Mit tanulhatunk az Apple-től, ami jobbá teheti webáruházunkat?
Az elmúlt 10 év egyik legdinamikusabban fejlődő cége az Apple. Sikerének többek között az a kulcsa, hogy hihetetlen módon ért ahhoz, hogy a termékeit bemutassa az embereknek. Hogy meggyőzze őket arról, hogy az ő termékeire a vásárlónak szüksége van. Hogy felébressze a vágyat a vásárlásra. Az általuk használt marketing nagyon erős, befolyásoló és látványos. Az eredmények pedig magukért beszélnek. Ez a fajta termékbemutatás, a kialakított brand nagyon hatásosan adja el az Apple összes termékét. Felmerülhet a kérdés, hogy használhatunk-e olyan trükköket a webáruházunkban, mint ők? Vajon mit tanulhatunk az Apple-től? A válasz egyszerű: sokat. Napjainkban elég sokan tekintenek rájuk úgy, mint mintapélda, amely még most is meghatározza a termékmarketing fő irányát. Tény, hogy az Apple sok olyan apró elemet vett bele a saját termékreklámozásába, amelyet korábban senki, és ezek az apróságok pontosan azt a célt szolgálták, hogy a vásárlók minél közelebb érezzék magukhoz a márkát. Hogy melyek ezek az elemek? 1. Egységes, letisztult látványvilág Az Apple oldalainak design-ja nagyon egyszerű, és letisztult. Az egész oldalon nagyon kevés az elválasztás, ezek is általában nagyon halványan térnek csak el a háttérszíntől. Így ez egész oldal egyetlen egybeolvasztott tartalom lesz. A fehér-szürke alap nagyon elegánssá, és egyszerűen átláthatóvá teszi az oldalakat. Másrészt viszont nagy képeket, nagy, saját típusú betűket használ. Ettől az egész oldal nagyon vizuális lesz, – de hát ez egy oldal célja – azaz részlet gazdag, és nagyon szép képeken láthatjuk a terméket, vagy kellően egyedi betűkkel írt szövegek kapják el a tekintetünket. A fehér – semleges színű – tér tökéletesen alkalmas arra, hogy ezeket a képeket elhelyezzék rajta, így kerülnek a középpontba. Minden kép annyira részletes, hogy a termék kommunikálni kívánt részletét „életnagyságban” láthatjuk, azaz segítségével pontosan be tudják mutatni, hogy a termék, vagy annak kis darabja pontosan hogyan is néz ki. Az Apple marketingje egyértelműen a szövegen, és a nagy képeken alapul, így minden termékről bőséges képi információt szerezhetünk. Mit tanulhatunk ebből? Az áruházunknak nem kell több tucat színt felvonultatnia. Elég egy szín – talán egy világosszürke, vagy egy pasztell szín – a háttérnek, egy a szövegnek, és egy a kattintható elemeknek. Ha tehetjük, hagyjuk ki az összes elválasztó keretet, dobozt, és az összes képi hátteret. Ezek csak olyan felesleges képi elemek, amelyek túlságosan is zsúfolttá teszik az oldalt, vagy elterelik a figyelmet. A nagy képi világ nagyon jó megoldás akkor, ha a termékeinket be szeretnénk mutatni; viszont ekkor legyünk felkészültek, hogy ugyanarról a termékről több képünk is legyen különböző szögekből, esetleg különböző részekről.
2. Központban a termék Az oldalakon látható képek egyikén sem látszik egyetlen egy ember sem, csak akkor, ha a termék kijelzőjén látszik. Sosem láthatunk egyetlen egy embert sem, aki a terméket tartja, használja, még a bannereken sem. Ennek központi üzenete egyszerű: az egész oldal a termékről szól. Arra kíváncsi a látogató, nem pedig „másra, aki a terméket már használja”. Ez elég egyszerűnek, és magától értetődőnek tűnik, azonban ennek a koncepciónak több olyan rejtett üzenete is van, amelyet érdemes körbejárnunk: Először is az, hogy nem látunk embereket az oldalakon, csak legfeljebb a kijelzőn, az pont egy olyan képet tár elénk, amelybe magunkat a lehető legjobban bele tudjuk képzelni. Az által, hogy nincs még egy személy, inkább érezzük személyesnek a kapcsolatot a termékekkel. Másrészt ezt ellensúlyozandó van szükség a képernyőn elhelyezett emberekre is, hogy megmutassák: a termék arra való, hogy MI tartsuk a kapcsolatot a többi emberrel. Ezt hogyan hasznosíthatjuk? Nagy valószínűséggel a képeink amúgy is már magát a terméket mutatják, így ezzel sok plusz teendőnk nem lesz. Hacsak nem bármilyen tartalmat megjeleníteni képes termékeket kínálunk eladásra, nem tudunk sokat alakítani a termékképeken. Ha a termékek erre viszont képesek, akkor elgondolkozhatunk rajta, hogy a termék mely élethelyzetet, élményt hivatott elősegíteni; ekkor ezt belekomponálhatjuk a termék képébe. Gondoljuk csak el, hogy mit láthatunk a legtöbb webáruházban a tévéknél. Minden tévé képernyőjében színpompás állókép látható, hogy bemutassák, mennyire „színes élményt” jelent az az adott típust használni.
