Köszönjük feliratkozását!

Hamarosan megkapja heti webáruházas tippjeit.

Az adminisztrátorok feladata gyakran túlmutat a cikktörzs karbantartásán és a rendelések kezelésén: hozzá kell nyúlni a szöveges tartalmakhoz, módosítani kell leírásokat, esetenként fejlesztési igényeket kell jelezni a fejlesztők felé a módosuló igények miatt. És mivel egy portál, egy webáruház komplex rendszer, ezek egyike sem olyan egyszerű feladat, mint ahogy első hallásra tűnik.

admincikk.png

 

Egy oldal adminisztrátora az a személy, aki a leginkább ismeri az adott oldalt, ő első ember, a felelős, akit "megtalálnak", ha kérdés vagy probléma van ezzel kapcsolatban, vagy fejlesztési igényt kell kommunikálni a fejlesztő cég felé. Fontos tehát, hogy az adminisztrátor ne csak a begyakorolt feladatokat tudja megoldani, hanem ismerje kicsit technikai oldalról is a weboldalát, tudja, hogy nagyjából mikor mi történik. Persze nem kell, hogy programozó, vagy site-builder legyen, az viszont előnyös, ha az alapvető webes technikai megoldásokat legalább kezdő szinten ismeri: ez rendkívül meggyorsítja és hatékonyabbá teszi a honlap karbantartását éppúgy, mint a fejlesztő céggel való kommunikációt. Tapasztalat: ha az adminisztrátor némileg belelát a weboldala motorháza alá, annak pénzben és időben (tehát még több pénzben) mérhető előnyei vannak.

A cikkben kicsit megkarcoljuk a felszínt és megnézzük mely területekkel érdemes picit foglalkozni, ha eddig ismeretlen volt. Megnézzük, mennyire sokoldalú is lehet egy jó adminisztrátor és hogy egy-egy terület ismerete mennyiben lehet segítség a mindennapok és a rendkívüli esetek során.

1. HTML, CSS - avagy mi is a weboldal, amit látok?

Fontos, hogy a weboldalra úgy gondolj, mint egy szabályrendszer alapján felépített, darabokból álló egészre. A weboldal nem egy kép és nem is egy Word dokumentum. A weboldal egy speciális kód értelmezése és képek megjelenítése. A html kód leírja, hogy milyen szöveg vagy melyik kép jelenjen meg, a CSS pedig azt, hogy milyen formában jelenjen meg az adott elem, és milyen további formázások szükségesek. Ez az alap eset. A HTML oldalak dióhéjban erről szólnak. Vagy ezt nem is tudtad?

 

htmlvscode.png
Felül a megjelenő tartalmat, alul a hozzá tartozó html kódot láthatod

 

A HTML és a CSS szerkesztése manapság már szinte művészet és gyakran a kivételek ismeretéről szól – de az alapvető használatához nem szükséges szakembernek lenni.  Ha nem vagy képben ezzel kapcsolatban, picit nem árt megismerkedni a témával. A neten rengeteg anyagot találhatsz a HTML nyelvről a CSS-ről és a böngészők viszonyáról ezekhez.

Itt el is értünk a böngészők közötti szabványértelmezési problémákhoz, fontos és jó, ha tudsz ezekről: a kódok, képek gyakran nem ugyan úgy jelennek majd meg a különböző böngészőkben. Igaz, hogy van egy szabvány, hogy mit hogyan kell értelmezni a kódban, de ezt gyakran nem sikerül teljesíteni a böngészőknek. Ezért is fontos információ, hogy egy-egy megjelenítési hiba melyik böngészőben és annak melyik verziójában jelentkezik biztosan és hogy a tesztelés mindig megtörténjen több böngészőtípuson is.

Javasolt linkek:

2. php - avagy egy weboldalnak is van motorja?

A webáruházak, portálok nagyon kis részére igaz az, hogy minden oldala egyedi. Mondhatjuk azt, ha egyszerűen akarjuk láttatni a dolgot, hogy a webáruházak, portálok nagy része oldal sémákat használ. Gondolj csak bele, hogy hány oldala lehet a webáruházadnak, vagy egy hírportálnak... és gondold végig, hogy hányféle oldal ez valójában?

