Hogyan szerezzünk vásárlókat a webáruházunkra?
Mitől lesz egy webáruház látogatott? Alapvető ismeretek webáruház tulajdonosoknak oldaluk forgalmának növeléséhez.
Először is vegyük számba a honlapunk hagyományos reklámozási lehetőségeit. Weblapunk címének szerepelnie kell minden nyomtatott kiadványunkon, hagyományos direkt marketing leveleinkben, számláinkon, névjegyeinken, fax üzeneteinken, esetleg az Arany Oldalakban vagy hasonló nyomtatott szakmai telefonkönyvben. Számos internetes eszköz is rendelkezésünkre állhat, hogy felhívjuk az emberek figyelmét a mi honlapunkra. Ahhoz, hogy honlapunkat meg lehessen találni, fel kell a létezésére hívni célközönségünk figyelmét. Az Interneten megszámlálhatatlanul sok honlap létezik, de már várhatóan versenytársaink nagyobb része is rendelkezik Internetes jelenléttel. Az Internet számtalan marketingkommunikációs lehetőséget biztosít, elsősorban a következő ötöt érdemes azonban megfontolnunk:
1. Keresőprogramok és linkgyűjtemények 1. Keresők és linkgyűjteményekAz Internetes keresőprogramok (pl. Google, Yahoo, Vizsla stb.) alapján az érdeklődők szabad szavak, keresőkifejezések megadásával tudnak keresni, míg a katalógusok, linkgyűjtemények (pl. Startlap) tematikusan csoportosítják a honlapokat. A vevők nagy része keresőkön keresztül jut el egy honlapra, nem mindegy tehát, hogy egy adott keresés eredményeként megjelenő találatok között milyen helyet foglal el cégünk. Iparágtól, illetve a begépelt kulcsszavaktól függően akár több ezer, sőt több millió találat is lehetséges. Az érdeklődők nagy része azonban csak az első találati oldalt (azaz az első tíz találatot) nézi meg, és nagyon kevesen szánnak időt az első három oldalnál több áttekintésére. Ha tehát nem vagyunk ezeken az oldalakon, akkor gyakorlatilag nincs esélyünk arra, hogy keresőkből érkezzenek honlapunkra vevők. A helyezéseken azonban szerencsére van lehetőségünk javítani, sőt, ma már egész szakma foglalkozik a „keresőoptimalizációval”, illetve „keresőmarketinggel”. Mivel azonban iparágtól függően számtalan cég is szeretne az elsők közé kerülni, ezért komoly, folyamatos versenyre kell felkészülnünk, ami rengeteg pénz és erőforrást emészthet fel. Mérlegelnünk kell tehát, hogy mennyit vagyunk hajlandóak áldozni keresőoptimalizációra. Ha úgy döntünk, hogy belevágunk, akkor az első eldöntendő kérdés, hogy házon belül kívánjuk-e végezni, vagy külső tanácsadó bevonásával. Az előbbi ellen szóló érv, hogy a keresőoptimalizáció magas szintű (mind a marketing, mind az informatikai) szakértelmet igényel, és sok időt és pénzt emészthet fel, amíg valamelyik alkalmazottunkat kiképezzük. Az keresők saját szoftverrel, úgynevezett „pókokkal” járják és térképezik fel az Internetet, majd bonyolult, általában titkos algoritmusok segítségével rangsorolják a honlapokat a lehetséges kulcsszavak mindegyikére. A sorrendet csak úgy tudjuk befolyásolni, ha honlapunkat „keresőbaráttá” tesszük. Ez nagyrészt technikai részleteket jelent, de az is számít, hogy hány külső link mutat honlapunkra.
Látszólag triviális, de mégis bonyolult és gondolkodást igénylő feladat annak kitalálása, hogy potenciális vevőink milyen kulcsszavakat is fognak használni. Az egész keresőoptimalizáció nem ér semmit, ha ezeket a kulcsszavakat nem tudjuk beazonosítani. 2. Az e-mail, mint marketing eszközAz e-mail nyújtotta lehetőségek hatalmasak, és ezeket egyelőre nagyon kevés hazai cégnek sikerült megfelelően kihasználnia. Az e-mail, ha megfelelően használják, akkor gyors, költséghatékony, és könnyen nyomonkövethető marketingeszközt biztosít cégünk számára. Nem küldhetünk azonban e-mailt bárkinek, csak annak, aki korábban engedélyt adott erre. Néhány ötlet az e-mail adatbázis építéséhez:
3. Fizetett hirdetések
Természetesen lehetőségünk van az Interneten fizetett hirdetéseket is közzétenni, bár ezek hatékonyságáról megoszlanak a vélemények. Elsőként a banner hirdetéseket érdemes említeni. A banner egy olyan, viszonylag kisméretű kép vagy animáció, amelyet más, nagy látogatottsággal rendelkező honlapokon elhelyezve terelhetjük az érdeklődőket saját website-unkra. Olyan portálokon (ipari hírportálok, epiacterek, on-line újságok, de akár más cégek hírlevelei is, stb.) érdemes bannerünket elhelyezni, ahol várhatóan a célcsoportunkba tartozó érdeklődők fordulnak meg, különben nagyon alacsony lesz a hatékonysága. 4. Szakmai cikkek, on-line újság
Értéket nyújthatunk látogatóinknak, ha honlapunkon szakmai tanulmányokat, cikkeket helyezünk el, esetleg indítunk egy rendszeresen frissített, saját on-line újságot. A megfelelő hatás eléréséhez azonban fontos, hogy a cikkek/újság jó minőségűek legyenek, magas szakmai színvonalat képviseljenek. Az új cikkeket hírlevelünkben is kiküldhetjük, ezzel is ösztönözve az érdeklődőket a feliratkozásra. Akár átvesszük másoktól az anyagokat, akár magunk írjuk őket, mindenképp sok erőforrást igényel egy megfelelő minőségű on-line újság rendszeres frissítése. Ezért kisebb cégek számára várhatóan a szakmai cikkek viszonylag rendszertelenebb megjelentetése lehet inkább a járható út. Szintén járható út lehet más cég, szövetség újságában, hírlevelében reklámozni magunkat. 5. DomainnévA jó on-line marketing stratégia része a megfelelő domainnév kiválasztása. A domainnév az a cím, amelynek beírásával az adott honlapot el lehet érni, pl. www.mezogazdasag.hu. Minden domainnév egy egyedi szám-azonosítót, úgynevezett Internet Protocol (IP) címet takar. A domainneveket a könnyebb megjegyezhetőség érdekében hozták létre, és használják a számok helyett. A domainnév megválasztásánál több dologra is érdemes odafigyelni. A domainnév legyen:
|