2014. november. 24. |
Kuponok, árkedvezmények és különféle akciók stb. Nemcsak számos módja, de
számos kifejezés is van azokra a kedvező ajánlatokra, amikkel a
hozzánk betérő látogatókat vásárlásra szeretnénk bírni, vagy szebben fogalmazva ösztönözni.
A legtöbb webáruháznak előbb vagy utóbb szembe kell néznie azzal a döntéssel, hogy nyújtson-e kedvezményeket. Ha igen mikor nyújtsa azokat, és mennyit érdemes kínálnia, ami még kifizetődő számára?
Tény, hogy az árkedvezmény egy erős fegyvere a webáruházak konverziós fegyvertárának, ugyanakkor azt sokszor rendszertelenül használják, emellett akár jelentős károkat okozhat a márkának, vagy ami még ennél is rosszabb, veszteséget termel a cég számára.
Cikkünkben először átveszünk néhány érvet az akciók mellett és ellene, majd megnézzük azokat a legnépszerűbb módszereket, amiket alkalmazhatunk, hogy ösztönözzük a vásárlásokat. Emellett foglalkozunk azzal is, hogyan használhatjuk leghatékonyabban a különféle kedvezményeket.
(Megjegyzés: az egyszerűség kedvéért a következőkben az „promóció” kifejezés alatt kuponokra, árkedvezményekre és minden egyéb akcióra gondolunk, ami a vásárlónak valami pluszt nyújt.) Pro és kontra
Mielőtt belevetnénk magunkat a különböző promóciós módszerekbe, amiket hatékonyan alkalmazhatunk, hogy segítsenek növelni vásárlóink számát és hűséget, először nézzünk meg néhány érvet és ellenérvet azok használatával kapcsolatban.
Pro
Kontra
A promóciók bevezetésnek mérlegelése
Mint előzőleg már említettük, a különféle ajánlatok hatékony eszközök lehetnek nem csak a vevőszerzésben, de a vásárlói hűség növelésében is. Ugyanakkor mielőtt bevezetnénk az árkedvezményeket, fontos átgondolni a teljes márkastratégiánkat.
Ha úgy szeretnénk pozícionálni magunkat, mint egy felsőkategóriás márka, vagy ha csak kicsi árréssel dolgozunk, akkor lehet, kétszer is meggondoljuk, mielőtt árkedvezményekkel élünk, és ragaszkodni fogunk a vásárlói hűségprogram típusú ajánlatokhoz. Másrészt, ha van egy egészséges árrés termékeinken, úgy már lehet, hogy a napi/heti akciók is jobban fognak működni.
Mindig érdemes jól átgondolni, hogy az éppen futó promóciók a megfelelő stratégiát jelentik-e márkánknak/webáruházunknak.
Általánosságban azt mondhatjuk, hogy válasszunk minden kampányunknak és ajánlatunknak egy könnyen megfogalmazható és mérhető célt, kezdjük kicsiben, és mérjük az eredményeket, majd finomítsuk amit kell. (Megjegyzés: ha többet szeretne kihozni promócióiból, töltse le ingyenes tanulmányunkat!) Promóciók típusai
Számos ajánlattípus áll rendelkezésünkre, vegyük először szemügyre a leggyakoribbakat:
Kettőt fizet, hármat kap.
Egyet fizet, a másodikat megkapja 10 dollárért.
Másik megközelítés: 2 db 20 dollárért.
Ingyenes ajándék 175 dollár feletti vásárlás esetén.
Ingyenes ajándék bizonyos termékek vásárlása esetén.
Ingyenes ajándék a pénztárban. Az Ulta oldalán termékmintákat kérhetünk rendelésünk mellé.
Példák különféle promóciókra:
Számos módja van annak, ahogyan ösztönözhetjük a vásárlást és növelhetjük vásárlóink hűségét. Nézzük most meg a legnépszerűbb megoldásokat.
