2015. április. 12. |
Egy kutatás szerint a látogatók körülbelül 30 százaléka használja a webáruház keresőjét, ráadásul ők mintegy 50 százalékkal nagyobb valószínűséggel vásárolnak majd. Ennek legfőképpen az az oka, hogy ezek a látogatók a vásárlási folyamatuk egy későbbi fázisában járnak, mivel már tudják, hogy pontosan milyen termékre vagy információra keressenek. Ebből a két adatból már láthatjuk, milyen fontos, hogy legyen egy jó kereső webáruházunkban. Hiszen egy profi belső kereső:
Ugyanakkor egy rossz kereső könnyen riválisainkhoz vezeti a vevőt, mert lesznek olyanok akik, ha nálunk nem találják meg a keresett terméket, máshol keresnek tovább. Cikkünkben először azt mutatjuk meg, hogyan célszerű elhelyezni a keresőmezőt, majd a téma kapcsán mindig szóba kerülő automatikus szókiegészítéssel foglalkozunk. Végül a keresési eredményoldalhoz adunk hasznos tippeket. Keresési mező 1. ElhelyezésA keresési funkció webáruházunk minden oldalán jelenjen meg (kivéve a pénztár oldalán), mert így a látogató egyrészt az összes oldalról képes lesz keresést indítani, másrészt ha nem a főoldalra érkezik meg, akkor is könnyen megtalálhatja a keresőt. Ezért maradjunk a konvencióknál, és a mezőt az oldal tetején helyezzük el. A legtöbb webáruház a fő menüsor felett talál neki helyet, és a vásárlók is ott fogják keresni. A Lyst még ennél is tovább megy, mikor a keresőmezője akkor is a képernyő tetején marad, mikor lentebb görgetünk az oldalon.
Általában a jobb felső sarokban találjuk meg ezt a funkciót, de érdemes letesztelnünk pár elhelyezést, hogy melyik eredményezi a legtöbb keresést. Emellett figyeljünk oda, hogy a mezőt más mezőktől messzebb helyezzük el. Ne zavarjuk meg a vásárlókat azzal, hogy túl közel tesszük olyan mezőkhöz, mint például a hírlevél feliratkozás. Továbbá apróság, de fontos, hogy lehessen „Enter” billentyű lenyomásával keresni. Ez sokkal könnyebb, mint egérrel a gombra klikkelni. A Shopstyle.co.uk webáruházban kiemelten fontosnak érzik ezt a funkciót, ezért ez tölti be a központi szerepet a kezdőoldalon.
2. MegjelenésA „keresés” gomb felirata legyen egyértelmű a látogató számára. Használjuk a „Keresés” szót. A Bookline még a mezőbe is beleírta ezt.
Másik megoldásként alkalmazhatjuk a megszokott nagyító ikont, egy cselekvésre felhívó szöveggel párosítva.
Van olyan eset is, amikor mindkettőt használják.
BarnesandNoble.com A keresési mező gyakran elhanyagolt része a konverziós kirakósnak. Használhatunk kontrasztos színeket is, hogy jobban felhívjuk rá a figyelmet.
Petco.com Mindig rakjunk szöveget a mezőbe, például „keresés kulcsszavak szerint”. Ennek három szerepe is van. Egyrészt elmagyarázza a kereső funkcióját a látogatóknak. Másrészt segít megkülönböztetni a hírlevél feliratkozó mezőtől. Harmadrészt a látogatóknak ötleteket adunk, hogy milyen típusú szavakra kereshetnek. Viszont ez a szöveg automatikusan tűnjön el, mikor a felhasználó belekattint a mezőbe. Ne nekik kelljen törölni azt, mert az igen bosszantó tud lenni.
