Köszönjük feliratkozását!

Hamarosan megkapja heti webáruházas tippjeit.

A cikk Bölcskei Gusztáv közreműködésével készült.

Az egyik leginkább "alulértékelt", mellőzött rész egy webáruház tervezésekor maga a fizetési folyamat, pedig gyakran itt rejlik a legtöbb kihasználatlan lehetőség. Hogy miért? A válasz egyszerű, itt költik el pénzüket vásárlóink, itt történik az egyik legfontosabb e-kereskedelmi kulcsfolyamat: a konverzió. És itt szokták az utolsó pillanatban a legtöbben meggondolni magukat, és otthagyni az áruházat megpakolt kosarakkal...

urespolc_2.gif
A cikk további részében a webáruház fizetési folyamatára a checkout szóval hivatkozom, mely alatt benne értek mindent, amin egy vásárló a kosártól egészen a thankyou (köszönő) oldalig végigmegy. És megvizsgáljuk azt a 9 hasznos módszert, amivel hatékonyabbá tehető ez a checkout folyamat, és amivel csökkenthetjük a magukat utolsó pillanatban meggondoló vásárlók számát.

0. Miről kell szólnia a checkoutnak – Closing the sale!!!
A checkout legfontosabb feladata: zárd le az üzletet!

Aki itt jár, már vagy nagyon biztos a dolgában, vagy erősen gondolkodik a vásárláson, ergo egy rossz fizetési folyamat el tudja menekíteni, vagy elbizonytalanítani. A jó checkout elengedhetetlen, de mivel itt már szinte csak arra kell koncentrálnunk, hogy ne veszítsük el a vásárlót, ezért a dolgunk voltaképp egyszerű: ne tegyünk fel felesleges kérdéseket, ne kérjünk be haszontalan információkat, és lássuk el a vásárlót minden szükséges információval – lehetőleg úgy, hogy az a fizetési folyamatot ne szakítsa félbe. Figyelembe kell vennünk, hogy ha itt nem működik minden flottul, akkor egy csapásra elveszítünk minden előnyt, amit az oldalon, a marketingünkkel, az árainkkal... stb. addig megszereztünk.

De lássuk hát a konkrét módszereket, melyekkel egy modern webáruház "operálhat" a checkout hatékonyabbá tétele érdekében:

1. Checkout regisztráció nélkül?
A külföldi webáruházakban mostanában általános trend, hogy a vásárlást nem „szakítják félbe” regisztrációs folyamattal, hanem lehetőséget adnak az úgynevezett vendégként történő vásárlára („checkout-as-guest”). Ennek két rendkívül egyszerű oka van:

  • Az internetezők megtanultak félni a regisztrációtól. Idegenkednek attól, hogy felhasználói fiókot hozzanak létre egy olyan weboldalon, ahol csak egyszeri vásárlást terveznek, és kiadják az adataikat letárolásra. Az egyik ok tehát a bizalomhiány.
  • A másik ok még prózaibb: a kényelem. A regisztráció szóhoz általában mindenkinek egy hosszadalmas és bonyolult procedúra jut eszébe, ahol számos olyan adatot is meg kell adnia, amelynek a vásárláshoz semmi köze, ráadásul mindenféle jelszavakat is meg kell jegyezni, ami macerás és kényelmetlen és fujj.

A vendégként történő regisztráció minderre megoldást ad. A vásárlónak nincs meg az az érzése, hogy az adatai megszerzésére törekszünk, és a vásárlási folyamatot is lerövidítheti egy jól kialakított guest checkout, ahol tényleg csak a fontos információkat kérjük el. (A hírlevelünkre pedig ugyanúgy gond nélkül feliratkozhat, mintha csak regisztrált volna; a nevél és az e-mail címét mindenképpen megadja.) Ezen kívül a guest checkout ad egy lehetőséget az egyszerű regisztrációra: egyre inkább tendencia, hogy a vásárlási folyamat végén, a bevitt adatok alapján egy felhasználónév és egy jelszó bevitelével hozható létre felhasználói fiók.

1_1800flowers_guest.png
Az 1-800-Flowers bejelentkező formja mintaszerű. Ha a vásárló már regisztrált, és ismeri a boltot, könnyedén megtalálja a bejelentkezést, viszont az új vásárlók azonnal a vendégként történő vásárlással találkoznak, és a webáruház tájékoztatja őket arról, hogy később – ha akarnak, lehetőségük lesz egy fiókot is létrehozni.