1. A nap vagy a hét ajánlata
Minden nap, vagy minden héten van egy vagy több, kiemelten akciós termék, amit általában már a főoldalon feltüntethetünk és/vagy esetenként egy külön menüpontot szentelhetünk neki. Ezért az ajánlatért sokszor minden nap vagy héten érdemes lesz oldalunkat meglátogatni. Vagy ha a látogató ezt nem akarja, úgy megkaphatja ezeket e-mailekben is, ha feliratkozik hírlevelünkre. A Bestbuy ezt hirdeti is. Ezen kívül elhelyezett egy számlálót, hogy növelje a sürgősség érzetet.
A napi ajánlatok kapcsán érdemes hosszú távra tervezni, ugyanis rövid távon (amíg a folyamatunk be nem áll teljesen) nagyon időigényes lehet a menedzselése.
A hét ajánlata általában már több terméket szokott tartalmazni, mint például a Beautyencounter webáruházban.
2. Heti/havi ajánlatok
Ezeket a klasszikus akciókat sokszor a hónap vagy a negyedév végén vetik be a webáruházak, hogy növeljék a bevételeket, eleget téve az előzetes céloknak és előrejelzéseknek. A Memebox áruháznak minden hónapban vannak promóciós kódjai, amiket a pénztárnál válthatunk be.
3. Bevezetés előtti ajánlatok
Ha webáruházunk még nem indult el, vagy esetleg egy új terméket akarunk bevezetni, akkor használhatunk indítás előtti ajánlatokat, hogy segítsük növelni a forgalmat és megemeljük az érdeklődést az adott termék iránt.
Ha a termék várhatóan nagy népszerűségnek örvend majd, úgy küldhetünk egy értesítést az előrendelési lehetőségről. A Bestbuy kiemeli, hogy milyen előnyökkel jár az előrendelt verzió megvásárlása. 4. „Happy Hour” akció
A nap egy előre megadott időszakában a termékeket olcsóbban vehetjük meg.
5. Nyereményjátékok
Nyereményjátékok és versenyek megrendezésével egyrészt hírlevél feliratkozókat gyűjthetünk, másrészt növelhetjük weboldalunk forgalmát is. Itt viszont először járjunk utána a jogszabályi feltételeknek.
6. Ünnepi ajánlatok
A legtöbb webáruháznál a karácsony nyilván mindent visz, ám egész évben találhattunk olyan eseményeket, amik remek alkalmak bevételeink növelésére. A Target például az apák napjára kínál 40 százalékos kedvezményt. Vagy ugyanitt megemlíthetjük az éppen a napokban aktuális "Black Friday" akciókat is.
7. Kosárelhagyási értesítők
A kosárelhagyás problematikájával már korábban foglalkoztunk. A kosárelhagyási értesítő egy sikeres eszköz ahhoz, hogy látogatóinkat visszahozzuk oldalunkra, ezzel megmentve a már-már elúszott vásárlások egy részét. Bár a lenti példában a Dyson ezt nem teszi, de érdemes egy ajánlatot is elhelyezni az üzenetben arra az esetre, ha a látogató visszatér és befejezi a vásárlást.
8. Hírlevél feliratkozás kapcsolódó ajánlat
Amint azt már valószínűleg minden e-kereskedő tudja, az ügyfél adatbázis építése különösen fontos egy webáruház esetében. Ha a látogató e-mail címéért cserébe adunk valamit, akkor nemcsak a listánk bővül, de az ajánlat révén megnő a vásárlás esélye is.
9. Közösségi aktivitás ösztönzése
Egy új webáruház felfuttatásának egyik legnehezebb része, hogy a márkát bevezessük a köztudatba. Ebben sokat segíthetnek a közösségi oldalalak.