3. Egységes üzenet, egyszerű szövegek Az Apple nemcsak terméket, de rajtuk keresztül olyan életstílust is reklámoz, amely máshonnan nem szerezhető be. Az életstílust sugárzó marketingben már régóta használják a jelmondatokat. Olyan direkt „szállóigévé” tett mondatokról van szó, amelyeket igyekeznek az emberek szájába adni, hogy azokat az emberek előbb az ismerőseiknek mondjanak el, aztán pedig már használják, míg a hétköznapi nyelv részévé nem válik. Az Applehez magához is tartozik egy nagyon erős életstílus érzés, amit tovább árnyalnak termékenként. Minden termékhez – de akár mondhatnánk a fontosabb funkciókat is – külön „jelmondat” tartozik, amely egyfajta rövidített, kettő-öt szóban összefoglalt leírása az adott tulajdonságnak, vagy terméknek. Pl: iPad Air - Légies mégis lélegzetelállítóan erős. Egyszerű nem? Csak pár szó, amelyből mindegyik egyszerű hétköznapi szó. Nem hosszú, bárki megjegyezheti, és mégis nagyon sokat árul el a termékről. A cél pedig pont az, hogy a mondat egyszerre áruljon el sokat a termék legelőnyösebb tulajdonságaiból, miközben óhatatlanul befészkeli magát a látogatók agyába. Steve Jobs legendás előadásaiban is mindig kulcsfontosságú volt a termék szlogenje, gondoljunk csak az "Ipod - 1000 dal a zsebedben"-re. A célja az volt ezzel, hogy a prezentációin jelenlévő "kiéhezett" újságírók ne a saját szavaikkal mutassák be a terméket, hanem úgy, ahogyan az Jobs előzőleg megálmodta. De hogyan alkalmazhatjuk ezt mi is? A válasz egyszerűnek tűnik. Minden termékhez találjunk ki egy-egy frappáns mondatot, amely rövid, de jól leírja a terméket. Ilyen mondatot úgy kitalálni, hogy megfogja a termék lényegét, de ne kavarodjon össze a többi termékkel, nagyon nehéz. Főleg akkor, ha nagyon sok termék szerepel a kínálatunkban. De megéri. Ha ez a helyzet, akkor koncentráljunk csak a legfőbb termékekre, amelyeket a legtöbben keresik fel. Az ilyen mondat lehetőleg a termék alatt legyen, kellően kiemelt betűvel. És máris van még egy tartalom, amely biztosan felkerül a bannerre is. Ha abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy lehetőségünk van ilyen egyszerű szövegek kitalálására nagyobb számban is, akkor nemcsak magára a termékre, hanem a termék fontosabb jellemzőire is kitalálhatunk egy-egy marketing mondatot. Ezek pedig a termék leírásában kaphatnak helyet.
4. Érthető hétköznapi tartalom Nemcsak az egyszerű szövegekben, vagy az egységes üzenetben, de a hosszabb szövegekben is igyekeznek a lehető legtöbb látogatót megfogni. Mivel az Apple a termékein keresztül egyedi életstílust kínál, ezért fontos, hogy a leírások egyszerűek, könnyen érthetőek, és motiválóak legyenek. Így a leírások nem a száraz technikai információkat tartalmazzák, hanem a termék használatának előnyeit, és esetlegesen a korábbi, vagy más termékekkel szembeni változásait. Hiszen a látogatónak nem a száraz adatok kellenek, hanem egy szöveg, amely felkelti az érdeklődését. Ha az már megvan, jöhetnek a részletek.Például: Bárhogy is nézzük, az iPad mini lenyűgöző. Bámulatos Retina kijelzője is csak a kezdet. Az új A7 chip, a korszerű vezeték nélküli kapcsolati támogatás és az iOS 7 rendszerrel integrált, nagyszerű alkalmazások segítségével a Retina kijelzős iPad mini elképzelhetetlen mértékben tágítja a lehetőségeid határait. Jellemzőit tekintve teljes egészében megegyezik az iPad Airrel. Kivéve a szuperhordozható, egy kézzel is kiválóan kezelhető, továbbra is ideális mini méretét. Hogyan fordíthatjuk ez a saját hasznunkra? Ez az egyik olyan pont, amelyet nagyon kevés webáruház használ. Egyedi szöveget nehezebb írni, pláne akkor, ha nem csak egy tucatnyi termékünk van. Mindazonáltal megéri, hiszen a termékeinket nem csak szakavatott profik nézik csak meg, akiknek a technikai paraméterek mindent elmondanak, hanem azok is, akik még csak ismerkednek a termékkörrel, vagy esetleg épp csak benéztek.
