Köszönjük feliratkozását!

Hamarosan megkapja heti webáruházas tippjeit.

Webáruház Indítás

A webáruház nyitás előnyeiről már elég sokat hallhattunk, azonban a konkrét megvalósításhoz már annál kevesebb segítség áll rendelkezésre: mit is kell pontosan tennünk?

Ebben segítünk most, 7 pontban összefoglalva egy webáruház indításának legfontosabb lépéseit.

1. Döntsük el, mit szeretnénk árulni!

Azok számára, akik már jelenleg is kereskedelemmel vagy gyártással foglalkoznak, valószínűleg adott, hogy mit szeretnének az interneten értékesíteni, de sajnos egy webáruház nem feltétlenül alkalmas minden termékkörhöz.

Milyen termékek árulhatók hatékonyan az interneten? Majdnem minden, de van, amit könnyebb, és van, amit nehezebb online eladni. A jól eladható termékek jellemzői:

  1. Jól bemutathatók: a termékkel kapcsolatos információk jól átadhatók az interneten keresztül. Ilyen szempontból pl. egy virágcsokor optimális (elég egy jó fotó), míg egy pulóver kevésbé megfelelő termék (mert sokan fel szeretnék próbálni – de ennek ellenére a ruha is igen jól megy az interneten).

  2. Alacsony kockázatúak: ne járjon nagy kockázattal az adott termék megvásárlása. A kockázat alatt általában pénzügyi kockázatot értünk, az interneten általában a pár tízezer, vagy maximum pár százezer forintos termékek mennek jól, és ritka a sok millió forintos termék (de egyébként erre is van példa).

  3. Bonyolult alternatívájúak: minél nehezebb az adott terméket beszerezni hagyományos boltból, annál jobb. A legjobb természetesen, ha sehol máshol nem kapható az adott termék, de ilyen kegyben keveseknek van részük – már az is előny, ha sokat kell utazni hozzá.

  4. Olcsók: habár távolról sem igaz az, hogy az interneten minden sokkal olcsóbb lenne, mint egy hagyományos boltban, de komoly előnyt tud jelenteni, ha olcsóbban tudjuk a termékeinket árulni, mint amennyiért a vevő a szomszédos boltban megkapná. Ugyanakkor, ha nem mi vagyunk a legolcsóbbak, akkor sem kell egyből lehúzni a rolót, mert számos egyéb eszköz áll rendelkezésünkre, hogy termékünk értékét megnöveljük a vevő szemében. Itt fontos megjegyezni, hogy nem érdemes belemennünk egy árversenybe, mert az hosszú távon nem tartható fenn. Az ár tükrözze a termékeink minőségét.

Minél több jellemző megállja a helyét az adott termékkörre, annál jobb. Persze még az összes szempontnak való megfelelés sem garancia a sikerre, ha száz másik webáruház is ugyanazt árulja, ugyanolyan áron.

Mindig tegyük fel magunknak a következő kérdést: miben vagyunk jobbak/mások, mint a konkurencia? Az internetes értékesítésben sem kisebb a verseny, mint a „hagyományos” értékesítésben, így egy olyan egyszerű kérdés megválaszolása, hogy mit is árulunk, már a legelején eldöntheti, hogy kudarcra vagy sikerre vagyunk-e ítélve.

2. Járjunk utána a témának, mielőtt bármit tennénk!

Sok időt és pénzt takaríthatunk meg, ha nemcsak autodidakta módon, barátok és családtagok tanácsaival felvértezve vágunk bele egy webáruház elindításába, hanem utána megyünk a témának.

Szakmai portálokon rengeteg hasznos cikket és letölthető anyagot találhatunk, amelyeken átrágva magunkat, az alapokat gyorsan megtanulhatjuk.

Emellett akár szakértők segítségét is kérhetjük. Ráadásul ez még pénzbe se kerül, hiszen ma már jó néhány ingyenes szemináriumot tartanak az e-kereskedelemre szakosodott cégek.

Továbbá bizonyos fokú jogi ismeret elsajátítása sem árt. Ugyanis sok százezer forintos bírságok szabhatók ki egy webáruházra, ha elmulasztják bármelyik kötelezettségüket - és ilyenből nem kevés van.

