Köszönjük feliratkozását!

Hamarosan megkapja heti webáruházas tippjeit.

Örömmel jelentjük, hogy idén a ZöldPolc.hu nyerte a GoldenBolt webáruházak közötti versenyt - ami a whiskynet.hu 2008-as győzelme után egy újabb általunk készített webáruház győzelmét jelenti. Ezúton gratulálunk Rakonczay Tamásnak, a ZöldPolc.hu tulajdonosának!

ZöldPolc

 

A meglepő dolog az, hogy a ZoldPolc.hu alig pár hónapja indult, de igen rohamos fejlődésen ment át ezen rövid idő alatt is, és persze az eredmények sem maradtak el. Ha érdekli, hogy mi volt a siker titka, milyen nehézségekkel szembesültek és hogyan oldották meg ezeket, úgy olvassa el a Rakonczay Tamással készült interjúnkat, és mondja el Ön is bátran a véleményét!

1.) Honnan jött az ötlet, és hogyan készültél elő erre a projektre?

Az ötlet mondhatni pár nap alatt született meg. Csak az volt biztos, hogy 7 munkavállalóként eltöltött év után saját vállalkozást szeretnék indítani. Magánemberként mindig is fontos szempont volt vásárlásaim során, hogy lehetőleg magyar és környezetbarát terméket válasszak. Az otthon használt termékek nagy részét viszont úgy kellett 5-6 üzletből összevadásznia a családnak, ami sok utazásba, benzinköltségbe és nem utolsó sorban rengeteg időbe került. A webáruház alapötlete tehát innen származott. Egy olyan boltot vizionáltam, mely széles termékkínálattal rendelkezik, és ahol egy helyről elérhetők a zöld háztartás vezetéséhez szükséges termékek.

A területi korlátozottság és a tőkeigény miatt hagyományos bolt nyitása helyett egy egyedi, modern webáruház igénye fogalmazódott meg bennem. Ez azért is volt kézenfekvő választás, mivel már volt tapasztalatom egy helyi portál létrehozásában és üzemeltetésében.

Az előkészület – a döntés megerősítése céljából – házi piackutatással indult. Rászántam egy napot és az interneten hasonló profilú webáruházakat, offline boltokat kerestem. Elemeztem a meglévő zöld webáruházakat ár, termékkínálat, a webáruház kialakítása, szállítási és egyéb szolgáltatások tekintetében. Arra a következtetésre jutottam, hogy vannak próbálkozások, de még nincs olyan webáruház, ami az elképzelésemhez közel állna.

Tudtam, hogy sokan gondolkodnak hozzám hasonlóan, és bíztam abban, hogy egy ilyen jellegű, professzionálisan összeállított webáruház önmagában is piacot fog teremteni. De ami a legfontosabb: tudtam, hogy ez nem csak munka lesz, hanem egyben szenvedély is, amit az ember szívesen csinál. Ezek után belevágtam a megvalósításba.

ZöldPolc
A projektmenedzser, Bertók Balázs, és a győztes, Rakonczay Tamás (jobbra).

2.) Mik voltak azok a dolgok, amelyek kiemelt hangsúlyt kaptak az előkészületek és a kivitelezés során?

A webáruház csak a vállalkozás kereteit adja, illetve potenciális vásárlóink részére prezentálja az általunk kínált termékeket. Ennek megfelelően a webáruház csak egy fontos munkafázisa volt a vállalkozás elindításának.

Az elejétől kezdve nagy hangsúlyt fektettünk a tervezésre. Három fejlesztő céget kerestünk meg egy előre elkészített, részletes specifikációval. Már az ajánlati fázisban lefektettük a fejlesztési munka kereteit, így a webáruházat készítő cégeknek könnyebb volt beárazni a projektet. Konkrét elképzeléseink voltak a kinézetről és azokról a funkciókról, amiket a webáruháznak ki kell szolgálnia.

A kivitelezés során fontos volt az egyedi és újszerű megjelenés. Egy tipikus vásárló ugyanis néhány másodperc alatt eldönti, hogy egyáltalán körül akar-e nézni a webáruházban. Ehhez egy letisztult és megnyerő grafikai megjelenítés szükséges. Ha nem kattint tovább, akkor az már fél siker: elértük, hogy körülnézzen, és megtekintse kínálatunkat. Egy másik fontos szempont az átláthatóság volt, illetve az oldalak/regisztráció/vásárlás felhasználóbarát kialakítása.

3.) Szerinted miért sikeres, miért válik egyre sikeresebbé a Zoldpolc.hu?

