Köszönjük feliratkozását!

Hamarosan megkapja heti webáruházas tippjeit.

A frissített tartalom ezen a linken érhető el.

 

A cikk első részében azzal foglalkozzunk, hogy miért van szükség egyáltalán bankkártyás fizetési mód biztosítására egy webáruházban. Majd a második részben megnézzük, hogy milyen választási lehetőségeink vannak idehaza, ha szeretnénk ilyen fizetési módot nyújtani vásárlóinknak.

Ha pedig átfogó képet szeretnénk kapni a témáról, illetve sok a megválaszolatlan kérdésünk az indulással kapcsolatban, akkor érdemes a következő WEBINDA eseményünkön részt venni. Itt garantáltan átbeszélünk mindent amire a kezdeti lépésektől a megvalósulásig szükségünk lehet.

Szükség van-e bankkártyás fizetési lehetőségre egy webáruházban?

A válaszunk egyértelműen igen, és erre több nyomós érvünk is van.

1. Trendek követése

Az utóbbi években ki ne tapasztalta volna a készpénzmentes fizetési eszközök terjedését, offline és online egyaránt. Márpedig ha valaminek így nő a népszerűsége, arra minden bizonnyal szüksége van az embereknek, de erről beszéljenek inkább a számok.

A GKI Digital felmérésében az online vásárlók 61 százaléka rendszeresen használja a bankkártyáját a hagyományos bolti vásárlásai során, míg 48 százalékuk már a neten is megteszi ezt.

Az online bankkártyás fizetés helyzete az online vásárlók körében

A KutatóCentrum szerint tavaly - az előző évhez viszonyítva - 5 százalékkal nőtt azoknak az aránya (42%), akik használnának bankkártyát, ha lehetne.

Ráadásul a kiskereskedők webáruházaiban tavaly duplájára nőtt a bankkártyás fizetések aránya (15 százalék).

A számokból nincs okunk azt feltételezni, hogy a jövőben ne lenne további növekedés várható, mind a vásárlói igények, és az azt beteljesítő webáruházak terén.

Így hát követve a trendeket, gondolkozzunk el a bankkártyás fizetési mód beüzemelésén.

2. Minél több fizetési lehetőség, annál jobb

Már csak azért is érdemes megfontolni a kártyaelfogadást, mert a kínált fizetési lehetőség számának növelésével megnő az esélye, hogy a vásárló talál olyan fizetési módot webáruházunkban, melyben megbízik, és szívesen használ.

Beláthatjuk, hogy a fizetési megoldások száma hatással van a vásárlási kedvre. Ráadásul minél több fizetési megoldást kínálunk látogatóinknak, annál komolyabbnak is látszunk a szemükben.

Különösképp az új vásárlók esetében van ennek jelentősége, akik még bizalmatlanabbak velünk szemben. A bankkártyás fizetési módok a webáruházunkat is hitelesítik, mivel kártyaelfogadási szerződést csak ellenőrzött cégek köthetnek.

Ez azt jelenti, hogy az újonnan vagy nem olyan rég induló webáruházak a bankkártyás fizetési lehetőség biztosításával könnyen növelhetik megbízhatóságukat a látogatóik szemében. Ahogy a mondás tartja: „nem elég tisztességesnek lenni, annak is kell látszani.”

3. Megnövekedett utánvételes rendelések miatti veszteségek elkerülése

A bankkártya elfogadás szükségességének kérdését persze a másik oldal felől is megközelíthetjük. Mi történik, ha nem kínálunk ilyen megoldást webáruházunkban?

Minden bizonnyal ez megnöveli az utánvétes rendelések számát. Márpedig az utánvétnek számos hátránya van.

A túl későn lemondott megrendelések, vagy a hibás cím miatt rossz helyre kiszállított termékek jelentős idő- és pénzügyi veszteséget okoznak. További költségnövelő tényező, amivel ritkán számolnak a webáruház tulajdonosok a készpénz kezelés költsége, annak a bankszámlára történő befizetése, az esetleges hamis vagy sérült bankjegyek miatt felmerülő kockázatok és a házipénztárban megnövekedett könyvelési munka - átvezetések a bankszámlára.

A futárszolgálatok pedig külön díjat számolnak fel a készpénz begyűjtéséért, amit a szoros versenyhelyzetben nem tud mindenki továbbterhelni az ügyfélre – így ez a profitot csökkentheti.

Ha meg továbbterheljük a vásárlóra az utánvét költségét, akkor az ő számára lesz az utánvételes készpénzfizetés a legdrágább.

4. Megnövekedett bizalom

Elsősorban egy kezdő webáruház esetén jelent a bankkártyás fizetési lehetőség nagyobb bizalmat a vevők szemében. Egyre többen tudják ugyanis, hogy a bankkártyás fizetés a legbiztonságosabb fizetési mód, éppen ezért a „csaló” áruházaknál nem nagyon lehet bankkártyás fizetéssel találkozni, ők sokkal inkább a banki átutalást erőltetik.

