Köszönjük feliratkozását!

Hamarosan megkapja heti webáruházas tippjeit.

A webáruházak - és minden jól kialakított weboldal - egyik legalapvetőbb arculati eleme az oldal azonosító; ez a (jó esetben) bal felső sarokban elhelyezkedő címke mutatja meg a látogatónak, hogy kik vagyunk. Ennek legmegfelelőbb eszköze pedig - az elnevezésen kívül - egy a fenti követelményeket szem előtt tartó, izléses logó, ami ha pedig brandet is akarunk építeni, akkor egyenesen elengedhetetlen!

logo.jpg
A webáruházunk kinézetét, hangulatát meghatározó színvilág megválasztása után a következő lépés tehát a logó elkészítése. Ebben szeretnék némi segítséget nyújtani a következő négy pontban, amely a jó logó legfőbb ismérveit próbálja csokorba szedni.
Mindenkinek ajánlom figyelmébe toro kommentjét !
1. Legyen kifejező!

Mi az, amit csinálunk? Mivel foglalkozunk, miben hiszünk, mi az, amit nyújtunk vásárlóinknak, ügyeleinkek? Ezen kérdések megfogalmazása alapvető fontosságú nem csak az arculat, de az egész üzleti stratégiánk kidolgozásakor is. Emlékezzünk rájuk tehát akkor is, amikor a cégünk legfontosabb arculati elemét tervezzük, vagy terveztetjük. Ez azért is fontos, mert a logónak a nevünk nélkül, önmagában állva is jól kell "működnie".
Ez a pont a legnehezebben megragadható, hisz az üzenet és a forma összhangja gyakran rendkívül szubjektív. A konklúzió az lehet, hogy minél szerteágazóbb a cégünk tevékenysége, annál inkább próbáljuk a logót ne a termékek, inkább a cégünk eszmerendszere felől megközelíteni.

libri.jpg
A Libri logója ebből a szempontból jó példa: a témát is, az átadni kívánt hangulatot is tökéletesen közvetíti. Szubjektív viszont, hogy elég profizmust sugall-e.
2. Legyen letisztult!

Bármilyen jó logót megnézünk, nem fogunk találkozni olyan divatosnak tartott "bűbájosságokkal", mint a vetett árnyékok, színátmenetek. A jó logó tiszta, határozott vonalakat, éles kontúrokat és egyszerű színeket használ. Ez segít abban, hogy egyszerűen feldolgozható, "üzenete" könnyen befogadható legyen, és ez teszi lehetővé a logónk "használhatóságát" is, mint azt látni fogjuk.

A logó színével kapcsolatban a legutóbb elmondottak itt is érvényesek: a kevesebb néha több. A túl sok szín használata a logót a legtöbb esetben nehezen befogadhatóvá teszi, vigyázzunk tehát arra, hogy két színnél csak indokolt esetben alkalmazzunk többet... és ne feledjük el, hogy a logónknak olykor puszta fekete-fehérben is el kell látnia feladatát.

Ezt természetesen nem jelenti azt, hogy a logónkat ne lehetne egy landing oldal, egy reklámplakát, vagy akár a webáruház fejléce számára "feleffektezni", de fontos, hogy puszta feketében, és "báli ruhában" is ugyanaz a logó legyen.

webkutya.gif
A Webkutya webáruház esetén a logó tartalma bizonyos szempontból predesztinálható volt, mégis számos ponton el lehetett volna rontani. Az eredmény láttán azonban kijelenthetjük: a logó hűen tükrözi az webáruház lényegét, és a végletekig egyszerű, letisztult.

3. Legyen újrafelhasználható!

A logód természetesen nem csak a weboldaladon szerepel majd! Bannerekre, reklámkreatívokra éppúgy felkerülhet, mint az autód oldalára, az elküldött faxokra, vagy akár a kollégák céges bögréjére nyomtatva... és fontos, hogy ezen médiumok mindegyikén megfelelően működjön!
Fontos, hogy a logót bárhol, bármilyen helyzetben alkalmazni tudd. Ez úgy érhető el, ha a logó vektorgrafikus formában is a rendelkezésünkre áll, hisz ilyenkor a méretének csak a hordozó közeg kiterjedése, nem pedig a forrásanyag részletessége szab határt.

A te logód hogy néz ki egy zajos faxpapíron?

ledcenter.jpg
A ledcenter.hu logójára is igaz, hogy a webáruház lényegének tökéletes reprezentációját adja. A kialakításkor viszont érdemes lett volna figyelni arra, hogy az eremény nem csak színes, webes környezetben legyen jól használható, hanem pl. céges pólóra hímezve is.

ipon.jpg
Az ipon.hu logója esetén csaltak egy kicsit, hisz itt a bolt nevét a logó részévé tették. A logó letisztult, profi munka, de itt is kíváncsi lennék pl. a fekete-fehér verzióra, vagy arra, milyen indíttatásból választotta a megrendelő ezt a "leveles" designt egy informatikai webáruházhoz.