ZöldPolc

Az emberek szívesebben vásárolnak olyan cégtől, ahol adnak az ügyfelek várakozáson felüli kiszolgálására és a megjelenésre is hangsúlyt fektetnek. Webáruházunk több más szempontból is kitűnik a hasonló áruházak sorából. Ilyen például a termékkínálat, a versenyképes árak, a termék oldalakon található információk, a termékképek minősége, a szállítási határidők, a szállítási opciók és az ügyfélszolgálatunk minősége. Kiemelt figyelmet fordítunk a promóciók kidolgozására, az akciók megszervezésére, valamint ökoteszt rovatunkkal is segítjük vásárlóinkat döntéseik meghozatalában.

A fenti tényezők együttes erejének köszönhető, hogy egyre több vásárlót vonz webáruházunk. Olyanokat is, akik előtte a konkurens online boltokban költötték el pénzüket.

4.) Valóban előny egy színvonalas, egyedi áruház, vagy hasonló sikereket akár egy ingyenes megoldással is el lehet érni?

Ha az ember távlatokban gondolkodik, és nem csak 10-20 féle terméket szeretne árulni az interneten, akkor véleményem szerint senki sem engedheti meg magának, hogy ne egyedi áruházat „csináltasson”. Igaz, Magyarországon mindig is döntő kérdés - pláne kisvállalkozások esetében - a fejlesztés költsége. Vannak olyanok, akik számára nem opció az egyedi webáruház, és kényszerből választják az ingyenes megoldásokat. Ilyen esetben én azt tanácsolnám, hogy amint a vállalkozás kitermeli a fejlesztés költségét, érdemes egy egyedi webáruházra rászánni a pénzt. Ez egy befektetés, ami később megtérül, ha a kínált termékekre van kereslet, és azok megfelelő minőségűek. Igaz, ez egyfajta csapda is lehet, mivel elképzelhető, hogy az ötlet alapjában véve jó, csak pont a „tucat” feeling miatt nem produkálja a várt forgalmat. Összefoglalva tehát én csak egy kezdeti ugródeszkaként tudnék egy ingyenes webáruházat elképzelni. Az ingyenes megoldások kevesebb lehetőséget nyújtanak a kereső optimalizálásra. Egy webáruháznál pedig kis túlzással, de ezen múlhat a siker.

5.) Szerinted mennyire fontos a jó termék, és ez mennyiben határozza meg az áruház sikerét? Lehet-e egyáltalán sikeres egy áruház kevésbé jó termékekkel is?

Rövidtávon a vásárlókat be lehet csapni különböző marketing trükkökkel. Sokan azért nyúlnak ehhez az eszközhöz, mert gyorsan akarnak meggazdagodni, és nem gondolkodnak távlatokban. Egy igazán sikeres vállalkozáshoz türelem, idő, kemény és egyre több munka szükséges. Ennek pedig egy jó termékkínálat az alapja. Ha nincs hozzá egy jó alap, akkor hiába vakoljuk be a házunkat, helyezünk ki neon reklámokat, rendezzük be szépen a szobákat, a ház előbb vagy utóbb össze fog dőlni.

6.) Mennyire fontos a jó stáb, hányan vagytok? Szükséges-e szerinted bővülni?

Én, mint ügyvezető koordinálom és végzem a feladatok nagy részét, ketten pedig időnként besegítenek. Nem titkolt célunk, hogy 1-2 éven belül 4 állandó munkatárs alkossa a Green Living Hungary Kft-t. A dinamikus fejlődés alapfeltétele véleményem szerint, hogy a vállalkozás vezetőjének legyen ideje stratégiai fontosságú ügyekkel foglalkoznia, és idejének nagy részét ne operatív intézni valók vigyék el. Úgy látom, hogy ez az idő már nincs is olyan messze.

 

7.) Szerinted mely szolgáltatásaid járultak hozzá a Goldenbolt 2010 díj és a vásárlók elnyeréséhez?

Ha az összképből néhányat ki kellene emelni, akkor azt mondanám, hogy a webáruházunk egyedisége, az ügyfélszolgálatunk minősége/elérhetősége és a vásárlók információval való ellátása. A Zöldpolc webáruház ugyanis nem csak egy termékeket bemutató egyszerű webáruház, hanem egyben egy információs portál is, mely ellátja zöld hírekkel a vásárlókat, illetve hozzásegíti az embereket ahhoz, hogy a környezetbarát termékeket objektív szempontok alapján is meg tudják ítélni. Sok hasznos információval látjuk el azokat az embereket is, akik csak most kóstolgatják ezt a világot.

