Köszönjük feliratkozását!

Hamarosan megkapja heti webáruházas tippjeit.

Az elmúlt években számos tanulmányban, és szemináriumon foglalkoztunk azzal a kérdéssel, hogy mitől lesz egy webáruház vevőbarát és vásárlásösztönző, egyszóval hatékony.

Ugyanakkor azt is tudjuk, hogy nem mindenkinek van ideje vagy módja arra, hogy eljöjjön képzéseinkre, vagy írásainkat rendszeresen olvassa.

Ezért is gondoltuk úgy, hogy írunk egy rövid összefoglalót, amelyben átvesszük a hatékony webáruházak legfőbb jellemzőit.

10 perces gyorstalpaló egy hatékonyabb webáruházért

A termékek megfelelő bemutatásának kiemelt jelentősége van egy webáruház sikerességében. Azt hiszem, ezzel most nem sok mindenkinek mondtunk újat. Ennek ellenére érdemes feltennünk a kérdést: miért is annyira fontos, hogy termékeinket megfelelően prezentáljuk a látogatóinknak?

A választ a vásárlási folyamatban kereshetjük, amely a következő 4 fázisból áll:

  1. Választás-segítés: Egy webshop általában nemcsak egy-két terméket árul, hanem széles választékkal várja a látogatókat. Első feladatunk, hogy segítsünk a vevőnek megtalálni a számára optimális terméket, ami a legjobban megoldaná a problémáit, a legjobban kielégítené az igényeit.
  2. Meggyőzés: Ha sikerült kiválasztania a látogatónak valamelyik termékünket, akkor meg kell tudnunk győzni őt, hogy az adott termék tényleg neki való, és tényleg kielégíti az igényeit. Ekkor megpróbáljuk a látogatót rávenni az azonnali vásárlásra.
  3. Rendelési szakasz: A kosárba rakott termékek megrendelése.
  4. Bizalomépítés: Ez valójában folyamatosan, a többivel párhuzamosan történik.

 

A webáruházunknak mindegyik területen meg kell állnia a helyét, hogy igazán hatékonyan tudjon nekünk vevőket termelni.

Viszont ahhoz, hogy a választás-segítés és a meggyőzés terén ez sikerüljön, elsősorban a termékbemutatásban kell „nagyot alkotnunk”.

Ezért most erre a két fázisra koncentrálunk, és megnézzük, hogyan érhetjük el, hogy az online boltunkba érkező látogatók egyrészt megtalálják a keresett terméket, másrészt meggyőzzük őket arról, hogy nálunk vásároljanak.

Választás-segítés

Egy webshopban minden oldalnak megvan a maga célja, amit szem előtt kell tartanunk a webáruház tervezésekor.

A főoldal és kategóriaoldal célja például az, hogy segítsék a vásárlónak megtalálni, és kiválasztani a terméket. Az internetes vásárlás során az emberekben kérdések tömkelege merül fel, és amíg a látogató valamit nem ért, valami nem világos a számára, vagy valamiben nem bízik, addig vásárolni sem lesz hajlandó.

Ezért annyi információt kell ezeken az oldalakon prezentálni, amennyi ehhez feltétlenül szükséges, de egy dekányival se többet.

Nézzük meg, hogy az egyes oldaltípusoknak mi a feladata a választás elősegítésében:

Főoldal

A főoldal célja elindítani a látogatót a vásárlási folyamatban. Korábbi cikkünkben részletesen foglalkoztunk ezzel a területtel. Nézzük a legfontosabb sarokpontokat:

  • ne legyen intro oldal, bemutatkozás, se köszöntés,
  • a főkategóriák száma ne legyen több 8-nál,
  • a navigációs elemek, és legfőbb ajánlatok a látványvonal fölött helyezkedjenek el,
  • mindig legyen legalább egy 1 kiemelt ajánlat a főoldalon,
  • ne zsúfoljuk túl, ne itt akarjunk mindent kommunikálni.

Egy szép példa a fentiekre a Mybeautytools.hu-tól:

Mybeatuytools főoldal

Kategóriaoldal

A kategóriaoldal célja segíteni a látogatót a választásban. Erről bővebben itt írtunk.

A látogatók igen eltérő ismeretekkel érkeznek a webáruházunkba. Van, aki a termékkörünket rendkívül jól ismeri, és tudja, mit akar, és van, aki a termékeinkhez minimális szinten sem ért, és segítségre van szüksége a választáshoz. Tehát a kérdés itt az, hogyan tud választani az adott kategória termékei között egy laikus, s hogyan egy szakértő?

Ebben segít a párhuzamos kategorizálás. Például itt van a Ledleet, amely kategorizálási elvével egyszerre tudja kiszolgálni a két típust.

