2015. szeptember. 15. |
A frissített tartalom ezen a linken érhető el.
A cikk első részében azzal foglalkozzunk, hogy miért van szükség egyáltalán bankkártyás fizetési mód biztosítására egy webáruházban. Majd a második részben megnézzük, hogy milyen választási lehetőségeink vannak idehaza, ha szeretnénk ilyen fizetési módot nyújtani vásárlóinknak. Ha pedig átfogó képet szeretnénk kapni a témáról, illetve sok a megválaszolatlan kérdésünk az indulással kapcsolatban, akkor érdemes a következő WEBINDA eseményünkön részt venni. Itt garantáltan átbeszélünk mindent amire a kezdeti lépésektől a megvalósulásig szükségünk lehet. Szükség van-e bankkártyás fizetési lehetőségre egy webáruházban?A válaszunk egyértelműen igen, és erre több nyomós érvünk is van. 1. Trendek követéseAz utóbbi években ki ne tapasztalta volna a készpénzmentes fizetési eszközök terjedését, offline és online egyaránt. Márpedig ha valaminek így nő a népszerűsége, arra minden bizonnyal szüksége van az embereknek, de erről beszéljenek inkább a számok. A GKI Digital felmérésében az online vásárlók 61 százaléka rendszeresen használja a bankkártyáját a hagyományos bolti vásárlásai során, míg 48 százalékuk már a neten is megteszi ezt.
A KutatóCentrum szerint tavaly - az előző évhez viszonyítva - 5 százalékkal nőtt azoknak az aránya (42%), akik használnának bankkártyát, ha lehetne. Ráadásul a kiskereskedők webáruházaiban tavaly duplájára nőtt a bankkártyás fizetések aránya (15 százalék). A számokból nincs okunk azt feltételezni, hogy a jövőben ne lenne további növekedés várható, mind a vásárlói igények, és az azt beteljesítő webáruházak terén. Így hát követve a trendeket, gondolkozzunk el a bankkártyás fizetési mód beüzemelésén. 2. Minél több fizetési lehetőség, annál jobbMár csak azért is érdemes megfontolni a kártyaelfogadást, mert a kínált fizetési lehetőség számának növelésével megnő az esélye, hogy a vásárló talál olyan fizetési módot webáruházunkban, melyben megbízik, és szívesen használ. Beláthatjuk, hogy a fizetési megoldások száma hatással van a vásárlási kedvre. Ráadásul minél több fizetési megoldást kínálunk látogatóinknak, annál komolyabbnak is látszunk a szemükben. Különösképp az új vásárlók esetében van ennek jelentősége, akik még bizalmatlanabbak velünk szemben. A bankkártyás fizetési módok a webáruházunkat is hitelesítik, mivel kártyaelfogadási szerződést csak ellenőrzött cégek köthetnek. Ez azt jelenti, hogy az újonnan vagy nem olyan rég induló webáruházak a bankkártyás fizetési lehetőség biztosításával könnyen növelhetik megbízhatóságukat a látogatóik szemében. Ahogy a mondás tartja: „nem elég tisztességesnek lenni, annak is kell látszani.” 3. Megnövekedett utánvételes rendelések miatti veszteségek elkerüléseA bankkártya elfogadás szükségességének kérdését persze a másik oldal felől is megközelíthetjük. Mi történik, ha nem kínálunk ilyen megoldást webáruházunkban? Minden bizonnyal ez megnöveli az utánvétes rendelések számát. Márpedig az utánvétnek számos hátránya van. A túl későn lemondott megrendelések, vagy a hibás cím miatt rossz helyre kiszállított termékek jelentős idő- és pénzügyi veszteséget okoznak. További költségnövelő tényező, amivel ritkán számolnak a webáruház tulajdonosok a készpénz kezelés költsége, annak a bankszámlára történő befizetése, az esetleges hamis vagy sérült bankjegyek miatt felmerülő kockázatok és a házipénztárban megnövekedett könyvelési munka - átvezetések a bankszámlára. A futárszolgálatok pedig külön díjat számolnak fel a készpénz begyűjtéséért, amit a szoros versenyhelyzetben nem tud mindenki továbbterhelni az ügyfélre – így ez a profitot csökkentheti. Ha meg továbbterheljük a vásárlóra az utánvét költségét, akkor az ő számára lesz az utánvételes készpénzfizetés a legdrágább. 