Köszönjük feliratkozását!

Hamarosan megkapja heti webáruházas tippjeit.

Egy webáruház fő konverziós rátája - azaz, hogy mekkora a vásárlás százalékos aránya a látogatásokhoz képest - sok tényezőből áll össze. Ezek között vannak tőlünk független (célpiac, versenyhelyzet stb.) és tőlünk függő tényezők is.

Ez utóbbit 3 nagy csoportba oszthatjuk: az alkalmazott marketing eszközök, az ügyfélszolgálat minősége és nem utolsó sorban a design.

Gondoljunk csak bele például, mi honnan vásárolnánk autót, ha az alábbi két oldal közül kellene választani?

Lingscars főoldal

Lingscars.com

Allcarleasing főoldal

Allcarleasing.co.uk

A kérdés természetesen költői. Ha valaki megérkezik weboldalunkra, és az amatőrséget sugall, úgy rólunk, a cégünkről is azt fogja gondolni, hogy amatőrök vagyunk. Ha egy látogató azt látja, hogy a weboldal kialakítása kevésbé profi, akkor elkezd azon gondolkodni, hogy talán a webáruház más téren is ugyanilyen hanyag-e.

Ezért ha lehet, tegyünk meg mindent annak érdekében, hogy webáruházunk külseje azt sugallja, profik vagyunk. Ehhez alapfeltétel, hogy weboldalunk mindig az aktuális trendeknek megfelelően nézzen ki, más szóval folyamatosan fejlődjön. Korábbi cikkünkben szép példáit láthattuk, hogy egyes webáruházak 5 év alatt milyen látványos változásokon mentek át, hogy megfeleljenek ennek az elvárásnak.

Ugyanakkor akárhogyan is változtatjuk meg oldalunkat, van 8 szempont, amit mindig szem előtt kell tartanunk, amikor a tervezés és a kivitelezés folyamata zajlik. A most következő tulajdonságok elengedhetetlen feltételei egy olyan webáruház kialakításának, amelyet nyugodtan hívhatunk világklasszisnak:

1. Vevőközpontúság

Mi az ami érdekelheti a vevőket amikor megérkeznek webáruházunkba? Cégünk, céljaink vagy talán díjaink? Egyik sem. Sokkal inkább arra kíváncsiak, mit tudunk nekik nyújtani, amiért ne nyomjanak rögtön a "Kilépés gombra". Más szóval webáruházunknak a kezdetektől fogva a vevő vágyaira, problémáira kell koncentrálnia.

Ugyanakkor az oldalunkra érkező látogatók a saját vásárlási folyamatukban egészen eltérő ponton lehetnek. Az egyikük még lehet, hogy épp csak az igényfelismerés fázisában tart (Nézelődő), a másik már a konkrét megoldást keresi a problémájára (Megoldást kereső), míg a harmadik akár már meg is találta a megoldást, és kimondottan vásárlási szándékkal érkezik az áruházba (Céltudatos látogató).

Az egyik legsúlyosabb hiba amit elkövethetünk, ha a webáruház kizárólag csak a céltudatos vásárlókra koncentrál. Ugyanis belőlük van a legkevesebb, arányuk mindössze 1-2 százalék körül mozog az összes látogatóhoz képest. A legnagyobb potenciál általában abban rejlik, amikor a webáruházunk képes a Megoldást kereső és Nézelődő látogató számára is segítséget nyújtani. A témáról innen letölthető egy remek ingyenes tanulmány.

A Builddirect kategóriaoldala egy szép példája, hogyan lehet mindhárom vevőtípust egyszerre kiszolgálni. A kiemelt alkategóriák és termékek (árral együtt) a megoldást keresőknek nyújtanak gyors segítséget, az ingyenes termékminta igénylés, az új és legjobban fogyó termékek külön kiemelése a nézelődő vásárlókat szolgálja, és még a céltudatos vásárlókra is gondoltak egy hatékony szűrővel.