Miért a bankkártyás fizetés a legbiztonságosabb? Erre a választ legszebben Kis Ervin Egon foglalta össze egy korábbi cikkében: „A válasz egyszerű: ez az egyetlen fizetés, amit vissza lehet vonni! Az első hallásra talán meglepő kijelentést az úgynevezett charge back lehetősége teremti meg. Ez azt jelenti, hogy a kártyatulajdonosnak az olyan fizetéseket, ahol nincs jelen a kártya (ezeket a banki szaknyelv card not present tranzakcióknak hívja), joga van bizonyos időn belül töröltetni. Ilyenkor a bank a kártyával kifizetett összeget visszateszi az ügyfél számlájára. Attól függően, hogy a reklamáció és a fizetés időpontja között mennyi idő telt el, a charge back akár azonnal, indoklás kérése nélkül is megtörténhet.”

De még azon vevők számára is, akik nincsenek tisztábban ezekkel a tényekkel, a bankkártyás fizetéssel együtt járó - kötelezően megjelenítendő – Mastercard, Visa és egyéb logók általában szintén bizalomnövelő tényezők.

 

Láthatjuk, hogy több érv is szól a bankkártyás fizetés (és általánosságban a készpénzmentes fizetési módok) mellett. Viszont az is tény, hogy jelenleg csak minden harmadik hazai webáruházban találjuk meg ezt a fizetési módot, amelynek okai elsősorban a magas tranzakciós költségekben, illetve abban keresendő, hogy a webshopok sokszor nem érzik szükségesnek a bankkártyás fizetés bevezetését, mikor köztudott, hogy a hazai vásárlók körében egyelőre az utánvétes készpénzes fizetés a legnépszerűbb (a webáruházak több mint 90 százaléka kínál is ilyet).

Úgy gondoljuk a bankkártyát elfogadó webshopok aránya növekedni fog a jövőben, hiszen egyrészt a piacon nem olyan rég megjelenő megoldások (például Borgun) a tranzakciós költségeket lentebb szoríthatják.

Másrészt, ahogy nő a bizalom az elektronikus fizetések irányában, vele párhuzamosan szorulhat vissza az utánvétes fizetés, és növekedhet az elektronikusan fizetők száma.

(Megjegyzés: a hazánkban mükődő fizetési és szállítási módokról is lesz szó ingyenes szemináriumonkon.)

Hogyan Indítsunk Webáruházat

Hazai választék

A feladat adott. Webáruházunknak el kell tudni fogadnia a leggyakoribb dombornyomott és nem dombornyomott kártyákat (Mastercard, Visa, Maestro).

Bankkártya elfogadásához először is szerződnünk kell egy bankkal vagy egy kártyás tranzakciókat végző céggel.

A bankok közül az alábbiakat választhatjuk:

  • Budapest Bank
  • CIB Bank
  • FHB Bank
  • K&H Bank
  • OTP Bank
  • UniCredit Bank
  • Takarékbank

A bankok kizárólag csak bankkártyás fizetési lehetőséget biztosítanak. A tranzakciókat azonnal feldolgozzák, és valós időben visszaigazolják (így szinte azonnal útjára indítható a csomag). Általában telefonos kereskedői ügyfélszolgálatot és email alapú IT támogatást biztosítanak.

Költségeink egyszeri fix díjból (30-50 ezer forint), havi számlavezetési díjból és tranzakciónkénti felszámított díjból (1,3-2 százalék) származnak.

Ugyanakkor mára megszűnt a bankok korábbi egyeduralma ezen a területen, így bankkártya elfogadási szerződést, sok esetben a bankok által kínáltnál előnyösebb feltételekkel köthetjük meg a kártyaelfogadásra specializálódott szolgáltatókkal.

Őket az alábbi lista tartalmazza:

  • SIX Payment Services
  • Borgun (B-Payments)
  • Escalion
  • PayPal
  • PayU
  • TrustPay
  • VoxPay
  • Wirecard
  • Barion
  • BIG FISH Payment Gateway
  • D.C.Lax Kft.
  • Yourbank

Megjegyzés: A fenti felsorolásból egy kicsit kilóg a PayPal, mely nem specializálódott külön a magyar piacra, hanem egy nemzetközi fizetési szolgáltató, de rendszere lehetővé teszi, hogy a kártyatulajdonos regisztrálja a kártyáját a könnyebb fizetés érdekében.

A bankokkal szemben ezeknek a szolgáltatásoknak az a legnagyobb előnye, hogy számtalan kereskedői igényt képesek figyelembe venni, azaz rugalmasabbak a pénzintézeteknél, így jobban lefedik a kiskereskedők egyedi igényeit.

Más szóval igen gyakran plusz szolgáltatásokat is kapnak a webáruházak.

