Köszönjük feliratkozását!

Hamarosan megkapja heti webáruházas tippjeit.

Milyen trendek várhatóak 2011-ben? Melyek azok a megoldások, melyek nem hiányozhatnak egy siker-orientált B2C webáruházból? Cikkemben áttekintem azokat a feltörekvő trendeket, melyek az elmúlt év során tapasztalhatóak voltak az e-kereskedelem világában, és melyek a leginkább befolyásolják a webáruházak technikai fejlődését is. A megszokottakhoz híven nem csak elméleti oldalról mutatom be ezeket a trendeket, minden témához gyakorlati megvalósításokat is, konkrét példákat hozok.

6dolog.png

Lássuk, mik azok a problémák, amelyek a technika folyamatos fejlődését inspirálták, és teszik ezt a jövőben is. Talán pár gondolat ismerős is. Te se maradj le a kényelmességet és praktikusságot célzó technikai újításokról!

1. Megnövekedett logisztikai elvárások – „Pontosan mikorra is várhatom?”

Az internetes vásárlások száma Magyarországon is egyre növekvő tendenciát mutat – ez egy jó hír. A sok-sok vásárlást kiszolgálni viszont gyakran probléma lehet. Elképzelhető, hogy egyre inkább a logisztika lehet a legszűkebb keresztmetszet a folyamatodban. Persze, ez az üzletág is a gyors, pontos és kényelmes kiszolgálásra törekszik és szépen fejlődik. Erről ma még lesz szó, de először mutatok egy egyszerű fogást, ami a kiszállítás stabilitására épít, ez pedig a pontos szállítási nap kijelzése.

A dolog technikailag nem nagy módosítás, mégis sokat érhet, hiszen az első kérdés egy nekünk tetsző ajánlattal szemben, hogy „Oké, de mikor kapom meg? Az addig szép és jó, hogy megtaláltam azt a terméket, ami kell nekem, ráadásul az ára is megfelelő. De mikor lesz végre a kezemben? Főleg ha előre fizetek érte.”

Az egyik nagy hátrány a fizikai boltokkal szemben, hogy a termék nem lehet azonnal a vevőé. Hogy ez ne riasszon el senkit már előre, nyugtasd meg a vásárlót. Közöld vele, hogy mikor érkezik meg az általa megvásárolt termék. Légy trendi és használd ki a technika adta lehetőségeket! Ne azt írja ki a rendszer, hány nap múlva lesz a termék a vásárló kezében. Írja ki azt, hogy pontosan mikor! Ha tudod, hogy kettő nap a szállítás, akkor azt is tudod, hogy az szerda, tehát jelenjen meg az! A vásárlók számára sokkal egyszerűbb beazonosítani a napot, ha konkrétan olvashatják, hogy melyik az.

sportika_szallitas.png
A sportika.eu oldalon napra pontosan olvashatod, hogy mikor lesz a kezedben az, amit megrendeltél.

Nálad a szállítási idő nem pontos időpont, hanem egy időintervallum? Semmi probléma, az is két egyszerű dátum. Különösebb probléma nélkül ki lehet azt is írni.

ebay.png
A szállítási intervallum kijelzésére jó példa az ebay . Ez sokkal többet mond, mint a 3-5 munkanap kifejezés.

2. Hatékonyabb választássegítés – „Túl sok minden van itt, melyik a nekem való?”

A világ rohan, a látogató siet. Gyorsan meg szeretné találni és a kosarába tenni a kigondolt, kiszemelt terméket. Hát akkor könnyítsd meg a dolgát. Spórolj neki egy kis időt, és hálás lesz érte.

Sok webshop él a kategória oldalakon megjelenített „további részletek” lehetőségével. A dolog lényege, hogy a termékoldal megtekintése nélkül egy-egy termékről a látogató több információt is megtudhat anélkül, hogy átkattintana a termékoldalra. Nem mellesleg kevesebb helyen több információt közölhetsz a látogatóval. A kategóriaoldalon több termék tekinthető meg egyszerre, viszont információt is szolgáltat.

Adott esetben nem keveset. Egy-egy ilyen terméknézet tartalmazhat még akár kosárba gombot is! Ekkor sokat spóroltál a látogatónak és nagymértékben könnyítetted a dolgát. Gyorsan, könnyen, plusz kattintások nélkül találta meg pontosan azt a terméket, amit szeretett volna. Ezen felül kosárba is tehette.

parfum.png
A parfumexpress.hu oldalon sok fontos információ tudható meg a termékről anélkül, hogy elhagynánk a kategória oldalt. Ha több termék között gondolkodom, akkor ezzel a webáruház megspórolt nekem jó pár termékoldal-kategóriaoldal-termékoldal... kört.

