21 tipp a sikeres bloghoz
Egy blogot többféle célból is használhatunk. Leírhatjuk benne véleményünket, képeket és videókat oszthatunk meg számtalan témában, vagy megoszthatjuk tudásunkat, akár oktathatunk is. Legyen az akár a webáruházunk termékeiről szóló cikkek otthona, vagy szolgáltatásunk minél részletesebb bemutatásának színhelye, a blog képes szinte bármit kiegészíteni. Aki vezetett már blogot az tudja, hogy nagyon sok időt, és energiát lehet belefektetni. Viszont ezt az időt mind csak pazaroljuk, ha senki sem olvassa blogunkat. Éppen ezért fontos már az elején tisztázni, hogy egy blog sosem lesz népszerű magától, tenni is kell a sikerért. Íme, egy csoportba gyűjtve 21 tipp a ThinkTraffic cikke alapján, hogy miként tudjuk azt népszerűvé tenni. Még a blog indulása előtt ... Az itt szereplő tanácsokat, teendőket a blog indulása előtt célszerű elintézni. Természetesen később is megléphetőek, de mindegyikük hasznos egy erős induláshoz. #1 – Építsünk e-mail listát! (60 perc) Az e-mail címlistával látogatóinkat egy belsőbb körbe invitálhatjuk. Ezáltal kevéssé függünk majd csak a blog forgalmától, másrészt remek lehetőség a blog követőivel való alternatív kapcsolattartásra. (Elég csak a blogon nem, de hírlevélben küldött extra tartalmakra gondolni.) #2 – Adjunk hozzá a közösségi megosztáshoz szükséges gombokat! (20 perc) Az oka végtelenül egyszerű: nem lehet kikerülni a közösségi portálokat, mivel gyakorlatilag majdnem mindenki megtalálható rajtuk. A Like és +1 gomb egyszerűen használható, és könnyen felrakható a blogunkra. Cserébe az oldalt lájkolók automatikusan megosztják blogunkat a saját ismerősi köreikkel, sőt a bejegyzésekről is információt szerezhetnek, így igen figyelemfelkeltőek lehetnek. Ráadásul ezek a megosztások a keresőoptimalizálás miatt is rendkívül hasznosak. #3 – Tűntessük el a reklámokat! (5 perc) Egy új blog esetén a legrosszabb amit tehetünk, az a reklámok kiaggatása mindenhova. Induláskor minden blognak kicsi a látogatottsága, ami azt is jelenti, hogy a reklámokból csak elenyésző bevételre tehetünk szert. Ezzel együtt viszont inkább néz ki az oldalunk olcsónak, pénzhajhásznak, amitől a látogatók viszont menekülnek. Ha a blog eléri azt a szintet, hogy nagy a látogatóköre, akkor arra már lehet reklámozást építeni; persze csak az átgondolt, célzott módon. Így ha a tehetjük, reklámmentes blogot válasszunk, saját magunk pedig ne tegyünk be semmilyen reklám modult. #4 – Készítsünk barátlistát! (30 perc) Hacsak nem a leglehetetlenebb témáról akarunk írni, szinte biztos, hogy létezik már olyan blog, amely foglalkozik vele. Ezekkel a blogokkal igyekezzünk minél jobb ismeretségben, barátságban lenni. Hogy miért? Azért, mert a tapasztalat azt mutatja, hogy az ilyen blogok összefogva sokkal hatékonyabban működnek, mint egyenként (bármennyire is ellentmondásosan hangzik). A trükk az, hogy ne ellenségként, és ne versenytársként tekintsünk a többiekre. A célunk ebben a lépésben az, hogy összeállítsunk egy olyan listát, amelyeken a hasonló blogok vannak. Ne a csak népszerű, élvonalbelieket válasszuk, hanem mindenkit, akire mi magunk rákattintanánk. A nehezebb része csak ezután jön: igyekezzünk a lehető legjobb viszonyt kialakítani velük. #5 – Legyen a blogunk egyedi! Ahogy azt az előző pontban is írtuk, kevés az esélye, hogy az adott témában csak mi vezetünk blogot. A kérdés a látogató szempontjából a következő: „Miért pont ezt a blogot olvassam a többi helyett?” A választ nekünk kell kitalálnunk; és ez eleinte nem annyira egyszerű, mint amilyennek hangzik. Nem csak az a fontos, hogy a blogunk valamiképpen különbözzön a többitől, de lehetőleg