Olcsóbb internetes vevőszerzés 2. rész
A látogatottság növelés se nem drága, se nem bonyolult, csak ismernünk kell a működését! Sorozatunk e részében bemutatom a leghatékonyabb módszereket, melyekkel egy átlagos, korlátozott költségvetéssel rendelkező vállalkozás is látogatók százait, sőt ezreit vonzhatja webáruházára. Sorozatunk első részében bemutattuk, hogy milyen költségei vannak egy webáruháznak, és hogyan lehet egy vevő megszerzésének költségét jelentősen csökkenteni. Ebben a részben bemutatjuk a kkv-k által legegyszerűbben használható, legolcsóbb és leghatékonyabb marketing eszközöket, melyekkel látogatók ezreit lehet a webáruházunkra vonzani. Miért szükséges látogatottságot növelni? Ha van egy szuper webáruházunk tele jobbnál-jobb termékekkel, miért szükséges külön látogatottságot növelni? Egy webáruház olyan, mint egy mellékutcában lévő pincehelyiség. Ha nem terjesztjük, hogy létezik, ha nem segítünk az embereknek megtalálni, akkor olyan, mintha nem is létezne. Az e-kereskedelemben a nagy számok törvénye uralkodik. Egy adott látogató-tömegnek egy kis százaléka fog csak vásárolni, ezt mutatja a konverziós ráta (100-ból hányan vásárolnak). Így a vásárlóink számának növeléséhez két dologra van szükség: a konverziós ráta javítására és/vagy a látogatottság növelésére. Míg az előbbi lehetőségei behatároltak, addig az utóbbi korlátlanul növelhető. A célunk tehát az, hogy látogatók százait, sőt ezreit vonzzuk webáruházunkra. Hogyan lehet leghatékonyabban látogatottságot növelni, és milyen erőforrások szükségesek hozzá? Szögezzük le az elején: a látogatottság növelés nem feltétlenül kerül sok pénzbe, pénz nélkül is lehet hatalmas tömegeket vonzani az oldalunkra. Általánosságban szólva a látogatottság növeléséhez vagy pénz kell, vagy munka, vagy kreativitás (esetleg ezek kombinációja). Az egyes marketing eszközök eltérő mértékben igénylik ezen „hozzávalókat”, de mindegyikhez szükséges legalább az egyik. Mielőtt megvizsgáljuk külön-külön is az egyes marketing eszközöket, szólnunk kell az értékelés szempontjairól: egy marketing eszköz akkor hatékonyabb, mint a másik, ha segítségével egy vevő megszerzése kevesebb erőforrást (általában pénzt) igényel. Az, hogy mennyibe kerül egy vevő, két tényezőtől függ: először attól, hogy segítségével mennyibe kerül egy látogatónak a megszerzése, másodszor pedig attól, hogy milyen arányban konvertálódnak ezen látogatók vásárlóvá (azaz milyen minőségű látogatottságot vonz az adott marketing eszköz). Az egyes marketing eszközök között hatalmas különbségek lehetnek ezen szempontok szerint: könnyen lehet, hogy az egyik marketing eszköz olcsóbban szerzi a látogatókat, mint a másik, de ezen látogatók közül sokkal kevesebben fognak vásárolni (így összességében lehet, hogy a látszólag drágább marketing eszköz a hatékonyabb). Banner A banner az egyik legelterjedtebb online marketing eszköz, amely logikájában a legközelebb esik a hagyományos marketing eszközökhöz. Gyakoriságának oka feltehetően egyszerűségében rejlik, de hatékonysága erősen megkérdőjelezhető. Egy átlagos banner átkattintási aránya (100 megjelenésből hányszor kattintanak rá) valahol 0.5 százalék körül van, azaz minden kétszázadik megjelenésre hoz egy látogatót! Ha a portálokon számított „listaárat” vesszük alapul – ahol is 3-10 Ft körül mozog egy bannermegjelenés ára – egy látogató számunkra 600-2000 Ft-ba fog kerülni. És