2020. december. 14. |
A témával foglalkozó frissített tartalmat ezen a linken éred el.
Webáruházat indítani ma már sokkal könnyebb, mint 10-20 évvel ezelőtt. Míg korábban csak egyedi fejlesztés alapján lehetett létrehozni egy webshopot, addig mára már számos megoldás elérhető a piacon, így mindenki megtalálja a számára legmegfelelőbb webshop motort.
De hogyan tudod kiválasztani az igényeidnek legmegfelelőbb webáruház rendszert? Ebben szeretnénk segíteni neked ezzel a cikkünkkel.
Bemutatjuk neked, hogy milyen lehetőségek közül válogathatsz, melyiknek milyen előnyei és hátrányai vannak, melyek a legnépszerűbb szolgáltatók és hogy milyen szempontokat kell figyelembe venni a mérlegelésnél.
Saját fejlesztésű webáruház
Korábban ez volt az egyetlen opció ha valaki webáruházat szeretett volna nyitni. KKV-k körében már nem igazán elterjedt ez a megoldás, legfeljebb nagyobb cégek tudják ezt megengedni magunknak.
Saját fejlesztésű webshopok általában egy külön szerveren, saját tárhelyen futnak és bármikor bele lehet nyúlni a kódba. Ennek köszönhetően az egyedi igények megvalósításának nem sok minden szab gátat, viszont pont ezért borsos árat kell fizetni.
Előnyök:
Hátrányok:
Hagyományos webáruház motorok
Hagyományos webáruház motoroknak nevezzük az olyan open-source (nyílt-forráskódú) szoftvereket, amelyek webáruház indításra és üzemeltetésre lettek létrehozva. Találunk köztük olyanokat, amelyekkel az indulás ingyenes, viszont fontos megjegyezni, hogy az extra bővítményekért és funkciókért külön-külön kell fizetni ebben az esetben is.
Majdnem annyira testreszabhatóak, mint az egyedi fejlesztésű webáruházak, viszont sokkal megfizethetőbbek. Széleskörű funkcionalitásának köszönhetően viszont fejlesztő segítségre lesz szükségünk a webáruház elkészítéséhez.
Előnyök:
Hátrányok:
Legnépszerűbb hagyományos webshop motorok
A WordPress a legelterjedtebb CMS (content management system) a világon, amelynek népszerűsége a könnyű kezelhetőségének köszönhető. A WooCommerce a WordPress “webshopja”. Néhány beállítás elvégzése után egy működő webáruházunk van pár perc alatt.
De ahogy a hagyományos webáruház motoroknál említettük, itt nagy jelentősége van technikai hozzáértésnek, hiszen egy helytelenül beállított WooCommerce webáruház nagyon könnyedén belassulhat, ha széles termékkínálattal rendelkezünk.
A piac legjobb keretrendszerével rendelkező hagyományos webáruház motorja. Erőssége leginkább a jól skálázhatóságában, személyreszabhatóságában és rendszerintegrációjában rejlik.
A magasszintű funkcionalitásából fakad, hogy igencsak bonyolult a kezelhetősége, így itt is fejlesztői segítségre lesz szükség a webáruház beüzemeléséhez és üzemeltetéséhez. Emiatt a Magento célközönsége nem a KKV, hanem a nagyvállalati szegmens.
Ha mi magunk nem rendelkezünk a szükséges technikai tudással, akkor a külső segítségért valószínűleg elég sokat kell majd fizetnünk.
Ha online üzletünk nagymértékű testreszabhatóságot és egyediséget igényel, akkor a nyílt forráskódú e-kereskedelmi platformok közül az OpenCart lehet a legjobb megoldás. Rengeteg szép sablonnal rendelkezik és könnyen használható a széleskörű pluginoknak köszönhetően.
Egyre elterjedtebb a magyar piacon is és igen aktív közösséggel rendelkezik. Funkcionalitását tekintve nagyon hasonlít a Magentohoz, ebből fakadóan ennek a kezelhetősége is bonyodalmas.
Bár a kiegészítők elég drágák hozzá, cserébe egy gyors és jó funkciókkal rendelkező motort fogunk kapni.
Bérelhető webáruház motorok
Manapság egyre nagyobb teret nyernek a bérelhető webáruház rendszerek, amelyeknek sikerét a könnyű kezelhetőségükben kell keresni. Igen kedvező árért egy kész webáruház rendszert kapunk, melynek segítségével pár kattintás alatt elindíthatjuk webshopunkat. Mivel az informatikai háttér el van rejtve, csak a végeredménnyel, a működő webáruházzal kell foglalkozni.
Ne gondoljuk azt, hogy egyszerűsége miatt csupán kezdő vállalkozók számára ideális megoldás a bérelt webáruház. Olyan nagy cégek, mint a Cafe Frei, a Xiaomi és a BioTech USA is bérelt webáruház rendszerrel üzemelteti webshopját.
Előnyök:
Hátrányok:
Legnépszerűbb bérelhető webáruház rendszerek
Nemzetközi szinten a legnépszerűbb bérelhető webáruház rendszer a Shopify. Hátránya, hogy a tranzakciók után 2-3%-os jutalékot von le, így egy többmillió forgalmú webshop számára már eléggé zsebbenyúlós megoldás.
A Shopify nem biztosít magyar nyelvű ügyféltámogatást sem, így ezt is célszerű figyelembe venni a webshop motor kiválasztása során. Továbbá a magyar e-kereskedők által használt szoftverek és szolgáltatások (például Okos Ügyvitel, Billingo, MPL, stb) közül nem mindegyikkel integrálható.
