Mit tanulhat egy webáruház a teleshoptól?
Ha webáruházunk van, akkor hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy csak az online marketing trükkjeit lehet és kell használnunk. A valóság azonban épp az ellenkezője. Már az online világ népszerűsége előtt is létezett számtalan módszer arra, hogy a termékeinket megismertessük a reménybeli vásárlóinkkal. Ebben a cikkben az egyik legkülönlegesebb ilyen termék megismertetési módot, a teleshopos termékajánlást fogjuk körüljárni, és megmutatni olyan lehetőségeket, amelyeket az áruházunkban is felhasználhatunk. Noha maga a teleshopos marketing általában nem örvend túl nagy népszerűségnek, mégis működik. Milyen trükköket leshetünk el tőlük? 1. Nem csak a termék, hanem a felhasználás is fontos. A legtöbb webáruházban a termékeken van a hangsúly, hiszen az egész bolt azért van, hogy ezeket a látogatók megvegyék. Ez azonban csak egy okozat, ugyanis még fontosabb kérdés, hogy miért veszi meg a vásárló a terméket! A rövid válasz csak annyi, hogy azért, mert úgy érzi, szüksége van rá, kell neki. Ám ha a dolgok mögé tekintünk, akkor alapvetően azért, mert könnyebbé teszi az életét, vagy egyes esetekben azért, mert szimplán csak birtokolni akarja. Az előbbiek esetében mindenképpen előttünk kell, hogy lebegjen az a szemlélet, hogy a terméket a vásárló használni is fogja valamire. A Teleshop reklámok egyik alapköve, hogy nem csak a terméket reklámozzák, de sokkal inkább azon van a hangsúly, hogy mire használható az adott termék – hogy a terméknek milyen előnyei vannak a vevő számára! Az ilyen szemléletnek is több előnye van. A legfontosabb mégis az, hogy megismerteti a termék célját azokkal a fogyasztókkal, akik nem tudnak semmit a termékről. Így nemcsak azt tudják meg, hogy milyen a termék, hanem hogy mire is szolgál. Sokszor egyértelműnek gondoljuk azt, hogy a termékeinket mindenki ismeri és rendeltetésszerűen tudja használni, ám ez sajnos nem mindig van így. De nem csak azok számára lehet hasznos, akik egyáltalán nem ismerik az adott termékkört. Akik ismerik, gyorsan és egyszerűen kaphatnak képet a termék képességeiről az eddigiektől eltérő módon. 2. Példát mutatnak. A teleshopos reklámok másik fő jellemzője, hogy a gyakorlatban is bemutatják, a terméket használat közben. Ez elsőre elég meghökkentően hat, hiszen nem szoktunk hozzá, hogy a terméket működés közben látjuk, és való igaz, hogy nem minden termékkörnél van értelme, hiszen egy egyszerű szappant, vagy könyvet mindenki tudja, hogyan kell „kezelni”. A termékek nagy részénél azonban nagyon pozitív hatása lehet. Egyrészt nem mindenki tudja feltétlenül, hogy az adott termék hogyan működik, másrészt azok is, akik tudják, nem biztosak benne, hogy ez a konkrét típus pontosan hogyan. A működés bemutatására a legjobb megoldás szintén a videó, de megvalósítható mind csak szövegesen vagy csak képek sorozataként is. A videó esetében egyszerű dolgunk van. Az adott terméket ténylegesen a működés közben kell bemutatnunk. Ilyenkor szánjunk időt arra, hogy az alapoktól mutassuk be, hogy pontosan, jól láthatóan mit csinálunk. Így kaphat a termék használatáról átfogó képet a reménybeli vásárló. Képek és szövegek esetén legyünk részletekbe menőek. Képeknél minden mozzanatról külön-külön kép készülhet, amelyet végül galériákba rendezhetünk. A szövegnél a pontokba szedett leírás a legegyszerűbb, és átláthatóbb; ilyenkor azonban ne használjunk burjánzó mondatokat. Lehet olvasmányos, de ne legyen hosszú. A vásárló szempontjából nagyban növeli a belénk vetett bizalmat akkor is, ha a videó esetleg nem győzi meg a termékről. Az a tény, hogy már megmutattuk működés közben jelzi, hogy ténylegesen ismerjük termékkörünket, nem pedig csak rájuk akarjuk sózni. 