Pár példa:

  1. Kereskedői vezérlőpanel, melynek segítségével gyorsan és egyszerűen megtekinthetjük fizetési és eladási statisztikáinkat, nyomon követhetjük megrendeléseinket és eladásainkat valós időben.
  2. Emlékeztető e-mail küldése, ha a vásárló elhagyja a fizetési oldalt. A levél tartalmazza az aktuális megrendelés adatait, és egy a fizetési oldalra mutató linket, így a vevő kényelmesen befejezheti a félbehagyott vásárlást.
  3. Lehetőség kuponrendszer kialakítására. A kupon lehet százalékos, vagy fix összegű, egy vagy több termékre vonatkozó, vagy a vásárolt termékek számától függően kedvezményre jogosító.
  4. A webáruház megjelenéséhez igazított fizetési felület.
  5. Több nyelven elérhető fizetési oldal.

További előnyük, hogy általában gyorsabban beüzemelhetőek, mint a bankok szolgáltatásai. A pontos költségek csakúgy, mint a bankoknál, ezeknél a szolgáltatóknál se határozható meg pontosan, mert azt sokszor a vállalkozás helyétől, iparágától és forgalmától teszik függővé.

Záró gondolatok

Mint látjuk számtalan választási lehetőségünk van, mikor szolgáltatót választunk. Érdemes körülnézni, és ajánlatot kérni tőlük.

Persze előtte még meg kell hozni azt a fontos döntést, hogy beüzemeljük-e a bankkártyás fizetést a webáruházunkban, de ez véleményünk szerint idővel megkerülhetetlen.

Ugyanis a bankkártyás fizetés számtalan előnnyel rendelkezik vevői és eladói oldalról is. A vásárló a megrendelés pillanatában kifizetheti a terméket, ami a tranzakciós illeték ellenére sok banknál még mindig ingyenes.

Az e-kereskedő pedig sikeres tranzakció esetén biztosan hozzájut a pénzéhez, így a megrendelés teljesítését szinte azonnal megkezdheti.

A külföldre is értékesítő webshopoknak egy további előny, hogy a határon túli vásárlók is ugyanolyan egyszerűen kiszolgálhatók, mivel a külföldi kártyás fizetés is pontosan ugyanúgy megy végbe, mint a belföldi.

Ezek mellett általánosságban az is elmondható, hogy nem szabad webáruházunkban csak utánvételes fizetést biztosítsunk, mert ilyenkor lefognak morzsolódni azok a potenciális vásárlók, akik elektronikusan szeretnének fizetni. Márpedig az így fizető vásárlók között a bankkártyás fizetés a leggyakoribb fizetési mód.

(Megjegyzés: a hazánkban mükődő fizetési és szállítási módokról is lesz szó ingyenes szemináriumonkon.)

Hogyan Indítsunk Webáruházat

#
Pásztor Ádám
Köszönöm. :)
#
Orsi
Érdeklődnék, hogy a bankok listája így teljes? Pl. a Raiffeisen Bank nem választható?
#
Szávai Norbert
Kedves Orsi!

Kártyaelfogadás t kínál még az MKB Bank, a Raiffeisen Bank és a Sberbank.

Ezek a bankok azonban nem saját kártyaelfogadás i szolgáltatást, hanem a SIX Payment Services szolgáltatását ajánlják.

Az AXA Bank pedig a Borgun hasonló partnere.
Kedves Norbert!

Az miért van, hogy a Borgun a konkurens bérelhető rendszerben 1%-os díjjal is működik, míg nálatok csak jóval magasabb jutalékért lehet szerződni a Borgunos fizetésre?

Nagyon köszönöm ha megválaszolod!
A Borgun nálam 1,6%-al kötött szerződést, persze ha negyobb a forgalom,akkor kisebb százalék is lehetséges, de ez esetben a Shoprenteres fizetés is kisebb százalékot ad. Én egyébként az OTP-hez szeretnék átmenni abból az októl,hogy azt jobban ismerik és jobban megbíznak benne a vásárlók szerintem. Egyébként a Burgun egy tökéletesen működő rendszer és személyes jelenlét sem kell a szerződéstökésh ez, nem semmi.
Kedves Zsolt!

"1%-os díjjal is". Ebben az esetben az "is" szócskán van a hangsúly, amely gondolom azt jelenti, hogy az 1% csak bizonyos feltételek fennállása esetén állja meg a helyét.

Az, hogy miért annyi a Borgun, azt sajnos nem tudom megmondani, mert erre a részére nekem nincs rálátásom.
Engem az érdekelne még, hogy pl a Bariont vagy a Burgont ajánljátok. Melyiket miért érdemes használni?
Kedves Enci!

A cikk 5 éve íródott, így jelenleg nincsenek friss információim a két szolgáltatót illetően.

Annyit tudok, hogy a Shoprenteres webáruház tulajdonosoknál a Barion a népszerűbb fizetési mód.

Üdv,
Szávai Norbert
Kérjük írd be a képen látható kódot
Biztonsági kód Új kódot kérek
Szeretnék e-mail értesítést kapni az új hozzászólásokról!
Ha szeretnél további webáruházas tippeket, iratkozz fel heti értesítőnkre!
Van már webáruházad?