LandsEnd.com 3. MéretA mező mérete függ termékkörünktől és vásárlóink keresési szokásaitól. Ha a látogató jellemzően hosszabb kulcsszót ír be, úgy látnia kell az egész kifejezést. Így lesz lehetősége arra, hogy észrevegye és javítsa az elírásokat, ha az szükséges. Ezt a területet is érdemes tesztelni, de hüvelykujj szabályként annyit mondhatunk, hogy mezőnk szélessége legalább 20 karakter legyen.
eMAG.hu Ha nincs sok helyünk, használhatunk dinamikus mezőt. Mikor belekattintunk, nagyobbá válik.
Svpply.com 4. Keresési terület szűkítéseHa sok kategóriánk van, úgy biztosítsuk, hogy a felhasználó szűkíthesse az átfésülendő területet a keresés megkezdése előtt. Így pontosabb találataink lesznek. Ezzel elkerülünk sok olyan találati eredményt, amely irreleváns a felhasználónak, valamint megnöveljük az esélyét, hogy elsőre megtalálják azt, amit keresnek.
Amazon.com Egyes weboldalakon egy linket helyeznek el a részletes kereséshez.
Haladó keresés:
LATimes.com 5. Automatikus szókiegészítésEgyre több kereskedő használja ezt az eszközt, amellyel már mindenki találkozhatott (lásd Google). A funkciónak számos előnye van: - felgyorsítja a keresési folyamatot, - segít megelőzni az elírásokat, - biztosítja, hogy a keresések legalább egy találatot eredményezzenek, - segít a bonyolultabb szavak beírásában.
Zoldpolc.hu A Printerland webáruház miután bevezette az automatikus szókiegészítést, a következőt figyelte meg. Az automatikus szókiegészítést használó látogatók, hatszor valószínűbb, hogy vásárolnak, mint azok, akik nem így tesznek.Az alábbiakban azt is megmutatjuk, miként emelhetjük az automatikus szókiegészítés funkcióját egy magasabb felhasználói élményt nyújtó szintre. A MusicArts csoportosítja a javaslatokat annak típusa szerint: márkák, kategóriák, termékek és népszerű keresések.
A HomeDepot nemcsak keresési javaslatokat tesz, de megmutatja nekünk az esetleg keresett szó top terméktalálatait, képpel feltüntetve.
Az Adidas.com pedig azt is megmutatja, melyik kategóriába és alkategóriába tartozik az adott termék.
Az Etsy a keresési kifejezéseket klaszterekbe is elhelyezi.
A Printerland képekkel és árral együtt jeleníti meg a termékeket, ezáltal téve könnyebbé a vásárlók életét.
Találati oldal Ha jobban belegondolunk, úgy ez az oldal több mint egy egyszerű aloldal, amely megjeleníti a felhasználók keresési eredményeit. Ez a vásárlóinkkal való interakció egy formája, ami ugyanúgy segíti és informálja őket, mint egy termékoldal. Gyakorlatilag a látogató feltesz egy kérdést: „Van 42-es cipő?”, vagy „Van olyan játék, amit a kislányom kér?” Az eredményoldal lesz a webáruház válasza a kérdésre. Ezért a legfontosabb, hogy egy keresésnek olyan találatokat kell eredményeznie, amelyek relevánsak a vásárló kérésére. Emiatt a megjelenített termékeknek szorosan kapcsolódniuk kell a keresési feltételhez. Sajnos az egyszerű kulcsszó alapú keresés, amelyet a legtöbb webáruház használ, gyakran ezt nem tudja biztosítani. Ehelyett meg kell próbálnunk kifejleszteni egy olyan keresőt, amely megérti a felhasználó szándékait. Ezért nézzük meg, milyen funkciókkal turbózhatjuk fel keresőnket. 6. Hibák kijavításaHa valamit hibásan írunk be a mezőbe, az könnyen eredményezhet nulla találatot. Segítsünk kijavítani a hibát. A Reitmans webáruház például, amikor azt írjuk be a keresőbe, hogy „Jackat”, azonnal megkérdezi, hogy a „Jacket”-re gondoltunk-e. Emellett tippeket ad arra, hogyan kerülhetjük el az üres oldalt, és egy másik mezőt is nyújt az újbóli keresésre.
