé menet is elintézhetjük a hétvégi bevásárlást.

A fekete ló: vasárnapi boltbezárás

De még az is elképzelhető, hogy a házhozszállítást végző furgonok lényegében mozgóbolttá alakulhatnak, ha azokból azok is vásárolhatnának, akik nem rendeltek semmit.

A Mindenar.hu szerint az online vásárlások forgalma eleve emelkedik és erre még a vasárnapi boltbezárás rátehet egy lapáttal. 

Persze ez csak egy felvetés, de jól mutatja, hogy a vasárnapi boltbezárás hatásai egyelőre még nehezen megjósolhatók.

UPD: Az NGM az elfogadott törvényt érdekes módon értelmezi, ezek alapján a vasárnap kiszállítás is tilos lesz.

Láthatjuk, hogy még a bizonytalan tényezők is inkább az internetes kereskedelem forgalmának további növekedését vetítik előre. Ha pedig a nemzetközi és hazai trendeket vesszük figyelembe, akkor azok mindenképp bizakodásra adnak okot. Az e-kereskedelmi torta szélesedik, a kérdés csak az, hogy mekkora szelet jut ebből a kis és közepes vállalkozások számára.

Mi annyit ígérhetünk, hogy cikkeinkkel 2015-ben is arra törekszünk, hogy ez a szelet a lehető legnagyobb legyen.

Esetleg kihagytunk valamit? Írja meg, Ön mit vár a 2015-ös évtől?

#
K. László
Én nem szívesen veszek ruhákat interneten, de ezt a 25 százalékos kedvezményt azért ki fogom használni a H&M-nél.

A cikk érdekes volt, remélem lesznek még kedvezményes napok hamarabb is, mint november, mert a tavalyiról lemaradtam.
Kérjük írd be a képen látható kódot
Biztonsági kód Új kódot kérek
Szeretnék e-mail értesítést kapni az új hozzászólásokról!
Ha szeretnél további webáruházas tippeket, iratkozz fel heti értesítőnkre!
Van már webáruházad?