még csak látogatókról beszélünk, akiknek csak egy kis töredéke fog vásárolni! Így, ha banner reklámokra szánjuk is magunkat, mindenképp alkudjuk le az árat egy számunkra elfogadható összegre (ami szerintem valahol fél és egy forint között van)! A banner másik hátránya, hogy gyakran igen rossz minőségű látogatottságot vonz. Mivel célszerű úgy elkészíteni, hogy minél többen kattintsanak rá (hiszen fizetünk érte akár rákattintanak, akár nem), ezért gyakran olyanok is rákattintanak, akik nem potenciális vásárlók. Egy fokkal jobb a helyzet az átkattintás alapú bannereknél (nem minden megjelenés után kell fizetni, hanem minden rákattintás után): ekkor konkrétan lehet számolni az átkattintások költségeivel (melyek így bizony általában jóval olcsóbbak), plusz a banner által vonzott forgalom minősége is javulhat, hiszen ilyenkor sokkal célzottabban lehet elkészíteni a bannereket, kevésbé kell „általánosságra” törekedni. Tanácsként elmondható, hogy mindig igyekezzünk konkrét ajánlatokat belefoglalni a bannerekbe, és ne csak általános imázs-reklámokat használjunk, továbbá igyekezzünk ösztönözni az internetezőket a kattintásra. Pl. „Rendelje meg a legújabb Harry Potter könyvet 50% kedvezménnyel! A részletekért kattintson ide!” Keresők A keresők (pl. Google) a minőségi látogatottság növelésnek talán a leghatékonyabb eszközei. A hagyományos reklámoktól eltérő logika mentén működnek, hiszen ilyenkor nem mi „csábítjuk be” a látogatókat az oldalunkra, hanem ők maguk érdeklődnek a termékeink iránt, és mi csupán segítünk nekik megtalálni az oldalunkat. Mivel már alapból érdeklődő látogatókat kapunk, ezért sokkal magasabb arányban lehet őket vevővé konvertálni, mint a bannerek által vonzott látogatókat (vagyis a keresők minőségibb látogatottságot vonzanak). A keresőkben megjelenő találatok két csoportra bonthatóak: organikus találatokra (bal oldalt, a közöttük való megjelenés ingyenes) és fizetett hirdetésekre (jobb oldalt). Míg az organikus találatok közötti jó helyen való szereplés számos tényező függvénye (erről szól a keresőoptimalizáció), addig a fizetett hirdetések közötti helyezés egyedül attól függ, hogy mennyit vagyunk hajlandóak fizetni egy látogatóért. Keresőoptimalizáció A keresőoptimalizáció egy igen hatékony látogatottság növelő módszer, mely nem mellékesen ingyenes! Gyakorlatilag egyszer kell jól és hatékonyan végigcsinálni, utána folyamatosan és töretlenül vonzza az oldalra a látogatókat, akár egy jó ügynök! A keresőoptimalizáció lényege, hogy a keresők organikus találatai között igyekszünk minél jobb helyezést elérni az oldalunkkal. A jó helyezés függ egyrészt az oldalra mutató linkek mennyiségétől és minőségétől (linkerősség), másrészt az oldal szerkezetétől és a keresőkifejezéshez való tartalmi kapcsolódásától (relevancia). Egy keresőbarát módon megírt webáruháznak minden egyes oldala keresőoptimalizált, többek között minden egyes terméknek a bemutató oldala is (tehát szerkezetileg nem kell vele külön foglalkoznunk). Így a feladatunk elsősorban a minőségi, oldalunkra mutató linkek minél nagyobb mennyiségben történő szerzése (linkmarketing). A keresőoptimalizáció (és főleg a linkmarketing) idő- és munkaigényes folyamat, hatásait hetek, sőt néha csak hónapok elteltével lehet érzékelni. Ahogy gyűlnek az oldalunkra mutató linkek, úgy kúszik fel szép lassan az oldalunk a keresők találati listájában. A