Ha azt akarjuk, hogy a felhasználóink regisztráljanak, tegyük ezt a folyamatot minél egyszerűbbé, és adjunk valamit cserébe, ami számukra hasznos. Erre számtalan megoldás van; a vevő számára anyagi hasznot hozó eszköz a hűségpont rendszer, a törzsvásárlói kedvezmény, a követekező vásárláskor felhasználható ajándékkupon, kényelmi funkció pedig az összeállítható kívánságlista, a kedvencekhez adás vagy akár az a puszta tény is lehet, hogy online tudja követni a rendeléseit.
2. Máshová mutató linkek – felejtsd el!
A fizetési folyamat tervezése közben semmiképp se kövessük el azt a baklövést, hogy más - akár az oldalon belüli - helyekre irányítjuk a látogatót. A legtöbb sikeres webshop a fizetési folyamat közben már kitakarja az összes oldalsó modult, akár a főmenüt is, hogy minél kevesebb - a fizetéstől eltérő - hatás érje a vásárlót. Érdemes viszont egy „mankót” hagyni, ha valaki vissza akar menni a webáruházba, ez sok esetben a logóra történő kattintást, vagy egy más „vissza a webáruházba” jellegű, kis méretű linket jelenthet.

crutchfield_clearcheckout.png
A Crutchfield brilliánsan alkalmazza ezt az elvet. Logó, checkout lépések, telefonszám, és semmi sallang.

apple_checkoutmess.png
Az Apple megoldását azért emelném itt ki, mivel meghagyja a fő menüpontokat, és a checkot lépéseit sem jeleníti meg, ami – mint azt látni fogjuk – elég fontos. Ez azért érdekes, mert a bejelentkező képernyője viszont teljesen letisztult és példás.


Az egyetlen bocsánatos bűn a kosárnál használt upsale modul. Ez, ha releváns, valamint kellően kis értékű és nagy profittartalmú terméket vagy szolgáltatást prezentál a vásárlónak, annak rendkívül nagy átlagos tranzakcióérték növelő hatása van, például díszcsomagolás, extra házhoz szállítás, vagy valamilyen kiegészítő apróság. Ezt érdemes mennyiségi vagy sávos árkedvezménnyel is kombinálni, vagy csomagajánlatokat kínálni, hogy az ajánlat minél csábítóbb legyen. Vigyázni kell azonban, hogy a checkout közben ne vigyük túlzásba a használatát, ugyanis a túl sok választási lehetőség elriaszthatja a vásárlót!

proflowers_upsale.png
Íme a proflowers.com megközelítése. Alapvetően jó, mindössze két probléma van vele: kicsit túl sok a választási lehetőség, és kevés a megszerezhető információ róluk.


3. A fizetési folyamat lépéseinek megjelenítése
Elengedhetetlen - bár sokszor elhanyagolt - része a fizetésnek a folyamatjelző, amely azt jeleníti meg, hogy a checkoutnak hány lépése van, és mi ebből éppen hol járunk. Erre kár túl sok szót vesztegetni: a fizetés lépései közben a látogatóink semmilyen vizuális segítséget nem kapnak pozíciójukról, eltévedhetnek, elbizonytalanodhatnak, és máris ott egy újabb kosárelhagyás. Akárhány lépésre bontjuk a fizetési folyamatot, a lényeg az, hogy a vásárló folyamatosan nyomon követhesse az aktuális pozícióját. Az eddigi példáknál is megfigyelhettük ezt, az Apple-t kivéve, ahol azért is volt zavaró a hiánya, mert első vásárlóként nem tudom, hogy a következő lépésem az utolsó lesz-e.

officedepot_steps.png
Mint az látható, az Office Depot webáruházában is gyönyrűen látszik, hol tartunk a vásárlásban, és mi van még hátra. Idáig eljutni volt kissé cifra ügy volt... erre is érdemes figyelni.


4. Lépések vagy szimpla oldal (egylépéses checkout)?
Mivel a webáruházakra vonatkozó know-how még alig 15 éves, ezért még nem létezik kikristályosodott, kipróbált szabályrendszer azok felépítésére vonatkozóan, aminek következtében a checkoutok általában a legkülönbözőbb formákban jelennek meg. Mindegyikre igaz viszont, hogy egy folyamat, egy olyan útvonal, amelyet a vásárlónak – az addigi tevékenységével, a termékek kiválasztásával ellentétben – egy irányban kell végigjárnia. Ennek megfelelően a checkout több-kevesebb lépésből áll. Ezen lépések számát viszont érdemes a minimálisra csökkenteni: minél kevesebb kattintással „le lehet tudni” a vásárlást, annál kevesebb esélyt hagyunk a kosár elhagyására.

