A legsikeresebb élelmiszer webáruház
Hogyan lett a G'Roby a legsikeresebb magyar élelmiszer webáruház, avagy interjú Nagy Sándorral, a G'Roby NetShop Kft. ügyvezető igazgatójával. K: Hat év sikeres működés már egy hagyományos bolt esetében is jó eredmény, egy magyar webáruház esetében viszont rendkívülinek mondható. Ilyen komoly tapasztalatokkal a háta mögött hogyan értékelné az elmúlt 6 esztendőt? V: Nos, igen, így kimondva ez a hat év valóban megfoghatatlan, hiszen egyfajta szempontból igen sok, ha azt nézem hogy mindössze 7-8 éve létezik valódi e-kereskedelem Magyarországon; másrészt viszont igen kevés, ha arra gondolok, hogy pont emiatt igen nehéz megszilárdulni, gyökeret verni, és igazán jövedelmezővé tenni az üzletet. K: És hogy érzi, Önöknek sikerült gyökeret verni a magyar e-kereskedelmi életben? Biztos a pozíciójuk az élelmiszer-házhozszállításban, vagy lehet-e egyáltalán ilyesmiről beszélni az Internetes üzletben? V: Ez olyan, mintha egy olyan skálán kellene értékelni valamit, amilyen skálát még ki sem találtak. Persze elégedettség is van bennem, hiszen a 6 év alatt jelentős eredményeket, és kialakult presztizst is fel tudunk mutatni. Ugyanakkor egy egészséges tartás is van affelől, mit hoz majd ez az igencsak gyorsan változó jövő. K: Valóban igaz, magam is láttam már jópár helyen szakmai előadást tartani. Azonban a cég sikere nem csak Önön múlt, ha jól tudom, hiszen közel harminc fős csapat tevékenykedik a bolt sikere érdekében. Milyen egyéb számszerű eredményekkel büszkélkedhet még a cég így 2006 nyarán? V: A cég sikere egyáltalán nem csak rajtam múlt. Ugyan 2000 őszén még alig öten kezdtük és 5 év alatt nőtte ki magát az üzemeltető személyzet a mostani létszámra, illetve az akkori autók száma nőtt 2-ről fokozatosan a mostani 14-re. Továbbá megtörtént a 20000. vevő regisztrálása, és túl vagyunk a 100000. teljesített rendelésen is, mely alig pár hete történt. Az áruház operatív napi működésének sikeressége az áruházvezetőnk, Lákovics Amália munkáját dícséri. K: Ezek valóban igen szép sikerek. Ilyen eredményekhez mindenképp szükséges a jól kialakított belső szervezet. Ha jól tudom a házhozszállítást házon belül oldják meg, az áruház informatikai működtetését viszont külső céggel végeztetik. Ennek inkább a fordítottja a gyakoribb a magyar webáruházaknál. Milyen előnyei vannak ezen megoldás alkalmazásánál? V: Ez így azért nem teljesen pontos. Az on-line shopot jómagam terveztem egy informatikai Kft. egyik emberével együtt, mivel magam is programozó vagyok. Továbbá a kereskedelemben dolgozom 1990 óta, így mondhatom, hogy jelentős szakmai alappal indultunk neki. A lényeg, hogy a mai napig a fejlesztések tőlünk (tőlem indulnak) ki és a Kft. vállalja a programozást. Ezért egyedi a webshop, és ezért nem lehet azt mondani, hogy külsős a megvalósítás. A kiszállító csapat abszolút belső, saját autókkal és alkalmazottakkal szállítunk ki. Az előnyök egyértelműek: minden felett van (gyors) kontroll, könnyű bármit változtatni, alkalmazkodni, fejlődni, és az abszolút egyediséggel jó helyet lehet kivívni a piacon. K: És nem volna hatékonyabb egy belső programozó alkalmazása? V: Nem feltétlen. Azt a szakmai színvonalat, amit egy profi informatikai cég képvisel egy belső alkalmazott nem feltétlen biztosítaná, továbbá én sem tudnék neki annyi munkát adni, hogy megérné itt ülni neki. K: A G’Roby üzletei mind Budapesten találhatók, és az oldal tanulsága alapján házhozszállítást is csak Budapesten és környékén végeznek. Nem gondolkodtak még a szolgáltatás országos méretűvé bővítésében, és esetleg a vidéki szállításnál külsős cég igénybevételén? V: A jó szolgáltatás végzéséhez stabil háttér (üzlet, raktár) kellenek, és jó logisztika; a GRoby 14 éve Budapesten működik, itt ez biztosított; ezért nem lépünk ki Vidékre. K: Milyen jövőt jósol önmaguknak? Milyen növekedési potenciált tartogat magában az iparág? Milyen akadályai vannak a további fejlődésnek? V: Nos, ez az új üzletág egyértelműen hosszú és biztos jövőre