4. Legyen tartós! (?)

Sok helyen olvasom, hogy a logó kialakításakor hosszú távra kell tervezni, hiszen lehet, hogy az a cégünket hosszú évekig, évtizedekig reprezentálja majd. Ez természetesen a legtöbb esetben így van, de mi van akkor, ha csak egy rövid ideig futó kampány, termék, divathullám erejéig van a logóra szükségünk, aztán eldobjuk? Nem feltétlenül igaz az tehát, hogy a logónk legyen mindig örökéletű, olykor egy aktuális divatot tükröző embléma kell.
Ha viszont egy tartós, sokáig használt logót készítünk, ne essünk abba a hibába, hogy az aktuális trendeknek megfelelően tervezünk logót (pl. divatos betűtípusok), hanem figyeljünk arra, hogy a kész munka évek elteltével se tűnjön elavultnak. Megvan persze arra is a lehetőség, hogy az emblémát frissítsük olykor, de ennek marketing vonzatai is vannak, hisz az új logónkat be kell vezetni.

target.gif
Target.com: örökifjú logóra jó példa a Target.com logója, amely minden fenti kritériumnak tökéletesen megfelel.

bestbuy.jpg
Best Buy: Amíg a fenti lábjegyzetet írtam, egy még jobb példa jutott eszembe. A Best Buy frappáns módon oldotta meg a szöveg integrálását a logóba, ezen felül minden megvan benne, ami kell: a színe, a formája sugallja a legjobb árakat, a letisztult vonalak pedig minden médiumon ugyanolyan hatékonysággal "ütnek", akár fekete-fehérben, akár színesben.

+1. Legyen profi!

Az elkészült logó esetén lépjünk hátra, és nézzük azt meg egy kívülálló szemével (súgok: számunkra ez lesz a legnehezebb). Tegyük fel magunknak a kérdést: "Komolyan venném-e ezt a céget, ha a neten vásárolnék?" Kérdezzük ezt meg ismerősöktől, és ha tudjuk, ismeretlenektől is (kérdőívek, közösségi média... számos módját megtalálhatjuk ennek).

Ha a válasz egybehangzó igen, és a logónk a fenti kritériumoknak is megfelel, jó munkát végeztünk.

hellokitty.gif
A fentiekre talán a legjobb példa látható most itt. Letisztult, minden felületen tökéletesen használható, a végletekig variálható, tökéletesen adja át az üzenetet, és bár a Hello Kitty jelenség már évtizedek óta jelen van, ez a szimbólum egy múló divathóbortot is ugyanilyen hatékonysággal jelképezett volna.

További vizsgálódáshoz a következő cikkeket ajánlom:
Ez igazán kemény dió. Például a Facebook "f" betűje nem egy lenyűgöző ötlet, de a több száz millió felhasználónak hála, egyértelműen azonosítható. A logo olyan mint a nagyi sütije, a recept ismert, mégis az a legfinomabb. Vajon miért?
#
shuryak
Az iPon logója szerintem nem leveles, inkább pillangóra hasonlít.
Épp most dolgozunk ezen a kérdésen. Idáig kb 30 különböző formát néztünk meg, még nincs egy igazán nyerő se. Igaz, arra, hogy Gazdagodás Akadémia nem is olyan egyszerű jó logót találni. Mindenesetre ez a cikk sokat segít abban, hogy a legrosszabbakat gyorsan kiszűrjük. Köszi!
#
Tiszai Szilárd
Az, hogy esetleg meg kellene bízni egy grafikust, aki ezt évekig tanulta, és ez a szakmája, nyilván nem opció. Szóba sem jöhet.
Tiszai Szilárd: nemhogy opció, de ideális eset. A cikk azért (is) íródott, hogy aki ezt az utat választja (jól teszi), az jobban átgondolhassa, milyen eredményt akar látni, és nadjisten a grafikust is pontosabb utasításokkal láthassa el - jelentősen lecsökkentve ezzel a végtermék elkészültéhez szükséges verziók számát.
#
Grevious
Nagyon frappáns és színvonalas logó példák: facelift.blog.hu/.../...
#
Fentősi Gábor
A miénkről mondanátok véleményt? Érdekelne a szakma véleménye! Köszönettel: Fentősi Gábor