Ezen gondolatmenet mentén haladva néhány webáruházban a checkout lépések számát a lehető legminimálisabbra csökkenteték: a vásárló egyetlen lépésben minden adatot megadhat, ami a vásárláshoz szükséges. Vigyázni kell azonban az egy lépéses fizetési folyamattal is. Ha ebben az egy lépésben szerepel egy adatbekérő űrlap, a fizetési és szállítási mód kiválasztása, esetleg még bármilyen, webáruház specifikus dolog, az oldal könnyen áttekinthetetlenné válhat, és többet árt mint használ.

Nem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy egy adott lépésszám hatékonyabb-e mint egy másik. Mint általában, most is igaz: tesztekkel győződhetünk meg a különféle checkout megoldások hatékonyságáról a saját webáruházunk esetén. Ebben a blogbejegyzésben például határozot javulásról számolt be a szerző az egylépéses checkout bevezetését követően.

5. Adatok bekérése: milyet, mennyit, hogyan?

A szállítási és számlázási információk létfontosságúak a rendelés teljesítéséhez, minden körülmények között rendelkeznünk kell tehát velük. Ehhez a látogatónak egy egyszerű űrlapot kell kitöltenie, ahol a nevét, az e-mail címét, a szállítási címet (ha nem személyes átvételt kért), a számlázási adatokat és egy értesítési telefonszámot kell bekérnünk. Ezt az egyszerű űrlapot viszont sokféleképpen el lehet rontani.

Az egyik kiváló módszer erre az, ha szabad kezet engedünk marketingeseinknek. Ők aztán gondoskodnak róla, hogy az űrlapon csupa olyan kérdést is feltegyünk, amelynek a vásárláshoz semmi, de semmi köze nincs, hogy aztán ezek alapján direkt értékesítési üzeneteket célozhassanak (tisztelet a kivételnek). A legviccesebb, amikor ezek megadását kötelezővé is teszik... Ez régebben típushiba volt, mostanában csak elvétve találkozhatunk vele, ezzel együtt muszáj volt megemlítenem, nehogy elkövessük ezt a hibát.

A másik probléma lehet, ha az űrlap nehezen áttekinthető, használható, vagy ha az esetlegesen rosszul bevitt adatokról csak a tovább gombra kattintva tájékoztat, és akkor is úgy, hogy nem lehet tudni, melyik mezővel volt a probléma. A jó checkout form felépítése tehát tiszta, átlátható, csak az adott szállítási és fizetési módnak megfelelő adatokat kéri be, az esetleges elírásokról azonnal, már a form kitöltése közben tájékoztat, és arról is ad információt, mit írtunk rosszul. Apróság, de fontos: ha a vásárlónk egyszer már bevitt egy címet, akkor legyen lehetősége arra, hogy a megfelelő adatokat a másik (szállítási vagy számlázási) címhez is átmásolhassa, akár úgy, hogy bejelöli: a két cím ugyanaz.

form1.png
Az Office Depot és az Apple adatbekérő űrlapja. A következtetések levonását odabízom.


6. Válaszold meg a vásárló kérdéseit (amiket még fel sem tett)!
A vásárlás során a vevőben sok kérdés merül fel a vásárlással kapcsolatban, főleg, ha új ezen a területen: Hogyan fizethetek? Van-e ingyenes házhoz szállítás? (Van ingyenes házhoz szállítás???) Mikor hozzák házhoz a terméket? Milyen lehetőségek vannak az elállásra? Stb. Gondoskodnunk kell arról, hogy ezekre a kérdésekre a vevő a checkout során pontos választ kapjon, mégpedig a lehető legkevesebb erőfeszítéssel. Ennek egyik módja, ha az információkat egy jól látható segítségközpontban, megoldási pontokban prezentáljuk a számukra. Vigyázzunk azonban, hogy az itt elhelyezett linkek ne szakítsák mg a vásárlási folyamatot: inkább felugró ablakokban lássuk el a vevőt az információval.

apple_solution.png
Példás megoldási pont az Apple-től. Felugró ablakban jön, és könnyen kereshető.


