Köszönjük feliratkozását!

Hamarosan megkapja heti webáruházas tippjeit.

Facebook – egy weboldal, ami mellett manapság nem lehet elmenni. Biztosra veszem, hogy aki ezeket a sorokat olvassa hallott már róla, sőt valószínűleg rendelkezik is saját profillal. Pontosan emiatt vált nagyon fontossá ez a weboldal az utóbbi időben a cégek számára. Ráadásul az előretörése az e-kereskedelemben is előidézett némi változást, amit egy webáruház tulajdonosnak nem szabad figyelmen kívül hagynia. 

facebook

Eleinte a legtöbb cég csak az ügyfelekkel való kapcsolattartásra, illetve szimpla marketing eszközként használta a weboldalt. Azonban mára már, mint teljes értékű webáruház is használható, hála a Facebook fejlesztőinek. Így azt tanácsolom, hogy akinek még nincs céges Facebook oldala az mindenképpen olvassa el a cikket. Már csak azért is, hogy lássa milyenek jelenleg a kilátások a jövőre nézve Facebook ügyben.

Mielőtt belevágnék a Facebook Webáruházak, illetve a Facebookon való értékesítés világának bemutatásába nem árt, ha magáról a weboldalról ejtek pár szót, mivel mégiscsak úgy illik. Plusz rögtön az elején elnézést kérek a sok angol kifejezésért, a többségüket szándékosan nem fordítottam.

A Facebookról annyit mindenképpen érdemes tudni, hogy 2004-ben indult világhódító útjára, s mára már több mint 750 millió (!) aktív felhasználója van világszerte. Hazánkban pedig a legújabb felmérések alapján nagyságrendileg 3,4 millió aktív használóval büszkélkedhet. Többek között ezért is érdemes odafigyelni erre a weboldalra. Ennek a kijelentésemnek az alátámasztásául szolgálhat, hogy az angol nyelvterületen már az e-commerce (e-kereskedelem) mintájára megjelent az f-commerce is, mint fogalom.

Definíció: „Az F-commerce az e-commerce-ből származtatható. Gyakorlatilag a Facebook weboldalának arra történő használatát jelenti, hogy vásárlási tranzakciókat készítsünk elő vagy hajtassunk végre. „ 

A Facebookon való jelenlét tehát egyre fontosabbá válik (válhat) nemcsak céges szinten, hanem a webáruházak vonatkozásában is. Az Egyesült Államokban ugyanis már egyre nagyobb szeletet hasít ki az e-kereskedelemből a Facebookon történő vásárlás. Bár meg kell jegyezni, hogy jelenleg még ott is elég csekély részesedéssel rendelkezik. 

Íme pár érdekes statisztika az F-commerce-ről, mely nemrégiben látott napvilágot: 

2-4% - a Facebook webáruházak átlagos konverziós rátája a Forrester Research felmérése alapján.
7-10% - kal nagyobb a Facebook-on az átlagos tranzakciós érték a hagyományos webáruházakhoz képest.
10% - kal nő a Facebook-tranzakciók száma havonta.
6.5% - az átkattintási ráta átlagosan az Üzenőfalról.
1,5x – Ennyivel több időt tölt egy Facebook felhasználó internetezéssel, mint aki nincs beregisztrálva a közösségi oldalra. Sőt több mint kétszer annyit is vásárol az interneten, mint a másik csoport.

(Az adatok forrása: https://socialcommercetoday.com/f-commerce-statistics-roundup-facebook-commerce-by-the-numbers/)  

Ezek az adatok bár érdekesnek tűnnek, mégsem tekinthetőek annyira mérvadónak, hiszen főként az amerikai piacra vonatkoznak. Azonban mint támpont úgy gondolom hasznosak a jövőre nézve. Amiből ellenben nagyon sokat tanulhatunk, az a külföldi Facebook webáruházak, vagy másnéven F-store-ok módszerei arra, hogyan minél többet profitáljanak a Facebookból. 

Ezekből szeretnék minél többet bemutatni, de ehhez érdemes megvizsgálni, hogy hogyan is oszlik különböző részterületekre maga az F-commerce. Ezt a felépítést igyekszem a legnagyobb és legötletesebb boltokkal ábrázolni annak érdekében, hogy minél több praktikát mutathassak be. 