4. Megnövekedett bizalomElsősorban egy kezdő webáruház esetén jelent a bankkártyás fizetési lehetőség nagyobb bizalmat a vevők szemében. Egyre többen tudják ugyanis, hogy a bankkártyás fizetés a legbiztonságosabb fizetési mód, éppen ezért a „csaló” áruházaknál nem nagyon lehet bankkártyás fizetéssel találkozni, ők sokkal inkább a banki átutalást erőltetik. Miért a bankkártyás fizetés a legbiztonságosabb? Erre a választ legszebben Kis Ervin Egon foglalta össze egy korábbi cikkében: „A válasz egyszerű: ez az egyetlen fizetés, amit vissza lehet vonni! Az első hallásra talán meglepő kijelentést az úgynevezett charge back lehetősége teremti meg. Ez azt jelenti, hogy a kártyatulajdonosnak az olyan fizetéseket, ahol nincs jelen a kártya (ezeket a banki szaknyelv card not present tranzakcióknak hívja), joga van bizonyos időn belül töröltetni. Ilyenkor a bank a kártyával kifizetett összeget visszateszi az ügyfél számlájára. Attól függően, hogy a reklamáció és a fizetés időpontja között mennyi idő telt el, a charge back akár azonnal, indoklás kérése nélkül is megtörténhet.” De még azon vevők számára is, akik nincsenek tisztábban ezekkel a tényekkel, a bankkártyás fizetéssel együtt járó - kötelezően megjelenítendő – Mastercard, Visa és egyéb logók általában szintén bizalomnövelő tényezők.
Láthatjuk, hogy több érv is szól a bankkártyás fizetés (és általánosságban a készpénzmentes fizetési módok) mellett. Viszont az is tény, hogy jelenleg csak minden harmadik hazai webáruházban találjuk meg ezt a fizetési módot, amelynek okai elsősorban a magas tranzakciós költségekben, illetve abban keresendő, hogy a webshopok sokszor nem érzik szükségesnek a bankkártyás fizetés bevezetését, mikor köztudott, hogy a hazai vásárlók körében egyelőre az utánvétes készpénzes fizetés a legnépszerűbb (a webáruházak több mint 90 százaléka kínál is ilyet). Úgy gondoljuk a bankkártyát elfogadó webshopok aránya növekedni fog a jövőben, hiszen egyrészt a piacon nem olyan rég megjelenő megoldások (például Borgun) a tranzakciós költségeket lentebb szoríthatják. Másrészt, ahogy nő a bizalom az elektronikus fizetések irányában, vele párhuzamosan szorulhat vissza az utánvétes fizetés, és növekedhet az elektronikusan fizetők száma. (Megjegyzés: a hazánkban mükődő fizetési és szállítási módokról is lesz szó ingyenes szemináriumonkon.) Hazai választékA feladat adott. Webáruházunknak el kell tudni fogadnia a leggyakoribb dombornyomott és nem dombornyomott kártyákat (Mastercard, Visa, Maestro). Bankkártya elfogadásához először is szerződnünk kell egy bankkal vagy egy kártyás tranzakciókat végző céggel. A bankok közül az alábbiakat választhatjuk:
A bankok kizárólag csak bankkártyás fizetési lehetőséget biztosítanak. A tranzakciókat azonnal feldolgozzák, és valós időben visszaigazolják (így szinte azonnal útjára indítható a csomag). Általában telefonos kereskedői ügyfélszolgálatot és email alapú IT támogatást biztosítanak. Költségeink egyszeri fix díjból (30-50 ezer forint), havi számlavezetési díjból és tranzakciónkénti felszámított díjból (1,3-2 százalék) származnak. Ugyanakkor mára megszűnt a bankok korábbi egyeduralma ezen a területen, így bankkártya elfogadási szerződést, sok esetben a bankok által kínáltnál előnyösebb feltételekkel köthetjük meg a kártyaelfogadásra specializálódott szolgáltatókkal. Őket az alábbi lista tartalmazza:
Megjegyzés: A fenti felsorolásból egy kicsit kilóg a PayPal, mely nem specializálódott külön a magyar piacra, hanem egy nemzetközi fizetési szolgáltató, de rendszere lehetővé teszi, hogy a kártyatulajdonos regisztrálja a kártyáját a könnyebb fizetés érdekében. A bankokkal szemben ezeknek a szolgáltatásoknak az a legnagyobb előnye, hogy számtalan kereskedői igényt képesek figyelembe venni, azaz rugalmasabbak a pénzintézeteknél, így jobban lefedik a kiskereskedők egyedi igényeit. Más szóval igen gyakran plusz szolgáltatásokat is kapnak a webáruházak. Pár példa:
További előnyük, hogy általában gyorsabban beüzemelhetőek, mint a bankok szolgáltatásai. A pontos költségek csakúgy, mint a bankoknál, ezeknél a szolgáltatóknál se határozható meg pontosan, mert azt sokszor a vállalkozás helyétől, iparágától és forgalmától teszik függővé. Záró gondolatokMint látjuk számtalan választási lehetőségünk van, mikor szolgáltatót választunk. Érdemes körülnézni, és ajánlatot kérni tőlük. Persze előtte még meg kell hozni azt a fontos döntést, hogy beüzemeljük-e a bankkártyás fizetést a webáruházunkban, de ez véleményünk szerint idővel megkerülhetetlen. Ugyanis a bankkártyás fizetés számtalan előnnyel rendelkezik vevői és eladói oldalról is. A vásárló a megrendelés pillanatában kifizetheti a terméket, ami a tranzakciós illeték ellenére sok banknál még mindig ingyenes. Az e-kereskedő pedig sikeres tranzakció esetén biztosan hozzájut a pénzéhez, így a megrendelés teljesítését szinte azonnal megkezdheti. A külföldre is értékesítő webshopoknak egy további előny, hogy a határon túli vásárlók is ugyanolyan egyszerűen kiszolgálhatók, mivel a külföldi kártyás fizetés is pontosan ugyanúgy megy végbe, mint a belföldi. Ezek mellett általánosságban az is elmondható, hogy nem szabad webáruházunkban csak utánvételes fizetést biztosítsunk, mert ilyenkor lefognak morzsolódni azok a potenciális vásárlók, akik elektronikusan szeretnének fizetni. Márpedig az így fizető vásárlók között a bankkártyás fizetés a leggyakoribb fizetési mód. (Megjegyzés: a hazánkban mükődő fizetési és szállítási módokról is lesz szó ingyenes szemináriumonkon.) |
Kártyaelfogadás t kínál még az MKB Bank, a Raiffeisen Bank és a Sberbank.
Ezek a bankok azonban nem saját kártyaelfogadás i szolgáltatást, hanem a SIX Payment Services szolgáltatását ajánlják.
Az AXA Bank pedig a Borgun hasonló partnere.
Az miért van, hogy a Borgun a konkurens bérelhető rendszerben 1%-os díjjal is működik, míg nálatok csak jóval magasabb jutalékért lehet szerződni a Borgunos fizetésre?
Nagyon köszönöm ha megválaszolod!
"1%-os díjjal is". Ebben az esetben az "is" szócskán van a hangsúly, amely gondolom azt jelenti, hogy az 1% csak bizonyos feltételek fennállása esetén állja meg a helyét.
Az, hogy miért annyi a Borgun, azt sajnos nem tudom megmondani, mert erre a részére nekem nincs rálátásom.
A cikk 5 éve íródott, így jelenleg nincsenek friss információim a két szolgáltatót illetően.
Annyit tudok, hogy a Shoprenteres webáruház tulajdonosoknál a Barion a népszerűbb fizetési mód.
Üdv,
Szávai Norbert