Nagyon fontos viszont, hogy legalább azon információkat, amelyek a vevő számára versenyelőnyt jelentenek (pl. ingyenes házhoz szállítás, ingyenes garanciafutásr, gyeors és biztonságos bankkártyás fizetés, személyes átvételi lehetőség, stb.), már a fizetési folyamat előtt kommunikáljuk a látogató felé, hisz ezek az értékesítésnél is előnyt jelentenek, és segítenek abban, hogy a vásárló már határozott elképzelésekkel, és lehetőleg jól megrakott kosárral érkezzen a checkouthoz.

Lehetnek persze olyan kérdések, amelyeket a legnagyobb igyekezettel sem tudunk megválaszolni. Ebben segíthet az ügyfélszolgálati telefon vagy az online chat, amelyek segítségével a vásárló közvetlenül tőlünk kérhet segítséget. Figyelem: ezt a lehetőséget az elbizonytalanodott vevők egyszámjegyű százaléka veszi igénybe, a többi egy kosárelhagyás kíséretében távozik az oldalról. Ezért mindenképpen érdemes feljegyezni a gyakori kérdéseket, és gondoskodni arról, hogy azokat a megoldási pontokban vagy magában a webshopban kellően megválaszoljuk. Így elérhetjük, hogy a telefonos kolléga leterheltsége csökkenjen, és a fizetési folyamatot elkezdők közül is töbet konvertálunk vásárlóvá.

7. A szállítási és fizetési módok helyes prezentálása
Mint azt fentebb már láthattuk, egy gördülékeny fizetési folyamat esetén még a gyakorlott internetes vásárlóknak is sok információra van szükségük. Ezen információkat a fent említett megoldási pontokban is el kell helyezzük, viszont a leglényegesebb dolgokat már a checkout felületen is kommunikálnunk kell?

Melyek ezek? Ez egyértelműen nem állapítható meg, én azt mondanám, hogy minden, amire egy új vásárlónak még szüksége van a rendelés feladásához, de már nem teszi áttekinthetetlenné a felületet. Pl. banki átutalásnál hová utalja a pénzt és milyen megjegyzéssel, stb.

Az online fizetési módok a magyar weben vásárló közönség körében még mindig nem örvenddenek túl nagy népszerűségnek, az internetes vásárlások kb. 4 százalékánál alkalmazzák. Ennek oka leginkább rajtunk kívül áll, általánosságban elmondható, hogy alacsony a bizalom például az online bankkártyás fizetéssel szemben – pedig valójában a legbiztonságosabb elképzelhető fizetési mód.

Próbáljuk meg ezen alternatív fizetési módokat minél inkább egyszerűbbé és bizalomgerjesztővé tenni, kommunikáljuk a gyorsaságukat, az egyszerűségüket, és a biztonságukat! Akár egy külön megoldási pontot is szentelhetünk rájuk (ahogy azt pl. a CIB Bank meg is követeli). Érdemes az online fizetést úgy kialakítani, hogy ha az valamilyen okból sikertelen, a vásárló azt azonnal újra megpróbálhassa, vagy másik fizetési módot választhasson.

bookline_shipping.png
A bookline.hu -nál viszonylag jól oldották meg ezt a feladatot. Ha szörszálat akarnék hasogatni, azért megjegyezném, hogy a bankkártyás fizetésnél adhatnának bővebb tájékoztatást, nem tudom meg, hogy a futárszolgálat mikor hozza az árut, és a megoldási pontok linkjei elvisznek a vásárlási folyamatról. Figyelemreméltó viszont az, hogy a személyes átvételnél minden lényeges adatot közölnek az átvevőhelyről, talán csak egy térképen történő megjelenítés hiányzik.


8. Az utolsó előtti lépés
Magyarországon jogszabályi kötelezettségünk, hogy a rendelés feladása előtt egy utolsó, rendelés összesítő oldalt helyezzünk el, amelyen a rendelt termékek mellett a vevő által meghatározott szállítási és fizetési mód, valamint a fizetendő végösszeg is megjelenik. Ez esetleg feleslegesnek tűnhet, de egyrészt muszáj, másrészt hordoz magában egy nagy előnyt, amelyet kihasználhatunk.