Az F-commerce típusai 

Maga az F-commerce két részre bontható, melyek további szintekre is szétoszthatóak:

  1. „On-Facebook” f-commerce: Ahogyan a neve is mutatja ennél a típusnál a kereskedelmi tevékenység a Facebook weboldalához kapcsolódik. Tehát itt valamilyen módon mindig használni fogjuk a Facebookot.

    • Facebook webáruházak (f-stores): Olyan Facebook oldalak tartoznak ide, ahol egy szimpla webáruházhoz hasonlóan böngészni lehet a termékek között. Ennek is van több része, ami közös mindegyiknél az a kiindulási pont, a www.facebook.com. Cikkünk hátralévő része is főként ezekkel az áruházakkal foglalkozik
    • Facebook Credit fizetés: A külföldi szakirodalom elkülöníti a Facebook saját fizetési formáját, a Facebook credit-et, melyet elsősorban az alkalmazások használata és létrehozása során kell fizetni.
  2. „Off-Facebook” f-commerce: Az előző csoport úgymond ellentéte. Tehát itt, mint Facebook felhasználók vehetünk részt egy vásárlásban. Viszont ahhoz, hogy ezt megtegyük nem kell használnunk a www.facebook.com-ot.

    Gondoljunk csak bele abba, hogy internetezés közben hány helyen találkozunk a Facebook megosztással, vagy pusztán csak a „Tetszik” gombbal.

    A Facebook fejlesztői ugyanis szinte mindent megtesznek azért, hogy „beszippantsák” az internetezőket a közösségi oldal használói közé. A Facebook megosztás, bejelentkezés, Like Box illetve Button bár közvetett módon, de mind-mind részét képezik az F-commerce-nek.

    Levis
    A Levi’s oldalán például úgy is böngészhetünk a különböző nadrágok között, hogy közben azt is látjuk mely farmer hány embernek tetszik. Sőt akár barátaink „Like”-jait is megtudhatjuk a bejelentkezést követően, mely természetesen Facebook adatainkkal történik.

    • Facebookkal összekapcsolt webáruházak: Olyan hagyományos webáruházak tartoznak ide, melyek csak részben integrálódtak a Facebookkal, azaz nem rendelkeznek a közösségi oldalon vásárlási felülettel. A legnagyobb példa egyértelműen a világ legismertebb webáruháza, az Amazon.com. Az Amazonnak ugyanis nincs a közösségi oldalon külön áruháza, cserébe viszont engedélyezi azt, hogy a hagyományos boltban a vásárlók beléphetnek Facebook adataikkal. Emellett más módokon is felhasználja a közösségi oldalt, úgymint emlékeztetők küldése születésnapok kapcsán vagy ajánlások formájában. 
    • Facebookkal kapcsolatban álló hagyományos offline áruházak: Ez egy rendkívül érdekes és véleményem szerint nagyon izgalmas terület. Erről a csoportról azt érdemes tudni, hogy az offline vásárlások alkalmával a boltok lehetővé teszik azt, hogy akár telefonnal vagy egy tablet segítségével a vásárló csatlakozhasson a közösségi oldalra, s ott kikérje barátai véleményét az adott termékről. Érzésem szerint itt az alábbi videó nagyon jól összefoglalja ennek lényegét:
Macys
A Macy’s Magic Fitting Room segítségével a próbafülkében nem csak élőben, hanem virtuálisan is megmutathatjuk barátainknak a kiválasztott ruhadarabokat.


A Facebook Webáruházak (F-stores) típusai 

Ahogyan már az előbbiekben említettem a Facebook Webáruházaknak (azaz azoknak a webáruházaknak melyek kimondottan a közösségi oldalon értékesítenek) is több típusát különböztetjük meg. Egészen pontosan hármat. Ezeket szeretném részletesebben is bemutatni.

  1. Hamis Facebook Webáruházak (Faux stores): Ezek olyan webáruházak a Facebook-on, amelyek egy katalógushoz hasonlóan működnek. Itt nem lehet vásárolni, csupán böngészésre van lehetőségünk. A termékekre kattintva pedig a hagyományos webáruházba jutunk.

