2017. szeptember. 08. |
A frissített tartalom ezen a linken érhető el.
A termékképek fontosságát nem győzzük hangsúlyozni cikkeinkben. Nem is csoda, hiszen egy webáruháznál a bizalom növelésének elengedhetetlen eszköze, hogy a termékekről minél több, és minél jobb minőségű képek álljanak a látogatók rendelkezésére.
Mivel a látogatók nem tudják a kezükbe venni a termékeket, és megtapogatni azokat, így a webáruháznak ezt a hiányosságát részben a minél nagyobb számban elérhető termékfotókkal orvosolhatjuk.
Ha pedig a termékfotókról van szó, úgy egy webáruháznak gyakorlatilag 3 lehetőség közül kell kiválasztania a számára megfelelőt:
Jelen cikkünkben ez utóbbiban szeretnénk olvasóinknak segíteni. Hiszen véleményünk szerint ez a feladat közel sem olyan nehéz, mint amilyennek elsőre tűnik. Ráadásul a termékfotózáshoz használatos eszközök tucatjai állnak rendelkezésünkre, amik megkönnyíthetik munkánkat.
Még mielőtt azonban a profi fotós cégek megköveznének bennünket, szeretnénk leszögezni, hogy akinek van rá lehetősége, annak javasoljuk, hogy inkább bízza szakértőkre a dolgot, ugyanis a cikk elolvasása önmagában még nem jelenti azt, hogy az olvasó profi fotóssá avanzsál majd. Ha tehát inkább hozzáértő kezekre bíznánk a döntést, szakértői portálunkon számos olyan cég található, akiket mi is jó szívvel ajánlunk.
Ebben a cikkben csupán bemutatunk egy módszert, amivel a legtöbb terméktípus esetén kitűnő eredményeket kaphatunk, és amit angolul csak „The Window Light Technique”-nek (ablak megvilágítási technikának) hívnak. Ennek megtervezése és kivitelezése viszonylag egyszerű, és nem mellesleg költségvetési szempontból se drága, így az egészen kis cégek is megengedhetik maguknak.
Mire lesz szükségünk?
A fényképezés lelke a felszerelés. Sokan már ennél a pontnál zavarba jönnek, és zavarukban elkezdenek költekezni, mert úgy hiszik, csak a drága gépek garantálják a jó minőséget. Pedig korántsem szükséges költségvetésünk nagy részét high-tech eszközökre költenünk.
Nézzük meg milyen eszközökre lesz szükségünk ehhez. 1. Fényképezőgép
Ez az a pont, ahogy nagyon el lehet szaladni a költségekkel. Pedig közel sincs szükségünk egy olyan őrülten jó kamerára, mint a 700 ezer forintba kerülő NIKON D800, ami lehet, hogy mindent tud, de szükségtelen ehhez a munkához.
Például egy NIKON D5200-as gép is tökéletes partnerünk lehet. Ha valakinek esetleg a Canon szimpatikusabb, akkor a 100 és 200 ezer forint közötti árkategóriából ugyancsak találhatunk hasonló képességű gépet.
Ugyanakkor a tesztképek még egy Canon G10-es régebbi modellel (2008) készültek. Ez ma már nem számít felsőkategóriás gépnek, de még mindig alkalmas arra, hogy demonstráljuk, hogy egy ilyen kamerával is érhetünk el jó eredményeket.
Gyakori tévhit, hogy a fényképezőgép lesz az, ami a képet készíti, de a valóságban a kamera csak egy darabka a gépezetben. Egy termékfotó elkészítése választások sorozatát jelenti, ami alatt a világítást, az expozíciót, a stílust és az utómunkálatokat érintő döntéseket értjük.
2. Állvány
Nem szeretnénk belemenni a technikai részletekbe, de érezhetjük, hogy kézben megtartani a fényképezőgépet huzamosabb ideig nem túl kényelmes, ráadásul a végeredmény emiatt még el is mosódhat. A megoldást egy állvány fogja jelenteni. Megint csak nem kell a legdrágább eszközben gondolkodnunk, egy ilyen pont megteszi körülbelül 4000 forintért.
