2013. augusztus. 12. |
||||||||||||||||||||
A Zappos.com egy igazi legendás cég az Egyesült Államokban: a vevők imádják, a „szakma” csodálja, a konkurenciái félnek tőle. Gyakorlatilag pár év alatt az élre tört egy olyan piacon, ahol borzasztó erős a verseny, és ahol Amazon.com szintű konkurenciával kellett megküzdeniük. Ez olyannyira sikerült, hogy az Amazon.com végül nem látott jobb védekezést ellenük, mint felvásárolni őket - 1 milliárd dollárért. De mi a titka a Zapposnak, amelyet oly sokan szeretnének „másolni”, és ami oly keveseknek sikerült? Abban a szerencsés helyzetben voltam, hogy személyesen vehettem részt a híres „Zappos túrán” – ez egy olyan ingyenes (!) túra, amelyben egy Zappos-alkalmazott körbevezeti a csoportot a Zappos épületén belül, és közben végig mesél a Zappos kultúrájáról, értékeiről, módszereiről (és persze lehet tőle kérdezni is, ami szintén nagyon hasznos – főleg, hogy a „túra-társaim” nem vállalkozók voltak, emiatt nem sok kérdésük volt, inkább csak ámultak, bámultak).
1. Röviden a Zapposról A Zapposról rengeteg olvasnivalót lehet találni, de röviden: Nick Swinmurnnak, az egyik alapítónak nagy ötlete támadt még 1999-ben cipővásárlás közben (miközben pont nem volt megfelelő méret a neki tetsző cipőből) – miért ne lehetne az interneten cipőt árulni, és minden bolt feltehetné az ő saját készletét. Meggyőzte Tony Hsieh-t, a másik alapítót, hogy ez jó ötlet, és bár Tony kezdetben csak pénzzel szállt be az áruházba, de azért el tudott indulni. Az eredeti ötlet az volt, hogy megcsinálják a cipők „Amazon.com”-ját, a legszélesebb termékpalettával, legtöbb mérettel, színnel, stb. 2000-ben az áruház forgalma már 1,6 millió dollár volt, 2001-ben már 8,6 millió dollár, 2003-ra pedig már 70 millió dollár. A Zappos irodaház falain díszelegnek az elért eredményekről készített „mérföldkő-képek”, íme egy pár:
A Zappos ma már nem csak cipőbolt, helyette egy szélesebb palettával rendelkező áruház, és számos kiegészítő „brand” is tartozik a „Zappos-családhoz” – de a fő áruház és a húzónév továbbra is a Zappos.com . 2. De mi a Zappos sikerének a titka? Pár hónapja még máshogy válaszoltam volna erre a kérdésre, de amióta elolvastam a róluk szóló összes könyvet, és amióta láttam őket élőben, azóta egyértelmű számomra: a kultúrájuk az, ami kiemelkedő, és ami egy teljesen egyedi versenyelőnyt biztosít számukra. Van egy 10 pontból álló „érték-listájuk”, amit minden egyes üzleti döntésüknél figyelembe vesznek, és ami mind a nagy, mind a kis döntéseknél iránymutatóul szolgál. Ha 20 helyen nem láttam kiplakátolva az épületen belül kisebb-nagyobb méretben az alábbi listát, akkor egyszer sem:
Ezeket az értékeket ők nem feltétlenül belenevelik a kollégákba, helyette csak olyan kollégákat vesznek fel, akik megfelelnek ezen értékeknek – ha pedig kiderül, hogy mégsem, akkor elbúcsúznak tőlük. Persze ilyen és hasonló értékeket és missziókat sok cégben találunk (valahol csak leírva céges papírokra, valahol kinyomtatva és falra rakva) – de legyünk őszinték, a legtöbb cégnél ezek inkább csak a „parasztvakítás” kategóriába sorolhatóak, és maga a cég nem ezen elvek alapján működik. A Zappos.com nagysága szerintem ott keresendő, hogy ők valóban ezen elvek alapján próbálnak élni, és ezen elveket a hétköznapok során is abszolút figyelembe veszik, és alkalmazzák. 3. Példák a kultúra gyakorlatba ültetésére Lássunk pár példát: #1 - „Deliver WOW Through Service”, aminek jelentése kb. „Nyűgözd le az ügyfelet a szolgáltatásoddal”
#2 - „Create Fun and A Little Weirdness”, vagyis „Legyél szórakoztató, és egy kicsit fura” Ezen alapelvre a legjobb példa maga az iroda, ami úgy néz ki, mint egy játszótér, sőt néha, mint egy állatkert:
#5 - "Pursue Growth and Learning", vagyis „Törekedj a folyamatos fejlődésre”
#7 - „Build a Positive Team and Family Spirit”, azaz „Segíts a pozitív csapatszellem kiépítésében” A felsővezetőket úgy hívják cégen belül, hogy „majmok”, akik a „dzsungelben” élnek – az ő boxaik a terem közepén vannak, és dzsungel-stílusban vannak kidekorálva.
Érdekesség: minden kisebb csoport kap havi 200 dollárt, amit tetszőlegesen a közös csapatépítésre tudnak fordítani. #10. „Be Humble” – „Légy szerény” A fantasztikus eredményeik dacára nem egy elszállt, önelégült csapatról van szó. Sok-sok kollégával találkoztunk, mindenki kedves és vidám volt, mindenkinek volt egy pár szava hozzánk (meg egy-két poén), és látszott, hogy ez nem egy megjátszott vagy rájuk kényszerített szerep.
Sőt úgy gondolom, hogy az, hogy INGYENESEN vadidegeneket beengednek az irodába, körbevezetik őket, és úgy általában foglalkoznak velük, ez is a szerénység egy rendkívüli megnyilvánulása. Őszintén mondom, hogy lenyűgöző élmény volt részt venni a Zappos túrán, remélem sikerült átadnom belőle a lényeget, és felkeltenem az érdeklődést – ha igen, úgy nagyon javaslom az alábbi könyvet, rendkívül hasznos és szórakoztató:
The Zappos Experience: 5 Principles to Inspire, Engage, and WOW |
Koszonom igazi élmény:
Stephen: szerencsére tanulási lehetőségből sosincs hiány! :)
Jó pár éve szereztem egy Zappos Culture Book-ot! Minden alkalommal amikor a kezembe veszem és beleolvasok lenyűgöz, ahogy a Zappos dolgozói jobbnál jobb e-mailekben imádják a munkájukat és a munkahelyüket. Nagyon inspiráló! A másik ilyen hely, ahol még én magam is lehet, hogy szeretnék dolgozni (persze, a shop.builderen kívül) az a MindValley, Vishen Lakhianival!
Simán mernék cipőt rendelni tőlük, mivel több darabot hoznak ki, így nem kell izgulnom, megfelel-e a méret.
Meg ahogy leírtad, a legfontosabb számukra a családi hangulat (aki nem illeszkedik be, repül).
Nagyon jó!
Végül is legfontosabb és mindennek az alapja za emberi kapcsolat (Brian Tracy szerint a siker 85%-a ettől függ).
pronutrition.hu/ oldalam is remélem egyszer ilyen szintre jut