keresőoptimalizáció elsősorban a konkrét termékekre keresők esetében hasznos, és kevésbé az általánosabb kifejezéseknél. Pl. arra a kifejezésre, hogy „könyv” feltehetően évek kemény munkájára volna szükség, hogy az oldalunk a top10-be kerüljön a Google-ban, de a konkrét könyvcímekre (melyekből lehet akár több ezer is az oldalunkon) már sokkal egyszerűbb. Fizetett keresőhirdetések Míg a konkrét termékekre keresők „megszerzésére” a keresőoptimalizáció a megfelelő eszköz, addig az általánosabb kifejezésekre keresők esetében a fizetett keresőhirdetések. A kezdeti időszakban – amikor az organikus találatok között nem nagyon szerepel még a webáruházunk (a keresőoptimalizáció nagyobb időigénye miatt) – a fizetett keresőhirdetések jelentik az egyetlen módszert, hogy a keresőket használó embertömeget az oldalunkra csábítsuk. Lényege, hogy a keresőkben adott szavakra és kifejezésekre való rákeresés esetén kérhető, hogy egy rövid szöveges hirdetésünk megjelenjen a fizetett hirdetések között adott pozícióban (mely pozíció általában attól függ, hogy mennyit vagyunk hajlandó fizetni akkor, ha rákattintanak a hirdetésünkre). És így költsége is csak akkor van eme hirdetési formának, ha ténylegesen rá is kattintottak az adott hirdetésre, szemben a bannerekkel, melyek esetében minden megjelenés után kell fizetni (és lehet, hogy ezer megjelenésenként csak egyszer kattintanak rá). Egyik nagy előnye, hogy a költségekkel nagyon precízen lehet tervezni, a költségkeret havi, vagy akár napi szinten is korlátozható (azaz pl. csak addig jelenjen meg a hirdetésünk, amíg el nem érte a napi 1000 Ft-os költséget). Másik komoly erőssége az ára: egy-egy látogató költsége (20-60 Ft) csupán töredéke a bannerekkel megszerzett látogatókéhoz képest, és a keresőből érkező látogatók feltehetően sokkal nagyobb arányban fognak vásárolni is, mint az utóbbiak! Általános tanácsként azt tudom javasolni, hogy az összes webáruházunkhoz kötődő, többé-kevésbé általános kifejezésre adjunk fel hirdetést. Tehát az általános termékkörünkön túl („könyv”, „könyvek”, „szakkönyv”, „tankönyv”, stb.) célszerű az összes kategóriára és alkategóriára is (pl. „irodalom”, „hobbi”, „gasztronómia”, „lexikon”, stb.), illetve az összes gyakoribb kapcsolódó kifejezésre („olvasás”, „bestseller”, „Harry Potter”, stb.). Célszerű a „liciteket” kezdetben alacsonyan indítani, aztán fokozatosan növelni, ha nem kapjuk a várt eredményeket (azaz kevesen kattintanak rá a hirdetésünkre). Vírusmarketing A neve nagyon jól kifejezi azt, amit takar – a cégünk, termékünk hírét úgy terjeszteni, ahogy a vírus is terjed. Az influenzát könnyű továbbadni környezetünknek, amely továbbfertőzi a saját környezetét. Ha van közeg, amin keresztül terjedhet, akkor a vírus terjedését megállítani majdnem lehetetlen, sőt egyre gyorsabban, exponenciálisan növekszik. Ezen koncepciót a marketingre alkalmazva: vegyük rá a felhasználókat, hogy ők terjesszék a mi hírünket, hogy beszéljenek rólunk ismerőseiknek, hogy „fertőzzék” a hírünkkel a környezetüket. Hatalmas előnye, hogy óriási tömegeket lehet így elérni gyakorlatilag nulla vagy minimális költséggel. Hátránya, hogy szinte mindig kreativitást igényel részünkről, mindig valamilyen új, meglepő, akár provokatív ötleten kell alapulnia a vírusmarketing-kampányunknak, és inkább csak sablonok állnak rendelkezésünkre segítségképpen. Az egyik legalapvetőbb jellemzője