Köszönjük feliratkozását!

Hamarosan megkapja heti webáruházas tippjeit.

Már az elején hangsúlyoznom kell, hogy egyértelmű recept nincs a kategóriaoldalak felépítésére. A felépítés módja és a funkciók használata minden esetben több dologtól is függ. Ami az egyik webshopban működik, az lehet, hogy egy másikban nem. Amit az egyik helyen jól esik látogatóként használni, azt lehet, hogy máshol már nem. A kategória oldalak összetettek és gyakran nagyobb fejtörést okoznak, mint egy főoldal. Az oldal funkciója is összetett, az alkalmazható elemek, technikák száma nagy, de alkalmazásuk megfelelő arányával és ésszerű használatukkal bármely webshopban létre hozható olyan kategória oldal, ami informatív, könnyen használható, átlátható és még szép is.

browsecikklogo.png

A cikkben kiemelek pár kategória oldali elemet, funkciót és megnézzük, hogy melyiket hogyan érdemes használni, beletervezni az oldalba. Nem térek ki a kategória-fa felépítésére és a szűrők alkalmazására. Ez a cikk inkább csak a terméklista-tuninghoz ad tanácsokat. Aprónak tűnő részleteket hozok, amiket ha jobban megvizsgálunk már nem is olyan apró tényezők a kategória oldalakon.

1. A kategória oldalakról általában

A kategória oldal olyan, mint a boltban az eladó. Lehet informatív, de félre is tájékoztathat. Lehet egyértelmű, de meg is zavarhat. Ideális esetben a segítségével a látogató eljut a termékhez. Ahhoz a termékhez, amit keres. Tehát kimondhatjuk, hogy a kategória oldalak elsődleges feladata a navigáció, esetleg a keresgélés megkönnyítése. Célja, hogy a látogatót elkalauzolja a hőn áhított termék oldalára. Pontosan ebben rejlik a fontossága. Nem szabad útvesztőt csinálni egy kategóriaoldalból.

A feladatát úgy kell ellátnia, hogy elegendő információval szolgáljon a termékekről. A lényeg, hogy el tudjam dönteni egy termékről, hogy azt keresem-e vagy sem. Gyakran találkozom olyan kategóriaoldallal, ami mutat nekem 10-20 terméket közel azonos képpel gyakorlatilag ugyanolyan megjelenéssel. Fontos, hogy egy kategóriaoldal a mutatott termékek különbségeiről szól. Itt a közel azonos termékek közötti különbségek a fontosak, hiszen ezek segítik a kiválasztást.

2. A termékek száma és megjelenése

A webshopok nagyon nagy része több száz terméket kínál. Nem ritka a több 1000 termékkel büszkélkedő online bolt. Persze nem az a kérdés, hogy jó-e 5-10.000 és még több terméket kínálni egyetlen felületen, szerencsés dolog-e több száz kategória közé bedobni a vásárlót. Tegyük fel, hogy egy kategória 20-50-100 terméket számlál.

Ha 30-40 terméknél több terméked van egy kategóriában, mindenképpen használj lapozót. Ennek segítségével feldarabolhatod a több méter hosszú terméklistát és elkerülheted a több percet igénylő oldalbetöltéseket. Hidd el, hogy senki nem fog egy százas listában keresgélni és nem is fog 10-20 másodpercet várni egyetlen oldal betöltésére. Ennek tükrében egy oldalra nem ajánlanék 15-20 terméknél többet.

A lapozó mellett megjelenhet az oldalon látható termékek számát beállító opció is, bár szerepét az előzőek miatt nem tartom feltétlenül szükséges elemnek. Szerintem nélküle is lehet jó a webshop.

Van egy opció, ami viszont tetszik, hasznos is lehet, de magyar webshopban ritka, mint a fehér holló: ez pedig egy nézetváltó lehetőség. Szerintem okos ötlet lehet, ha átadod a döntés lehetőségét a látogatónak. Döntse el ő, hogy a kategória oldalakat milyen formában szeretné látni. Van, aki inkább a kép után megy és így gyorsan áttekinthető oldalt szeretne több termékkel, és van, akit a mellék információk is érdekelnek a választás során. Ha azt szeretnéd, hogy mind a két fél elégedett használója legyen az oldalnak, add meg a lehetőséget.

ebay_views.png
Az ebay.com-on 3 nézet is rendelkezésre áll. Az első kettő megoldás használatát szinte bármely webshop esetén el tudnám képzelni.