    Erre az egyik legjobb példa az a Facebook Webáruház, mely talán a legtöbb rajongót tudhatja magáénak. Ez nem más, mint Lady Gaga webáruháza.

    ladygaga
    Amint kiválasztottuk a számunkra fontos relikviát máris az énekesnő „hagyományos” webáruházában találjuk magunkat.
  2. Full Stores: Talán úgyis fogalmazhatnánk, hogy ezek az igazi Facebook webáruházak. Ugyanis ezeknél az oldalaknál a teljes vásárlási folyamat alatt a Facebook oldalán tartózkodunk. Itt választjuk ki a termékeket, melyeket meg szeretnénk vásárolni, itt tesszük őket kosárba, majd a közösségi oldalon adjuk fel rendelésünket a vásárlási folyamat utolsó lépéseként.

    Ezeket a webáruházakat személy szerint hatékonyabbnak tartom, mint az előző típust. Ugyanis a Facebookon történő vásárlás esetén csökkenthetjük a felhasználó bizalmát azzal, ha a hagyományos áruházba irányítjuk. Ilyenkor felvetődhet a gondolat a vásárló fejében, hogy ahelyett, hogy Facebookon gyorsan megrendelne egy terméket, hirtelen bonyolultabbá válik számára a vásárlás. Holott lehet, hogy ugyanannyi adatra és időre van szükség mindkét esetben. Azonban egy csapásra elmozdíthatjuk a komfort zónájából azzal, hogy a Facebookon kívülre vezetjük. Véleményem szerint ki kell használni a Facebooknak azt az előnyét, hogy annak felületét, kezelését már ismerik a felhasználók és bíznak benne. 

    Egy ilyen „teljes” webáruházra példa a JCPenney ruházati áruház.

    jcpenney
    Itt meg is oszthatjuk a kiválasztott terméket a vásárlást megelőzően, ami azért hasznos, mert ezáltal kikérhetjük barátaink véleményét is mielőtt egy fontosabb döntést hoznánk.
  3. Fan stores: Ezek nagyban hasonlítanak az előző csoporthoz. Az egyik különbség, hogy itt a termékek száma az esetek többségében limitálva van, azaz a közösségi oldalon jóval kevesebb terméket találunk meg, mint a hagyományos webáruházban. A másik különbség pedig, hogy ezek az áruházak sokkal szorosabban kötődnek a cég marketing tevékenységéhez.

    Itt ugyanis ahogy a névből már sejteni lehet a rajongók játsszák a fő szerepet. Ez a típus úgymond egy kiegészítő webáruházként szolgál a hagyományos mellett, aminek elsősorban marketing okai vannak. Az ilyen áruházakat tipikusan egy kampány, esemény vagy szimplán egy termék bevezetésénél használják. Gyakori például, hogy egy új terméket először csak a rajongók számára tesznek elérhetővé, majd az ő véleményük, illetve reakciójuk alapján kezdődik a termék konkrét bevezetése.

    Így használja webáruházát például a világ elsőszámú ketchup gyártója, a Heinz is, mely először a közösségi oldalon teszi elérhetővé legújabb termékeit. Ráadásul a Heinz még egy kicsit csavart is a dolgon azzal, hogy a „lájkolásokért” cserébe felajánlja titkos receptjeinek egy részét, így gyűjtve magának a rajongókat.

    heinz

A Facebook webáruházak típusainak bemutatása után pedig szeretnék kitérni pár olyan pontra, mely gyakori kérdés a Facebookon történő értékesítés esetén.

Lájkolók gyűjtése 

Talán az egyik legsarkalatosabb pont rögtön az elején, hogy hogyan vegyük rá az internetezőket arra, hogy „lájkoljanak” bennünket? Azt nyílván már mindenki tudja, hogy a „Tetszik” gombra való kattintásnak köszönhetően rengeteg embert érhetünk el, akiknek később töménytelen ajánlattal, akcióval és hírrel szolgálhatunk. Még akkor is, ha nem kimondottan egy Fan store-t szeretnénk működtetni.

A rajongók gyűjtésére alapvetően két lehetőségünk van. Az egyik, hogy olyan jó a marketingünk, illetve már olyan ismert márkával rendelkezünk, hogy a rajongók gyakorlatilag maguktól gyülekeznek. Ez a kevésbé általános, hiszen nem lehet mindenki olyan ismert, mint Lady Gaga.

Ha nem vagyunk túl ismertek, akkor a rajongók gyűjtéséhez vélhetően valamilyen trükkhöz kell majd folyamodnunk. Ez lehet egy kizárólag a rajongók számára letölthető tanulmány, egy tippekből álló füzet, vagy akár egy olyan landoló oldal, mely „lájkolásra” ösztönöz. Ez mind-mind hozzásegíthet minket egy nagyobb rajongói csoport összegyűjtéséhez.