Builddirect kategóriaoldal

2. Használhatóság

Avagy egy weboldal azon tulajdonsága, mely megmutatja, hogy:

  • milyen gyorsan tudnak a felhasználók különféle feladatokat (navigáció, kosárba rakás, rendelés feladása) megoldani,
  • később visszatérve mennyire emlékeznek a felhasználók, azaz milyen gyorsan tudják újra felvenni a fonalat,
  • hányszor vétenek „hibát”, ezek milyen súlyosak, és milyen könnyen tudják ezeket a felhasználók helyrehozni.

A cél az, hogy a vásárlónak minél kevesebbszer kelljen gondolkodnia az oldal böngészése közben. Más szóval a webáruházunknak egy felhasználóbarát környezetet kell nyújtania, hogy látogatóink könnyen, gyorsan és hatékonyan megtalálhassák a megoldást jelentő termékeket.

Soha ne legyen több megtalálni egy adott terméket 4-5 kattintásnál! Az, hogy ez sikerül-e, nagyban függ attól, hogyan épül fel a kategóriafánk. Tehát arra is figyeljünk oda, hogy minden termék ott legyen, ahol annak lennie kell.

Gondoljunk át minden aloldalunk esetén, hogy annak mi a célja, mit szeretnénk elérni vele. Egy főoldal legfontosabb célja például elindítani a látogatót a belső oldalak felé. A kategóriaoldalak legfontosabb célja nem a vásárlás, hanem segíteni a látogatókat a megfelelő termék kiválasztásában. Ennek elérése érdekében kell megfontolnunk például a szűrők vagy a párhuzamos kategorizálás használatát, illetve azt is, hogy milyen módon prezentáljuk a termékeinket.

A kialakítás során a jelszavunk az egyszerűség legyen. Korunk emberét rengeteg inger éri nap, mint nap. A weboldalakon ahol megfordulnak reklámok sokaságával találkoznak. Ennek eredményeképp a felhasználók előbb vagy utóbb érzéketlené válnak a sok üzenetre, és megszólításuk is egyre nehezebbé válik.

Ezért webáruházunk megjelenésében törekedjünk a minimalista megoldásokra. A letisztult, átlátható felület megkönnyíti a böngészés közben már lefárasztott felhasználók dolgát. 

Victoriassecret webáruház

Victoriassecret.com

A Nielsen Norman Group felmérésében résztvevő design projektek esetében a weboldali használhatóság újratervezése után átlagosan 83 százalékos emelkedést tapasztaltak a konverziós rátában.

Ha nem vagyunk biztosak benne, hogy a weboldalunkat úgy használják-e a látogatók, ahogy azt mi szeretnénk, úgy különböző internetes alkalmazások segítségünkre lehetnek. Ilyen például a CrazyEgg.

Egy használhatósági ellenőrzés például segíthet megtalálni weboldalunk, illetve az teljes vásárlási folyamat gyenge pontjait. De ugyanilyen jó megoldás lehet megkérni pár ismerőst arra, hogy hajtsanak végre próbavásárlást a webáruházban.

3. Illeszkedik a termékkörhöz

Egy jó webáruház design már az első pillanattól kezdve érezteti a látogatóval, hogy mire számíthat a webáruházban. Egyrészt világos kategóriákat ajánl fel, ami elindítja a látogatót a vásárlási folyamatban. Másrészt sugallja a webáruház pozicionálását.

A Tesco köztudottan az olcsóságával akarja a vásárlókat magához csábítani. Ennek megfelelően weboldala is olcsóságot tükröz: a féláras akciók, a cashback visszatérítési rendszer, az ingyenes telefonfeltöltés, és a főoldali „6 módja, hogy kevesebbet költs élelmiszerre” üzenet is ezt a célt szolgálja.

Tesco régi kezdőoldal

4. Egyediség

Aminek köszönhetően nem csupán jól felismerhetővé, de könnyen azonosíthatóvá is válik webáruházunk. A cél az, hogy weboldalunk olyan színösszeállítással és felépítéssel büszkélkedjen, hogyha kitakarnánk logónkat, akkor is egyből felismerjenek minket vásárlóink. A Shopline, az eDigital ma már ugyanolyan jól felismerhető, mint mondjuk a T-Mobile.