úgy, hogy ez a látogatóknak is tetsszen. Az egyediség számtalan módon megjelenhet: a designban, az írásstílusban, de akár a bejegyzések hosszában, gyakoriságában, egy szóval bármiben. Ha megvan ez az egyediség, akkor igyekezzünk ezt a lehető legtöbb helyen kiemelni, és kommunikálni. #6 – Tanuljunk meg a SEO alapjait! (60 perc) A SEO szakterülete mára már annyira összetetté vált, hogy csak több éves tapasztalattal lehet teljesen átlátni és kiaknázni, viszont az alapjai még most is nagyon egyszerűek. Ezek az alapok önmagukban is segíthetnek abban, hogy a blogunk látogatottságát jelentősen megnöveljék. A blog "keresőbaráttá tétele" nem túlzottan bonyolult. Mivel két részre bontható (általános- és bejegyzés szintű), ezért az elején egy részét előre elkészíthetjük; később már csak a bejegyzéseket kell keresőoptimalizálnunk. #7 – Kérdezzük meg az olvasóinkat! Ne felejtsük el, hogy a blog az olvasóinknak szól, így az a legtermészetesebb, hogy megkérdezzük őket. Ennek legjobb módja a bejegyzések hozzászólásának engedélyezése. Ezáltal ők is szót kapnak, és nemcsak velünk, de a többi olvasóval is érdekes párbeszédet alakíthatnak ki. Azon túl, hogy a téma több oldalról kerül megvilágításra, a közösséget is formálja. Ha ügyesek vagyunk, sok ötletet szerezhetünk ezekből a hozzászólásokból: új bejegyzéseket, új termékeket, szolgáltatásokat. Más módon is megkérdezhetjük olvasóinkat, akár irányított módon – például szavazással – vagy teljesen szabadon; ilyenkor egy adott témáról adott vitát, vagy egyszerűen csak véleményt kérjünk egy chaten, vagy fórumon. A lényeg, hogy engedjünk teret a minket követőknek, hogy véleményüket elmondják, és kérdéseiket feltegyék. Menet közben ... A blog sikeressé tétele nem egy lépésben történik, azaz nem lehet mindent az elején beállítani, megadni, leírni. A továbbiakban fontos, hogy mindig a már elért, stabil – és jól kinéző – eredményekre támaszkodva új módszereket alkalmazzunk. #8 – Készítsünk Facebook rajongói oldalt! (60 perc) A Facebook rajongói oldal ugyanazt a célt szolgálja, mint a Like, vagy a Retweet gomb: egy plusz helyet, amelyen elérhetjük a követőinket, és az új érdeklődőket. Sem a beállítása, sem a frissítése nem tart sok ideig. Létrehozáskor csak végig kell menni a beállítási lépéseken, majd ezután a saját igényeinkhez alakíthatjuk a rajongói oldalt. Ez utóbbinál hasznos, ha hasonlóvá tesszük a blogunkhoz. A frissítése pedig szintén nem túl bonyolult, a legegyszerűbb, ha minden blogbejegyzés létrehozása után itt is megírjuk, hogy oda új tartalom került fel. Nem szükséges az egész tartalmat beírni, a linkelés sokkal gyorsabb. #9 – Írjunk szónoklatot! (60 perc) A szónoklat egy bizonyos kérdésre, vagy problémára adott vélemény. Ez miért fontos? A közös nézőpont mindig közös válaszokat, megállapítást jelent. Ha gyorsabban akarunk nőni a többi blognál, akkor egyedi véleményre, és nézőpontra van szükségünk, amellyel kitűnünk. Ha valamiről nagyon határozott elképzelésünk van, akkor itt az ideje, hogy ezt megosszuk és tudatosítsuk követőinkben és olvasóinkban. A következőképpen írhatunk hatásos szónoklatot (és itt a hangsúly a hatásos szón van):