5. Technikai leírások Ugyanakkor az Apple termékeinél fontosak, hogy a részletek is fel legyenek tüntetve. Ahogy bármelyik látogató – legyen az akár laikus, akár hozzáértő – számára bármikor fontos lehet egy paraméter, úgy ezeket az adatokat ők is megjelenítik; de egy kissé elrejtve. A technikai adatokat az adott termék oldalán mindig megtalálhatjuk egy saját „fülön”, azaz alapesetben nem látszik, csak egy kattintással kerül előtérbe. Ez pontosan az a „pluszmunka”, amennyit az érdeklődő látogató belefektet, ha meg akarja nézni ezeket az információkat. Ez nagyon előnyös, hiszen a szükséges száraz adatok ott vannak az oldalon, de még sem szem előtt, hanem elérhető közelségben. Hogyan használhatjuk ezt a saját áruházunkban? Általában ezek az adatok szerepelnek a termékek mellett, azonban az 4. ponttal együtt használva, át kell gondolnunk, hogy ezeket a termékleírásokat tehetjük-e kevésbé látványos helyre. Mindenképpen legyen a termékről termékadat, technikai információ! A legegyszerűbb megoldás egy jól látható, de nem feltétlenül kiemelt szöveges link (esetleg egy gomb), amelyre kattintva az oldalon megjelenik az összes technikai információ. Ez a megjelenítés sokféle lehet: lenyíló tartalom, egy új fül a többi között, vagy egy felugró ablak.
6. Banner minden oldalon Az Apple minden termékének oldala egy teljes szélességű, elég magas bannerrel kezd. Ezek a bannerek nagyon egyszerűek; a korábban leírt megoldásokat alkalmazza, azaz a termékről látható egy nagy kép, és a hozzá tartozó rövid, de hatásos szöveg. Ez a megoldás logikus lépés ha azt vesszük, hogy az oldalon szinte csak ilyen tartalommal találkozhatunk. Az egyébként is nagy képek, és betűk-szövegek közül csak az ennél is nagyobb méretű képek emelkedhetnek ki. Az ilyen bannerek azon túl, hogy nagyon látványosak, még jobban sulykolják a terméket, még inkább építik a brand-et. Az emberekben jobban megragadnak a képek, akár az apróbb részletek is, főleg, ha újra és újra látják őket. Ezért az itt megjelenő termékekre az emberek sokáig emlékezni fognak.Hogyan használhatjuk ezt fel a saját boltunkban? Készítsünk a fontosabb termékekhez egyedi oldalakat, amelyek elrendezése kevés szöveget, és nagy képeket használ. Sőt, ha kevés termékünk van – kiváltképp, ha saját termékről van szó – akkor magát a webáruházat alakíthatjuk át úgy, hogy a termékoldalak elrendezése a hagyományostól finoman szólva is eltérő legyen. Ilyenkor minden termék képe egy banner lesz, amely az oldal tetején, teljes szélességében jelenik meg. Ez alatt olvashatóak a termékhez fűzött szövegek, jelmondatok. Így válhat az egész webáruház nagyon egyedivé, grandiózussá és vizuálisan hívogatóvá.
Zárszó Mint látható az egész oldal egyszerű elemekből építkezik; a kivételes eredmény ezek felhasználási módjában rejlik. A legtöbb látogatónak szüksége van valamire, ami eltér a megszokottól, és egyszerű, de hatékony információközlésre képes. A fenti természetesen egységes egészet alkot, de könnyen felhasználhatóak saját webáruházunkhoz csak bizonyos részek. Ha csak a képek dominanciáját használjuk fel, vagy a különböző kereteket tüntetjük el az oldalakról, máris sokkal egyszerűbbé, és átláthatóbbá tehetjük az egész webáruházat. |