Köszönjük feliratkozását!

Hamarosan megkapja heti webáruházas tippjeit.

Ez a Szűrésről szóló cikksorozat második, befejező része. Az első rész itt olvasható.

Egy webáruház egyik legkritikusabb feladata, hogy a vevők a lehető leghatékonyabban megtalálhassák a számukra megfelelő termékeket. Ebben a legtöbb segítséget nyújtani képes megoldás a szűrés művelete. Röviden: a terméklistázásoknál (pl. egy kategória oldalon) biztosítsuk a látogatók számára, hogy több logika mentén is leszűkíthessék a terméklistát a nekik megfelelő termékekre. Habár ez logikusnak hangzik, de a szűrés konkrét megjelenési módja már közel sem triviális, és ezen rendkívül egyszerűnek tűnő funkciót számtalan ponton el lehet (és szokás) rontani.

Ötlettár a szűrés hatékonyabbá tételéhez - II. rész

A következőkben megpróbálok a teljesség igénye nélkül néhány tippet és tudnivalót bemutatni, amelyek segítenek abban, hogyan tegyük hatékonyabbá a webáruházunk szűrését, és érjük el azt, hogy a drága pénzen kifejlesztett funkciónk ne legyen használhatatlan néhány figyelmetlenség miatt.

1. A szűrő működésével kapcsolatos alapvető tudnivalók


A szűrő legfontosabb feladata az, hogy segítse a vásárlót a számára legmegfelelőbb termék(ek) megtalálásában egy adott kategóriában (ezen cikk nem tér ki a keresések finomításának ergonómiájára). Ezt úgy éri el, hogy néhány főbb terméktulajdonságot kiválasztva a terméklistánkat használható méretűre szűkíti, így vásárlónk sokkal kevesebb termék közül tud gyorsan és kényelmesen választani. Ennek alapján a szűrő legfontosabb tulajdonságai a következők legyenek:

  • A vásárló folyamatosan lássa, milyen tulajdonságokat választott ki: a kiválasztott szűrőfeltételeket könnyen áttekinthetővé teszi, ha azokat a pathway-be, az aktuális pozíciót jelző oldalalembe gyűjtjük össze.
  • A szűrőfeltételek könnyen hozzáadhatóak és eltávolíthatóak legyenek.
  • A szűrő jelezze a vásárlónak, hogy az újabb és újabb szűrőfeltételek kiválasztásával egyre közelebb jut a tökéletes termékhez: ennek egyik legjobb módja az, ha az egyes szűrőfeltételek mögött jelezzük, hogy a kiválasztásukkal hány termék marad a listában, valamint a törlésükkel hány termékkel lesz több. Előbbi persze csak akkor hatásos, ha a vevő tisztában van a termékek aktuális mennyiségével, de ez alapvető kell, hogy legyen.
  • A szűrőfeltételek kiválasztása után a szűrt terméklista gyorsan jelenjen meg: egy szűrőfeltétel beállítása után a szűrt terméklista megjelenítése ideális esetben 2-3 másodperc, vagy még rövidebb idő alatt megtörténik.
  • Kerüljük az üres terméklistát: a szűrő működése során a vásárló ne kerülhessen olyan helyzetbe, amikor üres terméklistát lát. Erre a legjobb módszer az, ha azon szűrőfeltételek, amelyek a már kiválasztottakkal együtt üres listát eredményeznének, eltűnnek, vagy inaktívvá, nem választhatóvá válnak. Ez utóbbit vizuálisan is jelezni kell, pl. a feltétel és a jelölőnégyzet fakítása által.
Szűrés
A Zappos.com webáruházban a fentiek szépen érvényesülnek. Mint látható, itt a kategóriák kiválasztása is szűrőfeltételként történhet meg (erre azért van lehetsőség, mivel a Zappos termékkínálata közel homogén, nincsenek a különféle kategóriáknak más-más paraméterei). Fent láthatóak és törölhetőek az eddig kiválasztott feltételek.


2. A szűrők típusai


Ez rövid fejezet lesz, mivel a szűrőfeltételeknek alapvetően mindössze két típusuk van:

Szöveges tulajdonságok: azon értékek, amelyeket nem lehet numerikusan megfogni. Ilyen pl. egy szín, hogy rendelkezik-e a termék valamely funkcióval (pl. van-e a TV-ben HDMI csatlakozó, van-e a biciklin csomagtartó), egy váza vagy bútor anyaga.