(Megjegyzés: jöjjön el ingyenes szemináriumunkra, ahol minden olyan területet lefedünk, ami egy webáruház indításához szükséges.)

Hogyan indítsunk webáruházat szeminárium

3. Fektessük le az alapokat!

Ha már megvan, hogy mivel szeretnénk foglalkozni, akkor következik az értékesítési és marketing stratégiának az eldöntése: kinek, hogyan, milyen áron, milyen módon fogjuk ezeket árulni?

A webáruház önmagában csak egy weboldal, és nem csodafegyver: ha a termékeink és/vagy áraink rosszak, illetve ha nem hirdetjük megfelelően az oldalt, akkor bizony a siker elmarad.

Tegyük fel az alábbi kérdéseket magunknak: Kik az én ideális vevőim? Miért pont tőlem fognak vásárolni és nem mástól? Mi a legfőbb előnyöm a konkurenciával szemben? Milyen módon fognak megtalálni a potenciális vásárlóim? Milyen áron fogjuk árulni a termékeket?

4. Válasszunk hozzá webáruház rendszert!

Manapság már webáruház rendszerek széles választéka áll rendelkezésre egy kisvállalkozás vezetője számára is. Ezen rendszerek alapvetően két nagy csoportba sorolhatók:

1. Bérelhető rendszerek: Ha nincsenek nagyon speciális igényeink (az egyedi kinézet nem számít speciális igénynek), és most indítjuk első webáruházunkat, akkor mindenképpen érdemes egy bérelhető webáruház megoldást választani (mint pl. a Shoprenter).

Ezen rendszerek rövid és hosszútávon is a legköltséghatékonyabb megoldást biztosítják, és velük lesz a legkevesebb munkánk is, ugyanis az üzemeltető cég biztosítja a teljes technikai hátteret, ami mint később látni fogjuk, nagyon nem elhanyagolható szempont.

2. Egyedi rendszerek: Amennyiben már haladó internetes értékesítők vagyunk, és olyan szintű egyedi igényeink vannak, melyek nem valósíthatók meg a bérelhető rendszerek keretei között, akkor érdemes lehet saját tárhelyen saját webáruházat üzemeltetni.

Ezek a megoldások már lényegesen többe kerülnek rövid és hosszú távon is, mint az bérelhető rendszerek (főleg a jóval magasabb karbantartási /fejlesztési költségek miatt), de egy bizonyos forgalmi szinttől már kifizetődő a használatuk.

5. Intézzük el a kötelező tennivalókat!

A domainnév választás elkerülhetetlen, és a jó domain név választás is szerepet játszhat későbbi sikerünkben. A fő kérdés általában az, hogy a cégnevünket/márkanevünket szerepeltessük-e a domain névben (pl. www.cegnev.hu), vagy inkább a termékkörünket, a webáruházunk pozicionálását igyekezzünk a domain névben hangsúlyozni (pl. www.ledlampa.hu).

Domain

Kezdő vállalkozásként (gyenge márkanévvel) érdemes olyan domaint választani, amely tükrözi az általunk árult termékkört. Ez komoly segítséget nyújthat kezdetben, sokkal könnyebb lesz a webáruházunkat hirdetni. Például a keresőkben is sokkal jobb helyen fog majd szerepelni a domain névben szereplő kifejezésre.

Ha már a márkánk (cégnevünk) a célpiacunk szemében jól ismert, akkor viszont bátran választhatunk márka-orientált domain nevet is.

A domainnév választás mellett még a következőkre is ügyeljünk:

  • Cégalapítás – 4791-es TEÁOR kód felvétele
  • Kereskedelmi tevékenység bejelentése jegyzőnél/engedélyeztetés, ha szükséges
  • Webes dokumentumok rendbetétele (ÁSZF, adatvédelmi tájékoztató, elállási nyilatkozat stb.)
  • Járjunk utána a jogi háttérnek (például külföldi értékesítés adószabályai, környezetvédelmi termékdíj stb.)
  • Szükség esetén konzultáljunk szakjogásszal

6. Töltsük fel tartalommal!

Ha a webáruházunk rendelkezésre áll, akkor kezdődik a munka ránk eső része: a webáruházat fel kell tölteni tartalommal. Ezt a részét a webáruház indítási folyamatnak sokan alábecsülik, mi ne essünk bele ebbe a hibába! A leggyakrabban használt (szükséges) tartalmak egy webáruházban a következők:

Kategóriák: A kategóriák a webáruház lelke, egy jó kategorizálás fél siker. Minél több termékünk van, annál fontosabb, hogy okosan alakítsuk ki a kategóriákat, és ezáltal elősegítsük vásárlóink számára a nekik való termékek megtalálását.