3. Fehér háttér
Háttérnek valót is könnyen beszerezhetünk. Egy fehér papírt egy kicsit meghajtva létrehozhatjuk az úgynevezett "sweep"-et. Ezt belehelyezhetjük egy ugyancsak megvásárolható felületbe is, ami megkönnyíti a sweep rögzítését. Itt nem magyarázkodnánk, inkább csak megmutatjuk, miért szükséges a sweep elkészítése.
4. Fehér fényvisszaverő kártya
Szükségünk van egy felületre, ami visszaveri, és ezzel a termékre irányítja a fényt. A kártya készülhet polisztirolhabból. Ez nagyjából olyan magas, mint termékünk, és körülbelül 3-szor szélesebb kell, hogy legyen. Jellemzően ez egy levélméret lesz. Hajtsuk félbe, mint a fenti példában, hogy megálljon saját magától.
5. AsztalEgy sztenderd összecsukható asztal tökéletesen megfelel.6. Szalag
Az asztaltól függően használhatunk szalagot vagy csipeszeket. Ezekkel rögzítjük hátterünket, hogy az megfelelően hajoljon.
7. A megfelelő szobaEgy szoba, nagy ablakokkal a fal mellett, tökéletes választás. Minél nagyobb az ablak, annál több lesz a beáramló fény is. (Megjegyzés: ha szeretne további gyakorlatias webáruházas tippeket kapni, igényelje most ingyenes tanulmányunkat!) Hogyan fényképezzük termékeinket fehér háttérnél?Az eszközök megvannak. Most nézzük meg lépésről lépésre a munkafolyamatot. 1. Állítsuk be asztalunkat!
Helyezzük asztalunkat olyan közel az ablakhoz, amennyire csak lehetséges anélkül, hogy az ablakpárkány árnyéka elérné azt. Az ablaktól 90 fokra helyezkedjen el a beállításunk. Minél közelebb vagyunk az ablakhoz, és minél nagyobb az ablak, annál jobb lesz a megvilágítás. Kapcsoljunk le minden egyéb lámpát a szobán belül, mivel más fények csak megzavarják beállításunkat.
Megpróbálhatjuk váltogatni is az elrendezést.
Például az ablakhoz képest 45 fokos szögben legyen az asztal, vagy kipróbálhatjuk azt is, hogy az ablakkal szemben van a szett. Ekkor másféle megvilágítást kapunk. Alternatív megoldásként felállíthatjuk szettünket egy nyitott ajtójú garázsban is. Ilyenkor a világítás minősége ugyanaz lesz, mint egy ablaknál, csak üveg nélkül.
Fotózás közben figyeljünk oda, hogy ne érje közvetlen napfény beállításunkat. A napfény túl durva, egész egyszerűen rosszul néz ki a legtöbb fényképen.
2. Állítsuk fel a fehér hátteret!
Legyen egy fehér hátterünk, aminek az egyik fele laposan az asztalon terül el, másik fele pedig felfelé hajlik (sweep). Példánkban a fallal szemben helyeztük el az asztalt, és szalaggal odarögzítettük a fehér hátteret a falhoz és az asztalhoz egyaránt. Ha nem tudjuk asztalunkat a falhoz tolni, állítsunk oda valamit, amihez a háttér hátulját odarögzíthetjük.
Helyezzük a terméket a háttér lapos részének közepére. Hagyjunk elég helyet, hogy a fehér fényvisszaverő kártyát odahelyezhessük a későbbiekben.
3. Állítsuk be a kamerát!
Ha van RAW beállításunk, állítsuk be (raw image format – nyers fájlformátum). Ez a legnagyobb fájl, amit a kamera képes készíteni, és annak teljes bitmélységét hasznosítja. Ezt aztán olyan szoftverekben kell majd szerkesztenünk, amik olvassák a „raw” képeket. Ilyen a Photoshop, a Bridge, a Lightroom vagy az Aperture.
Ha nincs RAW-nk, állítsuk be a legnagyobb JPG beállítást. Canon gépünkön kétféle beállítás van:
Méret: ez a beállítás határozza meg a fájl méretét. Szinte mindig a legnagyobb fájlméretben szeretnénk fényképezni az optimális képminőség elérése miatt, mivel a kapott képet bármikor összezsugoríthatjuk, ha kell. Ellenben nagyobbá nem tudjuk azt már tenni, ezért inkább legyen olyan nagy, amilyen csak lehetséges.