Terméktípus szerinti kategorizálás:

Ledleet párhuzamos kategorizálás

Alkalmazási terület szerinti kategorizálás:

Ledleet párhuzamos kategorizálás

A megfelelő kategóriák kialakítása mellett fontos, hogy a kategóriaoldalaink megfeleljenek az alábbi elvárásoknak:

  • a kategóriaoldal csak az adott kategóriáról szóljon,
  • csak a választáshoz szükséges termékinformációkat jelenítsük meg,
  • adjunk javaslatokat a választáshoz, például kiemelt ajánlatok, kategória top termékek, stb., (a lenti példában az 1. pont)
  • népszerűség szerinti rendezés (2), mint választást segítő elem,
  • szűrők használata (3).

Fejhallgatoplaza kategóriaoldal

A kategóriaoldalon a terméktípustól függően használhatunk rács vagy listanézetet. A rácsos elrendezés általában akkor működik jól, mikor egy jó minőségű kép segítségével szinte az összes fontos kérdést megválaszolhatjuk, ami a látogatókban felmerül, és emiatt csak minimális szöveg elhelyezése szükséges.

Sőt, egy esettanulmányban azzal a kérdéssel foglalkoztak, hogy a nagyobb termékképek jobban működnek-e a kategóriaoldalon.

A Mall.cz webáruház egy AB teszt során megnövelte a kategóriaoldalain a termékképeket, és míg az egyik variációban szerepeltek termékleírások, a másikban ezek csak akkor jelentek meg, mikor az egeret a termékcella fölé vittük.

Így nézett ki az eredeti kategóriaoldal:

Mall eredeti kategóriaoldal

"A" variáció: nagyobb képekkel és termékleírással.

Mall A variáció

"B". variáció: itt a termékleírás csak kurzormozgatásra jelenik meg.

Mall B variáció

A teszt során a B variáció nyert, 9,46%-os eladás-növekedéssel.

Meggyőzés

Ha a vevő rátalált a keresett termékre, akkor kezdődik a meggyőzés folyamata, amely elsősorban a termékoldal feladata.

Itt úgy kell bemutatnunk a termékünket, hogy az minél inkább felkeltse a látogatóban a birtoklási vágyat.

Ahogy a választás-segítésnél a céltalan oldalak jelentenek gyakori problémát, úgy a meggyőzésnél az, hogy többféle vásárlói típus létezik, és a legtöbb webshop nem fordít mindegyikre kellő figyelmet.

Vásárlói típusok

A webáruházba érkező látogatókat 4 fő csoportba lehet sorolni:

A céltudatos látogatók tudják, mit akarnak, így őket a legegyszerűbb meggyőzni. A vágy már megvan bennük valamely termékünk iránt, nem nekünk kell bennük ezt a vágyat felkelteni.

A mi dolgunk mindössze az, hogy biztosítsuk számukra a lehetőséget, hogy megtalálják a keresett terméket.

A második vásárlótípus a megoldást keresők, akik valamilyen problémájukra keresik a választ (például sok a villanyszámlájuk, és szeretnének venni egy energiatakarékosabb izzót). Ők már készen állnak a vásárlásra egy adott terméktípusból, de még nem tudják, hogy pontosan melyik az a termék, ami a legideálisabb megoldást nyújtja számukra.

A mi dolgunk az, hogy segítsünk nekik egy jó megoldást találni, és keltsük fel a vágyukat ez iránt a megoldás iránt. Ezeket a vevőket azzal lehet megfogni, ha ismerjük a problémát, és képesek vagyunk kidomborítani termékünknek azt az előnyét, amely megoldást ad rá.

A megoldást kereső látogatók gyakran már tudják, hogy mely termékkör való a problémájukra, ismerik a kategóriát (tehát tudják, hogy például notebookra, vagy pulóverre van szükségük), de nem tudják, hogy konkrétan melyikre, és segítségre van szükségük a választáshoz. Van viszont, hogy ennyit sem tudnak, csak annyit, hogy ajándékot szeretnének venni az édesanyjuknak karácsonyra, vagy le szeretnének fogyni, és erre keresik a legjobb megoldást.

A harmadik típusba a nézelődők tartoznak - ők azok, akiknek van ugyan problémájuk, és általában tudnak is róla, de nem elég erős bennük az igény ahhoz, hogy közvetlenül megoldást is keressenek rá.

A célunk, hogy megpróbáljunk akkora vágyat ébreszteni valamely termékcsoportunk vagy termékünk iránt bennük, hogy a megoldás keresési szakaszt átugorva egyből vásároljanak.