Termékek: A termékadatbázis felépítése általában nem gyerekjáték, minél több termékünk van, annál nagyobb feladat. Minden termékhez érdemes minimum egy darab jó minőségű képet szerezni (amit jó esetben kapunk a gyártótól/nagykertől, rossz esetben nekünk kell fényképezni), plusz írni legalább egy pár soros leírást, hogy miért érdemes az adott terméket megvenni.

Ha a termékkörünk olyan, hogy egy termékhez sok információt kell megadni (pl. hardver), akkor pláne komoly munka a termék-információk összegyűjtése.

Szöveges tartalmak: Jogilag is kötelező néhány szöveges tartalmat megírni a webáruházunkra (pl. vásárlási feltételek, adatvédelmi nyilatkozat, cégadatok, stb.), de ezen felül termékkörtől és célpiactól függően érdemes lehet egyéb információkat is a vásárlók rendelkezésére bocsájtani (GYIK, használati útmutató, garancia, stb.).

Gondoljuk át, hogy milyen kérdések merülhetnek fel a vásárlókban, és próbáljuk ezeket előre megválaszolni.

E-mailek: Egy jó webáruház rendszer automatizáltan kommunikál a vásárlókkal, és küld egy automatikus üzenetet a vásárlóknak minden vásárláskor, regisztrációkor, vagy ha mondjuk útjára adtuk a csomagját. Érdemes ezen szövegeket is minél „vevőbarátabban” megírni.

7. Kezdjük el hirdetni

Sokan azt hiszik, hogy egy kész, tartalommal feltöltött webáruház már a munka végét jelenti, holott ez mindössze az előfeltétele volt az internetes eladásoknak. A munka oroszlánrésze még most következik: erre a webáruházra látogatókat kell szerezni, hiszen, ha nincs, aki megnézze az ajánlatainkat, akkor vásárolni sem fognak.

Szokás mondani, hogy egy webáruház olyan, mint egy eldugott pincehelyiségben lévő bolt – ha nem segítünk az embereknek megtalálni (ha nem szerzünk látogatókat), senki nem fog nálunk vásárolni. Látogatókat pedig marketinggel tudunk szerezni.

Szerencsére számos megbízhatóan és költséghatékonyan működő online marketing eszköz áll a rendelkezésünkre, melyek közül a keresőoptimalizáció és a fizetett keresőhirdetések jelentik a talán két leghatékonyabb eszközt.

Az online marketing eszközök nagy előnye a hagyományos, offline hirdetésekkel szemben, hogy rendkívül jól mérhetők, így szinte azonnal kiderül, ha egyik vagy másik eszköz nem nekünk való.

(Megjegyzés: ha többet szeretne tudni egy webáruház indításáról, akkor jöjjön el ingyenes szemináriumunkra!)

Hogyan indítsunk webáruházat szeminárium

Ha végigmegyünk ezen a 7 ponton, sikerrel fogjuk venni a kezdeti akadályokat. Ugyanakkor ne felejtsük el: egy webáruház sikeres működtetése elsősorban a tulajdonos elkötelezettségén, szorgalmán és a folyamatos tanulásra és fejlődésre való készségén múlik.

Mindenesetre azzal, hogy ezt a cikket elolvasta, már megtette az első fontos lépést és remélem, hogy ezen információk hasznára válnak majd leendő webáruháza elindításánál!

Ha valaki többet szeretni tudni a témáról, de nem tud elmenni a szemináriumra, ezt az anyagot ajánlom:

www.webshopexperts.hu/.../
Kérjük írd be a képen látható kódot
Biztonsági kód Új kódot kérek
Szeretnék e-mail értesítést kapni az új hozzászólásokról!
Ha szeretnél további webáruházas tippeket, iratkozz fel heti értesítőnkre!
Van már webáruházad?