Minőség: állítsuk mindig a legnagyobb minőségre. Ez a beállítás határozza meg a képkockák számát, amit kameránk használ. Ha nem használnánk ki az összes elérhető pixelt, akkor alacsonyabb képminőséget kapnánk.
4. Állítsuk be a terméket a képernyő közepén!
A termék beállítása azon dolgok egyike, ami egyszerűnek tűnik, de időbe telhet azt jól pozícionálni a kamera kijelzőjén. Például ha egy üveget fotózunk, figyeljünk oda, hogy a címke középen maradjon. Sokszor kicsi mozdulatokra lesz szükségünk, hogy minden tökéletesen a helyére kerüljön.
5. Állítsuk be a fényvisszaverő kártyát!
Ez az egyszerű fehér kártya lesz a legfontosabb fénymódosító eszközünk, ami segít nekünk elérni az optimális megvilágítottságot. A felület visszaveri a fényt, ami aztán kitölti az összes árnyékos részt a terméken. A kártyát ízlésünk szerint helyezzük el, lehetőleg próbáljuk ki azt különböző szögekből.
6. Fényképezzünk és értékeljünk!
Amint elkészült a kép, nézzük meg jól, hogy mit sikerült alkotni. Ez lesz az a pont, ahol a tapasztalat és a tanulás együttesen játszanak majd szerepet.
Nézzük meg mi működik, mi nem, és mit csinálhatunk annak érdekében, hogy jobban sikerüljön. Eleinte kísérleteznünk kell majd a különböző módszerekkel a jobb eredmény érdekében, és idővel képességeink természetszerűleg fejlődnek majd.
Ha készen vagyunk a fotózással, töltsük fel a fájlokat számítógépünkre, hogy jobb rálátást kapjunk arról, hogyan is néznek ki valójában a képek. Jó ha észben tartjuk, hogy a fényképezőgép kijelzője sohasem lesz annyira pontos, mint ahogy a számítógépen látjuk majd.
Az Adobe Photoshop Ligthroom-mal rendszerezhetjük az összes képet és megcsinálhatunk majdnem minden szerkesztést, amire szükségünk van, kivéve a nagyon haladó szintű feladatokat. Kétségtelenül szükségünk lesz néhány módosításra, hogy képeink jól nézzenek majd ki. Ha nem akarunk fizetni a szoftverért, megpróbálhatunk néhány ingyenes képszerkesztő alkalmazást: GIMP, FOTOR, PicMonkey, PIXLR. 7. Retusálás
Ha elkészültünk a szerkesztéssel, eljött az idő a retusálásra. Ha jó munkát végeztünk, akkor a termék megfelelően exponált és a háttér világosszürke. Valahogy úgy kellene kinéznie, mint az alábbi nem retusált képnek. Ha összehasonlítjuk az alatta lévő retusált verzióval láthatjuk, hogy milyen fontos lépés ez a munka során.
8. Töltsük fel a képeket weboldalunkra!Elérkeztünk a munkafolyamat végére. A fenti lépések talán még így is túl nehéznek tűnnek (de drágának azt hiszem már nem nevezhetőek). Persze mi sem állítjuk, hogy a termékfotózás egy egyszerű szakma, de ha nincs rá pénzünk, hogy megfizessünk egy profi fotóstúdiót, és nem szeretnénk gyári képeket sem használni (vagy azok nem is állnak rendelkezésre), akkor rá kell szánnunk az időt, mert a végeredmény csak így lesz profi. Végül egy utolsó tanács: ne essünk túlzásokba a termékképek számát illetően. Egy korábbi cikkünkben már említést tettünk egy kutatásról, ami bebizonyította, hogy egyes termékek esetén a túl sok kép a vásárlás befejezésére ösztönözheti az embereket. A képek számát tekintve egy bizonyos határ felett a látogatók hajlamosak arra, hogy egyszerűen átugorják azokat. Ilyenkor már nem értékelik a vizuális változatosságot. Sajnos nincs egy mágikus szám arra, hogy honnantól utasítják el a vevők a túl sok vizuális tartalmat. Az érték függhet a terméktípustól és a tevékenységi körtől. Ezért csak annyit tehetünk, hogy minél több képet készítünk, majd A/B teszteléssel kiderítjük, hogy mennyi a számunkra megjeleníthető képek optimális száma. Reméljük sikerült egy kis betekintést adnunk a termékfotózás alapjaiba! (Megjegyzés: ha szeretne további gyakorlatias webáruházas tippeket kapni, igényelje most ingyenes tanulmányunkat!)
