Logisztika az e-kereskedelemben
A logisztika fontosságáról az elektronikus kereskedelemben. Az internetes bolt, nagyon leegyszerűsítve gyakorlatilag egy házhoz-szállító szolgálat. A logisztika igen nagy jelentőséggel bír az elektronikus kereskedelemben, és minden sikeres internetes boltra jellemző az igen kiforrott és hatékony logisztikai rendszer. A logisztika céljai között tartják számon a termelés, és az értékesítés támogatását, az értéknövelt szolgáltatások biztosítását, ill. a vevőkiszolgálás színvonalának folyamatos javítását. A 9M-elv Ez az elv a logisztika feladatát, küldetését határozza meg. A felsorolt tényezők egyforma súllyal esnek latba, amikor a 9M-elv a logisztika feladataként azt határozza meg, hogy:
A logisztika az ellátási lánc teljes hosszában biztosítja az optimális árutovábbítást, az áruk fizikai mozgatását és az ezzel összefüggő információáramlás összekapcsolását, a raktárkészlet hatékonyabb kezelését. A logisztika jelen van a termék teljes életciklusa során: a termék megtervezésétől, a szükséges alapanyagok beszerzésén, a gyártáson át, egészen a termék leszállításáig. A logisztika a termék fizikai mozgatásához kapcsolódó tevékenységeket, illetve azok összehangolását jelenti. Idetartozik a csomagolás, raktározás, készletgazdálkodás, a választék kialakítása és a szállítás. A választék kialakítása A fogyasztók a termékek minél nagyobb választékát részesítik előnyben. A gyártók viszont csak akkor képesek hatékonyan működni, ha a termékek szűk körét nagy mennyiségben állítják elő. Az elektronikus kereskedelemben is megjelenik a különböző gyártók termékeinek aggregálása a minél nagyobb választék kialakítása érdekében. A választék kialakításának tradicionális módja a Neten, amikor az értékesítési rendszerben közreműködő közvetítő egyetlen Web-oldalon, az egy termékkategóriába tartozó termékek rendkívül széles körét kínálja különböző gyártóktól. Raktározás és készletgazdálkodás Az elektronikus kereskedelemben az egyik legjelentősebb logisztikai problémát a termék megfelelő időben történő leszállításához, illetőleg az alacsony készletekhez fűződő ellentétes érdekek összehangolása jelenti. Ezt a funkciót az elektronikus kereskedelemben a fizikai termékek körében rendszerint az értékesítési rendszerben közreműködő logisztikai cégek látják el, amelyek a raktározás és készletgazdálkodás mellett gyakran a termék csomagolására, adjusztálására, a rendelési folyamat lebonyolítására, a termék útjának nyomon követésére és a vásárlók tájékoztatására, vagyis az ügyfélkapcsolatok menedzselésére is vállalkoznak. |