A rendelés összesítő oldal ugyanis kiválóan alkalmas arra, hogy a vásárlót megerősítsük abban, hogy a jó termékeket, a jó feltételekkel, az általa elképzelt áron rendelte meg. Ez sokszor fontosabb, mint gondolnánk, hiszen a fizetési folyamat végigvitele, és a szükséges megoldási pontok (pl. szállítási feltételek) átnézése után a vevő nem mindig emlékszik, pontosan mit is rakott a kosárba. Épp ezért fontos, hogy itt a termékek megjelenítése képpel együtt, és oly módon történjen, ami alapján az egyértelműn azonosítható. Például ruhánál annak méretét, vagy könyv esetén – ha van többfajta is – annak típusát kell itt megjelenítenünk.

9. És ha végül a látogató feladta a rendelést...
...ott jön képbe az úgynevezett köszönő oldal, amelynek alapvető feladata, hogy nyugtázza a rendelés feladását. Itt viszont nem szabad megállnunk! Fontos, hogy a köszönőoldal újfent megerősítse a vásárlót abban, hogy jól választott. Ennek legalapvetőbb módja, hogy megköszönjük vásárlását, és gratulálunk a döntéséhez, de akár arra is van lehetőség, hogy újból felsoroljuk a megrendelt termékeket. A köszönőoldalnak ezen kívül rövid tájékoztatást is kell adnia arról, hogy ezek után mi fog történni: milyen levelet küldünk ki a vásárlásról, milyen lépéseket teszünk a továbbiakban, és hogyan tudja követni a rendelése állapotát. A köszönőoldalak néhány esetben egy további szerepet is kapnak, nevezetesen azt, hogy a vásárlónak további termékeket ajánlanak, amelyek – akár ezen vásárlás alapján – érdekelhetik őt. Ez a megoldás, mivel bizonyos esetekben a vevők több rendelést is leadnak egymás után, további bevételeket jelenthet a webáruház számára.

ae_thankyou.jpg
Jó példa erre az ae.com köszönő oldala: épphogy megvettünk egy nadrágot, de már ajánlják is a következő termékeket megvásárlásra számunkra. (Itt annyi a fura, hogy ha most nadrágot vettünk, miért nadrágot ajánlanak újra. Legalább a négy termékből kettőben inkább hozzávaló felsőruhát vagy más kiegészítőt ajánlanék.)


Érdemes pár szót szólni a rendelésnél küldött visszaigazoló e-mailről. Ennek az e-mailnek mindenképpen el kell látnia a megerősítőt (a termékek felsorolásával egyetemben) és a tájékoztató funkciót is. A különbség csupán annyi, hogy míg a köszönő oldalt nem érdemes bő lére ereszteni, addig a visszaigazoló levélnek a lehető legtöbb információt kell tartalmaznia a fentiekkel kapcsolatban. A visszaigazoló levél esetén arra is ügyelnünk kell, hogy az – amennyiben tartalmazza a rendelés adatait – szerződéskötésnek minősül, így erre érdemes külön, egy mondatban kitérni, és a valódi visszaigazolást csak akkor elküldeni, amikor már biztosan teljesíthető a rendelés.

Szólj hozzá!
Valami kimaradt, netán más a véleményed? Nem csoda, a téma sokrétű, és nehezen kimeríthető, erősen feszegeti egy blogbejegyzés határait. Ha tehát észrevételed, vagy javaslatod van, ne habozz, oszd meg a hozzászólások között!
Megint egy hasznos cikk, köszönöm!
Jó összefoglaló volt, megerősített néhány dolgot bennem, amit még tervezek bevezetni az ajándékboltunkb an.
Az utolsó pontál, a visszaigazoló levélnél írjátok, hogy gyakorlatilag szerződéskötésn ek minősül. Ezzel kapcsolatban jutott eszembe egy mostani esetünk.
Egy gyakorlati problémát említenék: a vevőnek 24 órán belül joga van elállni a rendeléstől. De mi van akkor, ha letelt ez az idő, 3 terméket rendelt, leegyeztettem vele 24 órán belül, hogy az egyik termékből A opció helyett csak a B opció van. Erre visszajelzi,hog y rendben van a B opció, küldjük. Majd a 32-ik órában jelzem neki, hogy bocsánat, a 3. terméket csak 2 hét múlva tudom küldeni. (Hozzáteszem, nem volt a terméknél megjelölve rövidebb szállíási idő.). Ezután a kedves vevő visszaír, hogy bocs, meggondolta magát, eláll a rendeléstől, egyik terméket sem kéri.
Mi van ilyenkor? Kinek, mihez van joga? Szerződésszegés áll fenn? Mit tehetek? Kiküldöm a terméket és nem veszi át... :(
#
Dóra
Kedves Andrea,