Magyarország piacvezető bérelhető webshop motorja, mely funkciókat tekintve szinte ugyanolyan erős, mint a Shopify, viszont sokkal pénztárcabarátabb. A magyar piacon használt e-kereskedelmi szoftverek közül szinte mindegyikkel könnyedén integrálható és sok rendkívül modern design téma közül választhatunk, de akár egyedi design igényével is fordulhatunk hozzájuk.
Hazai piacon a leghatékonyabb marketing funkciókkal ellátott webshop rendszer, így a vevőszerzés és a konverziónövelés gyerekjáték vele.
A csapat 2010-ben döntött úgy, hogy az egyedi webáruház fejlesztésekről áttér a bérelhető webáruház rendszerek fejlesztésére és azóta is ez a fő fókusz náluk.
Kiemelkedő színvonalú ügyfélkapcsolatuk hétvégén is elérhető, ami hazai viszonylatban nem szokványos.
14 napig minden funkciót ingyenesen letesztelhetsz próbaboltodban.
Az Unas a hazai piac másik népszerű bérelhető webshop motorja. Olcsóbb mint a Shoprenter, de funkcióit tekintve picit korlátozottabb.
Viszont itt is többféle előre elkészített sablon közül válogathatunk és kezelőfelülete is egyszerűen használható.
Webáruház megoldásaik mellett még domain regisztrációval és tárhely szolgáltatással is foglalkoznak.
Online piacterek
Online értékesíteni akár új, akár használt termékeket rendkívül egyszerűvé vált bárki számára. Köszönhetően az online piactereknek ma már webáruház sem szükséges ha el szeretnénk adni egy terméket.
Bár igencsak kedvező áron (vagy akár ingyen) értékesíthetőek így a termékek, viszont azok számára, akik hosszútávon profitálni akarnak az e-kereskedelemből, nem elegendő csupán az online piacterek használata! Ebben az esetben egy meglévő webáruház mellé természetesen újabb értékesítési csatornát jelenthetnek ezek a platformok.
Akik csak hobbiként foglalkoznak kereskedelemmel, azok számára viszont egy rendkívül alacsony belépési korlátot biztosítanak ezek a felületek.
Előnyök:
Hátrányok:
Legnépszerűbb piacterek
A magyar piacon az eMag Marketplace a legnagyobb online piactér, amelyen belül már több ezer magyar kereskedő értékesíti termékeit.
A Vatera 2000 óta működik azzal a céllal, hogy összekösse a vevőket és az eladókat egy új kereskedelmi platformon. Ma már közel 2,7 milliós felhasználói tábora van, és havonta körülbelül 350.000 termék talál gazdára a Vatera által.
A Meska a hazai kézműves-design termékek alkotóit szeretné összefogni. Már több mint 110.000 egyedi termék érhető el az oldalukon, amelyek között nemcsak késztermékeket, de alapanyagokat is találhatunk. Felhasználói száma már átlépte a 400.000-et és több mint 2 millió látogatója van évente ennek a piactérnek.
Az Etsy egy globális online piactér, ahol már nem csak a hazai piac vevőit érheted el. Működésében nagyon hasonló az előző piacterekhez, viszont itt már a termékfeltöltésért is elkérnek egy kisebb összeget (kb. 60 Ft) a jutalék mellett.
A Facebook több milliárd felhasználóval rendelkezik, így igencsak nagy potenciál van abban, hogy ezen a platformon próbáljunk meg értékesíteni. Viszont ne felejtsük el, hogy az ide feltöltött termékek és adatok a Facebook kezében vannak és nincs ráhatásunk arra, hogy milyen módosításokat eszközölnek.
Több különbség is van a Facebook Marketplace és a Facebook Shops között, de a leglényegesebb, hogy csak a Facebook Shops által lehet közvetlenül megvásárolni a terméket. A Marketplace funkció inkább csak termékek kilistázására alkalmas, tranzakciót nem engedélyez.
Az Instagram egyre nagyobb elterjedésése miatt szinte magától értetődővé vált, hogy ezt a felületet is e-kereskedelmi célok felé is irányítsák. Az Instagram Shopping által könnyedén megjelölhetjük termékeinket egy képen és azonnal megvásárolható a platformról az adott termék.
Mérlegelési szempontok
Szerencsére ma már bőven akad lehetőségünk arra, hogy ha webáruház üzemeltetésbe szeretnénk belevágni. Sokféle megoldás elérhető, de pont ezért mindenki megtalálhatja közte azt, amelyik leginkább megfelel az elvárásainak és igényeinek.
Fentebb bemutattuk milyen opciók közül válogathatsz és hogy melyek a legnépszerűbb webshop motorok. Most nézzük meg, hogy milyen tényezőket célszerű átgondolnod, amikor webáruház indítás előtt állsz:
Költségek
Egyedi igények
Termékkínálat
Gyorsaság
Design
Fejlesztői tudás
Kezelhetőség
Marketingfunkciók
Technikai háttér
Célpiac
Brandépítés
Összefoglalás
Ha webáruház indítás előtt állsz, vagy úgy érzed, hogy jelenlegi webshopodat ideje egy új és jobb rendszerbe átültetni, akkor érdemes a fentebb említett szempontokat mind mérlegelned a választás előtt.
Bízunk benne, hogy cikkünk segítségével sikerül megtalálnod az igényeidnek legmegfelelőbb webshop motort. Útravalóként egy rendkívül zanzásított összefoglaló:
Ha sikerült meggyőznünk arról, hogy miért is olyan sikeresek és népszerűek a bérelhető webáruház rendszerek, akkor gyere és próbáld ki teljesen ingyen 14 napig, kockázat nélkül a Shoprentert, Magyarország vezető webáruház rendszerét!
|