2010. június. 21. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
- Mitől lesz jó egy termékkép? Minden terméknek van egy története. Ez a történet az, amelyet a vevő valójában megvesz. Nem az ajándék fotónyomtatót, a 3G-t, vagy a beépített öt megapixeles kamerát, hanem azt, hogy bárhol könnyedén el tud készíteni egy fényképet, amelyet azonnal feltölthet az internetre, vagy otthon kinyomtathatja és megmutathatja a családjának. A végső ok mindig a sztori. A sztorit pedig el kell mesélni, és egy kép többet mond ezer szónál. 1. Miért kellenek egyáltalán a termékfotók? Eisenberg fenti válasza tökéletesen összefoglalja a lényeget. Egy 2007-es kutatás szerint a vásárlók majd 70%-a szemében a termékkép minősége kiemelt fontossággal bír a vásárlói döntés meghozatalánál. Ez azt jelenti, hogy a megfelelő minőségű termékképek használatával igen nagy mértékben növelhetjük a vásárlói bizalmat a termék irányában. A termékképek alapvető funkciója természetesen az, hogy azonosíthatóvá tegyék a terméket. Ez evidensnek tűnik, de gyakran nem egyértelmű: képzeljük el azt az esetet, hogy egy céltudatos vásárló keres egy konkrét terméket, és keresőkben, árösszehasonlítókban tájékozódik a piaci viszonyokról. Tételezzük fel továbbá, hogy mi ezeken a helyeken meglehetősen jó pozícióban vagyunk, pl. Google-ben főoldal, Árukeresőben alacsony ár az adott keresőkifejezésre, vagy paraméterekre. Gondolhatnánk, hogy ez már elég, hisz a vásárló lusta, és a leggyakrabban árérzékeny, tehát jó eséllyel mindkét esetben el fog látogatni a webáruházunk megfelelő érkezőoldalára... ...ahol egy darab homályos, bevízjelezett termékfotót lát mindenféle nagyítási lehetőség nélkül, alapból pixelesen. És olykor ez a kép - akár a beszállító, akár az üzemeltető hanyagságának köszönhetően - nem azt a terméket ábrázolja, amit a vásárló a terméknév alapján elvár. Innentől kezdve a termék iránti bizalomnak lőttek, a vásárló nem tudja, hogy a képnek, vagy a szövegnek higgyen. Ha maga az áruház profi és változatos eszközökkel fel is tudná építeni a cég és a szolgáltatás iránti bizalmat, a vásárlóknak csak egy része fogja venni a fáradtságot, hogy a "félreértést" valamilyen kommunikációs csatornán tisztázza. A fenti kutatás alapján jó eséllyel inkább elmegy máshová. 2. A termékfotók további funkciói Az előző bekezdést ideális esetben meg sem kellett volna írjam, viszont - látva a Magyarországon sajnos igen gyakori rossz példákat – kikívánkozott. Fontos, hogy a termékképeink legalább az alapvető funkciójuknak megfeleljenek. Itt viszont nem szabad megállnunk, ugyanis az ideális termékképek a következő szerepeket is el kell lássák, és ezek mindegyikénél más-más szempontokat kell figyelembe venni:
Természetesen sok esetben nem mindegyik pont lényeges, ez termékkörtől is függ. Ilyen esetek azok, amikor például szakembereknek árulunk bizonyos termékeket, ahol inkább a termék paraméterei, tulajdonságai játszanak szerepet. A legtöbb esetben viszont oda kell figyelnünk a fentiekre, hisz egy szakboltnak is lehetnek konkurenciái... 