A Smarthome nemcsak megpróbál javaslatot tenni az elírt szóra, de rögtön mutat termékeket is, amelyek a kulcsszóhoz illenek. Elmagyarázza, hogy mi lehet a baj a keresésünkkel, plusz megmutatja az oldalon népszerű kereséseket is, segítség gyanánt.
7. TermékajánlásAz eredményoldal soha ne legyen üres. Még ha a beírt kifejezésre nem is kapunk találatot, akkor se tudjuk le egy „Nincs találat” frázissal úgy, hogy semmilyen navigációs támpontot nem teszünk ki. Adjunk hozzá javasolt kategóriákat vagy egy „Nem találtad meg, amit kerestél? Lépj kapcsolatba velünk közvetlenül…” szöveget. Ez is több mint a semmi. A legjobb, ha termékeket javaslunk. A Printerland népszerű termékeket mutat sikertelen keresés esetén.
A TheLimited pedig új termékeket ajánl figyelmünkbe.
8. Találatot nem eredményező keresések értékeléseAz Econsultancy és a Funnelback kutatása szerint az oldalkereséseknek csak az 50 százaléka sikeres, ugyanakkor a megkérdezett cégek mindössze 40 százaléka volt tisztában ezzel. Pedig a nulla találatot eredményező oldalak követése segíthet, hogy megoldjuk a keresőnkkel kapcsolatos esetleges problémákat. Emellett hasznos információforrás is, hiszen tudomást szerezhetünk olyan termékekről, amelyeket a vásárlók keresnek, de jelenleg nálunk nem kapható. Fedezzük fel az új trendeket! A leggyakrabban előforduló kereséseket felhasználva olyan tartalmakat adhatunk kínálatunkhoz, amelyek kielégítik az igényeket. 9. Szemantikus keresésAz emberek 30 százaléka szokott több kulcsszóból álló kereséseket végrehajtani egy webáruházban. Az ilyen keresések nyomást helyeznek egy keresőmotorra, hiszen annak meg kell értenie a szándékot a felhasználó keresése mögött. Ha valaki rákeres a „női hosszú ujjú fekete felső M-es méret” kifejezésre, az sokkal valószínűbb, hogy vásárlónkká válik, mint aki csak annyit ír be, hogy „női felsők”. Ezért fontos, hogy oldalunk szemantikai alapú keresőmotorral rendelkezzen. Az ilyen webáruházak alacsonyabb kosárelhagyási rátát tudnak felmutatni, mint az egyszerű szöveg alapú kereséssel rendelkezők. Ilyenkor egyszerre több változóra tudunk keresni. Nemcsak terméknévre, hanem például árra, színre és méretre is. A REI oldalán beírva az „orange swimwear”-t a keresőbe, olyan fürdőruhákat (vagy ahhoz szorosan kapcsolódó termékeket) dob ki az eredményoldal, amelyek narancssárga színben is kaphatók.
10. Szinonima és kapcsolódó szavak felvételeArról már szóltunk, hogy a keresőnk által eredményezett üres találatok segíthetnek javítani az keresőeszközt. Az egyik ilyen segítség, mikor az adatokból kinyert információk alapján a szinonima szavakat is felvesszük a repertoárba. Erre egy példa, amikor a Target webáruházban a „coat” kulcsszóra kerestünk, az eredményoldal pedig „jacket”-eket is mutatott.
11. Keresési javaslatokA vásárló általában nemcsak egyszer keres valamire, hanem az eredményoldal alapján pontosítja, újraformálja a keresését. Például beírja, hogy „papír”, de miután látja, hogy milyen sok találatot van rá, beüti azt, hogy „karton papír”. Egy jó eredményoldalnak támogatnia kellene ezt az újragondolási folyamatot, további keresési javaslatokat mutatva. Ezek a látogatóknak ötletet adhatnak, hogy mire keressenek, illetve bátoríthatják őket arra is, hogy több terméket nézzenek meg. Az Econsultancy szerint a látogatók körülbelül 25 százaléka kattint egy keresési javaslatra. A Jampaper eredményoldalának tetején találjuk meg azokat a javaslatokat, amelyekkel finomíthatjuk keresésünket.