 

target.png
A target.com kategória oldali „Qucik info” funkciójáról egy szó jut eszembe: profi. A termékoldalak szinte ki is maradnak a vásárlási folyamatból…

3. Keresés támogatás előzetes javaslatokkal – „Mi is volt a pontos neve?”

Ha már a látogatók segítéséről van szó, akkor meg kell említenem egy fontos megoldást a keresés gyorsítására is. Ez pedig egy olyan megoldás, amivel már keresés közben láthatja a látogató a keresési eredményeket kis termék-boxok formájában. Gondolj csak a Google nemrégiben bevezetett Instant Search szolgáltatására, vagy a facebook keresőmező alá lenyíló ismerős-találatokra. Így aztán erre bátran lehet írni, hogy trendi.

Ez a módszer eltér a klasszikus keresési javaslatoktól, hiszen nem kulcsszó javaslatokat ad, hanem egyből keresési találatokat jelenít meg, ráadásul hasznos is és valószínűleg átalakíthatja az internetes keresési szokásokat.

A látogató nem ír fölöslegesen és a találatok alakulásából már a keresőszavak beírása során tud változtatni, amennyiben szükséges. Így például a hasonló nevű termékek keresése gyorsabb, az elgépelés is azonnal kiderül. Gyakorlatilag teljesen kiválthatja a keresési találatlista böngészését és az azzal járó plusz időt.

barnesandnoble.png
Régebben még csak a keresőszavakban adtak ajánlatot a keresők. Erre jó és szép példa a barnesandnoble.com keresője.

 

digitalistananyag.png
Mostanra viszont már akár komoly termékboxok is lehetnek az azonnali ajánlatok, akár a digitalistananyag.hu oldalon

4. Újabb logisztikai megoldások - „De én nem tudom, hol leszek holnap délelőtt”

Mostanában gondolom egyre többet találkoztál már a PPP logóval. Neked van már PPP szállítási módod? Ha nincs még, akkor összefoglalnám, amit tudni érdemes ezzel kapcsolatban.
Ez a szállítási szolgáltatás tökéletes kiegészítő szállítási mód.  Idővel lehet, hogy nem is lesz szükséged más szállítókra.

Segítségével a csomag átvétele sokkal könnyebbé tehető, hiszen a vásárló akkor és ott veszi át a csomagját, ahol és amikor szeretné.  Hiszen nem mindenki teheti meg, hogy a munkahelyére kéri a szállítást. De ha mégis, akkor meg biztos, hogy pont meeting alatt jön (és megy) majd a futár a neten rendelt csomagunkkal.  Így a kötetlen átvételi időpont a kézenfekvőbb.
A vásárlás során a vásárló választhat, hogy hová szeretné a csomag kiszállítását. Ezután már csak el kell majd mennie érte. És hogy hová kérheti? Bizonyára ismered a Relay és az Inmedio üzleteket. 87 városban 224 üzletet találsz. Ott át is veheted a megrendelt terméket. Munka előtt az újságosnál, munka után hazafelé úton a bevásárlás után. Egyszerű és logikus.

ppp.png
Ezek a logók egyre ismerősebbek lesznek. Egyre több oldalon találkozni ezzel a szállítási móddal.

 

zoldpolc_ppp.png
Példának a zoldpolc.hu oldalt hoznám, ahol tudjuk, hogy a kiszállítás döntő hányadát már ez a módszer képviseli. Gyorsan, könnyen kiválaszthatom, hogy hol szeretném átvenni a csomagot. Miért ne adnád meg Te is ezt a kényelmet a vásárlóidnak?

5. Új marketing csatornák -  „Nem is gondoltam, hogy ez ennyire népszerű”

2010 a közösségi média éve is volt többek között. Az ismerősökkel megosztás óriási népszerűségnek örvend és egyben óriási lehetőség is a vállalkozásoknak, cégeknek. A reklám a soha nem látott egyszerűség felé tolódott el. Elég egy pár szó és egy link, ami viszi a hírt. Szöveg sem kell már, az ajánló maga, ami/aki eladja a reklámot. Szerencsére Magyarországon is nagy kapukat nyitott ki a közösségi média, vagy más néven, nagyon sarkítva: facebook és iwiw. Egyetlen négyzetcentiméter, ami sokat hozhat. És úgy látszik egyre többet.