3. Megmutatják a változást. Az egyik leglátványosabb és szembetűnő elem, amivel minden teleshopos reklámban találkozunk, az nem más, mint a változás bemutatása. Persze ezek nagy része általában eléggé sarkított, de az alapelv nagyon jó. Ahogy korábban említettük, a vásárló a termékkel valamit szeretne kezdeni, így hatásos lehet megmutatni számára, hogy hogyan változik meg a termékkel az élete, vagy ha az nem is, a termékkel kapcsolatos munkája. Ezt nehéz egy webáruházban átadni, legegyszerűbben talán szintén egy videóval lehet, de érdemes képpel, és szöveggel is megpróbálni. Bármelyik megjelenést is választjuk, fontos, hogy érzékletesen írjuk le a termék megvásárlásával járó előnyöket. Ilyenkor egyszerre kell hatni az érzelmekre, és az értelemre, ami nem egyszerű, de ha sikerül, a hatás annál erősebb lesz. A szövegek ilyenkor lehetnek helyzetleírások, ahol a megfelelő szavakkal operálva árnyalhatjuk, hogy mi mindent változtatna meg a termék a tulajdonosa számára. A képeknél és a videóknál ezt a változást általában az előtte-utána állapotok ábrázolásával szokás elérni. Az „előtte” állapottal bánjunk óvatosan. Több problémát okozhat, mint hasznot, hiszen lehet, hogy a vásárlót megsértjük, vagy kényelmetlen helyzetbe hozzuk általa. Ugyanígy az „utána” állapotot se sziruposítsuk el túlságosan. Mindkét állapotot le lehet írni úgy, hogy a vásárló a helyükbe tudják képzelni magukat, ezáltal átérezhetik azt a változást, amit a termék megvásárlásával előidézhetnek. 4. Ismétlik önmagukat. A teleshopok állandó – és néha elég idegesítő – jellemvonása, hogy minden fontos információt többször is elismételnek. Ez a féle sulykolás eléggé hatékony minden idegesítő mivolta ellenére, hiszen így az emberek akarva-akaratlanul is emlékeikbe vésik őket. Ezt a trükköt mi is használhatjuk, az idegesítő vonás nélkül. Ehhez leginkább az kell, hogy ne mindent ismételjünk meg, hanem csak a legfontosabb kulcsszavakat. Egy áruházban amúgy sem kell sok magyarázó szöveg, de célszerű a legfontosabb kulcsszavaknak más köntöst adni, hogy ne legyen unalmas, és ne érezzék azt a vásárlók, hogy ugyanazt szajkózzuk, mert ez inkább ellenállást szül a részükről, mint sem vásárlási kedvet. Ugyanazt a szöveget akkor ismételhetjük meg többször is, ha a szöveg rövid, és mottószerű. Így az információkon kívül sok más felesleges információ nem lesz benne, de pont ettől előnyös. Mivel a vásárlók hozzászoktak, hogy a fontos információkat állandóan látják, ezért nem tartják idegesítőnek, ha rövid tömör leírást kapnak. Egy tartalmi elemen belül is ismételhetjük magunkat. Ez mind a termék- és kategóriaoldalakra, de akár a főoldalra is vonatkozik. Ha egy termék leírása kiváltképp hosszú, akkor a termék nevét, és a legfontosabb adatait folyamatosan újra és újra megjelenítjük, hogy a képernyőben mindig megjelenjen; így a vásárló tudni fogja, hogy éppen mit néz. Hasonlóan járhatunk el a terméklista esetében is, ha például egy akció keretében minden termék kártyájában szerepel az akció mértéke, vagy maga az akcióra