Adjunk valamilyen ösztönzőt arra, hogy látogatóink és vásárlóink megosszák webáruházunkat ismerőseik körében. A Bombayhair felugró ablakában 5 százalék kedvezményt ajánl, ha lájkoljuk Facebookon, vagy követjük Twitteren, Instagramon. 10. Barát meghívása
Az ismerős általi ajánlás a mai napig az egyik legjobb bizalomnövelő eszköz. Sokkal valószínűbb, hogy valaki vásárol tőlünk, ha egy barát vagy egy családtag ajánlott bennünket. Használjuk ezt ki, és bátorítsuk az ajánlást.
Választhatunk, hogy csak a meghívónak, csak a meghívottnak, vagy akár mindkettőjüknek adunk kedvezményt. A Petflow ez utóbbit választotta annak érdekében, hogy a meghívott is ösztönözve legyen a vásárlásra. 11. Első vásárlás után járó kedvezmény
Egy új látogató esetén megadhatjuk vele a kezdőlökést, hogy az illető visszatérő vásárlóvá váljon. A Coastal ingyenes szállítást és 10 százalék kedvezményt kínál első vásárlóinak.
12. Mennyiségi / Kosárméreten alapuló ajánlatokA kosár teljes értékén alapuló promóció egy hatékony upselling technika. Ezzel bátorítjuk a vásárlókat, hogy többet költsenek, így megnövelve az átlagos tranzakciós értéket. Egy jó módszer lehet a kedvezmény eléréséhez szükséges értékhatár meghatározására, ha kiszámoljuk az előző hónap átlagos rendelési értékét, és az árkedvezményt (vagy ingyenes szállítást) 10-20 százalékkal efölött határozzuk meg. A Discountofficegear 49 dollár vagy nagyobb értékű rendelés esetén ingyenes házhozszállítást vállal.
A Diapers még azt is megmutatja, mennyire vagyunk attól, hogy megkapjuk a kedvezményt.
A Buildasign oldalán pedig minél többet rendelünk, annál olcsóbb lesz egységáron a termék.
„Vedd együtt és olcsóbb” típusú csomagajánlat az Alevalegs-nél.
13. Exkluzív közösségi ajánlatok
Közösségi oldalaink követőinek is kínálhatunk ajánlatokat. Ez egyrészt egy nagyszerű lehetőség arra, hogy egy erős kapcsolatot építsünk velük. Másrészt egy remek ok arra, hogy új emberek kövessenek és iratkozzanak fel közösségi csatornáinkra. A Sephora Facebook oldalán köszönetet mondva a 6 millió követőért egy ajándék rúzst ad azoknak, akik a kuponkódot beírva 25 dollár felett vásárolnak.
14. Hűségpont rendszerek
Van egy statisztika, amit nem győzünk elégszer ismételni a webáruház tulajdonosoknak:
Egy új vásárló megszerzése mindig drágább, mint a meglévő vásárlókat újbóli vásárlásra ösztönözni. A legsikeresebb webáruházakban a forgalom 60-70%-át a visszatérő vásárlók generálják. Éppen ezért nem mindegy, hogy mit teszünk annak érdekében, hogy egy vásárló később ismét nálunk vásároljon.
Erre nagyon jó megoldást nyújt például egy hűségpont rendszer bevezetése. Ennek egy alap változata, ha árkedvezményt biztosítunk azoknak, akik nálunk költötték el pénzüket. Küldhetünk legjobb vásárlóinknak egy személyes üzenetet egy árkedvezmény vagy fix összegű engedmény kíséretében. Ehhez használhatunk olyan automatizált hírlevél küldő programokat, ami kiküldi az ajánlatokat, mikor valaki egy bizonyos számú vásárlást végrehajtott webáruházunkban, vagy egy adott összeg felett vásárolt nálunk.
Másik megoldásként létrehozhatunk egy hűségprogramot, mint ahogy a Pureformulas tette. Itt nemcsak a vásárlásért kapunk jutalompontokat, de a csatlakozásért, a barátmeghívásért és a termékértékelésekért is.