#10 – Mutassuk meg a látogatóknak a legjobb anyagainkat! (15 perc) Ha valaki a blogunk oldalára érkezik, nem biztos, hogy mindent egyből megtalál. Ezért fontos, hogy a legjobb, legolvasottabb, legfontosabb bejegyzéseket mindig lássa. Ez több szempontból is hasznos, hiszen így egy helyre gyűjthetőek azok a bejegyzések, amelyek a blog legsikeresebbjei, a legjobb oldalát mutatva annak. Ez mind az új, mind a visszatérő látogatónak hasznos, hiszen nagy valószínűséggel ezeket a tartalmakat keresik. #11 – Mutassuk meg a blogunk eredményeit! (15 perc) Ha az emberek látják, hogy egy nagyobb csoport valamit csinál, akkor ők is hajlamosabbak ugyanazt tenni. Így van ez a blogok esetén is. Ha a blogunkon megjelenítjük, hogy hányan Like-olták az oldalt, vagy mennyien követnek minket, az ösztönzőleg hat más potenciális látogatókra is. Ez a lehetőség azonban kétélű fegyver. Ha azt látják, hogy oldalunkon alig vannak, akkor az inkább elijeszti a többieket, mint vonzza. Ezért két lépésben kell gondolkoznunk: először eldöntjük, és elhelyezzük azokat a mérőszámokat készítő kódokat, amelyekre később támaszkodni szeretnénk, majd pedig később, amikor kellően szép eredményeink vannak, akkor meg is jelenítjük őket. Az első lépés nem látszik a látogatók számára, csak számunkra, így mi döntjük el, hogy mikor lépünk tovább. Ilyen mérések lehetnek:
Menet közben, néha-néha ... A blog felfuttatása, és működtetése hosszadalmas folyamat. Türelem kell hozzá, azonban a túlzott monotonitás nem tesz jót ennek a motivációigényes tevékenységnek. Ha a blogunk egy ideje már működik, akkor időről időre érdemes átgondolni a működését; nem biztos, hogy minden úgy alakul, ahogy elterveztük. Lehet, hogy a vártnál jobban teljesít, vagy valami nem jó. #12 – Próbáljunk ki valami újat! (90 perc) Ha mindig ugyanúgy, ugyanabban a formában írunk, előbb-utóbb nagyon sablonos lesz. És talán unalmas is. Az emberek mindig a szokatlan dolgokra figyelnek fel legelőször, ezért kísérleteznünk kell! Lehet, hogy már megtaláltuk a tökéletes bejegyzés felépítését és stílusát, vagy az is lehet, hogy még csak keressük azt. Mindkét esetben érdemes valami újat kipróbálni. Ezzel nemcsak a látogatóinkat lepjük meg, hanem magunkat is szórakoztathatjuk, elvégre eltérhetünk az eddig megszokottól, kísérletezgethetünk. Kipróbálhatjuk például:
A hangsúly nem azon van, hogy melyiket választjuk, hanem azon, hogy kipróbálunk valami újat! Ha kedvező fogadtatásra talál látogatóinknál, bizonyos időközönként vegyük elő újra ezt a típust is. Időről időre érdemes elővennünk ezt a pontot, hiszen ezzel nem csak a blog lesz sokszínűbb, de a mi írási stílusunk is. #13 – Tartsunk önvizsgálatot! (10 perc) Miért írjuk a blogot? Noha több jó válasz is létezik, egynek a lista tetején kell elhelyezkednie, ha sikeres blogot akarunk vezetni: Segíteni, vagy szórakoztatni szeretném az embereket (esetleg mindkettő). Ha egyiket sem tesszük, miért olvasnának bennünket? Az embereknek problémák megoldására, inspirációra, felvilágosításra, magyarázatra van szükségük. Noha mindenképpen van személyes indok is a blog vezetésére, ennek háttérbe kell kerülnie amellett, hogy a célközönség felé értéket kell közvetíteni. Hogyan tartsunk önvizsgálatot 10 perc alatt:
#14 – Készítsünk interjút egy fontos személlyel! (90 perc, előkészülettel) Egy, a témában fontos személlyel készített interjú mindig hasznos, hiszen remekül példázza, hogy közösséget akarunk formálni, és emellett nem csak a saját, hanem más véleményformáló személy nézeteit, tudását is megismerhetik követőink. Az interjúztatás is tapasztalatot kíván, így elsőre biztosan nem fog minden tökéletesen menni. Néhány alapszabállyal azonban ezen is gyorsan átlendülhetünk:
Ezek segítségével a látogatóink szemében nem csupán szakértők leszünk, hiszen közöttük mozgunk. Gondoljunk arra, hogy egy interjú mindig kétoldalú esemény, hiszen – főleg ha a blogunknak van értéke – akkor az interjú vendégének is megtiszteltetés. Ekkor mind a két fél követői, látogatói is megismerik a másik munkáját. #15 – Kérjünk kívülállótól is véleményt! (60 perc) A környezetünkben sok olyan ismerős, kolléga, vagy családtag van, aki talán nem lesz a blog követője, ettől függetlenül azonban figyelembe vehetjük a véleményét. Ezért mindenkinek, akinek csak lehet, mutassuk meg oldalunkat, kérjük meg, hogy értékelje a kinézetet, elrendezést, tartalmat, gyakorlatilag mindent. Hatékonyabbá tehetjük a módszert, ha nemcsak a blog indulása előtt, hanem utána is kis idővel újra átnézetjük mindenkivel. A leghatásosabb, és legnagyobb előnnyel az kecsegtet, ha egy hasonló blog tulajdonosát kérjük fel erre; ez segítheti a két oldal közötti barátságot, és sok tapasztalatot szerezhetünk a blog vezetésével kapcsolatban. A véleményeket mindig gondoljuk át, és vonjuk le a megfelelő tanulságokat! Menet közben, állandóan ... #16 – Helyezzünk el akciógombokat az oldalunkon! (5 perc) A látogatókra gyakran már az is ösztönzőleg hat, ha egyszerűen megkérjük arra, hogy kattintson, vagy csináljon valamit. Így ha szeretnénk terelni őket egy bizonyos dolog felé, egyszerűen kérjük meg őket. Az akciógomb valójában bármi lehet: egy felhívó szöveg, vagy egy kép, ami ráirányítja a figyelmet arra, amit szeretnénk. Ezzel egyszerűen tudunk még egy kattintást, vagy más aktivitást kiváltani az oldalunkon. Először próbáljuk ki egy bejegyzésen belül, és ha meg tudjuk oldani, legyen valami apró jutalom azok számára, akik kattintanak. #17 – Jegyzeteljük le az ötleteinket! (10 perc) A jó blog egyik ismérve, hogy „nem áll le”, azaz folyamatosan frissül, új tartalommal gazdagodik. Így bizonyos időnként ezeket meg kell írnunk, el kell készítenünk. Azonban az ötletek sosem akkor jönnek, amikor nekiülünk egy bejegyzést megírni. Ezt megelőzendő, legyen egy helyünk, ahova az ötleteinket lejegyzeteljük. Ez a hely lehet bármi, amit kényelmes: egy Google dokumentum, egy egyszerű szöveges fájl, egy napló, vagy egy füzet. A lényeg, hogy az ötletek egy helyen legyenek, és gyakran nézzük őket. Így amikor új bejegyzést szeretnénk írni, a téma – amit a legnehezebb kiválasztani – már meglesz. #18 – Hetente tervezzük meg a következő tartalmat! (30 perc hetente) Vannak olyan alkalmak, amikor az ember ihletet kap, és csuklóból ír meg egy cikket. Ezek általában jobban sikerülnek a többinél, hiszen egyfajta szellemi állapotban készültek. De a legtöbbször nem ez fog történni. Ezért fontos, hogy egy kicsit besegítsünk a tervezéssel:
#19 – Foglalkozzunk a bloggal, és írásainkkal rendszeresen! (legalább 10 perc naponta) A tartalom, a megjelenés az egyik legfontosabb eleme a blogírásnak. Hiszen tartalommal (újdonsággal, hírrel, tapasztalattal) látjuk el követőinket, akik mindig örülnek az új dolgoknak. Egy blognak mindig élni kell; ez azt jelenti, hogy nemcsak új tartalmat kell hozzáadnunk, de gondozni is kell azokat, amelyek már megvannak. Ez nem olyan bonyolult dolog, de fontos, hogy követőink lássák, a tartalmat nem csak kiszórjuk, hanem odafigyelünk arra is, hogy mi történik velük azután, hogy ők elolvasták. A blogon kívül minden más megjelenésre is ugyanez értendő: Facebook, Twitter, Youtube csatornák, RSS feed, azaz minden. Ezeket is karban kell tartanunk. #20 – Legyünk felelősségteljesek! (60 perc) A sikeres, és népszerű blog indításának egyik legnagyobb kihívása az, hogy sokáig motiváltak és elkötelezettek legyünk, hogy oldalunk hosszú időt éljen meg. Ennek biztosítására az egyik legjobb módszer, ha felelősségteljesen viselkedünk másokkal szemben. Ez furcsán hangzik egy bloggal kapcsolatban, de csak annyit jelent, hogy tudjuk, mások elvárnak tőlünk bizonyos dolgokat, és ezeknek eleget is teszünk. #21 ... és ami kimaradt:
Reméljük tetszett a cikk! Viszont minden blog más és más, ezért várjuk a további ötleteket is!
|