Fb_like.png

Ez a Facebook like gomb. A használatát a termékoldalakon mindenképpen javaslom. Ha még nem lenne közösségi integráció az oldaladon, legalább ezt kezdd el használni. Az emberek számára egyre inkább az ismerősök ajánlása a legfontosabb. Lehet akármilyen más hirdetési trükk a tarsolyodban, egy ismerős, egy bizalmas személy ajánlása mindennél többet ér. Az ilyen jellegű ajánlásoknak helyt adó legegyszerűbb és legszélesebb körben elterjedt formája a Facebook like gomb.

Többet akarsz? Van Facebook oldalad? Akkor használd a Facebook like box lehetőséget! Igaz, hogy több hely kell neki, de elhelyezhető az oldalsávban, így akár minden oldalon látható. A like gomb ugyanúgy része, de több attól, mert megmutatja, hogy kik azok, akik már „lájkolták” az oldalad. Gyakran talál az ember egy-egy ilyen like box-ban ismerősöket. Ekkor már rá is kattintott a kis gombocskára. Ezzel biztosítva az ingyenes reklámot számodra és a későbbi híreid megjelenését a saját falán.

Fb_likebox.png
A like box nem a testre szabhatóság mintapéldája, de egy világos oldalba egész szépen beilleszthető. Arról nem is beszélve, hogy ha az ember ismerős arcot lát, máris kattint. Neked már csak ki kell használnod ennek összes előnyét.

De ha már komolyan részt veszel a Facebook nevű őrületben és energiát ölsz bele, akkor ki kell próbálnod a Facebook hirdetések (Facebook Ads) adta nagyszerű lehetőségeket is.

Fb_ad.png
Ennyire kis egyszerűek a hirdetések, de rendkívül jól targetálhatók. Hirdetés célzottan? Ki lehet használni a demográfiai és lokális jellemzőket és feladni hirdetést például csak Budapesti 18-30 éves házas nőknek. Ez abszolút lehetséges. Számomra szinte mindig csak az érdeklődési körömnek megfelelő hirdetések jelennek meg.

6. Új fogyasztói felületek/médiumok – „Mobilon nem látni semmit ebből”

A 2011-es évben nem az lesz a kérdés, hogy teret nyer-e a mobil internet, hanem az, hogy mekkora cikket fognak birtokolni a mobilos felhasználók. Úgy érzem erről külön cikk születik majd. Ezt nem lehet elodázni egy pár sorral.
Biztos, hogy az iOS, az android és a táblagépek berobbanása (amik továbbra is a mobil kategóriát erősítik) közösen átrendezik a statisztikákat 2011-ben.
Jelenleg még csekély a részesedésük Magyarországon (0,8%), de már mérhető. És azt gondolom, hogy ez nem a felhasználókon múlik. Figyelemmel kell kísérned ezeket a számokat és még időben reagálnod!

analytics.png
Ha a saját oldalad mobil statisztikájára vagy kíváncsi, akkor a Google Analytics-nál többre nincs is szükséged.

 

target mobil.png
És egy példa egy tökéletesen mobilra optimalizált (külföldi) webshop kategória oldaláról: Target.com. Magyarországon van már ilyen? Várom hozzászólásba.

 

Még egy nagyon fontos adat:
https://gs.statcounter.com/#mobile_vs_desktop-HU-monthly-201001-201101
A 0,8% még talán vicces, de nézd vissza az utolsó 4-5 hónap tendenciáját. 2010. augusztus óta megduplázódott a mobilok mérőszáma.

Oszd meg mit gondolsz! Mi a Te útravalód 2011-re?

#
Dia
Nos, igen a szállítási időpont. Az ingyen szállítás napon rendeltem egy csomó terméket, de volt amelyik csak karácsony előtt egy nappal érkezett meg. Azonban hiányoltam az értesítőket a webáruházaktól. Azért jövőre is ezen a napon fogok rendelni, de remélem a webáruházak tanulnak, ha másból nem is, akkor ebből a bejegyzésből.