15. Kilépési szándékra felugró ajánlatokEbből a 98%-ból még jó pár vásárlót szerezhetünk azáltal, ha egy utolsó ajánlatot teszünk nekik, mielőtt távoznának az oldalunkról. Mindezt úgy, hogy a kilépési szándékra egy felugró ablak jelenik meg, amint a látogató elhagyja a böngészősávot a kurzorral. Az itt megjelenő ajánlat sokféle lehet. Megkérhetjük a vásárlás befejezésére egy fix összegű vagy százalékos kedvezményt felajánlva, vagy megpróbálhatjuk megszerezni az e-mail címét is, hogy később aktívan hírlevelezhessünk neki. A Vágyaim.hu webáruház az OptiMonk rendszerét használva egy 1000 forintos kupont ad nekünk, mikor el akarjuk hagyni az oldalt. 16. Remarketing ajánlatok
A felsorolásunkban mindenképpen meg kell említenünk a remarketinget is (vagy más néven retargeting), ami az utóbbi idők legnagyobb marketingfogása, legfőképpen a hatékonysága miatt. Ezek az ajánlatok elsősorban azoknak az embereknek jelennek meg, akik korábban már jártak az oldalunkon.
A remarketing hirdetések egyfajta emlékeztetőül szolgálnak a felhasználóknak, hogy térjenek vissza webáruházunkba. Az ilyen hirdetésekkel ösztönözhetjük például az elhagyott kosarak tulajdonosait, hogy fejezzék be a vásárlást, vagy ösztönözhetjük korábbi vásárlóinkat az újbóli vásárlásra. A remarketingben óriási potenciál van egy webáruház esetében, így aki még nem ismeri, annak mindenképpen azt javasoljuk, hogy járjon utána a témának. 17. Befolyásos/véleményformáló emberek ajánlataiAzaz együttműködés olyan emberekkel (bloggerekkel, hírességekkel stb.), akiknek nagy hallgatósága van. Segítségükkel könnyen növelhetjük márkánk ismertségét. Emellett ha egy exkluzív ajánlatot nyújtunk a véleményformálók hálózatának, megnöveljük az esélyét annak, hogy az ő rajongóik vásárlóinkká váljanak. A Terrain például együttműködődött népszerű bloggerekkel, amikor új webáruházát indította. Hogy bátorítsa a bloggerek olvasóit a posztokból való átkattintásra, és növelje a konverziót, a Terrain egy egyedi kuponkódot nyújtott a bloggereknek, hogy osszák meg azt olvasóközönségükkel.
18. Ajánlatok közvetlenül a vásárlás utánÖsztönzik vásárlóink újbóli vásárlását, mikor a rendelést visszaigazoló oldalon, vagy a köszönő e-mail-ben kedvezményt nyújtunk a következő vásárláshoz. A GoDaddy 25 százalékos engedményt kínál a következő rendeléshez.
Mitől lesz egy promóció nagyszerű?
A következő egyszerű tippek segíthetnek olyan ajánlatokat készíteni, amik növelni fogják vevőink és a konverziók számát:
Az egyik leghatásosabb mód a sürgősség érzet növelésére, amikor egy számlálót helyezzünk el oldalainkon jelezve azt, hogy mennyi idő van még hátra az akcióból.
Összefoglalva a leírtakat azt mondhatjuk, hogy az itt felsorolt promóciók nem minden webáruháznak javasoltak. Mindazonáltal egy világos céllal a fejünkben, a márkánk határozott megértésével és némi kísérletezéssel, képesek leszünk a leghatékonyabban alkalmazni őket, hogy elérjük céljainkat.
(Megjegyzés: ha többet szeretne kihozni promócióiból, töltse le ingyenes tanulmányunkat!)
Végezetül pedig kérjük, mondja el egy rövid hozzászólás keretében, hogy Önnek mi működött leginkább, és mit talál a legjobb csatornának, hogy reklámozza ajánlatait.
|
Személy szerint én a köszönő emailben kiküldött, következő vásárlásra vonatkozó kedvezményben hiszek. Sajnos csak ritkán találkozok vele vásárlásaim során.