Szigorítja az EU az e-kereskedelem szabályait
Az elektronikus kereskedés majd minden aspektusát befolyásolja az új EU Fogyasztóvédelmi Direktíva, amelyet október 10-én fogadott el az Európai Unió Tanácsa. A direktíva számos ponton szigorítja az e-kereskedéssel kapcsolatos szabályozást, például kitolja az elállás határidejét 14 napra, tiltja az automatikusan bejelölt upsale checkboxokat, és kötelezi a kereskedőt a mindenkori teljes költség kiírására. A tagországoknak két évük van arra, hogy az új direktívát beemeljék a jogrendszerükbe, de a kereskedőknek érdemes már most felkészülni. Az Európai Unió honlapján lévő sajtóközlemény 10 pontban foglalja össze a változásokat. 1. Eltűnnek a "rejtett költségek" Ez az intézkedés a "rendes" e-kereskedőket nem különösebben érinti, inkább az internetes csalások kivédésére találták ki, amelyek során a vásárlót "ingyenes" szolgáltatások (pl. horoszkópok, csengőhangok) igénybevétele után kötelezik utólag fizetésre. Innentől csak a vásárló hozzájárulásával lehet pénzt kérni, a vásárlónak egyértelműen el kell fogadnia, hogy fizetnie kell a szolgáltatás igénybevételéért. 2. Áttekinthetőbb árképzésA vásárló számára meg kell jeleníteni az összes olyan szolgáltatás és termék teljes összegét, amely a vásárlás során felmerül. Ez azt is jelenti, hogy a vásárló nem köteles olyan tételt megfizetni a rendelés során, amely nem lett számára feltüntetve. 3. Alapállapotban bekapcsolt jelölők tiltása A vásárlás során felajánlott, plusz költséggel járó extra szolgáltatások, termékek jelölőboxai (legördülői, rádiógombjai, stb.) alapállapotban nem lehetnek olyan állásban, hogy a vásárlónak plusz interakció legyen szükséges a kikapcsolásukhoz. 4. 14 napos elállás Ahogyan arról már korábban is beszámoltunk a vásárlók elállási joga alapesetben a termék átvételétől kezdődő 14 naptári napra tolódik ki. Ez minden olyan esetre vonatkozik, amikor a vásárlás nem egy boltban történik: internetes, telefonos és e-mail-es vásárlásra (beleértve az online aukciókat is), eladó által szervezett eseményekre (pl. a nyugdíjasok manapság divatos utaztatása), vagy a vásárló ajtajában történő eladásra. Az elállási jog időtartama egy évre tolódik ki, ha a vásárlót nem tájékoztatták arról megfelelően. 5. Gyorsabb pénzvisszatérítés Az elállást követően az eladó köteles 14 napon belül visszatéríteni a rendelés ellenértékét a vásárlónak a szállítási költséggel együtt. Ezen kívül az eladó felelős a szállítás során keletkező károkért egészen addig, amíg a vevő a terméket át nem vette. 6. Egész EU-ban érvényes elállási űrlap A vásárló számára biztosítani kell az egész EU-ban érvényes minta elállási űrlapot az elállás bejelentéséhez. Azonban a vevő nem köteles ezt az űrlapot használni az elálláshoz. 7. Fizetési módok díjazásának egységesítése Az eladó nem számlázhat magasabb díjat egy fizetési mód használatáért, mint amennyit ő maga is fizet érte, a rendelésekkel kapcsolatos telefonhívások pedig nem lehetnek emelt díjasok. 8. Tisztázni kell, ki fizeti az elállással kapcsolatos szállítási költséget Ha a kereskedő azt akarja, hogy a vásárló fizesse a termék visszaküldésénél felmerült költséget, akkor ezt előre, egyértelműen jelezni kell felé, tehát a vásárló nem köteles ezen költségeket állni abban az esetben, ha az eladó a tájékoztatást elmulasztotta. Az eladónak jeleznie kell a visszaszállítás közelítő költségeit is. 9. Digitális termékek árusításával kapcsolatos szabályok A letölthető termékek esetén is részletesebb tájékoztatás kell majd, különös tekintettel a termék hardver/szoftver kompatibilitására, és a termékben foglalt tartalmak jogi vonzatára (pl. készíthet-e a vásárló belőle másolatot, stb.) A letöltés megkezdésnek pillanatáig a vásárlónak joga van elállni a vásárlástól és kérni a rendelés ellenértékének visszatérítését. 10.Egységesített e-kereskedelmi szabályozás az EU-n belüli internacionális e-kereskedelem erősítésére Többek között:
Ugyan a fenti direktíva nem emelkedik azonnal törvényerőre, de több szempontból is érdemes mihamarabb felkészülni rá. Ha már most átállunk az új szabályozásra, a két év múlva esedékes váltás nem lesz meglepetésszerű, és az ügymenetünket is kényelmesen át tudjuk alakítani annak megfelelően. Mellesleg pedig ez alatt a két év alatt marketingelőnyt is kovácsolhatunk a kedvezőbb elállási jogból. Angolul tudóknak érdemes elolvasni az eredeti sajtóközleményt, mivel a fordításban pontatlanságok lehetnek. Maga a direktíva itt érhető el: https://ec.europa.eu/justice/consumer-marketing/rights-contracts/directive/index_en.htm A cikkünk forrása: Smart Insights Biztosra vesszük, hogy a cikk olvasása közben Önben is merültek fel kérdések. Illetve ha van véleménye a leírtakkal kapcsolatban, akkor arra kérjük, hogy ezeket ossza meg velünk, illetve a többi hozzászólóval! |