Az oldald sajonos nem elég "csajos", bár nem tudom többségében kikből áll a vevőköröd. Kopott, fakó, nem elég bizalom gerjesztő. Olyan érzése van az embernek, hogy minden van, mint a kínaiban vagy a turkálókban, csak drágább.
Ha táskát vásárolnék, akkor indább ide mennék, pedig nem biztos hogy jobban járok: www.taskaplaza.hu/
Jogszabály az elállásról:
17/1999. (II. 5.) Korm. rendelet
a távollevők között kötött szerződésekről
Persze mindig a vevőnek van igaza
Kedves Dóra!

Érdekes kifejezés ez a nem elég "csajos", szerintem elég szubjektív vélemény. A legutóbbi "kutatások" (szemkamerás hőtérképes felvétel) alapján a hölgyek pl. kevésbé nézik meg a képeket, mint a szöveget, nyilván egy webshop esetében ez nem feltétlenül igaz, de hölgyeknek ezen kutatás szerint felesleges "csicsás" oldalt készíteni.

Véleményem szerint bele lehetne kötni a www.taskaplaza.hu webáruházban is...
Nem láttam egy fontos dolgot(pedig lehet, hogy benne van a bejegyzésben)!

Nagyon sok webáruház követi el azt a hibát, hogy leírja a Check out elején:
"regisztráció nélküli vásárlás", majd a kitöltött űrlap alján ott virít az akciógomb: "regisztráció"
Ezzel már el is árulta magát, hogy mégis kell regisztrálni.
Tehát nagyon fontos, hogy a fizetés során milyen akciógombokat használunk. A részletekbe helyhiány miatt itt nem mennék bele.
Köszönöm. Ez a cikk megerősített abban, amit már terveztem: egyszerűsíteni kell a vásárlást. Túl bonyodalmas az előzetes regisztráció, visszaigazolás stb.
@Kovács-Budai Andrea: A vevőnek sajnos nem csak a rendelés után 24 óráig, hanem gyakorlatilag 8 napig indoklás nélkül joga van elállni a rendeléstől, ha magánszemély, rádásul azután, hogy a terméket átvette. (Tudtommal a rendelés leadása ajánlattételnek minősül, és az ajánlatadási kötelezettség vonatkozik rá, aminek a határidejét nem tudom pontosan, de az eset szempontjából irreleváns.)

@Gróf Ákos: az akciógombok szövegezése, formája valóban nagyon fontos, terjedelmi korlátok miatt nem fért bele a cikkbe, talán majd legközelebb :) Az általad említett eset viszont szerintem inkább a durva hiba kategóriába esik. Az oldalelemek nem mondhatnak ellent egymásnak...

@Emese: jogos, ez talán egy kiegészítést is megér. ha csak regisztrációval lehet vásárolni, semmiképpen nem szabad a visszaigazoló levéllel bonyolítani a folyamatot, de ha van guest chekout, akkor biztosítékként megmaradhat.
#
Gabor
Bravo, kivalo cikk, erdemes volna angolul is kozzetenni nemzetkozi kozonsegnek. Egy 10. pont ami erdekes lehet: az "above the fold" elv, vagyis hogy minden tartalmat a kepernyo lathato reszere kell tenni mint ahogy pl. a PayPal is teszi azzal, hogy a termek-dobozt felul lenyithatova teszi (de alapbol zarva van, hogy az input mezok es a "next" gomb miatt nehogy le kelljen gorgetni). Illetve a checkout elso lepeseiben erdemes lehet alul (a termekek es a next gomb alatt) Amazon-modra ajanlani tovabbi termekeket, amit be lehet tenni a kosarba up-sell vagy cross-sell jelleggel. Tovabbi jo cikkeket, csak igy tovabb!!
@Gabor: Az above the fold egy érdekes problémakör. Több lépéses checkout esetén szerintem is elengedhetetlen . Egy egylépéses checkoutnál viszont nem biztos, hogy minden adatot az általánosan "elfogadott" 600 pixel fölé tudsz zsúfolni úgy, hogy az átlátható maradjon. A checkout a jellegénél fogva más, mint egy átlagos tartalom: itt a vásárlónak is érdeke, hogy keresztüljusson az oldalon, és a tapasztalatok szerint a júzerek nem félnek egy kis görgetéstől... ha az oldal felépítése előrevetíti azt, hogy az alatt is találnak valamit.