Mennyiségek: értelemszerűen ezek azok a terméktulajdonságok, amelyeket számmal fejezünk ki. Mennyi a termék ára, mekkora a memória merevlemeze, a bútor szélessége, hosszúsága, a telefon képátlója, stb. Ez utóbbi szűrőfeltételeknél lehet, és gyakran kell is olyan megoldásokat alkalmazni, amelyeket normál tulajdonságok esetén nem.

A terminológia szükségszerűen pontatlan, és nagyvonalú, ugyanis a lenti feltételek között is vannak olyanok, amelyeket néha jobb sima tulajdonságként alkalmazni, pl. a számítógépek memóriaméretei, amelyek számmal kifejezhetőek ugyan, de sima tulajdonságként is átlátható feltételcsoportot alkotnak.

3. Szöveges tulajdonságok szűrése


A tulajdonságok olyan értékek, amelyeket nem lehet számmal kifejezni. Ennél fogva azok egymástól ekülönülő tulajdonságok lesznek, amelyek kattintással választhatók. Erre több lehetőségünk van: linkek, legördülők és jelölőnégyzetek által.

Én ez utóbbira szavazok, a jelölőnégyzetek esetén ugyanis konvencionális megoldás van arra, hogyan kell a szűrőfeltételek ki és bekapcsolt állapotát jelezni, míg ha linkeket alkalmazunk, akkor ezen megoldásokat nekünk kell kidolgoznunk és tesztelnünk. Bizonyos esetekben a legördülők használata is megfontolandó lehet, ezek esetében ugyanis a konvenciók ugyanúgy adottak, és kevés helyet foglalnak el. Hátrányuk az, hogy egyszerre csak egy tulajdonság választható ki velük.

Vigyázzunk azonban, hogy ne zsúfoljunk a felületre túl sokféle tulajdonságot, ugyanis az nehezen áttekinthetővé válhat. Ha nincs más választásunk - mert az egyik tulajdonságcsoportunk ezt megköveteli - akkor a legnépszerűbb 3-5 tulajdonságot vegyük előre, a többit pedig egy link segítségével tegyük elérhetővé.

Szűrés
Az Amazon.com kedvelt példám, mert jól csinálják. Mint látható, ők is a jelölőnégyzetes megoldást alkalmazzák leginkább, az áttekinthetetlen tulajdonságlistát pedig a "See more" ("Nézze meg a többit") linkkel oldották meg.

4. Mennyiségek szűrése


A mennyiségek szűrésére számos megoldás létezik. Az első az, amikor a konkrét mennyiségek alkotnak külön tulajdonságokat, amelyeket aztán azzal megegyező módon választhatunk ki. Ezt láttuk pl. a számítógépek memóriájának kérdéskörénél is, de ilyen pl. a kerékpároknál a lehetséges fokozatok száma: nincs túl sokféle értéke, tehát egy is kezelhető. Ezen megoldás hátránya persze az, hogy így intervallumok kezelésére csak bonyolult mód van: a kívánt intervallum összes tulajdonságát ki kell választani.

Ha a mennyiségünk sokféle értéket is felvehet (pl. ár, méret, stb.), azt is megtehetjük, hogy előre definiált intervallumokat állítunk be, amelyek tulajdonságokként teszik ezeket kezelhetővé. A kérdés az, hogy ezen tulajdonságokat hogyan határozzuk meg:

  • Automatikusan: ez a megoldás az árak esetén eléggé ad-hoc, és nehezen értelmezhető értékeket eredményezhet, ha nem megfelelő (pl. 23224 Ft - 67512 Ft).
  • Az egész boltra vonatkozóan: ez esetben - ha széles körű a termékkörünk - sok intervallum értelmezhetetlen lesz egyes kategóriákban, tehát ezt nehéz általánosan jól, és használhatóan meghatározni.
  • Kategóriánként: nehezen menedzselhető, de nagyon jól használható értékeket biztosít.

Mint látjuk, minél nehezebben menedzselhető megoldást választunk, annál könnyebb dolga lesz a látogatóinknak.

Lehetséges megoldás a csúszka, ahol kis fülekkel állíthatjuk be a kívánt kezdő és végértéket. Itt ugyanis az intervallum beállítás a lehető legkönyebben, és leggyorsabban zajlik, árak szűrésére nem nagyon láttam még jó megoldást. Nyakló nélkül alkalmazni viszont ezt sem lehet: egy konkrét érték beállítása meglehetősen nehéz vele, és túl kicsi intervallumok esetén nehezen kezelhetővé válik.