minden vírusmarketing kampánynak valamilyen ingyenes termék vagy információ jelenléte, mely ugyanakkor értékes a felhasználók számára, akik késztetést éreznek rá, hogy megosszák másokkal is. Továbbá célszerű a vírusmarketing-kampányunkat az alapvető emberi érzelmekre és magatartásra építeni. Van néhány olyan érzelmi tényező, amely mágnesként vonzza az embereket, és amelyekre mindig lehet számítani, így a kíváncsiság, a szeretet, az utálat vagy a szolidaritás. Mi lehet a vírusmarketing eszközünk? A leggyakoribbak a képek, videók vagy online játékok, tehát valamilyen digitális termék. De lehet egy pdf vagy word dokumentum is, lényeg, hogy az emberek számára érdekes, hasznos, vicces, stb. legyen. Alkossunk valami provokatívat, ami kapcsolódik tartalmilag a cégünkhöz és termékeinkhez, és az emberek önként terjeszteni fogják. Fontos, hogy könnyen tudjon „fertőzni”, azaz terjesztése ne okozzon nehézséget (erre legalkalmasabbak a digitális termékek). Figyeljünk oda, hogy a vírusmarketing eszközünk tartalmilag kapcsolódjon a kínálatunkhoz. Vírusmarketing eszközt készíteni könnyű, elég videóra venni pl. egy csinos lányt és a videó végére biggyeszteni a weboldalunk címét, de ez számunkra nem fog minőségi látogatottságot eredményezni, senki nem fog ezen látogatók közülük vásárolni (hacsak nem erotikus fehérneműt árulunk). Az emailt, mint marketing eszközt nem azért hagytuk a végére, mert kevésbé hatékony, vagy mert kevesebb lehetőséget látnánk benne. Az emailben olyan előnyök rejlenek, melyek minden webáruháznak célszerű kihasználni. Emailt kétféle címlistára lehet küldeni: idegen vagy saját listára. Az idegen címlistára való email küldés népszerűsége jelentősen megkopott az elmúlt években a spamek egyre szaporodó száma miatt. A saját címlistára való hírlevél küldés viszont az egyik leghatékonyabb marketing eszköz lehet, ha jól használják. Mit szólna hozzá, ha az egyszer becsábított látogatókat akkor „hívhatná” vissza az oldalra, amikor csak Ön akarja? Ha nem tűnnének el nyomtalanul, de megadnák Önnek a nevüket és elérhetőségi adataikat? Ezek az előnyök nem csak ábrándok, de egyszerűen megvalósíthatóak a hírlevéllel, és a címlista építésével. Ehhez szükséges, hogy a látogatókat ösztönözzük a hírlevél listára történő feliratkozásra, így akkor is megszerezhetjük elérhetőségüket, ha épp nem akarnak vásárolni. A feliratkozásra való ösztönzésnek számos módja van: a rendszeres, témába vágó cikkek, ingyenesen letölthető tanulmányok, kuponok (kedvezménykártyák) vagy akár termékminták is szolgálhatnak ösztönzésül.
Az így felépített címlistára utána akkor küldünk emailt, amikor csak akarunk, és így ingyenesen érhetjük el újra és újra az oldalunkra már egyszer „eltévedt” látogatókat. Ergo az email egy ingyenes és nagyon hatékony marketing eszköz, mely elsősorban a potenciális vevőkkel történő rendszeres kapcsolattartást szolgálja. Láthatjuk tehát, hogy a látogatottságnövelés nem feltétlenül kerül sok pénzbe, és korlátozott költségvetéssel bíró vállalkozások számára is hatékonyan működhet. E cikksorozat következő és egyben utolsó részében bemutatom, hogyan lehet magasabb áron értékesíteni webáruházunkban, hogyan tudunk profitot érvényesíteni árainkban anélkül, hogy ez a forgalom csökkenéséhez vezetne, illetve bemutatom azokat az egyszerű technikákat, melyekkel az egy vásárlásra jutó tranzakciós érték jelentősen megnövelhető. |