3. Alapok Mint azt már láttuk, fontos, hogy a termékképeink azt a terméket ábrázolják, amelyet valóban árusítunk. Nem mindegy azonban, hogy ezt hogyan teszik. Fontos, hogy a termék ne legyen kis felbontású, pixeles, és hogy a termékképeinken minden fontos részlet kivehető legyen. Ez utóbbi akkor lehet problémás, ha sötétebb színű a termék, ekkor az alulexponáltság miatt sok fontos részlet elveszhet. A termékképeket alapvetően érdemes semleges háttér előtt fotózni, vagy körbevágni, mivel ekkor kisebb esély van rá, hogy a környező dolgok elvonják a figyelmet a termékről, és így a kategóriaoldal is jobban átlátható lesz. Külön kiemelendő a konzisztencia: nem helyes, ha a termékeink különféle módokon (más más szövegből, méretben, stb.) vannak fotózva, mert ekkor a kategóriaoldalon kevésbé hasonlíthatóak össze egymással. Ha egységesen (egy szögből, azonos háttérszínnel, stb) mutatjuk be legalább az egyazon kategóriákban lévő terméket, az javítja az átláthatóságot, az összehasonlíthatóságot, és megnöveli a felhasználói élményt is, amely nem csak a termékek, hanem az egész webáruház számára bizalomnövelő hatással bír. És végül: fontos, hogy a termékképek jó minőségűek legyenek. Ha a beszállító vagy gyártó nem tud megfelelő minőségű fotókat, képeket prezentálni, akkor mi magunknak kell előállítanunk őket. Fontos viszont, hogy ha van lehetőség rá, ne mi magunk végezzük a fotózást (már ha nem vagyunk profi termékfotósok)! A termékfotózás, és a képek utószerkesztése külön szakma, amelynek termékkörökre lebontott specialistái (pl. ételfotózás) is léteznek, és amelynek műhelytitkai túlmennek e cikk keretein. Az már más kérdés, hogy a mi vagy az alkalmazottunk ideje értékesebb lehet annál, hogy fotózásra fecséreljük, és egy fotográfus alkalmazása nem csak közép és hosszú, de rövidtávon is költségmegtakarítással jár...
4. A termékképek helyes mérete Nem lehet általánosan működő, „tökéletes” megoldást adni a termékképek méretének meghatározására. Függ a termékkörtől, a célcsoporttól, a webshop elrendezésétől, de még a platformtól is, amire a webáruházat felépítjük. A kategóriaoldalakon átlagosan 200 pixel átmérőjű képeket szoktak ajánlani, ebben a méretben már kivehetők a termékek azon jellegzetességei, amelyek a megfelelő termék kiválasztásához szükségesek. Extrém esetben, pl. ha a termékeink legfőbb jellegzetessége a látvány, és jelentős a webáruházban az impulzus vásárlás, ettől nagyobb méretű képeket is alkalmazhatunk, de figyeljünk arra, hogy ez nagy mértékben növeli a kategóriaoldalaink méretét azonos termékszám mellett!
A termékoldalon még ennyire sem lehet egy ideális képméretet megállapítani. Használjunk akkora képméretet, amelyet a webáruház felépítése még enged, és kellő mértékű betekintést nyújt a termékek részleteibe, valamint vegyük figyelembe a felhasználóink átlagos képernyőméreteit is. Ha ugyanis dizájnos, több száz pixel átmérőjű képet rakunk a termékoldalra, de a látogatóink legfeljebb 768 pixel függőleges felbontást alkalmaznak, akkor a termékképek alja ki fog lógni a képből...
A nagyítás utáni termékképre talán egyetlen általános szabályt lehetne megfogalmazni: ne legyen akkora, hogy a betöltődése hosszú másodpecekig tartson, mert az a látogató számára zavaró lehet. Ez az a kép (vagy képek) amely a látogató előtt az igazán apró részleteket is felfedi. Az átlagos méret ebben ez esetben – ha nem rendelkezünk egy kifinomult nagyító funkcióval, hanem felugró ablakban jelenítjük meg a nagy képet – kb 1024*768 pixel.
Szót kell ejteni azokról a képekről, amelyeket például a további termékképek megjelenítésénél, színváltoztatáskor, vagy a legutóbb nézett termékeknél használunk. Ezeknek a kis miniatűröknek csupán annyit kell tudniuk, hogy a funkció által támasztott követelményeknek megfelelő mértékben tegye lehetővé a termék, vagy annak fontos részleteinek azonosíthatóságát (pl. legutóbb nézett termékeknél: maga a termék, egy ruha színváltozatainak megjelenítésénél: a ruha színe, több termékkép esetén: milyen szögből fogja látni azt).