Egy főoldal, kategóriaoldalak, termékoldalak, szöveges oldalak és még pár egyedi felépítésű oldal. Amíg sémából 5-10 van, addig különálló oldalból mondjuk 100-as, ezres, sok termék esetén akár tízezres nagyságrendű URL is tartozhat a webhelyedhez. Ezek természetesen nem léteznek egyesével. Elmúlt már az az idő, amikor egy webhely minden oldala külön HTML file-ként foglalt helyet a szerveren és mindegyik tartalmazta az egész oldal látványát teljesen statikus módon. Manapság adminisztrációs felület, adatbázis és valamilyen programnyelv van egy-egy komoly rendszer mögött (legyen az akár csak egy egyszerű blog). Az egyes betölthető oldalak mindig egy jól megírt algoritmus alapján generálódnak le az adatbázis adatai alapján. Az oldal tehát nem sok különálló oldal egymás alatt-mellett, hanem egy jól működő belső motor és egy szép külső. Egy adminisztrátornak nem hiszem, hogy feladata a rendszer mögötti programnyelv ismerete, viszont mindenképpen jó, ha tudja, hogy mi hajtja a rendszert, amit üzemeltet.

Az oldal működésének módosítása és nem a megjelenítéssel kapcsolatos hibája legtöbbször ebben a motorban keresendő. Tehát arra a sok-sok weblapra, ami a webhelyed-et alkotja, egy rendszerként kell gondolni. Fejlesztések alkalmával nem árt, ha észben tartod, az összes kategória oldalad ugyan úgy épül fel, mert egy adott algoritmus alapján áll össze. Ha módosítani kell minden egyes oldalon valamit, akkor a dolog sokkal egyszerűbb, mintha valamit úgy kellene megoldani, hogy az csak egyetlen oldalon legyen meg.

Nagy a valószínűsége, hogy a Te webshopod is, ha nem teljesen egyedi fejlesztés, valamelyik népszerű webáruház-motor alapjain nyugszik.

Javasolt linkek:

3. WYSIWYG editor - avagy (nem) ugyan úgy néz ki!

Ha van admin felületed, akkor azon szöveget is szerkeszthetsz. És azt valószínűleg nem editor nélkül teszed. Szinte biztos, hogy Te is valamelyik WYSIWYG editort használod. Nincs is ezzel semmi baj, hiszen fárasztó és lassú lenne egy-egy szöveg létrehozása nélkülük, azonban tudnak meglepetéseket okozni. Ez ilyen editorok ismerős környezetet (gyakran Word-szerű) és könnyű kezelhetőséget jelentenek, de meg is nehezíthetik a dolgod.

 

editors.png
Felül a tinymce, alul a ckeditor kezelőfelülete.

 

Ami a legfontosabb, hogy annak ellenére, hogy mindent szépen formázva látsz, az adatbázisba a szerkesztett szöveg HTML kód formában lesz mentve, megjelenítve is így lesz. Vagyis Te is HTML-ben szerkesztesz szöveget, még ha erről eddig nem is tudtál. Ezen a ponton már az ajánlott kategóriába tartozik némi HTML ismeret. Gyakran át lehet ezekben az editorokban váltani forrás nézetbe: próbáld ki és nézd meg, hogyan néz ki a szöveg! Ráadásul, ha nem lepődsz meg azon, amit látsz, lehet, hogy sok bosszankodás helyett azonnal javítani tudsz egy-egy hibát, vagy “furcsaságot”. Már csak ezért is hasznos lehet az első pontban leírtak ismerete.

A másik, ami miatt fontos lehet némi HTML ismeret, az apróbb formai megoldások alkalmazása olyan helyeken, aminek szerkesztéséhez nincs editor. Mi történne, ha olyan szövegbe kellene linket létrehozni, amihez nem editor tartozik, csupán egy egyszerű szövegdoboz?

Sokszor előfordul, hogy a weboldalon nem úgy jelennek meg a dolgok, mint az adminisztrációs felület szerkesztő mezőjében. Ennek a leggyakoribb oka, hogy a szöveget átmásoltad valahonnan, leggyakrabban egy Word dokumentumból. Az ilyen műveletekkel egyetlen gond van: a látható szövegen kívül sok minden mást is másoltál csak nem biztos, hogy látod. A Word szövegszerkesztő és a tiedtől eltérő weboldalak a szöveg formázására vonatkozó információkat sokszor nem ugyanúgy kódolják, a másolással pedig ezeket a formázási kódokat is másolod. Ebből a weboldalon való megjelenítéskor számos problémád adódhat. A WYSIWYG szerkesztőknek éppen ezért szokott lenni “Paste from Word” parancsa. Ezt használva a Word formázásokat nagyobb sikerrel alakítja át a szerkesztő olyanná, hogy a böngészőben is közel azonos legyen a megjelenés, mint a Word dokumentumban.