12. Találatok sorba rendezése és szűréseAz eredményoldalt látva valaki vagy otthagyja oldalunkat vagy továbbkattint. Az utóbbinak nagyobb esélyt adunk, ha lehetővé tesszük, hogy szűrési rendszerünket a felhasználó az eredményoldalon is használhassa. Így ha a látogató nem is látja meg rögtön a keresett terméket, ezzel tovább finomíthatja a találatokat.
Myntra.com A sorba rendezési szempontokról se feledkezünk meg. A Drugstore eredményoldalán ugyanúgy megtalálhatóak a leggyakrabban használt sorba rendezési elvek, mint a kategóriaoldalakon.
13. Találatok szűrése akciós és új termékek szerintNe álljunk meg a megszokott tulajdonságoknál a szűrést tekintve. Az akciós és új termékek szerinti listázás igen hasznos funkció tud lenni.
Cache.com 14. TermékértékelésekA termékértékelések mindig fontos szempontjai a vásárlási döntéseknek. Ezért mutassunk csillagos értékeléseket itt is.
ToysRus.com 15. Kosárhoz adásAkik használják a keresőt, valószínűleg szeretnének vásárolni is valamit. Szóval miért ne tegyük ki a találati oldalra a „Kosárba rakás” gombot vagy legalább egy "villámnézet" funkciót?
PCM.com 16. Nem termék találatokA legtöbb webáruház által használt keresőmotor nem „lát” a termékkínálaton túl. Ez nem túl szerencsés akkor, mikor valaki pénzt és időt invesztál egy blogba vagy a közösségi médián létrehozott bejegyzéseibe. Ebben az esetben fontos, hogy keresőnk ne hagyja figyelmen kívül ezeket a tartalmakat. A DrDavidWilliams.com csoportosítja a találatokat termékek, blog, cikkek, gyakori kérdések és közösségi média szerint.
Az Eyeslipsface a termékvideóit is egy külön fül alá rendezi be.
17. PathwayKevés dolog irritálóbb annál, mikor egy eredményoldal teljességgel haszontalan pathway-eket mutat, mint például "Kezdőoldal> Keresés> Találatok". Ha van pathway, az mutassa a kiválasztott szűrőket, és tegye lehetővé azt is, hogy ezek törölhetők legyenek anélkül, hogy újra kellene kezdenünk a keresést.
Etsy.com 18. Legutóbbi keresésekA legutóbbi keresések mutatásával egy olyan funkciót adunk a felhasználók kezébe, amely nemcsak javítja a keresési élményt, de személyre szabottabbá is teszi oldalunkat. Egyúttal segíteni fogja a visszatérő látogatókat, hogy könnyebben megtalálják az előzőleg keresett termékeket. Ha van ilyen funkció oldalunkon, engedjük, hogy a vásárlók, ha úgy tartja kedvük, törölhessék is a legutóbbi kereséseket.
eFaucets.com 19. Lista vagy rács elrendezésA vevők szeretik, ha egy oldal rugalmasan kezelhető, ezért tegyük lehetővé, hogy vásárlóink megválasszák a megjelenítési formát. A rácsos elrendezés hasznos, ha sok találatunk van.
NFM.com 20. Adatok gyűjtéseA belső keresőnk használata rengeteg értékes információt szolgáltat számunkra. Ezek segíthetnek jobb termékleírásokat alkotni, jobb kulcsszavakat találni a PPC kampányunkhoz, vagy fejleszteni terméktámogatási rendszerünket. Másképp kifejezve, a kereső egy lehetőség számunkra, hogy a jó adatokat begyűjtve a jövőben növeljük eladásainkat. |
Köszi.