való felhívás, pl. („Rendelje meg ezt a terméket a Húsvéti Akciónk keretén belül most 15%-al olcsóbban!”). Ha valamit ismétlünk, akkor azt sose tegyük sem mozgó, sem interaktivitást kívánó részekbe. Nincs idegesítőbb, mint ugyanazt a bannert, szöveget, vagy bármilyen figyelemfelkeltő elemet bezárni minden oldal megnyitásakor, mert az unos-untalan felugrik. Az ismétlendő elem helyet kaphat oldalt, vagy a fejlécben, így mindig látható lesz. 5. Az előnyöket hangsúlyozzák. Minden terméknek van valamilyen előnye, amelyet mindenképpen meg kell említenünk. Ha a termék nem prémium kategória, akkor is van valamilyen „erőssége”. Nincsenek kiemelkedő képességei? Akkor az ára alacsony. Átlagos a termék, de hosszabb a garanciája? A célunk, hogy minden egyes előnyt összegyűjtsünk a termékről, és ezt kommunikáljuk is. Ennek a leggyakoribb módja természetesen a termékoldalon való leírás, de tekinthetjük ezeket kiemelten fontos információknak. Ezáltal kerülhetnek kiemelt helyre, lehetőleg pontokba szedve. Ha az adott termék – de nyilván nem mindegyik – kiemelkedő előnnyel rendelkezik, akkor azt akár a kategória oldalon, vagy külön banneren is jelezhetjük. Ezzel erre a termékre kiemelten hívjuk fel a figyelmet. Ez a kiemelés aztán megjelenhet a fő- és a kategóriaoldalon, a termék leírásában, többszörösen is a szeme elé kerülve minden látogatónak. Egy termék előnyei azok, amelyek miatt a vásárló leginkább mellette dönt, így ezt a megoldást nagy hatásfokkal alkalmazhatjuk. Ezek azok a tulajdonságok, amelyeket egy bannerre is kitennénk. Ha az áruházunk rendszere, és időnk is engedi, készíthetünk akár ikonokat is, amelyek segítik az előnyök minél könnyebb felismerését. Ilyet sokszor láthatunk például konyhai eszközök esetében, jelölve, hogy mire is képes az adott termék. Ez még önmagában nem az előnyök hangsúlyozása, de már megadja az alapokat. 6. Használjunk videót! A teleshopok mindig is a tévét, mint médiumot használták arra, hogy termékeiket megismertessék a nézőkkel. Egy webáruház esetében ez arra sarkallhat minket, hogy videót készítsünk, ami nagyon jó ötlet. A tartalmát illetően sok választási lehetőségünk van. Ezerféle mód áll rendelkezésünkre, például készíthetünk termékbontó és kipróbáló videót. Vagy vállalkozhatunk arra, hogy mi magunk prezentáljuk mindazokat az ismereteket a termékkel kapcsolatban, amire már vagy mi, vagy a tőlünk vásárolók már rájöttek. Ezt a videót aztán akár a főoldalon, akár a termékoldalon, de egy akciós oldalon is elhelyezhetjük. Összefoglalás A teleshopok, mint a marketing egy igen aktív – és sokáig elég erőteljes – ága, igencsak sok tapasztalatot termelt ki magából az elmúlt évtizedekben. Mivel Magyarországon is régóta jelen van, ezért ha elkapunk egy-egy ilyen műsort a tévében, jusson eszünkbe, hogy abban már az elmúlt évek hazai tapasztalatai is benne rejlenek, így sok olyan apróságot elleshetünk belőlük, amely segítheti webáruházunkat. Plusz érdemes majd ezeket a reklámokat kicsit más szemmel is nézni. Figyeljük meg például a felépítésüket: a videó elején a problémát (az antihőst, fekete-fehér színekben), majd a hős feltűnését a termék bemutatását (amikor a videó színesbe vált), az előnyök felsorolását, majd végül az akciókat, amiből nem is egy lesz. Emellett még azt is javaslom megnézni, hogy mindez hogyan köszön vissza a webáruházakban: www.wsteleshop.hu vagy www.topshop.hu. |