Ellenvélemény?
Idézet - Vincze Ádám:
(...) a tapasztalatok szerint a júzerek nem félnek egy kis görgetéstől... ha az oldal felépítése előrevetíti azt, hogy az alatt is találnak valamit.

Ellenvélemény?


Maximálisan egyetértek, sőt: a halálom, amikor mondjuk tizesével-huszasával adja ki a katalógus a termékeket... nyilván nem fogom mind a 14 lapot végigkattintani , hogy hátha a 124. helyen megtalálom a keresett elektromos csellentyűcskét ! A második után kuka.

Nekünk (www.pincearon.hu) könnyű, mert összesen nincs 70 termékünk se de ezek természetesen egy lapon jönnek:
www.pincearon.hu/catalog/bor

(Van ennél szűkebb katalógus is természetesn, borászok, árkategória, sőt talajtípus(!!!) szerint, de a teljes listánál már beleszaladtunk a pofonba az elején.)

Üdv,
Krisztián

PS: nehéz a captcha! nagyobb spacing kellene bele - és mi az, hogy "túl hosszú hozzászólás"?!?! basszus!
Ez az Ádám tud valamit! Köszi, megint tanultam valamit!
Köszönöm!
Az első hasznos cikk amit eddig olvastam.
Nekem egy kérdésem lenne amiről még sehol nem találtam információt, hogy mit lehet tenni azokkal a vásárlókkal akik nem veszik át a csomagot valamilyen oknál fogva. (viccből rendeltek)
Mert jogos nincs szükség regisztrációra hiszen hiába kötünk "szerződést"
ha nem veszi át a rendelést, hiszen alap esetben ezért is tartunk igényt a regisztrációra, hogy biztosra menjünk egy-egy rendelésnél. (természetesen kell az e-mail cím is a hírlevelekhez:) )

Kérlek segítsetek, hogy ki milyen módon szűri ki a "vicces megrendelőit"?

(Nem tudok mindenkit felhívni, de volt már olyan aki biztositott róla, hogy átveszi a csomagot.)

Még egyszer köszönöm az cikket és a segítséget!
Szia,

mi minden megrendelőt felhívunk és telefonon leegyeztetjük vele a rendelését. Szerintem ez egy jó módszer. Egyrészt ha bizonytalan meg lehet vele beszélni, h esetleg később küldjük ki(fizu után, ünnepre stb)vagy nem küldjük ki (és máris nem kell fölöslegesen kifizetni a futárt), másrészt tudunk ajánlani plusz dolgokat a termék mellé amiket sokszor meg is rendelnek. Nagyon ritkán fordul elő h visszajön egy csomag. Szerintem "viccből" senki sem rendel, maximum nem biztos benne 100%-osan h ezt a terméket akarja vagy akar-e valamit egyáltalán. Telefonon ez is kiküszöbölhető.
A kosárba rakási arány 1,9%, a következő lépésnél ez már csak 0,52%, a "thank you" oldalig pedig már csak 0,28% jut el.

A rendelési folyamatunkat már nem tudom, hogyan lehetne tovább egyszerűsíteni. Nincs regisztráció. 3-4 lépés az egész attól függően, hogy van-e színválasztási lehetőség egy terméknél, vagy nincs.
... vagy lehet, hogy nem is ez a baj?