5. Egy kép többet mond ezer szónál. Ezt szorozd meg öttel... Ez az a pont, amellyel a fenti szempontrendszer legtöbb eleme teljesíthető. Ezzel a módszerrel tudjuk leginkább elérni, hogy a termékünkkel a vásárló legnagyobb mértékben azonosulhasson: több termékkép használatával. Viszont ez nem jelenti azt, hogy elég, ha egyszerűen több szögből is megmutatjuk azt. Más lehetőségeink is vannak. A több kép alkalmas lehet arra, hogy a termék előnyös tulajdonságainak, fontosabb részleteinek nagyobb figyelmet szenteljünk. Ez jelentheti akár egy laptop ízléses dizájnelemeinek, vagy funkcióinak közelebbi bemutatását, vagy akár azt, hogy egy ruhadarab érdekesebb részeire ráközelítünk.
Fontos, hogy a vásárlóink a termékoldalon az összes, a termékkel kapcsolatos kérdésükre választ kapjanak, azzal kapcsolatos össze kétségüket eloszlassuk. A termékképek ebben is rengeteget tudnak segíteni.
A fő termékképeket általában semleges, vagy közel semleges háttérrel érdemes fotózni. A további termékképek esetén viszont beindulhat a fantázia! Helyezzük termékeinket kontextusba, mutassuk be őket használat közben, mutassuk be, hogy teljesítenek a mindennapokban! Meséljük el képekben a termékünk történetét! A vásárlók imádni fogják.
6. Mesterszint Ha modellfotót használunk a termékképekben azzal vigyázni kell! Egy igéző női szempár ugyanis könnyedén megragadhatja a tekintetet, elvonva a figyelmet a termék általunk kommunikálni kívánt tulajdonságaitól. Ezt elkerülhetjük akár úgy, hogy a modellünknek egyszerűen nem látszik a feje, akár úgy, ha a képen szereplők valamilyen tevékenységet végeznek, és ezzel erősítik a termékünk fő üzenetét ahelyett, hogy elvonnák attól a figyelmet.
Olykor nem is csupán egy fotó a legjobb megoldás. Néha egy rajz, egy összehasonlító, vagy robbantott ábra kell, hogy a termékünk megfelelő tulajdonságait kommunikálhassuk. Különleges megoldásokat is alkalmazhatunk, hogy minél több kétséget eloszlassunk a vásárlóban.
A termékekhez kapcsolódó előnyöket, a „sztorit” még inkább erősíthetjük, ha magán a termékképen adunk rövid tájékoztatást ezekről – itt van arra a legnagyobb esély, hogy ezt a vevőink látni fogják. Kis címkék használatával erre is lehetőségünk nyílik.
...és ha a saját képeinkkel már minden lehetőséget kimerítettünk, akkor hívhatjuk segítségül a közösség erejét! Ki mesélhetne egy termékről többet, mint az, aki amúgy is használja?
7. További nézni-, és olvasnivalók angolul tudóknak A cikk elején lévő idézet egy videóból való, ahol Brian Eisenberg, a FutureNow optimalizációs tanácsadója mondja el véleményét a termékképek helyes használatáról: További cikkek a témában: GetElastic: https://www.getelastic.com/how-top-retailers-show-product-images/ https://www.getelastic.com/images-in-context/ https://www.getelastic.com/product-photography-how-to-achieve-the-ghost-mannequin-effect/ https://www.getelastic.com/reducing-size-and-color-uncertainty-in-product-photos/ https://www.getelastic.com/hover-effects/ https://www.getelastic.com/do-customer-submitted-photos-add-value/ PracticalEcommerce: https://www.practicalecommerce.com/articles/303-Product-Images-Matter https://www.practicalecommerce.com/articles/436-Quality-Images-Boost-Sales https://www.practicalecommerce.com/articles/112-Optimizing-Your-Product-Images https://www.practicalecommerce.com/articles/895-Web-Design-Tips-Add-An-Image-Flip-for-More-Sales Összefoglaló a termékképekről: https://completeusability.com/product-image-best-practices-part-1/ Tetszett?A kommentbox ajtaja – mint mindig – tárva nyitva áll az építő jellegű javaslatok előtt. Csak bátran! |
Olvassátok és alkalmazzátok,k iváló.Anyagi lehetőségeimhez igazítva én is megpróbálom.
csa-csa mindenkinek
Kategóriaoldalo n az egérkurzorral a termékképre navigálva egy másik nézete jelenik meg a terméknek:
bit.ly/aADXbv