van ítélve, úgy gondolom, de mivel túl fiatal, ezért rengeteget fog változni, és a fejlődése sem lesz egyenletes. Akadályok mindig mindenhol vannak, itt sem igen lesz sokkal számottevőbb, mint bárhol máshol. Hogy nekünk milyen jövőnk lesz, az nyilván függ majd a piaci belépőktől. Így a sokat emlegetett TESCO online Mo-i megjelenése biztos átrendezi majd a képet, de most még úgy látom, hogy mint ahogy az offline üzleteink is megférnek egymás melett (sőt...), úgy majd az online is el fog. K: A TESCO-val szemben gondolom a magas színvonalú szolgáltatásokra és vevőorientáltságra helyezik a hangsúlyt, mint versenyelőnyre. És igazából átpozícionálódni se kell miattuk, hiszen ez most is adott. V: Illetve lesz még egy nagy előnyünk, hiszen a TESCO élelmiszer (és vegyiáru) választéka elmarad a miénktől, tehát ebben is "jobbak" tudunk lenni. K: Milyen online és offline marketing eszközöket használ a cég? Arányaiban melyikre fordítják a legnagyobb erőforrásokat? V: Mind offline, mind online területen speciális a marketingünk. Igyekszünk minél kevesebbet költeni reklámra, leginkább semmit. Ehelyett a boltok kinézetére, a dolgozókra, és minden olyan másra költünk, ami miatt a vevők szívesen bejönnek hozzánk, vagy rendelnek tőlünk. Online területen egyértelműen az "elégedett vevő a legjobb reklám" elvet követjük. K: Van-e valami különleges értékesítés növelő eszköz amit alkalmaznak, és ami természetéből adódóan inkább csak az elektronikus kereskedelemben alkalmazható? V: Nem tudnék ilyet mondani. Persze termékkiemeléseket és akciókat mi is alkalmazunk, ez egyértelmű, és persze van a pontgyűjtés, de az inkább hűségprogram. K: Milyen látogatottsága van az áruháznak? Ezek közül mekkora a visszatérő vásárlók aránya? V: Havonta kb. 11000 egyedi látogatója van, ennek 25-30%-a vásárol és a regisztrálók közül 1 év távlatában 38% a törzsvásárlói arány. K: Azt hiszem ezek igen impozáns számok. Hogyan sikerült elérni őket? Milyen módszereket alkalmaznak az oldal hatékonyságának növelésére? Milyen adatokat mérnek folyamatosan, és miken igyekeznek javítani? V: Úgy érzem egy webáruház nem egy portál, tehát az oldal hatékonysága az tulajdonképpen azt jelentené, hogy a vásárlás könnyű és élvezetes legyen. Ezt vásárlói kérdőívek (évente 1 vagy kettő) alapján mérjük fel, és a megkapott válaszok alapján fejlesztünk az áruházon. K: A webáruház mely részeit tartja a siker szempontjából különösen fontosnak? Melyek a kulcsterületek, ahol erős az oldal, és hol kellene még fejlődni? V: A legfontosabb a sebesség (azaz a vevő szempontjából a vásárlás gyorsasága). Ez nyilván programozástechnikai és technikai háttér kérdése. Szükséges még az áttekinthetőség, valamint a vásárlás könnyítő kényelmi funkciók (jó minőségű termékfotók, termékleírások, kedvencek és saját kosár funkció). Továbbá magyar szinten egyedi azon szolgáltatásunk, hogy a vásárlók 4 órás intervallum pontossággal meg tudják határozni (már a rendelés folyamán), hogy mikor és hol szeretnék megkapni az árut. Ezt egy háttérben futó logisztikai program szolgáltatja. Fejlődni pedig úgy tudunk, ha a fent felsoroltakat még profibbá tesszük. K: Általánosságban véve mit tart a legfontosabb sikertényezőnek az e-kereskedelemben? Milyen gyengeségeket kell leküzdeni nekünk magyaroknak, és milyen tanácsot tud adni azoknak, akik most vágnak bele az e-kereskedelembe? V: A legfontosabbnak még mindig a megfontoltságot, a biztos szakmai hátteret (egy e-kereskedő legyen igazi KERESKEDŐ), és az egyediséget tartom. Gyengeség ... hmmm .... ilyen szót talán nem használnék, inkább azt mondanám amint lesz egységes szabályzás, úgy tisztulni fog a piac, és átláthatóbb lesz az üzletág. Tanács pedig: az on-line kereskedelem nem a gyors és hirtelen profitszerzés színtere; nem is egy hirtelen jött divat; igen komoly üzlet, amiben legalább olyan könnyen lehet sikereket elérni, mint amilyen gyorsan bele is lehet bukni. K: Kedves Sándor, köszönjük szépen az interjút. További sok sikert kívánunk a továbbiakban is! |