Alternatív megoldás az lehet, hogy első körben megpróbáljuk felerősíteni bennük ezt a probléma-tudatot, és átbillenteni őket a megoldás keresési szakaszba – amelyre már ott van a jól kialakított eszköztárunk.

A nézelődő látogatóknál az igény tehát feltámasztható, és ha szembesítjük őket egy szuper ajánlattal, akkor ők is meggyőzhetőek, és vásárolni is fognak.

A látogatók negyedik csoportja a nem-vásárlók csoportja, akikből vagy teljesen hiányzik az igény és probléma tudat, ergo nincs szükségük a mi termékeinkre, vagy valamilyen okból nem kvalifikáltak arra, hogy a termékeinket használják.

Ők a nem megfelelően célzott marketingünk szórása miatt érkeztek hozzánk, tévedésből vannak a webáruházunkban. Mindig lesznek ilyen látogatók, teljesen kiküszöbölni nem tudjuk őket.

Az üzletünk eredményessége szempontjából az egyik legnagyobb hiba hozzájuk kommunikálni, az oldalt vagy annak bizonyos részeit az ő igényeiknek megfelelően kialakítani. A legjobb, amit tehetnek, ha szó nélkül távoznak.

Gyakori hiba még, hogy a webáruházak többsége szinte kizárólag a céltudatos vásárlókra koncentrál (holott belőlük van a legkevesebb, arányuk mindössze 1-2% körül mozog). Ezek a webshopok feltételezik, hogy a látogató tudja, mit árulnak, az miért jó neki, és pontosan tudja azt is, hogy melyik való neki.

A valóság azonban más: csak rendkívül kis része ilyen a látogatóknak, a többségnek segítségre volna szüksége a választáshoz, és a vágyukat is tudatosan kell felébresztenünk a termékeink iránt.

Meg kell még jegyeznünk, hogy a vevőket számos más szempont alapján is csoportosítani lehet, attól függően, hogy mit árulunk. A ruházati termékeknél nagyon fontos pl. a nem/életkor alapú csoportosítás (férfiak, nők, gyerekek, stb.), a számítástechnikai eszközöknél fontos lehet a felhasználási mód szerinti csoportosítás (mire kívánja használni a vevő a terméket, pl. játékra, munkára, utazáshoz, stb.).

Célunk, hogy az első három vásárlói típust ki tudjuk szolgálni. Ebben a termékoldal tud a legtöbbet segíteni.

Termékoldal

A termékoldal célja meggyőzni a vásárlót az adott termékről. Ebben sokat segíthetnek a termékképek.

Ugyanakkor arra nagyon figyeljünk, hogy a termékfotók minőségének hatalmas szerepe van a vágykeltésben, ezért törekedjünk a jó minőségű, nagy felbontású képekre. Itt van két példa a jó és a rossz termékképekre:

Monitor

 

Nadrág

A termékértékeléseknek ugyancsak hatalmas szerep jut a meggyőzésben. Az interneten vásárlók 63 százaléka nyilatkozott úgy, hogy nagyobb valószínűséggel vásárol, ha lát pozitív értékeléseket.

A Shop.Builder webáruház ebben nagyon erős, rengeteg vevői véleményt találunk az oldalon:

Shop.Builder vevővélemények

Nézzünk meg még néhány fontos tippet a termékoldallal kapcsolatban:

  • a kosárba rakás gomb legyen hangsúlyos, és helyezzük a látványvonal fölé
  • kommunikáljuk a termék előnyeit,
  • ha akciós árról van szó, emeljük ki a kedvezmény mértékét,
  • jelenítsük meg a szállítási időt és költséget,
  • tüntessük el az adott termékhez nem tartozó ajánlatokat,
  • ébresszük fel a sürgősségérzetet: alacsony készletszint, akciók határidővel

További tippeket itt találunk a termékoldalakkal kapcsolatban.

A meggyőző termékleírás

A termékoldalnak, így a termék bemutatásának egy nagyon lényeges eleme a leírás. Ha kellőképpen fel szeretnénk ébreszteni a vágyat termékeink iránt, tartsuk be a következő 4 elvet.

1. Koncentráljunk az ideális vásárlónkra

Tudjuk azt, hogy kinek írjuk. A legjobb termékleírás közvetlenül és személyesen az ideális vásárlónknak szól. Gondoljunk rá írás közben.

2. A használat előnyéről beszéljünk, és ne a termékről

A technikai részletek feltüntetése fontos, de nem minden vásárlónkat fogja csak az érdekelni. Sőt lesznek olyanok is, akiknek ezek nem mondanak semmit. A legtöbben arra lesznek kíváncsiak inkább, hogy számukra mit tud nyújtani a termék.

