Mennyi idő kell egy webáruház felfuttatásához?
A frissített tartalomért kattints ide.
Egy új webshop készítésekor vélhetően mindenki abban bízik, hogy az áruház "befut", és egy igazi "pénztermelő gépezet" lesz belőle - vagyis több pénzt fog hozni, mint amibe az üzemeltetése kerül. Viszont nagyon nem mindegy, hogy ez mennyi ideig tart - és tapasztalataink szerint sokan itt irreális elvárásokkal indulnak neki egy új webáruháznak. Cikkünkben azt próbáljuk tisztázni, hogy mi számít egy reális célkitűzésnek új webshopunk indításakor. 1. Hol van a nullszaldó, avagy a kiadási oldal Kezdjük először azzal, hogy mikortól mondhatjuk egyáltalán azt, hogy "nullszaldós" a webáruházunk - vagyis legalább a költségeket kitermeli. Mennyi bevétel kell ehhez - első lépésként ezt érdemes kiszámolnunk! Tegyük fel, hogy havi átlagosan 300.000 Ft-os kiadási szinttel számolunk, és a termékeinken átlagosan 30% árrés van - ebben az esetben 300.000 / 0,3 = 1.000.000 Ft-nyi bevétel kell átlagosan, havi szinten ahhoz, hogy a webáruházunk legalább veszteséget ne termeljen. A nullszaldóhoz szükséges bevétel tehát nagymértékben függ attól, hogy milyen költségstruktúrával működünk - lássunk erre pár példát:
Tekintve, hogy ebben az esetben a kiskereskedőnek minimális fix költsége van (általában havi 10-20 ezer forint körül megvan maga az áruház), ezért már aki havi párszázezer forintos bevétel szint mellett elérhető a nullszaldó. Ezért ez egy népszerű lehetőség azok körében, akik "óvatosan" próbálnak közelíteni az internetes kereskedelemhez (gyakran akár a meglévő munkájuk mellett). Hátránya viszont, hogy igen kevés nagykereskedő biztosít ilyen lehetőséget. Most, hogy tudjuk körülbelül mennyi bevétel kell a nullszaldóhoz, lássuk hogyan tudjuk azt elérni! 2. Mitől függ a bevételi oldal? A bevételi oldalt két tényező határozza meg: a havi rendelések száma, szorozva az átlagos tranzakciós értékkel. Ha a webáruházunkban átlagosan havi 100 (napi kb. 3) rendelés van, ahol átlagosan 10.000 Ft körüli értékben vásárolnak, akkor havi 1.000.000 Forintos bevételre számíthatunk. Az átlagos vásárlási (tranzakciós) érték nagymértékben függ a termékkörünktől - ha notebookokat árulunk akkor valószínüleg jóval magasabb lesz, mint ha mondjuk cipőket árulunk. Ugyanakkor a webáruházunk megfelelő kialakítása is sokat tehet a magasabb vásárlási értékért, és kiaknázhatja a különböző upsale módszerekben rejlő lehetőségeket. Viszont a legfontosabb tényező, hogy bizony megrendelésekre, vevőkre van szükségünk, amik akkor lesznek, ha látogatók is vannak az oldalunkon - látogatókat pedig marketinggel lehet szerezni. Rendkívül sok webáruház követi el azt a hibát, hogy csak "reménykedik" a bevételben, de igazából sem időt, sem pénzt, sem energiát nem áldoz a marketingre - és aztán csodálkozik, hogy nem jönnek az eredmények. Akármilyen marketing megoldást válasszunk is, az bizony pénzbe (Google Adwords, Facebook hirdetések, eDM kampány, stb.) vagy energiába kerül (keresőoptimalizáció, hírlevelek, blog indítása, Facebookon követőtábor építése, stb.). A legtöbben a keresőoptimalizáció mindenható erejében reménykednek, de nem számolnak azzal, hogy bizony az sincs ingyen (lásd következő részt). A marketingre inkább úgy érdemes tekinteni, mint befektetésre, és nem mint költségre - ha nem csináljuk, nem lesznek bevételek. Az pedig rendkívül jól mérhető, hogy egy adott marketing eszközre költött idő és pénz mennyire térül meg. Ha találtunk olyan marketing eszközöket, melyek pozitív megtérülésűek (értsd: több pénzt hoznak a konyhára, mint amibe kerülnek), akkor érdemes a rájuk való költést amennyire csak lehet maximalizálni, hiszen annál több nyereséget termelnek, és annál hamarabb éri el a webshopunk is a nyereségességet. 