3. A termékek sorrendje a könnyebb megtalálás érdekében

Sokan sokféle igény szerint kezdjük el kiválasztani a termékeket. Ezek kezelésére leginkább a szűrők valók, de most nem feltétlenül a megjelenített termékek számának szűkítésére gondolok. Gyakran olyan a keresés, vagy csak böngészés amikor az összes termékre kíváncsi a látogató, de a számára fontosak össze-vissza találhatók meg csak a listában.

A rendezésre gondolok. Nem feltétlenül az ABC-sorrend a nyerő minden esetben. Sokan egy kategória olcsóbb, vagy akár drágább termékeire kíváncsiak. Vannak, akiket a népszerűbb termékek érdekelnek, mert nincs kifejezett igényük a termékkel kapcsolatban. Nem szakértők, így kíváncsiak arra, hogy mely termékeket veszik a legtöbben. Hiszen az számukra is megfelelő lehet. Pontosan az ilyen esetek miatt fontos, hogy a webshop kategóriaoldalán a termékek sorrendje egyszerűen és minél több szempont szerint rendezhető legyen. A minél több eset alatt olyanokat is értek, amik mondjuk nem a megszokott Név-Ár-Népszerűség hármasból kerülnek ki.

Miért ne lehetne olyan rendezés ami a termékeket bevezetésük időpontja szerint teszi sorrendbe őket? Sok visszatérő látogatót lehet, hogy érdekelne, hogy melyek a mostanában felkerült termékek egy adott kategóriába. Mondjuk mik a “motoros fűnyírók” kategória újdonságai. Persze biztosan van “Újdonságok” menüpont az oldalon, de úgy gondolom, az a webshop teljes kínálatából gyűjti ki az újdonságokat. Nem beszélve a visszatérő látogatókról, aki sok esetben inkább csak az újabb dolgokra kíváncsiak. Vagy gondolhatnánk esetleg vásárlói értékelések alapján rendezett terméklistára is.

Kis apróság, hogy a rendezés fajtája mellett legyen a növekvő-csökkenő jellemzőjének kommunikációja is egyértelmű. Gyakran látok olyat, hogy egy lista ár szerint van rendezve és a sorrend pedig “lefelé nyíl”. Ez mit is jelent? Hogy lefelé növekvő? Vagy, hogy felül a nagy, alul a kicsi? (A nyíl látványából adódóan). Tehát ha a rendezést select-tel lehet változtatni, akkor abban gond nélkül elfér kétszer annyi opció. Mind a csökkenő, növekvő változat is kerüljön bele. A sorrendiség választására külön select alkalmazását azonban nem javaslom.

edigital_hauto_orderby.png
Számomra az első megodlás (edigital.hu ) a nyerő. Egyértelmű és előre lehet venni az újabb termékeket.

4. Gyorsinfó a termékről és a kosárba gomb

Előfordul, hogy nincs elegendő információ a termékről ahhoz, hogy több közül el tudjam dönteni, hogy melyiket keresem. Mi történik ilyenkor? Megnyitom a termékeket sorban, amíg rá nem akadok a keresett termékre. Ha a felhasználó gyakorlottabb, akkor ezeket külön fülre nyitja meg és van esély, hogy ráakad a termékre.

Viszont ha nincs olyan gyakorlott, hogy eszébe jusson külön füleken megnyitni a termékeket, akkor megnyit egy termékoldalt. Rájön, hogy rossz helyen jár, visszalép. Megnyit egy másik terméket, az sem az. Megint vissza... jobb esetben eléggé kitartó, de az már hiba, ha erre kell alapozni. Óriási hiba, bár inkább csak nagyon drága (gyakran nem php) rendszerekre jellemző, például a vodafone(!) régi felületére, hogy a linkek csak onclick javascript függvényhívások. Vagyis nem lehetett őket megnyitni külön fülön. Még egyszer leírom. Óriási hiba.

Na de a rész címe a gyorsinfó. Vagyis az az egyre inkább terjedő megoldás, ami már a kategóriaoldalon is több információt ad a termékről. Ez lehet csak pár kisebb kiegészítés, de lehet akár olyan terjedelmű, ami már egy mini termékoldalnak tűnik. Gyakori, hogy bizonyos információkhoz, piktogramokhoz megjegyzés, magyarázat, kiegészítés is tartozik. Azokat érdemes helyben, gyorsan tisztázni.

szerszam_szallitasinfo.png
A szerszámbirodalom oldalon a szükséges információk és a bővebben link csak akkor látható, ha kíváncsi a látogató. Helyet spórol, de mégis informatív a megoldás.