Dia
Szuper volt ez a cikk!
#
Drahos István
Összeszedett bejegyzés, habár a Facebook hirdetés célzása nem túl pénztárcabarát, hatékonyságának mérhetősége meg szinte egyenlő a nullával. PPC hirdetésekben továbbra is az AdWords a király, habár ott tény, hogy nemre, korra nem lehet célozni, viszont olcsóbb :)
Jó ötletek vannak benne, de azért mindent nem szeretnék alkalmazni. Tapasztalatom szerint, az emberek többsége, még most is a postai szállítást tartja a legjobbnak, hiába rendelhet futárral is. A postára érte tudnak, menni, ha nem találják otthon. De, nálam a vásárló, akár a munkahelyére, vagy az ismerőse, vagy kedvese, szülei címére is kérhetnek csomagot.( szoktak is így kérni szállítást.) Fizetési módot is választhatnak, sőt azt is kérhetik, hogy a számlázási és szállítási cím ne legyen ugyan az. Ezzel a lehetőséggel élnek is sokan, mivel a nálam kapható termékek egészségpénztár ra is vásárolhatóak. Az újságosnál én nem szívesen vennék át csomagot, mikor hosszú sorok állnak rendszerint, és nem is venném szívesen igénybe Őket, mivel nem tartanám megbízhatónak szállítás, tárolás és pénzkezelés szempontjából se. Szerintem nem feltétlenül kell kiírni a honlapra, hogy pontosan mikor érkezik, a csomag, ha a megrendelésről, mindig pontosan kap információt, visszaigazolást a vásárló, sőt követni is tudja, hogy hol tart a csomag összeállítása, szállítása. Inkább, azt szeretik, ha a céggel kapcsolatos adatokat látják, és hogy reklamációt hol tehetnek, ha szükséges, nem lennének elégedettek.És ha, pontosan tudják a garanciára vonatkozó dolgokat. Ezek fontosak! Nálam személyesen is átvehetik a terméket, arra is van lehetőség, sőt rendezvényeken találkozhatnak velem és ott megnézhetik a termékeket is, amire felhívom a figyelmüket, a honlapon, hirdetésekben, hírlevelekben. Ez is bizalmat ébreszt bennük. Igyekszem rendelkezésre állni,telefonon is, de ha elfoglalt vagyok, akkor felveszem a telefont, elnézést kérek és megbeszéljük, hogy visszahívom,e-mailben kért információkra is mindig válaszolok a legrövidebb időn belül.
Eddig, ezek bejöttek, és a vásárlóim is ajánlanak, ami azt hiszem a legjobb reklám. Pedig nem saját domain nevem van, csak aldomain. :)
Az előzőmondatot nem véletlenül írtam, mosolyjellel.Mikor saját domainnel volt szuper áruházam semmit nem tudtam eladni! Pedig, akkor is volt marketing is, és minden más, csak más volt a termékkínálat is!
A mobilra optimalizált magyar webáruházra példa:
www.laptoptaskabolt.hu
Nem rossz cikk, de azért a személyes tapasztalatom az, hogy még nincs minden háztartásban iphone, vagy egyéb okos telefon. Ettől függetlenül érdemes rájuk is gondolni, de még nem a döntő többség.
@Horváth Ernő: erre kíváncsi lettem volna, de Android alap böngészővel nem sikerült elővarázsolnom (legalábbis user agent alapján nem hozta be, az m. aldomain nem működött, és nem találtam linket mobilra optimalizált változatra).

@Szendi András: A mobil jelenleg nem tényező (legalábbis nálunk), hanem lehetőség. A mobilra optimalizált oldal ebben az évben még semmilyen szinten nem fog számottevő látogatószámot hozni (legalábbis szerintem), de később komoly hátrány származhat abból, ha nincs felkészítve a webshop erre a platformra. A napokban kerül fel cikk erről a témáról.
Vincze Ádám: Igen, sajnos csak iPhone-on müködik egyelőre. Amikor elkészült, akkor az Android még nem volt ennyire elterjedt amúgy.
Jól összeszedett a cikk, tény viszont hogy a célközönség nem mindig igényli pl a mobilra optimalizálást, vagy csak olyan hányada (akivel természetesen érdemes foglalkozni) ami nem biztos, hogy megtérül.
Kérjük írd be a képen látható kódot
Biztonsági kód Új kódot kérek
Szeretnék e-mail értesítést kapni az új hozzászólásokról!
Ha szeretnél további webáruházas tippeket, iratkozz fel heti értesítőnkre!
Van már webáruházad?