T-mobile design

A legfontosabb, hogy legyen egy világos értékajánlatunk. Ez lesz a fő érvünk amellett, hogy miért kellene a látogatónak tőlünk vásárolnia, mikor megvehetné azt egyik versenytársunknál is

Sajnos sok webáruháznak van gyenge értékajánlata, de rengeteg jó példát is találhatunk. Itt van például a Luxy Hair. A főoldalon megjelenő vágykeltő kép a szöveggel együtt világos értékajánlatot ad, ezt megtoldja még egy világszerte ingyenes házhozszállítással.

Luxy Hair főoldal

Egy jó értékajánlat a következő lényeges elemeket tartalmazza:

  • Egy főcímet (esetleg alcímeket), amelyben egyszerű, világos nyelven elmagyarázzuk, hogy miért éri meg megvásárolni a terméket. Ez nem egy szlogen, hanem egy olyan szöveg, amely megmutatja ajánlatunk értékét.
  • Szöveges magyarázat, hogy miért vegyék meg ezt a terméket tőlünk. Miért ez a legjobb döntés. Mit tudunk ajánlani, amit mások nem? Miért különbözünk (mi a fő versenyelőnyünk)?
  • További előnyök és közösségi bizonyítékok kommunikálása (ingyenes házhozszállítás, garanciák és ajánlások).
  • Vágykeltő képek (videók), amelyek bemutatják a terméket használat közben.

A Luxy Hair főoldala kitűnő példája a fentieknek:

Luxy Hair kezdőoldal

Ha a látogatók megértik a termék lényegét, és megismerik, hogy miért kellene megvásárolniuk azt, nyert ügyünk van. Az emberek gyakran nem tudják, miért lenne szükségük egy adott termékre, amíg el nem magyarázzuk azt nekik. Ezért legyünk közvetlenek és világosak értékajánlatunk kommunikálásakor.

Amikor tervezzük webáruházunkat ne úgy gondolkodjunk, mint egy üzlettulajdonos. Gondolkodjunk vásárlóként! Egy webáruháznak rengeteg eleme van, de mindegyiknek ugyanahhoz kell szólnia, a vásárlókhoz. Ha ez teljesül, akkor a világklasszis webáruház első feltétele is teljesül.

Tipp: ha van rá lehetőségünk, készítsünk termékvideókat. Az Invodo felmérése szerint a vásárlók 57 százaléka nagyobb magabiztossággal vásárol miután megnézett egy termékvideót. Az egyik leghíresebb példa a Zappos-é, akik miután videókat helyeztek el egyes termékoldalaiknál, ott 6 illetve 30 százalék közötti emelkedést tapasztaltak az adott termékek konverziójában. 

5. Minőség

Egy webáruháznak minőséget kell sugároznia, ezáltal sugallva a termékek/szolgáltatások magas színvonalát.

Ehhez sajnos nem elég csak egyszer létrehozni egy igényes weboldalt. Azt ajánlatos legalább kétévente megújítani, hogy megőrizze frissességét a felhasználók szemében. Ha a webáruházunk úgy nézne ki ma is, mint mikor indult, akkor a látogatók felismernék a régebbi grafikai megoldásokat, és azt gondolnák rólunk, hogy amatőrök vagyunk, akik nem haladnak a korral. Márpedig az emberek nem fognak olyantól vásárolni, aki nem tűnik profinak.

Armaniexchange webáruház

Armaniexchange.com

6. Illeszkedik a célcsoporthoz

Ha üzletünk egy jól beazonosítható célcsoportnak szól, akkor honlapunk megjelenését ahhoz igazítsuk. Például a nyugati kultúrában a férfiak a hidegebb színeket, a nők a melegebb színeket kedvelik. De a differenciálás nem csak nemek szerint lehetséges, történhet életkor, társadalmi osztály, kultúra vagy aktuális trendek alapján is.