Amennyiben kérdése van, vagy szeretné kiegészíteni az itt leírtakat (további tippeket adni), kérjük írja meg a hozzászólások között!
|
csak említés esik.
Az, hogy a retusálás kevesebb hangsúlyt kapott a cikkben, nem jelenti azt, hogy mi kevésbé gondoljuk fontosnak. Csak ez a bejegyzés a termékfotózás egy másik részében szeretne inkább segíteni.
W64/Chrome
Ezt a hibát már többen jelezték nekünk. Úgy néz ki, hogy csak Chrome-ban, és csak bizonyos internetkiszolg álók esetén jelentkezik.
ügyelve, hogy azért jó kép legyen, jó legyen a megvilágítás, ne tükröződjön.Íves fehér háttér legyen, és nagy baj nem lehet.
A weben úgy is viszonylag kis méretű képek kellenek, hogy gyors legyen a weblap.
Nem kell ehhez csoda masina.
Bár a gyorsaság tényleg fontos (azt hiszem olvastam valahol, hogy egy másodperc késés 7 százalékkal rontja a konverziót), de a kis méretű képekkel nem értek egyet. Ha vásárolok utálom, ha nem nézhetem meg a terméket nagy méretben, és ezzel szerintem sokan így vannak. Ajánlom neked ezt a cikket, ha még nem olvastad: webshopexperts.hu/.../...
Találtam egy videót, amiből többet megtudhatsz a témáról: www.youtube.com/.../
Mi az, hogy "este kell"? Ez nem egy olyan dolog szerintem, ahol valakinek előállhat egy olyan helyzet, hogy mindig csak este tudja csinálni. Ha meg igen, akkor gondolom venni lehet megvilágítási eszközöket. :)
Üdv szép fényeket!
szóval szerintem is elég oda az olcsóbb gép. Egy kis kreativitás,pró bálkozás és minden rendben lesz. Esetleg barátokat vagy ismerősöket is meg lehet kérni ,hogy az utómunkálatokba n segítsenek. Ilyen ismerös minden társaságban van.
Akinek igénye 100-ezer forintból profi fénysátrat készíthet(egy köbös, két vakus, rádiókioldós felszereltségge l),éppen most küldtem el a terveket egy barátomnak aki antik játékait kívánja hosszú távon befotózni.
www.facebook.com/.../
Mint fotós, oktató és webet ismerő mondom: minél satnyábbak a fotók, annál kevésbé alkalmasak _igazi_ eladásra. Persze, lehet barkácsolni, mint a cikkben is, vagy ismerőst, családtagot megkérni (mint néhány hozzászóló – de a mobiltelefonnal fotózó nem számít, ő nem tudja, mit beszél), de ha profi cég vagyunk, akkor profikra bízzuk ezt is. Sokkal jobban megéri, már csak ha a fotózásra fordított időt, energiát (azaz pénzt!) is nézzük, a minőségről nem is beszélve: ma már minden átlagember napotna több tíz/száz profi fotót lát a neten a cikkek, írások illusztrációjak ént, tehát kapásból észreveszi a gyenge, amatőr fotót, még önkéntelenül is. Ez pedig a webáruházra is minősítést ad, így ha gyenge a fotó, egyértelmű, hogy a webáruház sem megbízható (ezen spórol).
Ja, és nem az utómunka a fontos, hanem maga a fotó: jó fotóból szinte semmi utómunkával is lehet jó képet készíteni, de rossz fotóból sok munkával sem.
A fotó az, ami eladja az árut. Ne ezen spóroljunk!
Nem szándékoztunk senki kenyerét se elvenni, a cikk elején hangsúlyoztuk, hogy érdemes szakértőkre bízni a dolgot, és csak azoknak szeretnénk segítséget nyújtani, akik mérlegelve a kockázatokat (vagy csak nincs választási lehetőségük) maguk szeretnék elkészíteni a képeket.