Szűrés
A Crutchfieldnél a csúszkás árszűrőre találunk szép megoldást.

 

Létezik egy olyan megoldás is, hogy a látogató kézzel írja be az intervallum kezdő és végértékét, ez esetben kezelnünk kell a lehetséges szintaktikai (számot írt-e be) és szemantikai (pl. nem-e nagyobb az első szám, mint a második) tévedéseket, és maga a funkció korántsem lesz olyan magától értetődő, tehát én - hacsak nem keresési találatokat akarunk vele finomítani - nem szoktam javasolni. 

Szűrés
Azért hagytam utoljára az Árukereső felületét, mert több fenti témában is szép megoldásokat alkalmaznak. Látható itt az, hogy egy feltétel kiválasztásával hogyan változik a megjelenített termékek száma, beállítható az árhoz fix intervallum, és gyönyörűen látszanak az eddig kiválasztott szűrőfeltételek. Még szöveges keresővel is kiegészítették a szűrhető feltételek körét, ez tehát egyfajta hibrid megoldás. Az egyetlen fájdalmam, hogy kivették a csúszkás árszűrőt, de ez persze szubjektív.

Köszönöm figyelmed!


TIPP:

  • Ha szeretnél látni egy hatékony szűrési rendszert a gyakorlatban, úgy kattints ide !
  • Ha szeretnéd mindezt kipróbálni, hogy hogyan működik a háttérben, hogyan lehet ezt menedzselni, stb., úgy igényelj hozzá egy próbaidőszakot ide kattintva !

Kihagytam valamit, dícsérnél vagy vitatkoznál? Tedd meg a kommentboxban!

Kiváló összefoglalás, köszönjük.

A szűrésnél a legnagyobb gond a nem homogén, nagy mennyiségű árukészletnél van. A beszállítók által biztosított infók korlátozottak, több szempont szerint kellene szűrni, de e szempontok termékhez rendelése iszonyú munkaigényes.
#
Halász Károly
Egy apró és remélem hasznos észrevétel.

Lehet, hogy szándékos elrettentő példaként szolgál de éppen erről óvjátok a webárúház tulajdonosokat.
Az árú keresőben a feltétel nélküli alapértelmezett lehetőséget kivenném nem túl szerencsés üres listát ad.

Egyéni dolog de én speciál ha nem dugják az orrom elé észre sem veszem az árú keresőt. Szerintem a fejléc az a rész ahonnan a leghamarabb eltekerik az oldalt és ha nincs valami kényszer vissza sem mennek.

Gondolom valahol jobb oldalsávban egy hivalkodó lehetőség sokkal hasznosabb. Én olyan részen helyezném el ahol már látható miből is érdemes válogatni mi az amiben kereshetek.
Valahogyan még is csak érdeklődőt kellene faragni az unalmában böngésző látogatóból.

...
kijo: van egy olyan gondolatom, hogy a szűrés bevezetésekor az összes, vagy legalábbis a lényeges termékeke paraméterekkel való ellátása valóban nagy időbefektetés, de miután ez megtörtént, az újonnan érkeztetett termékek online mangementjének részévé lehet tenni a paraméterek felvitelét. mennyire lehet ez helytálló?

Halász Károly: Szubjektív véleményem, hogy jobb volt az előző megoldás (jobb oldalsáv) az Árukeresőn, ebben egyetértünk (bár abban viszont nem, hogy a kategóriafejléc hez nem görgetnek vissza a látogatók, miért ne tennék, ha ott a szűrő).
Nem látok bele abba a döntési mechanizmusba, ami alapján áthelyezték és átalakították, éppúgy lehetett egy usability teszt, mint egy egyéni management döntés (valkinek úgy jobban tetszett) eredménye.
Köszönöm az ötletet. Gondolkodtam a javaslatán. A kézi adatrögzítést mindenképpen minimalizálni szeretném, a lényeges paraméterekre próbálunk egy algoritmust leprogramozni. A cikk jó gondolatokat ébreszt.
Kérjük írd be a képen látható kódot
Biztonsági kód Új kódot kérek
Szeretnék e-mail értesítést kapni az új hozzászólásokról!
Ha szeretnél további webáruházas tippeket, iratkozz fel heti értesítőnkre!
Van már webáruházad?