Javasolt linkek:

4. SEO - avagy előrébb a Google-ben

Valószínűleg a keresőoptimalizáció az a terület, ahol mindenki próbál ettől a cikktől függetlenül is fejlődni. Mindenki hajt a google első oldalára, mit oldalára, helyére! Egy adminisztrátor jó, ha a seo-s dolgokkal is baráti viszonyban van, jó dolog, ha legalább fel tudja mérni weboldala hiányosságait, de még jobb, ha tenni is tud ellene. Persze sok webáruház már külső cégeket, erre a területre specializálódott szakembereket fogad fel, ekkor még inkább segíti a kommunikációt, ha az admin képben van a title, description és keywords tulajdonságokkal és ezek gyakorlati hasznával.

Itt nem csak arról van szó, hogy az oldal technikai adottságait kihasználd adminként. A meta tag-ek változtatgatásán túl is rengeteg dolgot tehet egy adminisztrátor, hiszen nem csak a meta tag-ek léteznek egy oldalon. Legalább olyan fontos a szöveg megfelelő megfogalmazása, a termékek keresőbarátabb elnevezése. Ez a sok apróság is hozzájárulhat a kedvezőbb helyezéshez, de ezekhez ismerni kell a legalapvetőbb SEO-s szabályokat.

Javasolt linkek:

5. Grafika - avagy csak egy szó változik a banneren

A legtöbb webáruház hirdeti saját termékeit legalább a főoldalon valamilyen banner formájában. Ezek azonban időről időre változnak. Nem sokat, de a termék vagy az ára biztosan módosul idővel. A banner képeket általában külső grafikus készíti, az adminisztrátor pedig az admin felület megfelelő részén feltölti. Viszont ha az adminisztrátor ért legalább alapszinten a képszerkesztéshez, azzal sokat spórolhat.

Valamilyen pixelgrafikus képszerkesztő program ismerete már egyre inkább általános. Sok-sok oldal foglalkozik azzal, hogy bemutasson egy-egy technikát, lépésenként elmagyarázza, mikor mit kell tenni, hogy elérd a bemutató elején látható tökéletes eredményt. Az ilyen tutorial-ok gyakori böngészésével, próbálgatásával elég szépen meg lehet tanulni, hogy mi mire való, nem mellesleg a sikerélmény is garantált. 

A legismertebb a képszerkesztő programok közül az Adobe Photoshop, de persze ingyenes alternatívák is léteznek, például a Gimp vagy a Paint.net. Ha az adminisztrátor kellőképpen ismeri ezen programok világát, és eligazodik a rétegek között, megvan rá az esély, hogy gyorsabb és költséghatékonyabb munkát tud végezni. Egy-egy banner esetén a grafikustól elkérhető annak szerkeszthető formája, és azon apróbb változtatások már elvégezhetők, ha megvan a kellő tapasztalat és jártasság a grafikai programok kezelésének terén.

Persze óva intek mindenkit attól, hogy ma éjjel “megtanuljon fotosoppozni”, és kirúgja a grafikai szakembert! Csupán arról van szó, hogy apróbb módosítások szabadon elvégezhetők. Nehogy valaki ezek után teljes arculattervezésre adja a fejét, hiszen egy képszerkesztő kezelése még nem grafikai munka. Továbbá az elképzelések leírásakor sem utolsó dolog, ha valaki sejti, hogy mitől is várja az eredményt.

Javasolt linkek:

6. Szövegírás - avagy bemutatni is tudni kell

Adminisztrátorként a bolt eladója is vagy, ami azt jelenti, hogy hozzád fordulnak segítségért és tőled várnak információkat. A “földbe döngölő termékleírások”-kal kapcsolatban már Ádám írt egy bejegyzést. Nem is szeretném ismételni, én inkább csak megerősíteni azt, hogy a szövegek fontosak és kell egy kis érzék ahhoz, hogy jó szöveget írj, hiszen ez sok esetben segítheti az eladást. Érdemes olvasgatni a témában, megfigyelni mást, akár a konkurenciát, hogyan mutatja be a termékeit.