Íme egy példa egy landoló oldalhoz: 

redbull
A Redbull véleményem szerint mesterien űzi ezt a műfajt egyedi landoló oldalával. Egyszerűen ösztönösen kattintok a Tetszik gombra.

Vagy nagyon jó példa még a Skoda, mely az egyik új autómodellje esetén azt vállalta, hogy minden egyes „lájkolásért” cserébe 1 eurót elenged az autója vételárából.

Menni vagy maradni?

Gyakori kérdés lehet a közeljövőben, hogy vajon melyik a jobb megoldás: olyan webáruházat létrehozni Facebookon, mely egyfajta katalógusként működik, vagy olyat amelyen lehetővé tesszük a vásárlást anélkül, hogy ahhoz el kelljen hagynunk a közösségi oldalt.

Úgy is kérdezhetném, hogy a hamis vagy a teljes facebook webáruház a jobb?

Én jelenleg jobbnak tartom az utóbbi megoldást. Azaz, hogy a teljes vásárlási folyamat legyen kivitelezhető a Facebookon. Véleményem szerint, ha valaki egy közösségi oldalon kezd el vásárolni, akkor több mint valószínű, hogy a teljes vásárlási folyamatot ott szeretné lebonyolítani. Jelenleg még maga az e-kereskedelem is fejlődésben van, nem is beszélve az f-kereskedelemről, amely igen csekély felhasználói réteget érint. Persze ez a jövőben várhatóan változni fog, azonban jelen pillanatban csak azok fognak ilyen módon vásárolni, akik a napjuk nagy részét „facebookozással” töltik. Az ő szemszögükből nézve pedig az utóbbi webáruháztípus lehet a nyerő.

Éppen ezért ha Facebook webáruház létrehozását tervezzük, akkor ezt a szempontot is vegyük figyelembe, azaz igyekezzünk olyan céget keresni, amely Full Stores-okat készít. Plusz készüljünk fel rá, hogy nem egyszerű feladat ilyen webáruházat üzemeltetni.

Tippek az F-kereskedelemhez

Azoknak, akik Facebook webáruház indításán gondolkoznak, cikkem végén pár hasznos tippel szolgálnék az F-kereskedelemmel kapcsolatban. 

  • Legyünk exkluzívak
    Éreztessük rajongóinkkal, hogy különlegesek. Adjunk nekik speciális kedvezményeket. A Sears például a „lájkolásért” cserébe akciós árakat biztosít rajongóinak.
  • Ösztönözni a felhasználókat
    Jutalmazni kell a felhasználókat azért, ha véleményt nyilvánítanak, illetve ha aktívan részt vesznek közösségi oldalunk életében.
  • Nem szabad lecserélni az e-kereskedelmet az f-kereskedelmért
    Együtt kell őket használni, lehetőleg egymást segítve. Ne csupán klónozzuk hagyományos webáruházunkat, legyen valami plusz amit a rajongóknak nyújthatunk.
  • Tűzzünk ki konkrét célokat magunk elé
    Gondoljuk át, hogy mit szeretnénk elérni a Facebook webáruházzal. Több új vevőt szeretnénk? Esetleg növelni a vásárlói bizalmat? Pártfogásunk alá venni a meglévő vásárlókat, vagy optimalizálni az eladásainkat?

Ehhez egy tanács:

„Ne azon gondolkozzunk, hogyan értékesíthetünk jobban a Facebookkal, hanem azon, hogy hogyan segíthetjük a vásárlóinkat, hogy jobban vásároljanak a Facebookon.”

Ha kész megoldást keresel

Amennyiben érdekel egy kész full-store megoldás, úgy javasoljuk tekintsd meg a saját F-store megoldásunkat: Facebook webáruház!

Remek az anyag!

Köszönjük Csaba!

Nagy lehetőség a full stores!

Kicsit lassúlhatna az informatikai forradalom intenzitása!

Az embernek nem jut elég ideje a munkájára, a családjára, a sportolásra, mert napi szinten valami új fejlesztés, vagy alkalmazás lát nap világot amire azonnal reagálni kell! Katasztrófa!
Bevallom, nekem ez túl sok. Pedig nagyon jó lehetőség, de már a weblapot sem tudom hetente frissíteni. Az ötlet jó, meg kell találnom, hobgy hogyan oldom meg.
Igazad van, Te megtetted a Tőled legjobbat, amit lehet, informáltál! Én meg eldöntöm, hogy mit valósítok meg.
Köszönöm a segítségedet!
Nagyon jó anyag, gratulálok, Csatlakozom Edithez, még nem tudom hogyan szerezzek több időt.
KÖSZÖNÖM.
Kedves Gábor és Endre!

