Mobile Hungary és Keresőmarketing Nap - Összefoglaló 1. rész
2012. november 27-én került első alkalommal megrendezésre a Mobile Hungary konferencia, melyet idén a Keresőmarketing Nappal karöltve tartottak meg a szervezők a budapesti Hotel Aquincumban. A konferencián mi is részt vettünk és két részes összefoglalónkban igyekszünk beszámolni az ott elhangzottakról.
A Keresőmarketing Nap előadásai
Jóföldi Endre – Hová tartanak a keresők? Az első előadás legfőbb kulcs üzenete az volt, hogy manapság már annyira lecsökkent az adattárolás költsége, hogy megéri minden adatot tárolni, és abban biztosan lesz majd olyan adat a későbbiekben, ami számunkra fontos lehet. Régen ugyanis csak azt az információt tároltuk el, amelyet hasznosítani szerettük volna, ennek pedig elsősorban anyagi okai voltak. Az alábbi példával szemléltetve jól látszik az adattárolás árának csökkenése: 1 Gigabyte tárolókapacitás ára:
1981 - $300,000
Az előadásból továbbá azt az információt is megtudhattuk, hogy a világon jelenleg eltárolt adat (90%-át) az utóbbi 2 évben (!) hozták létre. De az adattárolás olcsóvá válásának köszönhetjük például a felhő alapú adattárolók drasztikus terjedését is. Mathieu Arles-Dufour - Mobil PPC (angol nyelvű) Az előadás fő vonala a mobilon megjelenő fizetett hirdetések lehetőségeinek bemutatása volt. Mivel már szinte állandóan a kezünkben van a telefonunk (elméletileg), így az itt megjelenő hirdetések szerepe egyre inkább növekedni fog. Ennek a megjelenésnek mutatta be Mathieu pár lehetséges alternatíváját, például az alkalmazások, értesítő sáv, illetve a játékok esetén. Emellett pedig még néhány érdekes adatot is megtudtunk. Így például, hogy hazánkban 2013-ban 90%-al nő majd várhatóan a mobil adatforgalom. Illetve állítása szerint 2013-ban már többen interneteznek majd mobilról mint asztali számítógépről. Ez azért lehet, hogy egy kicsit erős túlzás. Marcel Vašš – A PPC kampányok és a ROI (angol nyelvű) A következő előadó az Etarget elnök-vezérigazgatója volt Szlovákiából (Megj.: Az Etarget egy kelet-európai Pay Per Click alapú hirdetési rendszer, amely jelenleg 9 országban üzemel). Előadása első pár percében ezért el is hangzott a bűvös mondat: „… a Google nem az egyetlen módja az online hirdetésnek...”. Ezért az önpromoért azonban nem haragudhatott senki, mert ezt leszámítva az egész előadás tárgyilagos volt. Elmondása szerint, amikor megtérülést szeretnénk mérni akkor a ROI-t, azaz a megtérülési mutatót érdemes bevételi és beruházási szempontból is megnézni. Stratégiánk megalkotásához ugyanis több szempontot kell figyelembe venni, úgy mint a cégünk méretét, céljainkat vagy akár a vásárlási folyamat összetettségét az egyes termékek esetén. Ez utóbbira példaként említette a koncert jegyek vásárlását, melyek esetén csupán el kell döntenünk, hogy szeretnénk menni és megvásároljuk a jegyet. Nagyon sok alternatíva itt nincs. Viszont a legtöbb termék megvásárlása, vagy akár más konverziók nem merülnek ki ennyiben. A vásárlási folyamatot 4 típusra osztotta:
Hirdetés -> Eladás
Hirdetés + Hirdetés + Hirdetés -> Eladás
Hirdetés + Hirdetés + Hirdetés + Márka -> Eladás
Hirdetés + Hirdetés -> Vásárló -> Eladás Íme egy példa, hogy ez miként is néz ki (forrás: Google Analytics):
A példák kapcsán még említett több problémaforrást is. Egyrészt, hogy igyekezzünk szétválasztani a szimpla látogatókat a potenciális vásárlóktól. Például lehet, hogy egy autókereskedés weboldalán a sok fiatal más útvonalat jár be, mint a potenciális vásárlók, ami torzíthatja a statisztikánkat és rossz stratégiai döntésekhez vezethet. Tehát a példánál maradva lehet, hogy csak a konverziót eredményező látogatásokat érdemes figyelembe venni, vagy legalábbis jobban súlyozni őket. Emellett még kitért a böngészők és eszközök problémájára is. Vannak ugyanis akik tudatosan törlik a böngészők „coockie”-jait, több böngészőt is használnak párhuzamosan, illetve mobilról, tabletről is böngésznek az asztali gép mellett. Ez mind az adatok torzításához vezethet, mivel az ilyen látogatások mindig újnak számítanak. Említett több weboldalt is, melyet érdemes lehet kipróbálni. Ebben mi is egyet kell, hogy értsünk vele:
Clicktale: https://www.clicktale.com/ Bobály Mihály – Retargeting, az új varázslat? A Retargeting, vagy ahogy a Google-nél hívják remarketing alatt egy olyan célzási megoldást értünk, amikor újra megcélzunk egy már elért felhasználót. Az előadó szerint (és szerintünk is) a remarketing lehet a következő évtized legizgalmasabb technológiája. Legnagyobb örömünkre pedig ezt az állítását ténylegesen használható tippeken keresztül mutatta be (leginkább a Google Adwords rendszerét alapul véve). Mi pedig szorgosan jegyzeteltük a javaslatait, mert ezt feltétlenül meg akartuk osztani:
Végezetül még szó volt a technikai tudnivalókról, melyek közül a lényeg az, hogy a remarketing coockie alapján működik, melyet maximum 540 napra állíthatunk be. Emellett még szigorú szabályok vonatkoznak a használatára is az adatvédelmet illetően. Aki korábban még nem hallott a remarketingről javasoljuk, hogy feltétlenül járjon utána a technológiának. Keresztúri Gergely - Amikor a gép nyomja a gombot A következő előadás a PPC kampányok automatizálásáról szólt, és nagyon érdekfeszítőnek ígérkezett. Viszont az előadó szerint ez a technológia leginkább azoknak való, akik havi szinten 2 millió Forint felett költenek, vagy 50.000-nél is több kulcsszóval rendelkeznek. Ettől függetlenül például a Google Adwords rendszerében az automatizálási szabályok nagyon jól használhatóak és segíthetnek a kampányok hatékonyságának növelésében, ezért érdemes őket kipróbálni. Luigi Reggiani – Google Analytics tippek, trükkök (angol nyelvű) Az ebédszünetet követően a nap általunk legjobban várt és legizgalmasabb előadását hallhattuk. A Google vezető termékmenedzsere számolt be a Google Analytics-ban nemrégiben lezajló változásokról és a jövő várható fejlesztéseiről. Nos, mi történt nemrégiben? Csak nagyvonalakban:
Ami pedig a jövőben várható? Nos az az Universal Analytics elindítása. Aki még nem hallott róla korábban, na annak ott helyben leesett szerintünk az álla. De miért is gondoljuk ezt? A Universal Analytics a mérés egy új dimenzióját hozza el számunkra, amely megváltoztatja az adatok gyűjtésének és rendezésének módját a Google Analytics-fiókban. Így például:
A Universal Analytics várhatóan jövőre kerül majd bevezetésre, azonban már most jól látható, hogy a Google-nél egy, a vállalkozásokat még inkább segítő eszközt szerettek volna létrehozni (illetve ez esetben továbbfejleszteni). Varga Péter – Google algoritmusváltások A következő előadó a Google keresőjében végrehajtott változtatásokról és azok miértjéről beszélt. Ehhez kapcsolódóan nem árt tudni azt, hogy a Google-nél minden egyes „algoritmus frissítést” ellátnak egy fantázia névvel (pl.: mayday, freshness, venice, dmca, panda, pingvin stb). A frissítések minden esetben a keresőmotor egy-egy hiányosságát próbálják meg eszközölni. Ez a hiányosság lehet egy alap probléma, de az esetek többségében a túlzásba vitt keresőoptimalizálás ellen igyekeznek fellépni velük. A frissítések között például volt olyan, mely a frissebb tartalmak előre sorolásáért volt felelős. Illetve olyan is, amely a szerzői jog kérdésére próbált választ találni, azaz, hogy egy-egy átvett cikk esetén a forrást ne előzzék meg a másolatok. Két jelentős frissítés külön is érdemes kiemelni, ezek a Panda és a Pingvin névre hallgató frissítések. Előbbi az oldalon belüli tényezőkre, a releváns és friss szöveges tartalomra, míg utóbbi a túlzásba vitt linkelésre fókuszál. Mivel a Pingvin frissítést tekinthetjük az utolsó jelentős frissítésnek, így ennek egy külön előadást is szenteltek a szervezők. Sallai Dániel – Penguin Update A korábbiakhoz hasonlóan ezzel a frissítéssel is azt szerették volna elérni a Google-nél, hogy a weboldalak tulajdonosai elsősorban a felhasználóknak és ne a keresőmotoroknak készítsék az oldalaikat. A Pingvin legnagyobb tanulsága az, hogy ügyelnünk kell a ránk mutató hivatkozások mennyiségére és minőségére. Ez alatt értendő, hogy nem szabad rövid időn belül nagy mennyiségű viszontlinket gyűjtenünk, továbbá törekedjünk arra, hogy a ránk mutató linkek szövegei változatosak legyenek és lehetőleg releváns oldalakról származzanak. Leegyszerűsítve a dolgot igyekezzünk megőrizni egy természetes hatást, ahogyan a linkjeink maguktól is gyűlnének. Ezzel beszámolónk végére értünk. Amennyiben kérdése, észrevétele támadt bátran ossza meg velünk! |