Tavaly is szárnyalt a magyarországi e-kereskedelem
Ezzel a címmel tette közzé pár napja a GKIeNET piackutató cég az éves jelentését a hazai elektronikus kereskedelem alakulásáról. A címválasztás egyáltalán nem meglepő, hiszen az elmúlt években folyamatosan bővült az internetes kereskedelem, a kérdés inkább mindig csak az volt, hogy éppen mennyivel. Akik az e-kereskedelem világában mozognak már megszokhatták, hogy a piackutató cég minden évben közli a hazai forgalomra vonatkozó adatokat, illetve emellett a webáruház-tulajdonosok segítségével egy igen pontos becslést is ad a jövő évre vonatkozóan. S bár a tavalyi eredményeket már idén májusban közölték, hivatalosan azok még csak nemrégiben lettek közzé téve. Az eredmények a következők Idén közel 3000 online áruház került megkeresésre, s a válaszok alapján azt lehet megállapítani, hogy a hazai e-kereskedelem forgalma 2010-ben 133 milliárd forint volt, ami a teljes kiskereskedelmi forgalom 1,8%-át teszi ki. Az idei évre vonatkozó becslés alapján pedig a forgalom 155-160 milliárd forint környékén prognosztizálható. A felmérésből továbbá az is kiderült, hogy 2010-ben több mint 1,2 millióan vásároltak legalább egy alkalommal az interneten.
Forrás: GKIeNET Internetkutató és Tanácsadó Kft
Mint ahogyan azt már említettük a 133 milliárd forint igencsak közel van a 2009-es becsléshez, mely 135 milliárd forintot jósolt 2010-re. A jövő évi becslésből viszont az látszik, hogy a szereplők mondhatni pesszimistává váltak, hiszen a megszokott 50% fölötti növekedéshez képest most csak 20% körüli bővülést jósolnak. Ami pedig azt mutatja, hogy az e-kereskedelmi piac egyre inkább telítetté válik, s a jövőben nem várhatók olyan folyamatok, melyek egy nagyobb növekedést tennének lehetővé. Ezt látva a webáruházak tulajdonosai akár kezdhetnének aggódni, azonban megnyugtatásul közöljük, hogy az online kereskedelem az egyetlen olyan szegmense a hazai gazdaságnak, mely az utóbbi 10 évben folyamatos növekedést mutatott. Ráadásul ezen még a gazdasági válság sem változtatott. A legnagyobbak mindent visznek Az már a korábbi években is jól látszódott, hogy a teljes forgalom nagy része a webáruházak igen kis részének köszönhető. A számok nyelvén ez azt jelenti, hogy a forgalom 91%-át a hazai áruházak 3%-a generálja. Tehát közel 3000 webáruházból csupán 90-100 olyan webáruház van, melynek éves nettó árbevétele meghaladja a 100 millió forintot. Az áruházak 76%-ának pedig még az évi 5 milliót sem éri el.
Forrás: GKIeNET Internetkutató és Tanácsadó Kft
Top termékek és fizetési módok 2010-ben a legnépszerűbb termékkategóriák továbbra is a háztartási gépek, műszaki cikkek, számítástechnikai eszközök, ruházati termékek, könyvek és a készételek voltak. A fizetési módokat tekintve pedig azt lehet mondani, hogy a helyzet továbbra sem túl bíztató. Ugyanis a forgalom közel 95%-át készpénzben fizették ki, melybe ugye beletartozik a személyes átvétel a helyszínen, illetve a legnépszerűbb fizetési forma, az utánvét. A bankkártyás fizetések aránya tavaly 2,3 % volt, a banki előreutalás pedig 2,1%-ot tett ki. Ami talán jelenleg a legszomorúbb a fizetési lehetőségeket tekintve, hogy jelenleg az e-kereskedők mintegy harmadánál érhető el csupán a kártyás fizetés. Aminek tudatában már korántsem meglepőek az előbbi százalékok. Ott azonban, ahol a vásárlók használhatják bankkártyájukat, a fizetések 9-10%-a ezzel a módszerrel történik. Az új trendek hatásai 2010 végétől hazánkban elkezdett teret hódítani magának a bónuszos/kuponos vásárlás, azaz a közösségi vásárlás, mely jellemzően szépségápolással, szórakozással, gasztronómiával, utazással, sporttal és wellness szolgáltatásokkal kapcsolatos ajánlatokat kínál. Az ilyen szolgáltatások értékesítéséből származó forgalom az idei évben várhatóan meg fogja haladni a 2 milliárd forintot. Ez valószínűleg okozhat némi pozitív hatást a jövőre nézve, hiszen ezek az oldalak olyan embereket is vásárlásra csábíthatnak, akik korábban féltek az interneten vásárolni. Ön reálisnak tartja a felmérés eredményeit? Kérjük, ossza meg velünk véleményét! |