A szóbeszéd hatalma webáruházaknál
Ismerje meg Ön is az egyik leghatékonyabb vírusmarketing eszközt, mely nem hiányozhat egyetlen webáruház látogatószerző palettájából sem. Napi 350 látogatói visszajelzés – ennyi dícséretet vagy éppen kritikát kap átlagosan egy felfutóban lévő amerikai webáruház 6 hónappal azután, hogy megnyitotta kapuit a vásárlói visszajelzések előtt. Az e-kereskedők az ötletek nagy részét a népszerű social-networking oldalaktól „kölcsönzik”, mint amilyen az Iwiw, a Facebook vagy a YouTube. Tudják, hogy a vásárlók - elsősorban az új, Internet-generációs fiatalok - nemcsak, hogy szeretik hallatni a hangjukat, de sokat adnak a hozzájuk hasonlók véleményére is. Ennek hatására a webáruházak egyre nagyobb számban nyitják meg oldalaikat a vevők előtt, lehetővé téve számukra a termékek véleményézését és értékelését, sőt néhol még képek vagy videók feltöltését is megengedik. Látogató-forrás A növekvő mennyiségű termék-véleményezés hatására egyre inkább ezen vélemények válnak a vásárlás előtti elsődleges információ forrássá, azaz egyre többen már nem szaklapok termék-tesztjeit vagy összehasonlításait olvasgatva döntenek adott termékről, hanem sokkal inkább mások véleményeit és értékeléseit olvasgatva. Innen logikusan következik, hogy amelyik webáruház nem biztosít lehetőséget a visszajelzésre, az könnyen hátrányba kerülhet a versenytársaival szemben. Egy hatékony visszajelző rendszer beindítása lassú folyamat, idő kell, míg a látogatók „rászoknak”. Utána viszont nincs visszaút: nemcsak a keresőkből való látogatók számát lehet így megsokszorozni, de hatalmas mennyiségű ingyenes és releváns tartalmat is jelent ez az oldal számára, mely az egyik legbiztosabb hosszú távú látogatóforrás! Felmérés A saját termékeiket árusító cégek számára egy újabb rendkívül hasznos tulajdonsággal bír a vevői visszajelző rendszer – információt kaphatnak termékeikről, azok felhasználási módjáról, a fogyasztói szokásokról és nem utolsó sorban a termékekkel kapcsolatos kritikákról. A termelő cégek régóta keresik a lehetőségeket a vevői visszajelzések gyűjtésére, elősegítve ezzel a termékfejlesztést és a marketinget. Míg régebben számos költséges és bizonytalan módszer állt csak rendelkezésre, mint pl. a közvélemény-kutatás, a visszajelző rendszer segítségével egy rendkívül hatékony és automatizált eszközt kaptak a kezükbe – olyan, akár egy folyamatos és ingyenes piackutatás. A rendszer népszerűsége A vásárlói visszajelzések régóta részét képezik a legnagyobb webáruházaknak, mint amilyen az Amazon.com is, de szélesebb körben csak az utóbbi pár évben terjedtek el igazán ezek a rendszerek. A MarketingSherpa állítása szerint míg 2005-ben a webáruházak mindössze 23%-a rendelkezett vásárlói visszajelző rendszerrel, addig 2006-ra ez az arány közel megduplázódva 43%-ra nőtt. Továbbá az is kiderül egy MarketingSherpa által szervezett felmérésből, hogy a 18 és 34 év közötti vásárlók 50%-a használta is a rendelkezésre álló visszajelző rendszereket legalább egy internetes vásárlásuk után, mely rendkívül magas arány jól tükrözi a a rendszer népszerűségét. A siker nagy részben a social-networking oldalak népszerűségéből fakad, mint amilyen az Iwiw, a YouTube vagy a Flickr. Az emberek egyértelműen szeretnek társalogni, és megosztani másokkal életük egy kis darabját. És a vásárlói visszajelzések pontosan erre adnak lehetőséget. Vásárlás növelés A vásárlói visszajelzések nem csak a véleményünk kifejtésére ad lehetőséget, de akár tőlünk több ezer kilométerre lévő embertársaink befolyásolására is. Régóta ismert, hogy a vásárlók által jónak tartott termékekből jóval több fogy, mint a nem értékelt, vagy esetleg kevésbé jónak tartott társaikból. A Petco áruházlánc felmérése alapján a „vásárlók által legmagasabbra értékelt termékek”-re kattintó látogatók 49%-al nagyobb arányban vásároltak, mint a többiek. Sőt ezen vásárlók 63%-al többet költöttek, mint azok, melyek a „leggyakrabban vásárolt termékek” vagy „legolcsóbb termékek” listára kattintottak. Az eVoc Insights cég felmérése alapján a vásárlók 47%-a olvas el legalább egy pár vásárlói értékelést, mielőtt vásárlásra szánná magát, és ami a legfontosabb az Ön szempontjából: a látogatók 63%-a nagyobb valószínűséggel szánja rá magát egy vásárlásra, ha az adott oldalon találhatóak értékelések és vélemények. Ellenvetések A leggyakoribb aggodalom, ami miatt nem szánják rá magukat a webáruház tulajdonosok a rendszer használatára, az a negatív kritikáktól való félelem. A Forrester Research kutatása alapján azonban ez a félelmük megalapozatlan: az e-kereskedelmi oldalakon a visszajelzések 80%-a pozitív. Sőt mi több, a maradék 20%-nyi negatív kritika sem feltétlenül káros a bolt szempontjából. Azon kívül, hogy bizonyos essetekben segítenek megtalálni adott termék gyenge pontjait, hihetőbb és realisztikusabb képet festenek az adott termékről. Néha, amikor a túl tökéletes vélemények hada már gyanúsnak tűnhet, különösen jól jön egy pár negatív kritika. Összegezve tehát a vásárlói vélemény, a szóbeszéd (legyen akár negatív) nagy segítséget nyújthat egy webáruház fejlesztéséhez. Egyszerre mutathatja a fejlődés irányvonalát, illetve segítheti a webáruházunk marketingjét. Ezek pedig mind nagyon fontosak egy webáruház életében. |