Online Marketing Eszközök 5. rész: a Vírusmarketing
Terjedjen vírusként webáruházának a híre! A vírusmarketing sikerének titka: a vevők maguktól terjesztik, ingyenes és csak egy jó ötlet kell hozzá. A „vírusmarketing” kifejezést Steve Jurvetson alkotta meg 1997-ben, amelynek segítségével az Internet egyedi, egy termék vagy szolgáltatás iránti érdeklődés felkeltésének képességét igyekezett szemléltetni (Haig 2002). Ez talán az egyetlen olyan vírussal kapcsolatos kifejezés, amelynek nem negatív értelme van. A neve nagyon jól kifejezi azt, amit takar – a cégünk, termékünk hírét úgy terjeszteni, ahogy a vírus is terjed. Az influenzát könnyű továbbadni környezetünknek, amely továbbfertőzi a saját környezetét. Ha van közeg, amin keresztül terjedhet, akkor a vírus terjedését megállítani majdnem lehetetlen, sőt egyre gyorsabban, exponenciálisan növekszik. Ezen koncepciót a marketingre alkalmazva: vegyük rá a felhasználókat, hogy ők terjesszék a mi hírünket, hogy beszéljenek rólunk ismerőseiknek, hogy „fertőzzék” a hírünkkel a környezetüket. Hatalmas előnye, hogy óriási tömegeket lehet így elérni gyakorlatilag nulla vagy minimális költséggel. Hátránya, hogy szinte mindig kreativitást igényel részünkről, mindig valamilyen új, meglepő, akár provokatív ötleten kell alapulnia a vírusmarketing-kampányunknak, és inkább csak sablonok állnak rendelkezésünkre segítség képpen. A vírusmarketing története Hogyan szerezzünk 30 millió felhasználót 30 hónap alatt? Erre a kérdésre az ingyenes e-mail szolgáltatást kínáló Hotmail alapítói tudják legjobban a választ: 1996. július 4-ei elindítása után egy évvel már 10 millió, két és fél év múlva pedig több, mint 30 millió regisztrált felhasználóval rendelkezett. A fergeteges siker azon döntésnek köszönhető, melynek értelmében minden egyes Hotmail-felhasználó által küldött e-mailnek a következő üzenetet kell hordoznia: „Regisztrálj ingyenes, Internet alapú saját e-mail címet a Hotmailnél!”. Így minden egyes elküldött elektronikus levél egyben ajánlólevél is volt, amit az aktuális felhasználó a jövőbeli felhasználóknak puszta e-mail kommunikáció útján juttatott el, automatikusan. Aki a Hotmail üzenetet megkapta, nemcsak arról értesülhetett, hogy a szolgáltatás működik, hanem arról is, hogy ismerősük tagja a felhasználók táborának. A vírus marketing népszerűsége a Hotmail sikere óta egyre növekszik. Hatalmas multicégek (Puma, Ford, Renault) és kisebb vállalatok egyaránt sikeresen alkalmazták és valószínűleg alkalmazzák a jövőben is. Vannak, akik egyenesen az internetes marketing jövőjét látják a viral marketingben. Ez valószínűleg túlzás, de mindenesetre a kreatív reklámozás egyik legígéretesebb képviselőjét tisztelhetjük a viral marketingben. A vírus marketing jellemzői és alkalmazási lehetőségei Az egyik legalapvetőbb jellemzője minden vírus marketing kampánynak valamilyen ingyenes termék vagy információ jelenléte, mely ugyanakkor értékes a felhasználók számára, akik késztetést éreznek rá, hogy megosszák másokkal is. Továbbá szükséges, hogy a „vírusunk” könnyen tudjon fertőzni, biztosítani kell számára a könnyű terjedési közeget. Erre a célra az e-mail, a weblap, a fájlmegosztó programok a legalkalmasabbak. Így logikusan a fertőzés tárgya is csak olyasmi lehet, mely ezen gyors és ingyenes csatornákon keresztül továbbítható. És végül, de nem utolsó sorban, célszerű a vírusmarketing-kampányunkat az alapvető emberi érzelmekre és magatartásra építeni. Van néhány olyan érzelmi tényező, amely mágnesként vonzza az embereket, és amelyekre mindig lehet számítani, így a kíváncsiság, a szeretet, az utálat vagy a szolidaritás. A vírusmarketing megvalósításának a leggyakoribb fajtái: - „Küldd tovább ismerősödnek” linkek - E-képeslapok felajánlása - Online játékok, kvízek, versenyek - Videó klippek - Audió klippek - E-mailben való terjesztés elősegítése (pl. az Eurorest ingyenes utazás csekkek üzleti modellje – a regisztráció egyedüli feltétele az , hogy egy sablon e-mailjüket el kell küldeni 5 ismerősünknek) - Micrositeok (valamilyen direkt e célból létrehozott weboldal – pl. Blair Witch Project) |