Az Oakley egy időben megváltoztatta a színösszeállítását attól függően, hogy férfi vagy női szemüveget kerestünk rajta.

Oakley férfi és női szemüvegek

A tini lányokat kiszolgáló Promgirl rózsaszín színhasználata is egy tipikus példája ennek.

Promgirl színhasználat

7. Reszponzív vagy legalább mobilra optimalizált

A reszponzív webdesign azt fogja jelenteni, hogy weboldalunk dinamikusan alkalmazkodik az adott kijelző méretéhez, legyen az egy mobil, táblagép vagy egy tetszőleges felbontású monitor. A szimplán csak mobilra optimalizált oldal ennél jóval kevesebb, de legalább a minimális követelményeket teljesíti, hiszen a mobil kompatibilitás ma már szinte alapvető elvárás.

Az eNet 2014-es kutatása szerint minden tizedik vásárló már szokott mobiltelefonon is vásárolni, de információszerzésre még ennél is többen használják telefonjukat. Ez a szám a jövőben várhatóan tovább növekszik majd.

Ugyanakkor az ideális állapot az lenne, ha nem számítana, hogy oldalunkat éppen milyen eszközről nézik. Ma már hazánkban is minden ötödik internetező kezében ott a tablet, és majdnem minden második táblagép tulajdonos használ is valamilyen alkalmazást a vásárlás előtti és közbeni tájékozódásra. Emellett desktopon is széles skálán mozognak a kijelző méretek, így a reszponzív webdesign az, ami teljes körűen kielégítheti a fogyasztói igényeket. A reszponzív webdesignról bővebben itt olvashatunk. 

Ilyen szempontból érdemes meglátogatni a Bluenile webáruházat, amely a minőség és reszponzivitás feltételeit egyszerre teljesíti.

Desktop nézet:

Bluenile desktop nézet

Bluenile kisebb kijelző nézet:

Bluenile mobil nézet

8. Gyorsaság

Egy korábbi felmérés alapján a 2 másodperc feletti oldalbetöltődés már negatív hatással van a konverzióra. Emellett azt is tudjuk, hogy minden egyes másodperc késés az oldal betöltésénél hét százalékkal ronthatja a konverziót.

Ezeket az adatokat figyelembe véve optimalizáljuk az oldalunk betöltődési sebességét:

  • Használjunk kevesebb öncélú grafikai elemet!
  • Akkora méretben töltsük fel a képeket, amekkora méretben az feltétlenül szükséges.
  • Tömörítsük képeinket minőségromlás nélkül.
  • Találjuk meg a kép és szöveg megfelelő arányát.
  • Próbáljuk meg minimalizálni a felhasznált külső JavaScriptek mennyiségét.

Az optimalizációhoz segítséget nyújthat a Google PageSpeed

Zárszó

Lehet, hogy elsőre furán hangzik, de amikor a látogatók belépnek webáruházunkba, az majdnem olyan, mint egy első randi. Attól függően fognak bennünket és termékeinket megítélni, hogy hogyan néz ki oldalunk, és milyen gyorsan találják meg azt, amire szükségük van.

Szóval mutassuk a legjobb arcunkat és gondoljunk elsőként a vásárlókra, amikor a weboldalunkat tervezzük!

 

Nem tetszett a cikk? Esetleg kérdése vagy véleménye van? Kérjük ossza meg velünk!

 

#
Ádám
Jót szórakoztam a Lingcars főoldalán, köszi az élményt. :)
A reszponzivitás kérdése (fogalma) újra meg újra el van kenve az "alkalmazkodik a kijelző méretéhez" frázissal, pedig itt csak részben (kis részben) szól erről a történet. A desktop PC-k és a telefonok, tabletek ma már nem elsősorban felbontásban különböznek (1920x1200-as felbontást ad a telefonom és az asztali monitorjaim is - persze más méretű felületeken), hanem abban, hogy milyen módon használjuk őket. Nevezetesen: a desktopot egérrel (vagy valamilyen hasonló pozicionáló eszközzel), a telefont és tabletet pedig az ujjainkkal (sőt, tekintetünkkel) .