Szóval "akinek nem inge ne vegye magára, de akinek inge, az öltözzön már fel rendesen." :)
Egy web áruház készítő cégnek az is érdeke, hogy a kicsi, kezdő és tőkeszegény vállalkozók is nyissanak náluk áruházat.
Nem sok ismereted lehet a web áruházak háttértartalmai ról, ha azt gondolod, hogy az ingyen letölthető sablonok mindenkinek megfelelnek.
Abban teljesen egyetértek, hogy a mai látogatók észreveszik, ha a képminőség nem profi. Viszont aki az alapján dönti el, hogy megbízható-e a cég, az nagyon felszínes és sznob.
Szerintem a túl nagy profizmus-látszat inkább azt sugallja, hogy a cég nem vevőbarát, hanem pénzlehúzó-automata.
És egyébként is: miért kéne mindenkinek profinak lenni? Akkor ki szolgálná ki a személyes kapcsolatra, a családias érzésre vágyó vevőket?
Természetesen én is készíttetek jó minőségű képeket, azoknak más a feladatuk a marketingben, és jelen vannak az amatőr képeim is, ami szerintem bizalmat ad a vevőimnek, hogy nem tucatárut kínálok és nem drágítom tovább a fotós költségekkel az amúgy sem olcsó termékeimet.
Azt már nem is fejtem ki bővebben, hogy egy induló vállalkozásnak milyen lehetetlen küldetés a profi minőség elérése pénzügyi szempontból.
Igaz mindenhová kell egy jó kritikus, de kérdem Én, miért nem lehet egy barát vagy családtag jó segítség? Ők nem lehetnek "profik" vagy "hozzáértők"?
A Lightroom, ami külön fotósoknak készült, segíthet neked ebben.
Amit photoshopban meg lehet azt gimp be is meg lehet. Tudom mert én is linuxot használok.
Pch
Az egyetlen dolog ami nagyon nem mindegy az a fényforrás tükröződése. Persze matt felületű termékeknél ez nem okoz problémát, de tükröződő felületű termékeknél nagyon nehéz olyan környezetet biztosítani hogy ne tükröződjön rajta például az ablak fénye vagy a szoba bútorzatai. Ilyenkor vagy retusálni kell, vagy marad a házilag, dobozból és pauszpapírból készített fénysátor.
Remélem sikerült megválaszolnom néhány korábbi hozzászóló kérdését. :)
Teljesen hasznos a cikk, nem tagadom.
Viszont!
Már KKV szinten is abszurdnak tartom, hogy egy cégvezető elkezdjen bohóckodni ilyen fotózási technikával. Melyik vezetőnek van erre ideje? Maximum vatera szinten. Vagy alkalmazol egy állandó fotóst, vagy megbízol egy erre szakosodott specialistát. Ha komoly, igényes design-el rendelkező webshopot üzemeltetsz, nem engedheted meg magadnak a gagyi fotókat, mert rontja az összképet. Az meg hogy egy kellően felkészült fotósnak nem kell programokhoz nyúlni a kép feljavításához? Vagy a retusálást digitális mittudomén minek titulálja? Vicc! Szipál Márton(RIP)? Robert Capa neve ismerős? Már az ő korukban, a digitális korszak előtt is használtak képmanipulációt , utómunkát, retusálást. Vannak olyan tárgyak, amik több féle anyagból vannak. Na ott válogasd meg a vakukat, állandó lámpákat, fényformálókat, hogy egyik anyag színe se menjen el, vagy ne csillanjon be ahol kell. Ha valakinek szüksége van segítségre, jelezze, lehetőség szerint vállalom.
Nem is tudtam hogy abszurd bohóckodás az amit csinálok. :)
(Gy. k.: Egy szakmát, így a termékfotózást sem lehet megtanulni, sem megtanítani fél óra alatt. Teljesen más megvilágítást kíván egy étel, egy érdes textúrájú anyag (magvak, mák, köles, bogyók, szőnyegminta, tapéták), az ékszerek, technikai eszközök...)