Köszönöm szépen az elismerést. Ez a cikk most kivételesen nem Csabától származik, bár az emailt ő küldte. (Meglehetősen sok cikket nem Csaba ír. - A szerk.)

Azoknak akik Facebook Webáruházat szeretnének mindenképpen át kell gondolniuk, hogy lesz-e elég idejük az üzemeltetésre. Ugyanis a Facebook folyamatos odafigyelést igényel, itt nagyon aktívnak kell lenni. Viszont úgy gondolom megéri a befektetett munkát, mert az több szempontból is kifizetődő lehet.
Helló! Szia! Aki ezt olvasod.

A webáruház nagyon jó gondolat a Facebookra. Én is szeretném használni. Viszont nem akarok kereskedni egyenlőre, csak üzletelni.

A kereskedéshez ugyanis vállalkozónak kell lenni.

Az üzleteléshez pedig joga van bármelyik magánszemélynek , aki ad-vesz ingó dolgokat - minden ingó, ami nem ingatlan -, és ha ez a tevékenysége nem éri el az 5.000.000 Ft-os összeghatárt, akkor egészen másképpen adózik, mint a vállalkozók.

Ha erről többet szeretnél, írj e-mailt. üdvözlettel Tóth Mária Maya, ügyviteli mentor
#
Sz.Krisztina
Kedves Mária!
Olvastam a cikkjét!
Szeretnék én is üzletelni új termékekkel a facebookon, már van kidolgozott marketing stratégiám is. Viszont nem vagyok vállalkozó és még egy ideig nem is leszek az. Többnyire ruhákról illetve szépségápolási cikkekről és bizsu ékszerekről van szó. Szeretnék létrehozni egy facebook oldalt, de az igazat megvallva nem ismerem a facebooknak még ezt az oldalát és nem merek belevágni, amíg meg nem győz valaki arról, hogy jogosultságom van ehhez magánszemélykén t, hogy úgymond viszonteladókén t értékesítsek egy ilyen oldalon. Illetve ennek a szolgáltatásnak vannak-e díjai, megérné-e nekem itt üzletelni.
Szeretnék többet megtudni ha lehetséges!
Nagyon szépen köszönöm előre is!
Sz.Krisztina
Érdemes átgondolni alaposan - főleg azoknak, akik időhiánnyal küzdenek -, hogy a teljes termékpalettát tegyék fel FB-ra, vagy csak 5-6 slágerterméket, ami figyelmet felkelt olyannyira, hogy a bővebb választék érdekelje. Tapasztalataim szerint a komoly vevő (még akkor is, ha hirtelen felindulásből követi el a vásárlást) FB-on tájékozódik az akciókról, majd a weblapon és úgyis ott rendeli meg, ahol számára kedvezőbb.
Kedves Viktória!

A cikkben is említett Fan Store-ok remek lehetőséget kinálnak azoknak, akik az időhiány miatt félnek belevágni a Facebookon való értékesítésbe.

Az 5-6 slágertermék értékesítése nagyon jó a tapasztalatgyűj téshez. Plusz arra is nagyon jól lehet használni, hogy felmérjük a rajongóink reakcióit, aktivitását.
Ötletes megoldások, a Facebook nagy találmány volt.
Sziasztok
Kis segítséget kérnék. Megjelent a facebookomon egy online shop hírdetés, zenei eszközök, dj cuccokat reklámoznak nagyon pici pénzért. szeretném tudni, hogy mennyire megbízható oldal ez. az oldal neve www.ekkwo.com
Előre is köszönöm
Tibor
#
Szávai Norbert
Kedves Tibor!

Sajnos ezt 100%-os biztossággal nem lehet kinézet alapján megítélni, így mi se vállalkoznánk rá.
Kérjük írd be a képen látható kódot
Biztonsági kód Új kódot kérek
Szeretnék e-mail értesítést kapni az új hozzászólásokról!
Ha szeretnél további webáruházas tippeket, iratkozz fel heti értesítőnkre!
Van már webáruházad?