Az oldal: www.bigyoplaza.hu
Fentősi Gábor: maga a logó tetszik és nagyon ötletes, viszont ebben a méretben talán túl részletgazdag. A robot teszi: 3D-ben renderelt figurának tűnik, és mint ilyen, nem teljesíti a 2. és 3. pontot.
Alapveto vitam van a cikk szerzojevel:
"(a logo) mutatja meg ..., hogy kik vagyunk, és ennek megfelelően egész cégünket, annak tevékenységét, arculatát is tükröznie kell"


Alapveto tevedes a tevekenyseg stb. tukrozes.
A arculat egy bovebb fogalom, mint a logo, az arculatnak resze a logo, igy annak tukrozeserol beszelni talan ertelmetlen.

A logo feladata, hogy az adott termeket, a ceget vagy amit a logo reprezental egyetlen pillantassal azonositani lehesen.
Nezzunk meg peldakat: Microoft, IBM, Apple, Nike, Adidas, Lacost, McDonalds, Subway, KFC, Warner Bros, programozas teren a Mysql, PHP vagy az online vonalrol Amazon, Ebay vagy az egyik hozzaszolasban mar emlitett Facebook, twitter. Egyik sem tukroz meg veletleul sem semmit a tevekenysegi korrol.
Modhatjuk, hogy a McDonalds logo rosszabb mint a Burger King? A Warner Bros logo kevesebbet er, mint az MGM? Termeszetesen nem.

Egy eltalalt typo, tobbet er, mint ezer vonalas rajzocska.

Ugyanakkor a logo nagyban izles dolga. A megrendelok izlesenek visszatukrozode se. Eppen ezert van olyan sok rossz, hasznavehetetle n logo a vilagban.

Megrendelokent mit erdemes tenni?
Bizzuk szakemberre a logo tervezeset, ne alljunk oda hazilag barkacsolni.
Ne mondjuk ki meg veletlenul se, hogy nem fejez ki valamit a logo: lehet, hogy nem tetszik, vagy tavol all az izlesunktol, de akkor mondjuk azt.
Valasszunk konnyen azonosithato, jol befogadhato latvanyt.
Keruljuk a sok kicsi vicek-vacakkal teletomott, a swosh-sal (nehez magyarul, az a vegein elvekonyitott gorbe ize) terhelt logo terveket.
Gondoljunk arra, hogy esetleg szeretnenk nyomtatasban is latni a logot (ha tulzottak a szinek, a print media nem fogja visszaadni az elektronikus elmenyt), gondoljuk meg, hogy esetleg ajandektargyra hogy lehet felvinni (pl. gravirozhato-e - az iPon pl. ebbol a szempontbol nem jo)
Keruljuk az extrem vonalvastagsag kulonbsegeket: nem lesz kicsinyitheto, esetleg printben eltunnek a vekony vonalak.

Szaz szonak is egy a vege: bizzuk szakemberre. Es ne akarjunk minden aron kuldetest megfogalmazni, tevekenyseget tukrozni.

A megbizhato ceges tevekenyseg, adja meg logo erejet, ne a grafika!
toro: Nagyrészt egyetértek, a cikk elejét a kommentnek megfelelően helyesbítettem, a hozzászólást magát pedig utólagos engedelmeddel a cikk elején kiemeltem.
#
GreekMan
Tömören, egy mondatban a lényeg:

"A megbizhato ceges tevekenyseg, adja meg logo erejet, ne a grafika!"

Egyetértek!
Alapelvekkel egyetértek, elég általánosak bár, de ezeket mindenképpen vegyük figyelembe a tervezésnél.Csak semmi bonyolítás! Érdemes grafikussal terveztetni, mert az arculat többi részét is így ki tudja alakítani.
#
Csöndör Viktor
Én úgy gondolom, hogy a logo-nak és a cég tevékenységének együttesen kell tartalmat közvetítenie.
Induló cég esetén is és már működő cég esetében is szükséges egy olyan logo megtervezése, amely figyelemfelkelt ő és tartalomközlő is egyben. Az idő múlásával pedig valóban a megbízhatóságga l kell párosulnia.
#
GreekMan
"1971-et írunk. Egyik éjszaka a cég első alkalmazottja, Jeff Johnson, a győzelem görög istennőjével, Nikével álmodik, és az ő nevét javasolja a felfutóban lévő cég számára. Knight pedig a "Dimension 6" névre szeretné keresztelni a céget. Végül Johnson ötlete győz. Így Knight 1971-ben megkéri egykori diákját, Carolyne Davidsont, hogy tervezzen egy olyan logót, ami feltűnhetne a futócipők oldalán. Ekkor született meg a Nike "pipa", mely a győzelem istennőjének, Nikének a szárnyát szimbolizálja. Knight ekkor 35 dollárt fizetett a logó terveiért. (12 évvel később, munkájának elismeréseként a Nike cég egy gyémántgyűrűt adományozott Carolyne Davidsonnak, rajta az általa tervezett Nike logóval, valamint meg nem nevezett mennyiségű Nike részvényt.)"

