8 újévi fogadalom webáruház tulajdonosoknak
Ha voltak újévi fogadalmaink, akkor azok így január végéhez közeledve vagy a szokásunkká váltak, vagy már el is felejtettük őket. Bár az év eleji nagy fogadkozási időszak már lecsengett, mi azért mégis igyekeztünk összeállítani a webáruház tulajdonosoknak egy listát arról, hogy mit érdemes megfogadniuk 2014-re. Íme 8 megvalósítandó cél (a teljesség igénye nélkül): 1. Jobb fotók Ideje lesz végleg leszámolni a gyártók által nyújtott termékfotókkal (és természetesen a leírásokkal is!). Sokkal jobb eredményt lehet elérni, ha saját magunk készítjük el a termékeinkhez a fotókat. Míg a gyártó általában csak néhány beállításról küld fotókat, addig mi magunk végtelen számú variánst készíthetünk. Sokkal kreatívabb képeket rakhatunk ki az oldalra, sőt így lehetőségünk van arra, hogy a webáruház hangulatával megegyező képsorokat töltsünk fel. Minél jobban be tudjuk mutatni a termékeinket, annál nagyobb lesz a valószínűsége annak, hogy vásárolnak majd tőlünk. Ezt a lehető legtöbb képpel, a lehető legtöbb beállítással és természetesen minél nagyobb képpel tudjuk elérni. A fotók elkészítésének vannak technikai követelményei, felejtsük el a mobiltelefonnal készített termékképeket, sajnos mindenképpen áldoznunk kell rá. Vagy beruházunk egy DSLR (tükörreflexes) fényképezőgépre, vagy profi fotóst kérünk meg a portfólió elkészítésére. Mindkét iránynak megvannak az előnyei és a hátrányai, ezért érdemes kombinálni a kettőt, hogy kihozzuk a maximumot. A komolyabb fotózásokkal érdemes megbízni a profikat, viszont ha mi magunk is rendelkezünk egy megfelelő géppel és alap szinten fel tudjuk dolgozni a képeket, akkor a mindennapok során nagy hasznát vehetjük majd a saját fényképezőnek. Ha mindig kéznél van, akkor a lehető legkülönfélébb élethelyzetekben tudjuk megörökíteni a termékeinket, arról nem is beszélve, hogy a közösségi médiára sokkal jobb fotókat tudunk majd általa posztolni. A fotózás nem egy olyan dolog, ami nem sajátítható el, alap szintű ismereteket viszonylag könnyen el tudunk sajátítani, a komolyabb dolgokra pedig még mindig ott lesz a profi fotós. 2. Lista szegmentálás Az egyik lehetséges módja a tökéletes vásárlási élmény nyújtásának, ha a hírlevél feliratkozóink számára érdekes és személyre szabott e-maileket küldünk. Ezért érdemes szétbontani a listánkat. Viszont vegyük figyelembe azt, hogy ne legyen túl kicsi a szegmentum, mert akkor túl sok energiánk fog elmenni a különböző csoportok menedzselésével. Hogy kinek mekkora és milyen összetételű csoportokkal érdemes foglalkoznia, az egyéni elhatározás kérdése. Szegmentálhatjuk a listánkat nemek alapján, vásárlási szokások szerint, lakhely vagy bármilyen egyéb szempontot figyelembe véve. A lényeg, hogy tudjunk számukra valóban értékes üzenetet közvetíteni, ezáltal sokkal nagyobb lesz a levelek megnyitási aránya, a vásárlási hajlandóság is emelkedni fog, aminek az lesz a hosszú távú következménye, hogy nőni fog a bevételünk. A szegmentálást érdemes már a hírlevél feliratkozásnál elkezdeni. De legyünk óvatosak, ugyanis minél több információt szeretnénk megtudni a feliratkozó formban, annál kevésbé fognak majd feliratkozni a hírlevelekre. Ha esetleg valakinek nincs ötlete, akkor a vásárlók szegmentálása (potenciális vásárlók - meglévő vásárlók - új vásárlók - visszatérő vásárlók) biztos, hogy minden webáruháznál alkalmazható. 3. Miben vagyunk mások? Ha eddig semmilyen formában nem különböztettük meg magunkat a konkurenciától, akkor idén mindenképpen meg kell találni, hogy miben vagyunk mi a legjobbak. Melyek azok az egyedi jellemzők, amelyek kiemelik a vállalkozásunkat a szürkeségből? Néhány példa, amivel kiemelkedhetünk:
Keressük meg azt az egyet, amiben mi vagyunk a lehető legerősebbek és kommunikáljuk azt. Viszont attól óvakodjunk, hogy valami olyasmit verjünk nagydobra, amiben nem hiszünk és nem is igaz a vállalkozásunkra, mert az nagyon könnyen visszaüthet. Ha sikerült megkülönböztetnünk magunkat a tömegtől, akkor nem kell majd belemennünk az árversenybe, mert nekünk már lesz egy sokkal jobb ütőkártyánk! 4. E-mail optimalizálás Minden egyes e-mail amit jelenlegi, múltbeli és jövőbeli ügyfeleinknek küldünk egy potenciális lehetőség arra, hogy értékesítsünk nekik valamit. Vagyis használjunk ki minden e-mailt, amit eddig nem használtunk ki! Ott vannak a különböző visszaigazoló e-mailek, ezekre ritkán gondolunk úgy, hogy lehetne velük értékesíteni valamit. Sőt akár a vásárlást visszaigazoló levélben is elhelyezhetünk egy diszkrét sales üzenetet. Ha már úgyis használunk upsellt az értékesítési folyamat végén, akkor miért ne terjesszük ezt ki még egy lépéssel? 5. Közösségi média Évek óta jelen lévő trend a közösségi média, viszont folyamatosan jönnek ki új felületek, illetve a meglévők is folyton változnak. Ezeket a változásokat a stratégiánknak is követnie kell. Térképezzük fel az összes szóba jöhető platformot és vizsgáljuk meg, hogy nekünk melyik lesz a legjobb és állítsuk össze a saját social media portfóliónkat. Alakítsuk ki mindegyikhez a megfelelő kommunikációt és építsük ki a saját közösségünket. Aktivizáljuk a felhasználóinkat, hallgassuk meg a véleményüket és ha lehet, akkor építsük azokat bele a márkánkba. Egy ilyen táborral megfelelő márkahűséget alakíthatunk ki és egy olyan kemény magot, akik szívesen továbbajánlják a vállalkozásunkat. Tehát érdemes nagy hangsúlyt fektetnünk erre a pontra is. 6. Folyamatoptimalizálás Ha a webáruházunk már egy ideje működik, akkor már biztosan van valamilyen kialakított képünk a webshopunkban végbemenő vásárlási folyamatokról. Érdemes ezen folyamatok mérésére a Google Analytics-ot használni. Elemezzük ki a kapott adatokat és keressük meg az áruház gyenge pontjait, majd javítsuk azokat. Viszont ezeket a folyamatokat nem érdemes hasraütés-szerűen megváltoztatni, valamilyen módon alá kell támasztani egy-egy döntést. Ennek a legjobb módja, ha A/B teszteket futtatunk le, mert így össze tudjuk hasonlítani az eredeti és a variáns eredményeit. Értelemszerűen, ha a variáns nyert, akkor azt kell véglegesíteni, de itt a folyamat nem ér véget. Mivel mindig van mit javítani, ezért egy teszt után a folyamat kezdődik elölről, nem szabad leállni vele, váljon ez a rutinunkká 2014-ben! 7. Legyünk elérhetőek minden eszközön Egyre jobban megfigyelhető trend, hogy a hagyományos PC-k háttérbe szorulnak és a helyüket a mobil eszközök veszik át. Egyre többen fogják idén is használni a telefonjukat, tabletjüket böngészésre és ennek következtében vásárlásra is. Ha nem szeretnénk ezt a vásárlói bázist elveszíteni, akkor alakítsuk át a webáruházunkat úgy, hogy az minden eszközön megfelelő felhasználói élményt nyújtson. Ne hagyjuk veszni ezt az egyre növekvő bázist! 8. A jövő a multichannel-é Igaz, hogy az online értékesítés évről évre növekszik, és feltehetően ez 2014-ben sem lesz máshogy, ettől függetlenül érdemes minél több helyen jelen lennünk. Ez akár azt is jelentheti, hogy ki kell lépjünk az online világból és értékesítenünk kell offline boltban is. A lényeg, hogy derítsük ki, hogy ki a célcsoportunk és őket hol és mikor tudjuk elérni. Legyünk ott és akkor, ahol és amikor a felhasználók hajlandók fizetni a termékünkért, vagy szolgáltatásunkért. Az egycsatornás értékesítés ideje sajnos lejárt. Összefoglalás 2014-ben sem szabad ülni a babérjainkon, hanem folyamatosan fejlesztenünk kell a boltunkat, csak így tudunk fennmaradni és megfelelően növekedni. Legyünk ott mindenhol, használjuk ki a közösségi média erejét az értékesítésünk felfuttatására és emelkedjünk ki a tömegből az egyedi mondandónk segítségével. Nem lehetetlen fejlődni 2014-ben sem, de ahhoz néhány lépést meg kell tennünk! Hajrá és sok sikert hozzá! |