Gondoljuk végig termékünk tulajdonságainak (funkcióinak) előnyeit. Hogyan teszik ezek a vásárlót boldogabbá, egészségesebbé vagy hatékonyabbá? Melyek azok a problémák, hibák és akadályok, amelyeket termékünk segíthet megoldani?

Ne csak egy terméket adjunk el, hanem annak előnyeit is.

A Ledleet nagyon ötletesen mutatja meg a látogatóinak a LED legnagyobb előnyét, az energiatakarékosságot.A megtakarítás kalkulátor sörben, hamburgerben, és almában is kifejezi a megspórolt összeget.

Ledleet megtakarítás kalkulátor

Bármilyen terméket is adunk el, törekedjünk arra, hogy minden termékhez legyen legalább egy darab egy mondatos vágykeltő mondat, ami arról szól, miért érdemes pont azt az adott terméket megvenni.

3. Legyen átfutható a leírás

A web dizájnunk ösztönzi a látogatókat arra, hogy elolvassák a termékleírásokat?

Ha nem, úgy rendezzük a termékleírásunkat egy világos, és átfutható formába. Így könnyebbé válik az elolvasásuk és jobban vonzzák a potenciális vevők figyelmét. Főcím, átfutható alpontok és több „white space” használata javasolt. Növeljük meg a betűméreteket az olvashatóság kedvévéért.

4. Ne feledkezünk meg a termékspecifikációkról sem

A vágykeltő leírások nagyon fontosak, de ne felejtkezzünk meg a termék alap paramétereinek feltüntetéséről sem a termékoldalon.

Mikor egy hagyományos boltban vásárolunk, lehetőségünk van kezünkbe venni, megnézni minden szögből, és elolvasni minden információt a csomagoláson vagy címkén. Ezt az élményt át kell tudnunk adni online is (vagy legalábbis megközelíteni).

Gondoljunk csak bele, mi történik, mikor a vásárlónak azért kell elhagyni a boltunkat, mert egy információt nem talált meg a termékünkről. Ilyenkor valószínűleg megpróbálja megkeresni máshol, és hacsak nem vagyunk jelentősen olcsóbbak, mint a versenytársaink, valószínűleg a másik webáruháztól fog vásárolni.

Ezért kínáljunk olyan sok termékinformációt, amit csak tudunk. Például méret, anyag, súly, vagy bármilyen olyan információ, ami az adott terméknél releváns.

Próbáljunk inkább leíró szavakat használni, mint szimpla szakkifejezéseket. Ezzel nagyobb benyomást teszünk majd a vásárlóra.

A Ruhafalva termékoldala könnyen átlátható, megtalálunk rajta minden szükséges információt, van vágykeltő leírás is, és a ruhaboltoknál szinte kötelező mérettáblázat sem hiányzik.

Ruhafalva termékoldal

Még egy „Így vásárolj a neten cipőt” útmutatót is kapunk:

Ruhafalva „Így vásárolj a neten cipőt”

Zárszó

Láthatjuk, hogy egyáltalán nem mindegy, hogy egy webáruházban az egyes aloldalakhoz, milyen célokat társítunk. Ez tudatos tervezést igényel.

A főoldal, és a kategóriaoldalaknak elsősorban a választás-segítés, míg a termékoldalaknak a meggyőzés a feladata.

Ráadásul a kialakítás során gondolnunk kell minden vásárló típusra, hogy webáruházunk egyaránt ki tudja szolgálni a céltudatos, a megoldást kereső és a nézelődő látogatókat is.

Végül nemcsak a jól felépített és szép dizájn lesz az, ami segít nekünk eladni termékeinket, de legalább ilyen fontosak azok a vágykeltő leírások és részletes termékspecifikációk, amelyek a termékeinket szinte „kézzelfoghatóvá” teszik a vevőink szemében.

Ha szeretne jobban elmélyülni a témában, ajánljuk a következő anyagokat:

 

#
Marcsi
Klassz összeállítás, köszönöm! Fel is írtam magamnak pár trükköt... :)
Nagyon jó cikk. Összeszedett és gyakorlatias példákkal alátámasztva.
#
Sziasztok,

tényleg nagyon jó, esetleg még annyit adnék hozzá, hogy a rövid, 1 perces termék bemutató videók nagyon tudják növelni a konverzációs arányt!

Üdv!
Kérjük írd be a képen látható kódot
Biztonsági kód Új kódot kérek
Szeretnék e-mail értesítést kapni az új hozzászólásokról!
Ha szeretnél további webáruházas tippeket, iratkozz fel heti értesítőnkre!
Van már webáruházad?