* * *

"Én úgy gondolom, hogy a logo-nak és a cég tevékenységének együttesen kell tartalmat közvetítenie." - ez esetben köszönő viszonyban sincs egymással egy éjszakai álom és a futócipők.
A logo ereje valóban a mögötte álló cég erejében rejlik. A "nike-pipa" a cégtől lett híres és senki sem gondolkodott el azon, vajon Niké szárnyait jelképező embléma milyen jelentéssel, tartalommal bír..
#
Csöndör Viktor
Szia GreekMan!

(Előre bocsájtom, nem vagyok szakember, csupán tanultam a marketinget valamelyest.)
Ugye elolvastad, hogy mit írtál? És érzed benne az ellentmondást...
-"... köszönő viszonyban sincs egymással egy éjszakai álom és a futócipők."
"... senki sem gondolkodott el azon, vajon Niké szárnyait jelképező embléma milyen jelentéssel, tartalommal bír..."

Egyrészt kiderül, hogy a "pipa" Niké, a győzelem istennőjének szárnyát szimbolizálja..., azaz tartalmat társít a termékhez, másrészt olvasd el a következő link legelső sorát - webshop.playersroom.hu/.../hun. (Neve a görög győzelem istennőjének nevéből (Νίκη) ered és jól illusztrálja a cég hozzáállását tevékenységéhez és látásmódjához.)
Tehát?
#
Csöndör Viktor
Ja és még valami - "... tervezzen egy olyan logot, ami feltűnhetne a futócipők oldalán." - figyelemfelkelt és és tartalom.
Igazából nézzetek utána, hogy a nagyobb cégek milyen logóval indultak. A nagyon szuper formatervezett logók a kisebb cégeknél kezdtek megjelenni, hogy minél figyelem felkeltőbbek legyenek. Nem feltétlen van igazam, de a túl csicsázott oldalról nekem pont az jut néha eszembe, hogy ez egy kezdő cég, persze igényesen ad arra, hogy megjelenjen.

Sokszor előnyösebb egy egyszerű letisztult logó is. A kevesebb néha több. Lásd az említett Facebook logót. És ők sem attól lettek nagyok, hogy milyen a logó, hanem, hogy mit nyújtott a portáljuk.

De az ötletesség azért kell. De feljebb megnézitek a hello kitty logó, alapvetően adódott, hogy már meg volt rajzolva.
Tisztelt Vincze Ádám Úr!

Megköszönnénk, ha a mi logónkról is mondana véleményt:

Abadus - A munka alkusz: www.abadus.hu

Köszönettel

Az Abadus csapata
#
agitprop
a LOGO ok., de a weboldal átláthatatlan...
így mindegy, hogy megfog-e a logó vagy sem, mert a weboldalról menekülök!
Idézet - agitprop:
a LOGO ok., de a weboldal átláthatatlan...
így mindegy, hogy megfog-e a logó vagy sem, mert a weboldalról menekülök!

Kedves agitprop!

Sok mindent mondtak már az oldalunkról, de azt hogy átláthatatlan, még nem. A versenytársak között az egyik legletisztultab b oldalt hoztuk létre, neves designerrel.
Természetesen mindig lehet tanulni és jobbnak lenni, így megköszönnénk, ha megosztaná velünk (akár itt, akár emailen), hogy Ön szerint mi az, amin változtatni kellene.

Segítségét előre is köszönjük!
Az örök logó mcckc.edu/.../ngs.jpg
Ma gazdasági szervezetek úgy cserélgetik a jelképeik, mint ...... ki-ki vicc ismerete szerint gondolja hozzá.
#
ThatGuysWithHat
Érdekes cikk. Nem is olyan régen, magam nyitottam az üzletemet, és amikor logót kellett létrehoznunk, úgy döntöttem, hogy megteszem itt www.logaster.com/hu .Úgy tűnik számomra, hogy ha logót hoz létre, akkor jobb, ha olyan információt hoz az Ön cége.
Kérjük írd be a képen látható kódot
Biztonsági kód Új kódot kérek
Szeretnék e-mail értesítést kapni az új hozzászólásokról!
Ha szeretnél további webáruházas tippeket, iratkozz fel heti értesítőnkre!
Van már webáruházad?