3. Mennyi idő alatt "érik be" a keresőoptimalizáció? Sajnos rendkívül sokan vannak a keresőoptimalizációban (SEO-ban), mint egyetlen használható marketing eszközben hívők. A SEO valóban egy hatékony eszköz tud lenni, ha:
Egy átlagos kulcsszóra 3-6 hónap is kellhet, hogy a top3-ba kerüljünk vele (ahol már érdemi látogató mennyiséget is hozhat), egy erősebb kulcsszóra pedig még ennél is jóval több idő kellhet. És ezen idő alatt bizony foglalkozni kell vele, linkeket kell folyamatosan építeni, nézni az eredményeket, és finomítani a beállításokon - ez pedig idő és pénz. Arról pedig még nem is beszéltünk, hogy egyszerre nem lehet túl sok (pl. több tucat) kulcsszóra optimalizálni az oldalt, hanem első körben ki kell választani azt a kis számú (mindenképpen 10 alatti) kulcsszót, amire első körben optimalizálunk, és ha ezekre már jó helyen vagyunk (pl. egy fél év múlva), akkor lehet újabb szavakkal bővíteni a kulcsszavak listáját. Látjuk tehát, hogy a keresőoptimalizálás egy hosszú és összetett folyamat, amit ha kellő hozzáértéssel használunk, akkor biztosan kifizetődő lesz webáruházunk számára. Ingyenes, SEO tanfolyamunkon az ehhez szükséges tudás alapjait adjuk át, szakértői segítséggel. 4. A visszatérő vevők ereje Nem beszélünk még a visszatérő vevőkről: általános marketinges közhely, hogy sokkal egyszerűbb és olcsóbb egy meglévő vevőt újbóli vásárlásra bírni, mint egy új vevőt megszerezni. A nagy, befutott webáruházak vevőinek már legalább 3/4 része visszatérő vásárló - akiknek az újbóli vásárlásra bírása minimális (vagy akár nulla) költséggel jár az adott webshopnak - és ez jelenti az igazi profitot. Ezt viszont el kell érni, következetes és kitartó munkával - a vevői bázis építése évek kitartó és következetes munkája. Bátran mondhatjuk, hogy a "komoly pénzekre" nem számíthatunk a kezdeti időszakban (kb. az első 1-2 évben) - az internetes kereskedelem sem a gyorsan jött, könnyű pénz megszerzésének a terepe. 5. Folyamatos optimalizáció Kevés dolog működik elsőre, így a marketingünk sem valószínű, hogy elsőre hibátlan lesz. Kipróbálhatunk minden marketnig eszközt, megállapíthatjuk, hogy egyik sem működik, aztán sutba dobhatjuk az egészet. Vagy lehetünk reálisak, tisztában lehetünk azzal, hogy "jó munkához idő kell", és elkezdhetjük apránként felépíteni az értékesítésünket. Mind a marketing eszközeink, mind a webáruházunk hatékonyságán lehet csiszolni. Mérnünk kell az eredményeket, és folyamatosan törekednünk kell azok eredményének a javítására. Ezek ritkán okoznak nagy, látványos eredményeket, de összességében ezek jelenthetik a különbséget a nyereséges és veszteséges működés között! 6. Konklúzió A fentiek alapján szerintünk bátran kimondhatjuk: egy webshop felfuttatása bizony nem egy gyors dolog, és nem megy egyik napról a másikra. Kell hozzá egy nagy adag kitartás és következetesség, és bizony időt és pénzt is bele kell tenni, magától nem megy - viszont úgy gondoljuk, hogy mindezt megéri megtenni! Reméljük tetszett a cikkünk! Amennyiben kérdése, észrevétele van, bátran írja meg nekünk! |