Egy három-négy mondatos leírás nem a legjobb és ha több terméknél is ugyan az szerepel, akkor már inkább hátrány lehet. Tehát egy újabb terület, amire nem árt, ha odafigyelsz adminisztrátorként. Ez egy olyan hely, ahol lehetsz kreatív és sok pluszt is belevihetsz. Gondolok itt a termék szakszerű bemutatására, SEO-s ismeretek alkalmazására.

Javasolt linkek:

Kíváncsi vagyok mit hagytam ki és Te miket gondolsz még fontosnak. Milyen ismeretekkel rendelkezzen még egy adminisztrátor, ha most szigorúan csak a weboldal üzemeltetésére gondolunk? Programozás, grafika, seo... ezt mind valóban tudni kell?

#
Anna
Bocsánat, ha ennyi mindent tudok, mint adminisztrátor, akkor a weboldalt, vagy webáruházat is el tudom készíteni, főleg egy portálmotorral, (virtuemart) vagyis már nem csak adminisztrátor vagyok. Egyébként akkor hatékony az adminisztrátor működése, ha a technikai részben, a webáruház működésében, és a webáruház termékeinek ismeretében is magas szinten van.
A legjobb, ha mindig tud előrébb lépni, megújulni, megújítani a weblapot ötleteivel. Sőt az ötleteit meg is tudja valósítani. Ekkor azonban beszélhetünk-e sima adminisztrátorr ól?
Az ideális adminisztrátor nem informatikai Superman ugyan, de tényleg mindenhez kell értenie - bizonyos mélységig. És persze a nyitottság, a tanulás képessége nagyon fontos. Hiszen a dizájn, a technológia, a marketing szinte napról-napra fejlődik. Legalább annyit kell tudnia mindenből, hogy probléma esetén a megfelelő szakembert mozgósítsa. Emellett reális elvárás, hogy valamely területen mélyebb ismeretei is legyenek.
Anna:
1. mondat: Torz asszociáció, de attól, hogy kb. sejted, hogyan működik a robbanómotor, vagy meg tudod nézni a nívópálcát és az üzemanyag szintjelzőt, még nem tudsz elkészíteni egy autót. A cikkben olyan alapszintű tudás megszerzéséről van szó, ami ad némi rálátást egy portál működésének szabályszerűség eibe, és abba, hogy a webáruház adott esetben mit miért csinál.
2. mondat: Teljesen egyetértek.
3. mondat: Az adminisztrátorn ak nem feladata, hogy megújítsa, átalakítsa a honlapot. Ha ezt mégis meg tudja tenni, akkor túl sok a szabadideje és alul van fizetve. (És nem a megfelelő munkát végzi.)
#
Anna
Vincze Ádám, én nem csak sejtem mondjuk a virtuemart nevű webáruház rendszer működését, úgy tudom ezzel foglalkozik elsősorban a webshopexpert is, hanem bármikor elkészítek egy ilyet, sőt nem egy ilyet készítettem el. Ha most leírom a nagy trükköt sokan megharagudnak rám. Aki ezeket ismeri: Magento, Zenchart, virtuemart......., az sejti mire gondolok. Aki meg nem, az még a sejtésig sem jut el. Ezekben a fene nagy tudás benne van. Nos ezt asszociálja torzan le valaki!!!! (Ha sejti....,mit is kap, de gondolom nem sejti. )
Mindenki ért rengeteg olyan dologhoz az életében, amiben nem specialista, de muszáj, hogy képben legyen kicsit. (gyermeknevelés , ház körüli munkák, barkácsolás, főzés, autó stb.) De ha összetettebb, nagyobb feladatot kell egy témában elvégezni, akkor mégis szakembert hív. Itt sincs ez másként...
Szerintem a szerző egy álomügyfelet képzelt el magának, akivel a lehető legoptimálisabb an lehet dolgozni, mondjuk ha - tegyük fel - ő egy account manager, az ügyfél pedig egy webáruház adminisztrátora .
Ez egy idea, nagyon végony a metszete azoknak, akik minden felsorolt témában tényleg jók, és még ügyfélnek számítanak.
Ennek ellenére szerintem ha már valakit elindít azon az úton, hogy utánanéz az itt olvasottaknak, biztosan hasznára válik mindkét félnek!
Kérjük írd be a képen látható kódot
Biztonsági kód Új kódot kérek
Szeretnék e-mail értesítést kapni az új hozzászólásokról!
Ha szeretnél további webáruházas tippeket, iratkozz fel heti értesítőnkre!
Van már webáruházad?