Ahogy a felsoroltak, ez is egy külön szakma, a hasonló cikkek pedig csak a szakértelem arcátlan degradálását jelentik... Semmi mást nem kívánok a szerzőnek, mint hogy a hasonló, gyorstalpalón végzett újságírók és webshop fejlesztők miatt kelljen egyszer dühöngenie, akkor talán megtanulja, hogy termékfotózásra igényes ember hivatásos fotóst bíz meg.
Egyetértek a mondandóval, csak két helyesbítést tennék:
1, Szeretném felhívni a figyelmét a bevezetőben leírtakra, amely így szól:
"Még mielőtt azonban a profi fotós cégek megköveznének bennünket, szeretnénk leszögezni, hogy akinek van rá lehetősége, annak javasoljuk, hogy inkább bízza szakértőkre a dolgot, ugyanis a cikk elolvasása önmagában még nem jelenti azt, hogy az olvasó profi fotóssá avanzsál majd."
Tehát én egy percig nem állítottam azt, amit Ön állít. Mi is profi szakember segítségét javasoljuk a termékképek elkészítésére.
2. Köszönöm a jókívánságot, de az a helyzet, hogy attól, hogy publikáltam egy cikket, még nem lettem újságíró, és nincsenek ez irányú szándékaim se. Mindössze szeretnék hasznos cikkeket írni azoknak a webáruház üzemeltetőknek, akiket ez érdekel.
1. Itt Magyarországon amúgy is sokan okosba' akarnak megoldani mindent, tehát kapni fognak az alkalmon, ha "spórolhatnak". Miért írom idézőjelben a spórolást? Mert ha összeadunk mindent, a valóságban a profi fotós az olcsóbb. Kimegy, pár óra alatt lefényképez akár több száz terméket is. Utómunkával együtt megúszható a gép árából! Ha figyelembe veszem, hogy ez forgalmat is növel, bőven ez lesz az olcsóbb. Vízibiciklit sem veszünk csak azért, mert évente kétszer kimegyünk rajta a Balatonra. Ráadásul a változó termékek miatt ilyenkor könnyen lehet átalánydíjas szerződést kötni, havi fix összegért, melynek az összegét be lehet építeni az árba.
2. Már eleve azzal a tipikus tévhittel is rásegít a tömegek butítására, hogy a profi fotós költséges... Mert halvány gőze sincs a piaci árakról. Főleg nagy tételben.
Másrészt:
Ha már tűrhetően összeszedte azt, ami az elégséges szintet megütheti azért pár esetben, nem kellett volna azzal csúfosan elrondítani az egészet, hogy vágjuk körbe a tárgyat. SOHA nem vágunk körbe tárgyfotót. A háttér hófehér mivoltát a megfelelő expozícióval, illetve korrekciókkal könnyedén el lehet érni, ellenben a körülvágással, ráadásul valami gagyi szoftverrel az esetek 99%-ában ordítóan amatőr eredményt fog kapni. Ha meg letölti a Photoshop-ot, már akkora bírságot kockáztat, amiből pár évre kijön a profi fotós...
+1.: Sok tárgynak nem a fehér, hanem a fekete, szürke, netán színes háttér áll jól, de csak erről önmagában lehetne kétszer annyit írni, mint ez az egész cikk.
Szóval hiába a mentegetőzés az elején, ha a szándék attól még mindig az marad: "Spórolj a fotóson, te is meg tudod csinálni!" -- Ezért írtam, hogy várom a sebészetről szóló cikket. Egy vakbélműtét is "csak 15 perc", az se lehet sokkal bonyolultabb, nem? Íme a szimulációs műtét hozzá:
youtu.be/zPP8sy1C6-4
Megkérdezhetem, hol írtam olyat, hogy vágjuk körbe a tárgyat?
A legjobb szándéka azonban - ne haragudjon meg ezért! - kárt okoz, mert egy jó magyar berögződést erősít csak meg: "Spórolj ahol csak tudsz!"
A probléma csak annyi, hogy épp a szélsőségesen túlzó spórolásainknak köszönhetően is tartunk ott, ahol. Én olcsón várok el valakitől valamit, aztán legközelebb a másik is tőlem. Pedig, ha becsülettel megfizetnénk egy-egy munkát, az a pénz a gazdaságban maradna, és holnap nálunk költenék el.