A GoldenBolt díj azért is értékes, mert nem csak „közönségszavazás” alapú. Egy vásárló gyakran csak a szállítási határidő betartását, és a webáruház kinézetét érzékeli. Ha nincs problémája a termékkel, akkor más aspektusból nem is ítéli meg a webáruházat üzemeltető céget. A GoldenBolt díj esetében viszont 18 különböző szempont alapján történik az értékelés. Olyan egyéb szempontokat vizsgálnak, mint például a jogszabályi megfelelés vagy a panaszok kezelése, amivel sok webáruházban nem törődnek. A díj számunkra egy minőségi pecsét, ami az eddigi munkánk elismerése mellett azt mutatja vásárlóink felé, hogy webáruházunk megbízható, és itt érdemes vásárolni!

8.) Milyen irányba tart szerinted az elektronikus kereskedelem Magyarországon?

A GKIeNET legfrissebb előrejelzése szerint az online kiskereskedelem várható forgalma 30-35 %-kal fogja meghaladni a 2009. év szintjét. Én kicsit pesszimistább vagyok. Ennél valamivel alacsonyabb növekedést várok, mivel szerintem az idei év forgalmi adatain fog a leginkább meglátszani a válság hatása.

Az elektronikus csatornán keresztül zajló értékesítés sikere viszont töretlen, és úgy gondolom, hogy még az elkövetkezendő 5 évben látványos növekedést fog produkálni. Ez részben köszönhető lesz a magyar internet penetráció, és az interneten történő vásárlás iránti bizalom növekedésének. Másrészt megkerülhetetlen tényező, hogy az online vásárlás kényelmes, időt és pénzt takarít meg vele a vásárló. Sokan még nem látják ezeket az előnyöket, de idővel sok vásárlót fog az offline boltokból a virtuális áruházakba csábítani.

9.) Mit javasolsz azoknak, akik most gondolkodnak azon, hogy belevágjanak-e egy webáruház indításába?

Azoknak tudnék igazán tanácsot adni, akik hozzánk hasonlóan a nulláról kezdenék. Teljesen más dolog úgy webáruházat nyitni, ha van már egy befutott, nyereséget produkáló bolt, ahol a webáruház csak egy újabb csatorna a vásárlók eléréséhez.

  • Legyenek tisztában azzal (és tervezzenek is vele), hogy legalább 12 hónapot kell adni a vállalkozásnak. Az eredmények gyakran hullámszerűen jönnek, és a kezdet nagyon rögös. Ha hisznek az ötletükben, akkor legyenek türelemmel, és tegyenek meg mindent webáruházuk népszerűsítéséért.
  • Ne hagyják, hogy a fejlesztő cég tervezze meg helyettük a webáruházat. Legyenek kész tervek/elgondolások már a projekt elején, ha kezdetlegesek is. A sikerhez ugyanis ugyanannyi köze van a megbízónak, mint a webáruházat készítő cégnek.
  • Ne felejtsék el, hogy egy jó webáruház létrehozása még csak a kezdet. Ha a vásárlók nem találnak rá, akkor az egész kidobott pénz, ezért a munka elejétől kezdve fektessenek hangsúlyt az oldalak és tartalmak kereső optimalizált kialakítására.
  • Nem utolsósorban pedig körültekintően válasszanak fejlesztő céget.
Természetesen fontos a jó munkaerő, hiszen a benne dolgozó emberek viszik előre a céget. Mi különösen ügyelünk a megfelelő személy kiválasztására, hiszen a proaktivitás mellett elvárjuk a hozzánk hasonló vevőközpontú gondolkodást és általános tájékozottságot.

 

Gratulálok Rakonczay Tamásnak és a webáruházat tervező csapatnak.
#
Mirtay Kristóf
Nesze semmi, fogd meg jól!
Természetesen gratulálok és köszönöm, hogy sok információt megosztottatok a dij elnyerésének hátteréről. Ha nincs akadálya a további kérdéseknek - több webshopot tervező ügyfelem is van - szivesen folytatnám az érdeklődést személyesen.
Köszönöm a gratulációkat Balázs nevében is! Egyes témákról röviden csak általánosságban lehet beszélni. Ha valakit érdekelnek a részletek, akkor bármilyen konkrét kérdésre szívesen válaszolok.
#
Margai Mihály
Haha! Kapásból 10 jobb webáruházat tudnék mondani, ennyit a díj értékéről.
Kérjük írd be a képen látható kódot
Biztonsági kód Új kódot kérek
Szeretnék e-mail értesítést kapni az új hozzászólásokról!
Ha szeretnél további webáruházas tippeket, iratkozz fel heti értesítőnkre!
Van már webáruházad?