A fő kérdés az optimalizálásko r az, hogy a fejlesztő meg tudja-e oldani a kezelőfelület beállítását e két beviteli típusra. Ha betöltök egy weboldalt a telefonomon desktop nézetben, nem az zavar, hogy rossz az elrendezés és picik a betűk/képek (hiszen abba egy koppintással belenagyíthatok , scrollozhatok), hanem az, ha kicsik a gombok vagy például van mouseover funkciós elem, amit kurzor hiányában nem tudok igénybe venni.

Az összes keresőoptimaliz álási és egyéb technológiai szempontot mellőzve (mert ezek nem a felhasználóról, hanem a google-ról szólnak) azt kell mondjam, hogy egy sima mobil verzió sokszor sokkal jobban van kalibrálva a telefonomra, mintha egy teljes oldalt próbálnának meg "reszponzív konzervként" megetetni vele.

Ezen kívül - a magyar realitásokkal, a KKV-k lehetőségeivel számolva - sokszor sokkal reálisabb és anyagilag is elérhetőbb cél egy sima "m." mobiloldal készítése, mint egy teljesen reszponzív megjelenés (amit a legtöbb fejlesztő aranyárban mér).

A trendek persze lehetnek mások, senki sem lát a jövőbe és senki sem szeret kétfajta "useroldalt" fejleszteni (az "m." verzió mégiscsak dupla munka), így nem állítom, hogy ez a tartós megoldás.

A cikk egyébként szuper, jól szedi össze a szempontokat és azok fontosságát.

üdv, Krisztián
#
GamesBond
Saját tapasztalat, hogy 2 kategóriában lehet weblap/webshop szinten gondolkodni:
1. olcsó áron, de soha nem készül el..
2. arany áron, KKV-ként sok idő és megszorítás kisajtolni az árát...

3 éve a kettő között hagytam magam őrölni... most jutottam el oda, hogy rövid úton meg akarom oldani a dolgokat
Webáruház bérlésre gondoltál már?

Ha nem, ezt ajánlom: www.shoprenter.hu/
#
GamesBond
Természetesen így jutottam el ide.
Egyelőre a sok variáció közül keresem azt amelyik a legjobban illik az elképzeléseimhe z.
Megjelenés, lehetőségek és persze ár.
Értem.

Sok sikert a kereséshez!

Remélem minket választasz.
Szia Bond!

Mire akarnád használni? Nekem pár fajta bolt volt már a kezem alatt, ha megírod, elmondom én is a tapasztalataima t.
Sziasztok!

Remek cikk, köszi szépen.
Az utolsó pont, a sebességgel kapcsolatban szomorú eredményt látok a Google Analyticsben: az átlagos oldalbetöltési idő: 5,33 sec.
Vannak olyan napok, amikor 30, 40 sőt 80 (!) sec.
A címlap átlagos betöltési ideje pedig majdnem 10 sec. Ez szerintem nagyon rossz eredmény.
Lehetne ezen javítani?

Üdv
Kiss Richard
online marketing vezető
Yamuna Kft
www.yamuna.hu
Szia,

Ha lefuttatsz itt egy elemzést, akkor kapsz pár javaslatot a javításra:

developers.google.com/.../...
Köszi szépen ezt a cikket. Én sajnos pont abban a cipőben járok, hogy a nagyon szépen megcsinált, mindenfélére képes webáruházam tulajdonképpen 0%-os konverzióra képes, és most azon agyalok, hogy mit kezdjek vele. Ezért pont kapóra jött a cikked, máris van kiindulópontom.
Melinda
Kérjük írja be a képen látható kódot
Biztonsági kód Új kódot kérek
Szeretnék e-mail értesítést kapni az új hozzászólásokról!
Ha szeretne további webáruházas tippeket, iratkozzon fel heti értesítőnkre!
Van már webáruháza?