Jóformán hazánkban az számít csúcsragadozóna k, aki a legkevesebből tud kihozni valamit. És ezzel még hencegnek is sokan! Hát micsoda kifordult gondolkodás ez? Én soha nem büszkélkednék azzal, hogy nem akarok valamiért becsületes árat fizetni. (Mert a "nem tudok" csak egy hatalmas átverés. Meg kell nézni, hány milliárdot hagyunk ott naponta a bevásárlóközpon tokban. Tele az ország pénzzel, csak akkor is nyavalyog mindenki, amikor épp cefetül jó dolgunk van.)
A cikk tényleg hiánypótló annak a fél százaléknak, akinek ennyi hiányzik a szép webshop képekhez, de sajnos nem oldja meg az eredeti problémát. Igénytelenek vagyunk, a legtöbb hozzá se nyúl ilyen technikához, jó a mobilfotó is, hiába a törekvései... (Sajnos!)
Németországban jöttünk kifelé párommal egy szállodából, ahol egy gyönyörű új, hatalmas Mercedes teherautó várakozott a szennyesre. Azonnal eszembe jutott, hogy Magyarországon vajon hány vállalkozó állna sorban a szállodavezetőn él, lepusztult 20+ éves Fiattal, hogy olcsóbban elvégezhesse ugyanazt (?) a munkát?
Ezzel a mentalitással áttételesen magunkat lopjuk meg. Arról nem is beszélve, hogy az okoskodásnak hála nálunk a legnagyobbak az adók, az ÁFA, a dolgozó réteg meg lassan belerokkan az okoskodók eltartásába.
Ezúttal én kérek bocsánatot, kissé elkanyarodtam a tárgytól, és negatív lettem, pedig nem szeretek az lenni. De sajnos ez a valóság. Hozzam fel példaként, hogy IT-re egy cég éves bevételének a 3-7%-át kellene költeni (ezen a területen tevékenykedem), de a legtöbb helyen a 2%-ot is alig sikerül kisajtolni? Találkoztam olyan ügyvezetővel - egy utazási irodáé volt -, aki egyenesen fel volt háborodva, amikor a szoftverei legalizációját javasoltam: "Nehogy már nem telepítek azt a gépeimre, amit én akarok!!" -- Aztán ha lehúzzák a rolót egy ellenőrzés után, az utasok meg kint ragadnak...
Szóval, próbáljunk már meg elsősorban annak a 98%-nak segíteni, aki megtehetné, hogy fotóst hív, csak a rossz berögződések miatt nem teszi!
Tudom, ez már egy másik cikk témája lenne.
(Ui.: a körülvágást valóban nem írta a cikkben, sajnálom, ezt már a hozzászólóknak sikerült feltalálni... Ebből is látszik, hogy ha hozzá nem értőkre bízunk valamit, egyre jobban felüti a fejét a gányolás.)
Még két helyesbítés:
1. A négyezer (de még a tízezer) forintos állvány sem fogja stabilan megtartani még a kicsi tükrös gépet sem. Ekkor a tulaj meghúzza erősebben a tartócsavarokat , és előbb-utóbb el is töri őket. Egy ekkora állvány pici videokamerákhoz , vagy kompakt fényképezőgépek hez való.
2. Ha állványról fotózunk, időzítőt kell használni, késleltetett tükörfelcsapáss al, ellenkező esetben - különösen egy ilyen gagyi állvánnyal - a gomb lenyomása miatt be fog mozdulni a gép. Ha ehelyett felemeljük az érzékenységet, akkor meg ugyanott vagyunk, mintha kézből fotóznánk.
Minden jót!
@hispan : A felszerelés csak akkor nem fontos, ha bőven elég jó. Ha nem megfelelő, és adott képet kéne alkotni, akkor már gondot okoz.
Persze, túlértékelt, de mégiscsak az rögzíti a képet, egy zajtömeggel nehéz érvényesülni...
Ha meg a borzalmas termékképek miatt nem veszik meg cuccait, magára vessen.
Volt munkahelyemen sokszor csináltam egy kollega gyöngyfűzéseirő l képeket, általában semmi nem volt kéznél, csak egy kiskompakt. Egy idő után több olyan visszajelzést kapott, hogy aért vették meg a cuccot, mert jó volt a kép Pedig esküszöm, amatőr vagyok
Szerintem nem rossz a cikk egy kezdő webshop számára, noha bőven lehetne még miről írni.
