A világ Top10 webáruházának vásárlási folyamata - mit tanulhatunk tőlük?
A webáruházak sikeressége/sikertelensége nagymértékben függ az ott alkalmazott vásárlási folyamattól. Hiába a sok látogató, ha nehéz eligazodni a webáruházban, vagy végigmenni a pénztár folyamatán hosszútávon kudarcra vagyunk ítélve.
Egy jól megtervezett vásárlási folyamat jelentősen megnöveli az eladásaink számát. A nagy piacvezető webáruházak vásárlói igényekhez alkalmazkodó, regisztrációt elősegítő és átlagos tranzakciós értéket növelő vásárlási folyamattal rendelkeznek. A Practical Ecommerce egy korábbi cikkében górcső alá vette a Top10 webáruház vásárlási folyamatát. Ezek között volt az Amazon, a Macy, a Sears és a Wallmart is. Nézzük mit tanulhatunk a nagyoktól. Szeretne tovább vásárolni? Mindegyik weboldalon megfigyelhető, hogy nagyon gyorsan és egyszerúen végre lehet hajtani egy vásárlást, illetve hogy ugyanazt a mintát követik egy termék megvásárlásánál, mint a webáruházak 99%-a. Azaz válasszuk ki terméket -> tegyük kosárba -> adjuk meg a szállítási és számlázási adatokat -> válasszunk fizetési módot -> erősítsük meg vásárlási szándékunkat és pont, készen is vagyunk. Viszont van két nagy különbség, amiben ezek a webáruházak különböznek az átlagostól.
Az elemzett webáruházak mindegyike bőségesen kínált lehetőséget a vásárlás folytatására. Néhol egyszerűen csak egy aláhúzott szöveges linket helyeztek el, a Macynél viszont egy popup ablak ugrik fel egy termék kosárba tételekor, mely tartalmaz minden szükséges információt a termékről (illetve, hogy mi is történt most), továbbá egy választási lehetőséget:
A Searsnél viszont még ennél is tovább mentek. Ott ugyanis azt is megtudhatjuk, hogy mekkora összeg hiányzik még ahhoz, hogy ingyenesen szállítsák ki nekünk a termékeket.
A Wallmart pedig még ezt is megfejeli azzal, hogy kapcsolódó terméket is ajánl nekünk:
A regisztráció ér egyáltalán valamit? Érdekes, hogy az elemzett webáruházak közül egyedül az Amazon esetén szükséges a regisztráció ahhoz, hogy feladjunk egy megrendelést. Viszont figyelembe véve azt, hogy ezt a webáruházat a világ minden táján ismerik felvetődik a kérdés, hogy biztos megéri regisztrációhoz kötni a vásárlást. A bejelentkezett Amazon felhasználók számára van egy olyan lehetőség, hogy egy terméket egyetlen kattintással megvehetnek. Ez pedig rendkívül hasznos ha valaki sokat vásárol ugyanabból a webáruházból. Az átlagos kattintásszám ugyanis egy webáruházban 5 és 8 közé esik, ha a teljes vásárlási folyamatot vizsgáljuk (nem számítva az űrlapoknál történő kattintásokat). Ettől függetlenül a többi webáruházban is van lehetőség a regisztrációra, sőt, egyértelműen kommunikálják is az ezzel járó előnyöket. A regisztrált felhasználókról ugyanis már több információ áll rendelkezésre, és ez jelentősen leegyszerűsíti a vásárlási folyamatot. Bár ez így önmagában még nem nagy dolog, viszont a Top10 webáruház ebben is nagyon jó.
Érdemes megnézni például a Sears bejelentkező/regisztrációs oldalát. Több választási lehetőséget is felkínálnak és egyértelműen leírják a regisztráció előnyeit. A Macynél például egy Express vásárlási folyamatot nyerhetünk a regisztrációval, ahol egyszerűen átugorhatunk pár lépést a megrendelés véglegesítése előtt.
Összegezve a tapasztalatokat ezek a webáruházak az átlagosnál jobban ösztönzik a vásárlás folytatását, illetve a regisztrációt is. Utóbbiban pedig kétségtelenül az Amazon a legjobb. Ki melyikről szeretne olvasni?
|