 

Ha viszont egy nagyobb gyorsinfó jelenik meg, csak abban az esetben működhet jól, ha tényleg segít dönteni. Gyakori eset, hogy a termék képének nagyobb méretű megjelenítése a cél, sokszor fontos információkat közöl. Egy ilyen eltűnő, aránylag nagyobb felületen már van hely nagyobb képnek, listaszerű jellemzőknek, rövidebb bemutató szövegnek.

Gyakran dilemma a kosárba gomb ide helyezése. Nem tartom rossz dolognak, hiszen könnyíti a termék kosárba rakását, rövidíti a kiválasztási utat. Azonban ha a kosárba gomb ide is kikerül, akkor nagy eséllyel sok látogató számára esik majd ki a termékoldal. Olyan funkciók maradnak majd ki, mint a megosztás, vélemények, hosszabb bemutató és több kép a termékről. Abban az esetben, ha a termékkör “egyszerűbb” termékekből áll és a termékoldal sem használ sok egyéb funkciót, akkor a kosárba gomb egyértelműen kikerülhet a gyorsinfóba. Sőt, a kategóriaoldalra a termékek felsorolásához is. Viszont ha méret, szín vagy egyéb paraméter választására van lehetőség a termék kosárba rakása előtt, akkor maradjon csak meg a termékoldal a kosrábarakási lehetőség oldalának.

5. A nem termékadatok kommunikációja

"Ebből sajnos csak ez az egy van. Ez viszont bemutató darab. Nem eladó". Biztos találkoztál már ezzel a mondattal. Megtaláltad, megörültél, eldöntötted, de mégsem. Valahogy így érezhet az a látogató, aki már csak a termék oldalon, esetleg a kosárba rakáskor szembesül azzal a ténnyel, hogy az általa megvásárolni kívánt és megtalált termék nincs raktáron. Ne akard, hogy csalódottságot érezzen! Már időben, a kategória oldalon kommunikáld, hogy a termék megrendelhető-e vagy sem. Ezzel foglalkoztam már régebben sokkal részletesebben a raktárkészlettel foglalkozó írásomban.

amazon_shownostock.png
Az amazon.com oldalon találkoztam először azzal, hogy a látogató választhat. A szűrőkkel kombinálva a látogató választhat, hogy szeretné-e látni a terméklistában az azonnal nem rendelhető termeket vagy sem.

 

Az amazon.com oldalon találkoztam először azzal, hogy a látogató választhat. A szűrőkkel kombinálva a látogató választhat, hogy szeretné-e látni a terméklistában az azonnal nem rendelhető termeket vagy sem.

Ez jó ötletnek tűnik, bár pontosan fordítva működik, mint ahogy én vélekedtem a nem rendelhető termékek megjelenítéséről. A lényeggel viszont egyet értek. A látogató eldönti, hogy szeretné-e látni a raktáron nem lévő termékeket. Nekem jobban tetszene egy “Nem rendelhető termékek rejtése” opció. Ne gondolja senki, hogy amit nem lát, az nincs is. De az előző cikkemben ezt hosszabban kifejtettem.

Persze most sem tudtam kitérni az összes felhasználható elemre és azok használatára. Te mit tartanál még fontosnak egy terméklista oldal kialakításakor?

Tényleg a legkényesebb elemek kerültek a postba, ezek közül a legnagyobb dilemmát a kosárba gomb a kategória oldalon okozza nekem. Ha van, kiesik a terméklap és az ott levő sok hasznos infó. Ha nincs, akkor telefonál a user, hogy kapható-e és hogyan tudja megrendelni. Az internethasznál athoz meg olvasás tudás nem kötelező, sajnos.
Igen, osztom a véleményed. Sajnos a haza internetezők egy jelentős része még nem szocializálódot t a webshopokra. Még ha ez hülyén is hangzik, de így van. A vevőköröm fele inkább telefonál annak ellenére, hogy mindent megtalálna, ha egy picit is körülnézne. Pl. minden termék belső megjelenítő lapján ki van írva a szállítás és a pontos érkezési nap is, ennek ellenére felhívnak és megkérdezik. Ezzel nem lehet mit tenni. Kell 1-2 generációváltás ehhez, hogy eljussunk a nyugat színvonaláig, ha egyáltalán el lehet oda jutni.
Kérjük írd be a képen látható kódot
Biztonsági kód Új kódot kérek
Szeretnék e-mail értesítést kapni az új hozzászólásokról!
Ha szeretnél további webáruházas tippeket, iratkozz fel heti értesítőnkre!
Van már webáruházad?