Én "gyakorlott amatőr" fotósként egy cipőwebáruház termékfotóinak és internetes reklám kreatívjainak (facebook) fotózását csinálom, kiadványszerkes ztő grafikusként pedig a bannerek, reklámanyagok szerkesztését végzem a saját fotókból.
Tapasztalataimb ól néhány:
1. A webshop indulásakor a kezdő árukészletet (több száz termék, 3 nézetből) fotózása két napig tartott napi 8-10 órában. Hárman csináltuk: egy kezelte a fényképezőt, egy rakta forgatta a terméket a tárgyasztalon, egy adminisztrálta, írta a cikkszámokat!!! az expozíciók sorrendjének megfelelően egy excelbe. A cikkszámok abszolúte pontos és következetes!!! vezetése rendkívül fontos. (Ne legyen / jel, szóköz, magyar ékezet, pont a cikkszámban, mert mind a webshop rendszerét megzavarhatja, mind a képsorrendet elcsaphatja, mind az utólagos beazonosítást, keresést megzavarhatja.)
2. A fotózást követően, még a méretre vágás, fájlméretezés, és utómunka előtt nagy figyelmet igényel a képek fájlneveinek átírása a megfelelő cikkszámra + jelölni kellet a név végén az adott, forgatott nézet "a-b-c" jelét. Ekkor volt hasznos, hogy az egyikünk excelben vezette a cikkszámokat, mert így csak kopizni kellett azokat.
3. Az utómunka szerencsés esetben csak a beszürkült fehér háttér kifehérítését jelentette + élesítést. RAW-ba fotóztunk és PhotoShoppal csináltuk a képfeldolgozást a CameraRaw szűrőben csinálva egy megfelelő beállítást, amit kötegelve engedtünk rá a képekre. Plusz a CameraRawban egérrel, körbe festettük a termékeket egy olyanra beállított ecsettel, ami a fehérek és a szürkék fehér tartalmát növeli fehéríti. (Ha valakit részletesen érdekel, cseveg hetünk még róla)
4. Az utómunkát követte a méretezés (1000 x 1000 pixel). Ez egy PSD sablon-fájlban történik, amibe egyszerre akár 120 db már megdolgozott de még nem méretezett képet húzunk be. Fontos, hogy ne Opennel nyissuk meg a képeket, hanem egérrel húzzuk be valamilyen fájlkezelőből, mert így az egyes rétegek megőrzik a cikkszámosított fájlneveket. Ezután néhány állandóra meglévő segédvonalhoz igazítva beállítjuk, egységesre méretezzük a termékeket. Utolsó lépésként a SaveforWeb paranccsal (70% quality) rétegről rétegre ki tudom menteni a megfelelően éles, egységes fehér hátterű, 72 dpi-s, 1000x1000 pixeles, cikkszámnévvel elnevezett, JPG termékfotókat.
Lehet, hogy kissé körülményesnek tűnik ez a fajta összetett utómunka, de hosszútávon megtérül:
- egységes a termékek megjelenése,
- az egyes rendszeres reklámkampányok hoz közvetlenül el tudom érni a jól előkészített, egységes, és pontosan beazonosítható képanyagot,
- ha offline reklámmal kell kiegészíteni a webshopot (szórólap, plakát, molinó, dekor) akkor is tudom hogy van mihez nyúlni.
Ha valakit érdekel még a termékfotózásho z, felszereléshez főződ tapasztalat, akkor még "beszélhetünk" :)
Köszi a figyelmet!
Üdv mindenkinek!
Lenne egy technikai kérdésem.
Termék képet elkészítem gyönyörű éles, de a webshopra fetöltve a kép teljesen szétesik, életlenné válik, majd mikor rákattintok, hogy a képet nagyítsa újra élessé válik.
Mit rontok el, mit kellene máskép csinálnom?
Köszönöm!
Szerintem a webshop motorod beoptimalizálja a képet, hogy ne csökkenjen az oldalsebbesség.
Érdemes azért megkérdezned az ügyfélkapcsolat ot, mert általában ez adminon beállítható.