Ismét nagyon jó cikk. Köszönöm.
@Laci: biztosan lehet rajta javítani. részletes elemzésre sem időm, sem lehetőségem, azért pár apróság:
(- nincsenek külön termékoldalak)
- a színt már a termékek listázásánál ki kellene tudni választani, nem csak a következő lépésben, én nem vettem észre, hogy többféle is van
- a kosárban meg kellene jeleníteni a termékképet is, és azt most nem néztem, hogy a színvariáció megjelenik-e (visszajelzés arról, hogy a vevő jó terméket választott)
- szállítási költséget kommunikálod valahol?
- Minek külön a "Cím" beviteli mező?
- szállítási és fizetési lehetőségek kicsit el vannak dugva
- nincs külön megrendelés összesítő oldal?...
- és még apróságok, amiket első pillantásra nem vettem észre
@Laci:
Mindenki más dolgokat lát meg először, így ami nekem hiányzik:
- kosárban tétel módosítása 1-et tettem be, de 2 kellene.
- nem látom, hogy van-e valami a kosárban, csak akkor ha megnyitom.
- "Az előleget kétféle módon fizetheti: banki átutalással, belföldi postautalványon (csekken)" De hol látom, hogy mennyi az előleg?? Ha ezt a rendszer nem számolja ki automatikusan akkor az nem jó + az emberek általában nem szeretnek semmit előre fizetni. Ezt a lépést nem lehet kihagyni?
- "A szállítást néhány nappal előtte munkatársunk telefonon egyezteti Önnel!" Szintén nincsen egyértelműen megjelölve a várható szállítási idő.
#
kiss csaba
Lehet hogy én vagyok nehézkes gondolkodású, de egy valamit nem értek, ez pedig a regisztráció..Regisztráció-e jogi értelemben (mert köznyelvi értelemben nyilván az, hiszen rögzítjük az adatait) hogy ha a pénztárban a user kitölti a megfelelő szállítási, és egyéb szügséges minimális adatokat?
Tehát vendégként vásárol. Mit írjak az ÁFSz-be? "a rendelés regisztrációhoz kötött"?
Köszönöm!
Szuper cikk, rengeteg hasznos információval, és a lehető legjobbkor, ugyanis néhány napja "nyitottam meg" a webáruházamat.
Kedves Ádám!

Ha neked "se időd, se lehetőséged" nincs webáruház elemzésre, akkor tudom javasolni a webaruhazelemze s.hu oldalt. Ők vállalnak részletes webáruházelemzé st. Kifejezetten ezzel foglalkoznak.
Remélem nem volt túl reklám szagú a hozzászólásom, de úgy látom, hogy ezzel nagyon kevesen foglalkoznak.
@Gróf Ákos:
Valóban elég kevesen kínálnak ilyesmit. De azért nem csak egy cég foglalkozik a területtel:
www.webshopexperts.hu/.../
www.webshopexperts.hu/.../

UPDATE: elmulasztottad felhívni a figyelmet a speciális elemzésekre, ezek figyelemreméltó ak
Igazad van! Ezek valóban kimaradtak, pedig egy hatósági elemzéssel százezreket spórolhat egy webáruház.
www.webaruhazelemzes.hu/.../

Persze, ezenkívül a többi is értékes a webáruház tulajdonosoknak , mint például a
- konkurencia elemzés
- videós elemzés

Sőt, hamarosan indul a "béta elemzés", ami az indulás előtt lehet hasznos a webáruház üzemeltetőknek, és persze a fejlesztőknek.
Bármelyikre elemzésre is esik a választás, az mindenképpen hasznos lehet, hiszen egy kívülálló olyat is észrevesz, ami felett a tulajdonos szeme átsiklik.
#
Nagy Éva
Speciel én utálom, ha utána felhívnak. Szeretem, hogy senki nem nyaggat, mint ahogy a boltban is, mikor mögöttem áll az eladó, és a kezemet figyeli. A telefont is ilyennek érzem, pedig ott már megvolt a rendelés. Elküldtem, ha nem kell szólok, ha volt infó az oldalon, akkor mindent tudok,ha nem volt elég akkor előbb e-mailt írok és utána rendelek.. vagy nem.
A nem reges vásárlókon is gondolkodom, mert van néha olyan webshop, ahol amikor meglátom a reglapot már csukom is.. De az nem késztet elhagyásra, ha a rendelés előtt-közben töltögetem a formokat? Szerintem néha egy rövid reg jobb, mert akkor vásárláskor bedobja az adatokat, és csak átfutja és nyomja hogy következő lépés.Viszont abban is vna igazság, hogy a reg sokakat elriaszt, bár engem nem az adatok zavarnak, hanem hogy lusta vagyok:)
A nehéz navigációról jut eszembe.. pixmania hírlevél leiratkozás.. nagy kaland volt:)
#
Tóth Tamás
Köszönöm az írásaitokat, mind nagyon hasznosak! Én csak veletek csináltatnék webáruházat vagy elemzést!
Tóth Tamás:
Köszönjük a dícséretet! Nem egyszerű, de próbálunk értékes cikkeket kirakni.
Kérjük írd be a képen látható kódot
Biztonsági kód Új kódot kérek
Szeretnék e-mail értesítést kapni az új hozzászólásokról!
Ha szeretnél további webáruházas tippeket, iratkozz fel heti értesítőnkre!
Van már webáruházad?